וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תאגידי המים לא יוכלו לנתק האספקה לחייבים

17.11.2014 / 13:12

בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת הודיעה רשות המים כי ניתוק אספקת מים לחייבים יבוצע רק באישור ועדה מיוחדת לאחר הוכחה כי החייב לא עמד בתנאים מסוימים

ברז עם כתמי מים בחדר האמבטיה. ShutterStock
אפשרות ניתוק המים תישלל מהתאגידים/ShutterStock

רשות המים הודיעה הבוקר (שני) במהלך דיון שנערך בוועדת הכלכלה של הכנסת כי היא חוזרת בה מכוונתה לאפשר לתאגידי המים לנתק צרכנים ביתיים מאספקת מים בגין חוב. על פי ההודעה, אפשרות זו תותנה בהגשת בקשה מפורטת לוועדה מייעצת שתקום לצורך זה.

המתווה שנדון היום בוועדה הינו המתווה השני המוגש לה. המתווה הראשון, שהוגש לפני שנה, לא אושר על ידי חברי הוועדה מכיוון שהתיר לתאגידים לבצע ניתוקי מים. הצהרתה של הרשות הבוקר והמתווה החדש הם תולדה של מאבק ממושך שניהלו בחודשים האחרונים יו"ר הוועדה ח"כ אבישי ברוורמן (עבודה), ח"כ איתן כבל (עבודה) וח"כ איציק שמולי (עבודה) נגד מדיניות ניתוקי המים שנקטו תאגידי המים, מדיניות שפגעה אנושות באוכלוסיות החלשות. הח"כים סירבו לכל הצעות הפשרה שהוצגו על ידי רשות המים בתיאום עם ועדת הכלכלה ודרשו כי אפשרות ניתוק המים תישלל כליל מהתאגידים.

על פי המתווה החדש, תאגידי המים לא יהיו רשאים לקבל החלטה בדבר ניתוקי אספקת מים לצרכן ביתי בשל אי תשלום חוב. ההחלטה על ניתוק שרותי מים תתקבל אך ורק על ידי ועדה מייעצת שתוקם על ידי מנהל רשות המים ותכלול נציגי רווחה, מומחים לעריכת מבחני הכנסה, נציגים מתחום שרות לקוחו ומשפטנים.

תאגיד שירצה להגיש בקשה לוועדה לניתוק צרכן ספציפי יצטרך להוכיח מכלול תנאים שביניהם כי החוב השוטף מיתרת החוב של הצרכן עולה על אלף שקל וכי הצרכן לא שילם לחברה בעד שירותיה שתי תקופות חיוב רצופות או שלוש תקופות חיוב לסירוגין מתוך שש תקופות רצופות. עוד יוטל על התאגיד להוכיח כי החברה שלחה לצרכן התראה על כוונותיה וכן כי לתאגיד אין אפשרות להפעיל הליכי גבייה בשל סירובו של הלקוח להעביר פרטי התקשרות או שהוכיחה כי הפעילה את מלוא הליכי הגבייה העומדים לרשותם ולא הצליחה לגבות חובה.

בנוסף, על פי המתווה, תוכל הוועדה להמליץ על ניתוק אספקת המים למנהל רשות המים אך ורק אם נוכחה לדעת כי הצרכן הינו בעל יכולת כלכלית לשלם את חובו אך נמנע מלעשות כן. עוד מוצע שמכיוון שמדובר בהסדר חדש ועל מנת לבחון יישום הכללים המוצעים והתאמתם למציאות הצרכנית, ינוסחו הכללים כהוראת שעה לשנתיים.

"מדובר בהישג גדול של ארגוני החברה האזרחית אבל כעת הכול תלוי בפרטים הקטנים", אמר רן מלמד, סמנכ"ל עמותת ידיד, שפעל עם הח"כים להשגת המתווה האמור. "המתווה הסופי יגיע לוועדה תוך חודש ואנו נשב יחדיו ונעבור עשרים עיניים על כל מילה, אות ופסיק על מנת לוודא שהתוצר הסופי תואם את ההצהרות ההתחלתיות".

"אני שמח שהמאבק הנחוש שהובלתי כנגד ניתוקי המים של התאגידים הסתיים היום בהצלחה" אמר ח"כ שמולי, אחרי הדיון. "חבל שלקח לרשות המים ולוועדת הכלכלה יותר מדי זמן להבין שמים הם לא מותרות, זה מצרך קיומי ולכן אסור שהיד תהיה קלה על ההדק. לא אאפשר בשום אופן מדיניות פוגענית של ניתוקי מים לאזרחים".

  • עוד באותו נושא:
  • רשות המים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully