וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה רואים עיוורי הצבעים?

מערכת וואלה! בשיתוף אופטיקנה

17.11.2014 / 13:47

מה שנראה עבור מרביתנו כדבר טבעי, עבור אחרים נחשב ללא אפשרי. עיוורון צבעים, ליקוי שפוגע בעיקר בגברים, נחשב לשכיח יחסית ומגיע ברמות שונות. אז מה בעצם רואים הלוקים בו?

מבחן עיוורון צבעים. ShutterStock
כמה צבעים אתם רואים כאן?/ShutterStock

עיוורון צבעים חלקי הוא לקות ראייה שכיחה שנובעת מהקושי להבחין בין צבעים שונים כמו אדום וירוק וכחול וצהוב. עיוורון צבעים מוחלט, לעומת זאת נחשב ללקות נדירה וחמורה שמתבטאת בהבחנה במידת בהירותם או כהותם של גוונים רק על הסקאלה האפורה. עיוורון צבעים יכול להתפתח עקב בעיות סוכרת, כוויות מקרינת UV, פגיעה מוחית או חשיפה לחומרים כימיים, אך לרוב מדובר בלקות תורשתית. ענת רווה, אופטומטריסטית באופטיקנה, מסבירה איך ניתן לאבחן עיוורון צבעים ומהן שיטות הטיפול הקיימות.

גברים נוטים יותר לסבול מעיוורון צבעים

"העיוורון הנפוץ ביותר נקרא "דלטוניזם" על שם ג'ון דלטון, חוקר התופעה ועיוור צבעים בעצמו. העיוורון נובע מפגם גנטי בתאי העצב ברשתית, אשר יוצר את הקושי להבחין בין אדום לירוק", אומרת רווה. מי שלוקה בעיוורון צבעים מהסוג הזה רואה בשתי עיניו צבע לא מוגדר. המקור ללקות הינו גנטי ומדובר למעשה בפגם בכרומוזום X (כרומוזום המין), מה שמסביר את העובדה כי שכיחות הדלטוניזם אצל הגברים עומדת על כ- 10 אחוזים לעומת 0.4 אחוזים אצל נשים. מרבית עיוורי הצבעים סובלים מעיוורון חלקי ואינם נתקלים בבעיות תפקודיות, וחלקם אף כלל אינו מודע לזה.

איך אנחנו רואים צבעים?

בעזרת תאים קולטי אור הממוקמים ברשתית העין ונקראים פוטורצפטורים, קולטת העין את הצבעים. בגוף האדם קיימים שני סוגים של תאים אלה: קנים (RODS), הפעילים באור נמוך ואינם רגישים לצבע, מה שמסביר את העובדה שבחשכה אנו לא יכולים להבחין בין הצבעים. הסוג השני נקרא מדוכים (CONES), והם ממוקמים במרכז הראייה ברשתית ופעילים באור רגיל. תאים אלו אחראים על קליטת הצבעים השוניםןהם מחולקים ל-3 סוגי פיגמנטים: כחול, אדום וצהוב. המידע שמופק מהתאים קולטי האור עובר דרך מערכת העצבים אל קליפת המוח, שם הוא מעובד לצבע הנתפס בעיני הרואה. בניגוד לאנשים בעלי ראיית צבעים תקינה (טריכרומטים), אצל אלו הסובלים מליקוי בראיית צבעים, קיים חוסר של פיגמנט אחד או יותר ולכן התגובה לצבע לקויה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

סוגי עיוורון צבעים

טריכרומטים אנומלים - הסוג הנפוץ ביותר בלקות עיוורון צבעים. הוא מתקיים כשיש פגם ברגישות בפיגמנטים השונים של תאי המדוכים. פגם זה מתבטא בפגיעה בראיית צבעים ולא באובדן קליטתו. אדם שסובל מסוג זה של עיוורון צבעים, יתקשה להבחין בין הצבעים השונים, בדגש על הבחנה בין אדום לירוק.

דיכרומטים – אנשים בעלי פגם חמור בראיית צבעים, הנובע מחוסר מוחלט בסוג אחד של הפיגמנטים. הלוקים בפגם זה עלולים לראות צבע שונה, כך שאדום עלול להיראות שחור ויהיה להם קושי להבחין בין הגוונים של הצבעים השונים.
מונוכרומטים – עיוורן צבעים מוחלט. במקרה הזה חסרים שניים עד שלושה פיגמנטים, והאדם הסובל מלקות זו יראה גוונים של אפור במקום הצבעים השונים.

מהן שיטות האבחון לעיוורון צבעים?

הסימן הראשוני ללקות הוא קושי בהבחנה בין צבעים שונים בדגש על כחול וצהוב או אדום וירוק. סימפטומים נוספים שבדרך כלל מופיעים ברמה חמורה של עיוורון צבעים הם ירידה בחדות ראייה, ריצוד עיניים (ניסטגמוס) ואובייקטים רבים המופיעים בגוונים שונים של אפור. האבחון העיקרי מתבצע אצל אופטומטריסט או רופא העיניים, באמצעות לוחות ותרשימי צבע מיוחדים. במבחן שקרוי אישיהרה, מציג האופטומטריסט לפציינט לוח ובו מופיע מספר המורכב מנקודות צבע על רקע צבעוני, כשעליו לזהות את המספר. לאחר הזיהוי יעברו ללוח המורכב ממספר רב יותר של גוונים.

שיטות לטיפול

משום שאין אפשרות להחליף או לתקן את הקולטנים הפגומים, לא קיימת תרופה או טיפול רפואי לעיוורון צבעים. אנשים שסובלים מליקוי זה מנהלים אורח חיים תקין ובריא ולומדים לצרף בין צבעים לאובייקט, כמו לדוגמא דשא - ירוק. בנוסף, ישנה נגישות לעיוורי צבעים במצבים המצריכים שימוש בצבעים, כמו ברמזור, שבו באופן אוניברסאלי מיקמו את צבעי הפנסים במקומות קבועים, כך שגם הם יכולים לפרש נכונה את איתות הרמזור, למרות הלקות.

על אף חוסר הטיפול תרופתי, האבחון המוקדם אצל האופטומטריסט חשוב מאוד, בעיקר כדי לחשוף את הלוקים בעיוורון הצבעים לדרכים שונות להתמודדות. אצל תלמידי בית הספר לדוגמא משתמשים בזיהוי הצבעים ככלי לימודי בסיסי לזיהוי וקיבוץ עצמים. תלמיד שלא יהיה מודע ללקות שלו, עשוי לפתח תסכול, ולא יהיה מודע ליכולות ולמוגבלויות שלו.
בשנים האחרונות הטכנולוגיה מציעה פתרונות גם לעיוורי הצבעים, כך שכיום ישנן עדשות מיוחדות ללקויי ראייה המשמשות כפילטרים לעיוורי צבעים. בנוסף, פותחו אפליקציות שונות לעיוורי צבעים להורדה בסמארטפונים ובמחשב. אפליקציות אלו ממירות את הצבעים במסך הטלפון לכאלו שגם עיוורי הצבעים יוכלו לזהותם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully