וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרים אישרו: חוקי הכנסת יחולו גם ביהודה ושומרון

9.11.2014 / 14:53

"חוק הנורמות", שנחשף בוואלה! חדשות, אושר בוועדת השרים לענייני חקיקה, ברוב של שישה נגד ארבעה מתנגדים. השרה לבני הודיעה כי תגיש ערר, והשר אריאל תקף אותה: "מבייש את המושג מדינה יהודית ודמוקרטית"

ההתנחלות טלמון,נוהל שכן,  אוגוסט 2012. בן קלמר
"מטרת החוק היא לאפשר נורמליות ביהודה ושומרון". ההתנחלות טלמון/בן קלמר

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) את "חוק הנורמות", שבמסגרתו יוחלו כל חוקי הכנסת גם ביהודה ושומרון באמצעות צו אלוף. שישה שרים תמכו בהצעה, ארבעה התנגדו, והשרה לימור לבנת נמנעה. מדובר במהלך שצפוי לעורר ביקורת על ישראל בעולם, זאת שכן מדובר ב"סיפוח זוחל" של השטחים שנכבשו בשנת 1967.

החוק, שפורסם לראשונה בוואלה! חדשות, אושר בתום דיון סוער בוועדת השרים. השר אורי אריאל תקף את השרה לבני שהובילה את ההתנגדות לחוק, ואמר: "לעתים זה נשמע כאילו המתיישבים הם בסדר בשביל לשלם מסים, להילחם ולמות, אבל לא בשביל לחיות". עוד אמר אריאל כי מתקיימת אפליה בוטה נגד תושבי ישראל: "תפסיקו עם ההתחמקויות המיותרות. חובות אתם יודעים לבקש אבל כשזה מגיע לזכויות, יש המון נימוקים נגד. זה מבייש את המושג מדינה יהודית ודמוקרטית. בעיניי זה יותר מבושה וחרפה". השיחה בין השניים אף הגיעה להרמת קולות, ובשלב מסוים ניסתה השרה לבני להיכנס לדבריו של אריאל והוא דפק על השולחן ואמר: "אל תפריעי לי".

יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט ח"כ דוד רותם, מיוזמי החוק, אמר בתגובה לאישורו בוועדה כי מאות אלפי ישראלים מצביעים לכנסת, אבל חייהם מנוהלים לא על ידה, אלא על ידי אלוף פיקוד המרכז. "חוקים חשובים רבים כמו שירותי רפואה והצלה, נגישות נכים ואיכות סביבה לא חלים באזורים אלו", אמר ח"כ רותם. "מטרת החוק היא לאפשר נורמליות ביהודה ושומרון, והוא צעד ליצירת שוויון בחייהם של כלל אזרחי ישראל בכל רחבי הארץ".

עוד בוואלה! חדשות:
בשל איומים: השוטרים המעורבים בהרג בכפר כנא יאובטחו
חשיפה: הרשות הצליחה ליירט תשדורות מזל"טים של צה"ל
השר עמיר פרץ הודיע: אתפטר מתפקידי עוד היום

כנס חירום בנושא פשעי שנאה על רקע ריבוי אירועי "תג מחיר", מאי 2014. נועם מושקוביץ
תערער על ההחלטה. ציפי לבני/נועם מושקוביץ

כאמור, השרה לבני הגישה ערר על ההחלטה. על פי תקנון הממשלה, ברגע שאחד השרים מערער על תוצאות ההצבעה, ההצעה "נתקעת" עד שנערך בו דיון מחודש בממשלה או בוועדת השרים. עיתוי העלאת החוק הנפיץ למליאת הממשלה נתון בידי ראש הממשלה בנימין נתניהו. אם ירצה, החוק יעלה כבר בשבוע הבא. אלא שסביר להניח שעל מנת לא להרחיב את העימות עם לבני ועם לפיד ולהוביל להתפרקות הקואליציה, ראש הממשלה יעכב את העלאת החוק בשבועות אחדים. מנגד, בבית היהודי, בליכוד ובישראל ביתנו צפויים ללחוץ על נתניהו לקדם את החוק כמה שיותר מהר.

יו"ר שדולת ארץ ישראל, ח"כ אורית סטרוק וח"כ יריב לוין מסרו בתגובה: "אנו מברכים על ההחלטה החשובה של ועדת השרים לאשר את הצעת החוק. זוהי החלטה חשובה שיש בה כדי למנוע אפליה של ממש. אנו מקווים שהממשלה תתאחד כולה מאחורי הצעת החוק, ומצפים גם משרים שאינם תומכי ההתיישבות אך הם ודאי תומכים בזכויות אזרח, לתמוך בזכויות האזרח של המתיישבים, ולאפשר לנו להמשיך ולקדם במהירות האפשרית".

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

גלאון: "ההחלטה מייצרת מדיניות של אפרטהייד"

השרה לימור לבנת אמרה כי "ישנה הצדקה הגיונית לחוק", אולם ביקשה להעלות אותו בעוד שבועיים, "כאשר נהיה בימים פחות מתוחים ביטחונית". מוקדם יותר שוחח ראש הממשלה עם שרי הליכוד ואפשר להם חופש הצבעה בוועדת השרים על החוק. שרי התנועה ויש עתיד התנגדו לחוק. השר יעקב פרי אמר כי מדובר בניסיון אוטומטי להחיל את החוקים בשטחים. "להצעה זו תהיינה השלכות מדיניות קשות", אמר.

יו"ר מרצ זהבה גלאון אמרה בתגובה להחלטה כי הכנסת מבקשת לקחת על עצמה את סמכותו של המפקד הצבאי בשטחים, ולהחיל על ההתנחלויות את הנורמות הנוהגות בשטחי מדינת ישראל הריבונית, זאת בניגוד גמור להוראות הדין הבינלאומי שישראל קיבלה על עצמה. "מי שבחר לגור בהתנחלויות ידע שמדובר בשטח כבוש, ועכשיו הוא זועק את זעקת הקוזק הנגזל ומבקש לעשות סיפוח דה פקטו של השטחים, תוך החלתו רק על המתנחלים, מה שמייצר מדיניות של אפרטהייד והאפליה בין דם לדם".

לפניות לכתב: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully