וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השוטר שירה בנער הפלסטיני בביתוניא הואשם בהריגה

23.11.2014 / 10:27

שוטר משמר הגבול ירה לעבר הנער הפלסטיני ביום הנכבה קליע חי "במטרה לגרום לו חבלה חמורה, תוך שהוא צופה את האפשרות שיגרום למותו". זאת למרות שהיו בחזקתו כדורי גומי והוא קיבל הוראה להשתמש בהם

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק

שוטר משמר הגבול שנעצר בחשד שירה למוות בנער הפלסטיני נאדים סיאם נווארה בהפגנה לציון יום הנכבה בביתוניא הואשם היום (ראשון) בהריגתו. על פי כתב האישום, הנאשם ביצע ירי חי בניגוד להוראות "במטרה לגרום לו חבלה חמורה, תוך שהוא צופה את האפשרות שיגרום למותו". מעצרו הוארך עד 4 בדצמבר.

מפקדו של השוטר הורה לו ולעמיתו לבצע ירי גומי לפיזור מפגינים, במידת הצורך, "זאת בהתאם לנהלים הכלליים לשימוש באמצעים לפיזור הפגנות ולהנחיות שהתקבלו בעת האירוע". אולם השוטר הפר את ההוראות שקיבל וביצע ירי חי.

תיעוד: הפלסטינים שנהרגו ליד כלא עופר ביום הנכבה

הירי בביתוניא I ידיעות נוספות
מפקד מג"ב ללוחמיו: "כל חריגה תטופל ביד קשה"
הירי בביתוניא: פתולוגים מאשרים שנורתה אש חיה
הירי בביתוניא: חייל צה"ל ירה ללא אישור - והושעה
הרוגים ביום הנכבה: ירי צה"לי מכוון או פברוק פלסטיני?

כתב אישום נגד שוטר מג"ב שירה למוות בנער הפלסטיני בביתוניא, נובמבר 2014. טלי מאייר
השוטר הכניס כדור חי למחסנית של כדור הגומי. השוטר, היום/טלי מאייר

כחלק מהיערכות ליום הנכבה הוצבה הפלוגה שבה שירת הנאשם כמפקד כיתה באיזור הכפר ביתוניא. סמוך לשעה 11:00 מוקמו הנאשם יחד עם שישה שוטרים נוספים מהפלוגה ומתעד צבאי, בעמדה שלטת המשקיפה מגובה לעבר ציר מרכזי בביתוניא, "במטרה להדוף ולמנוע כניסת מפגינים לכיוון מחסום ביתוניא". הנאשם ושוטר נוסף שהוצבו על המרפסת, הוגדרו על ידי מפקדם כמי שיבצעו ירי גומי לפיזור מפגינים, במידת הצורך, זאת בהתאם לנהלים הכלליים לשימוש באמצעים לפיזור הפגנות ולהנחיות שהתקבלו בעת האירוע. הנאשם היה חמוש בכדורי גומי ובמחסניות עם כדורים חיים.

לאחר זמן מה הגיעו לאזור המפגינים שהתמקמו כשמונים מטר מהמרפסת שעליה הוצב השוטר ועמיתו, ויידו אבנים לעבר המרפסת. בשלב זה קיבל השוטר הוראה לבצע, במידת הצורך, ירי כדורי גומי לעבר מפרי הסדר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
צעיר פלסטיני שנורה למוות במחסום ביתוניא, מאי 2014. ארגון "הגנה לילדי פלסטין", צילום מסך
נווארה לאחר שנורה/צילום מסך, ארגון "הגנה לילדי פלסטין"

בשלב שאינו ידוע במדויק, הכניס הנאשם כדור חי למחסנית של כדור הגומי כדי שלא יבחינו בכך שהוא מבצע ירי חי ולא ירי גומי. סמוך לשעה 13:45, בעת שנווארה צעד באזור כשידיו לצדי גופו, כיוון השוטר מהמרפסת את נשקו לעבר מרכז גופו וירה לעברו קליע חי במטרה לגרום לו חבלה חמורה, "תוך שהוא צופה את האפשרות שיגרום למותו". הנאשם פגע במנוח באיזור החזה והמנוח התמוטט במקום.

נווארה הובהל לחדר המיון בבית החולים ברמאללה שם נקבע מותו בשעה 14:45 על שולחן הניתוחים.

מהמשטרה נמסר בתגובה: "בהמשך לכתב האישום שהוגש הבוקר כנגד לוחם משמר הגבול, במשטרת ישראל ובמשמר הגבול רואים בחומרה רבה את החשדות שעולות בכתב האישום כנגדו. יחד עם זאת, ראוי ונכון לסייג את הפרסומים ולהותיר לשוטר את חזקת חפותו עד אשר יקבע אחרת בבית המשפט ולא בכלי התקשורת".

כתב אישום נגד שוטר מג"ב שירה למוות בנער הפלסטיני בביתוניא, נובמבר 2014. טלי מאייר
"כיוון את נשקו לעבר מרכז גופו של המנוח". היום בבית המשפט/טלי מאייר

מעצרו של השוטר הוארך בשבוע שעבר בחמישה ימים לאחר שחוות הדעת של המשטרה העלתה כי הקליע שפגע בגופו של נווארה בן ה-17 בחודש מאי האחרון, אכן נורה מנשקו של השוטר. כתב האישום גובש בימים האחרונים.

חוות דעת הנמצאת בידי המשטרה שוללת את האפשרות שהדם של הנער שנמצא על הקליע נמרח עליו לאחר התקרית. הקליע המדובר נמסר לגורמי הצבא מהרשות הפלסטינית כמה ימים לאחר הירי. כמו כן, דוח פתולוגי פלסטיני שנכתב בחודש יוני האחרון בשיתוף עם ישראל, קבע כי נווארה והנער הנוסף שנורה למוות זמן קצר אחריו, אודה אבו אל-דאהר, נורו מאש חיה ולא מכדורי גומי, כפי שנטען בתחילה. יחד עם זאת, מסתמן כי לא יוגש כתב אישום על הרג אבו אל-דאהר, שבגופו לא בוצעה נתיחה.

מבין הראיות הנמצאות בידי המשטרה ושסייעו לה בחקירתה, עדויות של חבריו של השוטר, שככל הנראה חיזקו את החשד כי הוא זה שירה לעבר הנער. עם זאת, במהלך הדיון סירב נציג המשטרה לענות לשאלה אם מישהו מבין חברי הצוות ראה בוודאות כי השוטר החשוד ירה את הכדור שפגע בנער. ראיה נוספת שהוצגה בפני בית המשפט היא הודעתו של מפקדו של השוטר, אך תוכנה עדיין לא ברור. כמו כן, הוצגו הודעה של קרוב משפחתו של השוטר ותמלול שיחה טלפונית שניהל החשוד לכאורה עם אדם אחר ומחזקת את החשד נגדו.

עו"ד בני כץ בהארכת מעצר לשוטר מג"ב שירה בפלסטיני בביתוניא, נובמבר 2014. נועם מושקוביץ
סנגורו של הנאשם, עו"ד בני כ"ץ/נועם מושקוביץ

בא כוחו של החשוד, עורך הדין בני כ"ץ, אמר במהלך דיון הארכת המעצר כי הראיות שהוצגו "הן ראיות שכל אחת מהן ניתנת לסתירה בנקל על ידי מומחים של הצד השני". לדבריו, "הראיות הללו, יש בהן המון סימני שאלה והרבה הרהורים בשלב הזה". הוא ציין את העובדה כי הקליע היה שלם על אף שלדברי המשטרה הוא חדר את גופו של הנער ויצא מהצד השני, דבר שלדבריו אינו אפשרי.

שופטת בית משפט השלום, ג'ויה סקפה-שפירא, דחתה את בקשתו של כ"ץ לשלוח את החשוד למעצר בית. היא הסבירה כי חלק מהראיות שהוצגו בפניה עוזרות לבסס את החשד נגד השוטר. "ניתן לומר שישנן ראיות מסוימות התומכות בכך, אך עוצמתן של ראיות אלה אינה גבוהה. מכל מקום, יש ראיות כי המשיב צפה את תוצאות מעשיו", כתבה השופטת.

במקביל לדיון נערכה הפגנת תמיכה בשוטר מחוץ לבית המשפט שבה השתתפו כ-40 בני אדם. המפגינים נשאו שלטים וצעקו "מדינת משטרה".

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.co.il

הארכת מעצר לשוטר מג"ב שירה בפלסטיני בביתוניא, נובמבר 2014. נועם מושקוביץ
השוטר החשוד בבית המשפט, לפני כשבועיים/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully