וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פתאום ההברחה הופכת לאירוע טרור"

6.11.2014 / 15:09

גם בתום בניית הגדר בגבול עם מצרים לא הסתיימו הדאגות של מפקד אוגדת אדום, תא"ל רועי אלקבץ. בסיור בגזרה עם כתב וואלה! חדשות הוא מסביר כיצד נלחמים באויב חמקמק

צילום: דובר צה"ל, שי מכלוף, רויטרס; עריכה: קשת סידי

בהערכת המצב השגרתית שקיים לפני שלושה שבועות שיבח מפקד עוצבת אדום (אוגדה מרחבית 80), תת-אלוף רועי אלקבץ, את מפקדת הפלוגה מקרקל, סרן אור בן יהודה. אלקבץ גם הפנה את תשומת לבם של המפקדים ושל אנשי המודיעין באוגדה למרחב הבעייתי בגזרה של חטיבת שגיא בגבול מצרים והזהיר מחדירות משטח סיני. כעבור יומיים בלבד, נהפך החשש למציאות.

לכל הטורים במדור "קצין איסוף"

מוצב מצרי בגבול מצרים. אמיר בוחבוט, מערכת וואלה! NEWS
מוצב מצרי בגבול מצרים/מערכת וואלה! NEWS, אמיר בוחבוט

סרן בן יהודה ואחד מלוחמיה נסעו לכיוונו של ג'יפ סיור שאיבד שליטה והתהפך. בתאונה נפצעו באורח קל כמה חיילים. תוך כדי נסיעה התקבלה הודעה מחמ"ל האיסוף הקרבי על ניסיון חדירה בגבול. בן יהודה מיהרה לאזור החדירה. היא פתחה בנוהל מעצר חשוד וירתה באוויר. שני כלי רכב ישראליים ששימשו מבריחי סמים הסתלקו מהמקום במהירות, ובמקביל נפתחה אש מכמה כיוונים לעבר החיילים. בן יהודה נשכבה על הקרקע והשיבה אש. המחבלים ירו ממקלעים ומנשק קל ואף שיגרו טיל נ"ט. בן יהודה נפצעה באורח קל, הלוחם שהיה לצדה ושימש כקשרה, נפצע באורח קשה. בן יהודה זחלה חזרה לג'יפ והכריזה בקשר על היתקלות. אל המקום הוקפצו כוחות נוספים של גדוד קרקל. סגן-משנה רחל, מפקדת מחלקה בגדוד, תפסה את המאג ובמשך כמעט חצי שעה ירתה לצד המצרי כדי לשתק את היורים שהסתתרו מאחורי סלעים והשיבו באש ממקלעים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
מפקד פיקוד הדרום, האלוף שלמה (סמי) תורג?מן, מבקר את סרן אור בן יהודה, מפקדת הפלוגה בגדוד קרקל שנפצעה בתקרית בעזוז, אוקטובר 2014. דובר צה"ל
הרגה שני מחבלים - ונפצעה. אור בן יהודה בבית החולים שלצדה אלוף פיקוד הדרום סמי תורג'מן/דובר צה"ל

לאחר כמה דקות נשמע בקשר קולו של מפקד גדוד קרקל, סגן-אלוף יניב פרידמן; הוא כבר בדרך למקום ההיתקלות. החמ"ל מדווח על לא פחות מ-23 בני אדם בצד המצרי שהתכוונו לטפס על הגדר בעזרת סולמות ולהעביר לשטח ישראל משלוח סמים ענקי. לפי ההערכות, סוכלה הברחת סמים בשווי 1.5 מיליון שקלים. כשבן יהודה הגיעה למקום חלק מהמבריחים נעלם וחלקם פתח באש פראית.

"לא הופתענו מהאירוע עצמו אלא מעוצמת האש", סיפר השבוע בריאיון לוואלה! חדשות מפקד האוגדה תא"ל אלקבץ. "ברגע שהמ"פית הגיעה לשטח נגמרה ההברחה אבל החל אירוע טרור. הם רצו להרוג".

חזק וקטלני

כיאה לשריונר בנשמה, אלקבץ הוא איש של מספרים, של סדר. הוא מרוצה מתפקוד הכוחות בשטח. מבחינתו הכול עבד כמו שצריך: העובדה שהמבריחים בחרו לפעול באזור לא מיושב, התגובה המהירה של הכוחות, החיבור בין חמ"ל איסוף המודיעין לכוחות בשטח, השליטה באירוע וההכלה המהירה שלו. הוא משבח אפילו את כוח גדוד שחם מחטיבת הנח"ל בפיקודו של סגן-אלוף שרון אסמן, שקפץ למקום האירוע. "היה שם צלף בשם איוון, חודש אחרי קורס צלפים הוא יורה קליע והורג מטווח של 750 מטר".

האירוע נגמר עם שישה מחבלים הרוגים. סרן בן יהודה הרגה שני מחבלים, הצלף הרג מחבל אחד ואת השאר הרגו כוחות נוספים שנקראו לסייע משום שהיה קושי לאתר את מוקדי האש. כעת מדברים בפיקוד הדרום על הענקת צל"ש למפקדת הפלוגה.

מפקד אוגדה 80 תא"ל רועי אלקבץ. אמיר בוחבוט, מערכת וואלה! NEWS
איש של מספרים, של סדר, כיאה לשריונר. תא"ל אלקבץ/מערכת וואלה! NEWS, אמיר בוחבוט

מה קרה שמבריחים עברו להשתמש באש מקלעים ונ"ט?

"אין לנו תשובות חד-משמעיות, אבל אנחנו מעריכים שבהתחלה הם חששו שיתפסו להם את כמות הסמים הגדולה ואחר כך זה כבר היה עניין של עצבים. הם סיימו את האירוע עם שישה הרוגים ועם פצועים. זה אירוע מסריח מבחינתם והם מצטערים עליו. בתור אבא, משנה לך אם מי שהרג את הבת שלך זה בדואי מבריח סמים או בדואי שעוסק בטרור? אנחנו צריכים להגיב במהירות וביעילות לכל אירוע".

חלה עליית מדרגה בגבול מצרים? מעכשיו מבריחי הסמים ישתמשו באש כבדה נגד כוחות צה"ל?

"בטווח הארוך קשה יותר להבריח סמים, ולכן החיכוך יגדל. הסיכולים מגבירים את התסכול שלהם. הם לא ילכו מחר לאוניברסיטת בר אילן כדי ללמוד לתואר. תרחיש הייחוס שלי הוא הפיגוע בעין נטפים בשנת 2011. בשנייה אחת יכולים להגיע אלינו לגבול 18 מחבלים בכמה מוקדים. לכן הסיור שלי והקשר שלו עם החמ"ל חייב להיות חזק וקטלני".

מרסקי הגבעות

מפקד פיקוד הדרום סמי תורג'מן החליט להחזיר את הסדר הישן לגבול מצרים ולהעביר חזרה עשרות קילומטרים משמעותיים מאוד מידי אוגדת עזה - שתתעסק רק עם ארגוני הטרור הפלסטיניים - לאחריות האוגדה המרחבית 80. קטע גבול זה כולל גזרה בה מנהלים צה"ל ומשטרת ישראל את מלחמתם במבריחי הסמים, חלקם ערבים וחלקם יהודים בני משפחות פשע מפורסמות. כעת אוגדה מרחבית 80 שוב חולשת על הגבול עם מצרים ועל קטע נוסף בגבול עם ירדן, מאילת וצפונה. כל מפקד פלוגה בגזרה יש אחריות על פי כמה ממפקד פלוגה באוגדת עזה.

כדי לעמוד במשימה, קיבלה אוגמ"ר 80 קצינים איכותיים בדמותם של אלוף-משנה אבי דהן כמפקד חטיבת אילת ואלוף-משנה איציק כהן כמפקד חטיבת הערבה. עוד עומדים לרשות האוגדה: גדוד איסוף קרבי, יחידת רימון שמתמחה בלוחמה מדברית, אגד ארטילרי, חיישנים ומצלמות לאורך הגבול, גדר חזקה וסל כלים מבצעי שלא ניתן לפרט אותו.

קטע בגבול מצרים שבו ניפצו הר ופתחו נתיב נסיעה. אמיר בוחבוט, מערכת וואלה! NEWS
כל מפקד פלוגה אחראי על גזרה גדולה פי כמה ממקבילו בגבול עזה. גדר הגבול עם מצרים/מערכת וואלה! NEWS, אמיר בוחבוט

תא"ל אלקבץ קיבל את האחריות על הגזרה לפני שנה וחודשיים. כבר בתפקידו הקודם כראש מטה פיקוד הדרום הוא הבין שהעיר אילת נמצאת בראש סדר העדיפויות שלו. נכס אסטרטגי של מדינת ישראל, כהגדרתו. 60 אלף תושבים ו-2.8 מיליון תיירים בשנה. בנמל התעופה בעיר נרשמות 18 אלף נחיתות והמראות ובתי המלון מוכרים 7.1 מיליון לילות בשנה. היקף הסחר מהים הוא 13 מיליארד שקלים. אסיה מסמנת את אילת כיעד לנתיב סחר. שדה התעופה שיקום באזור, קו הרכבת והקרבה לסעודיה, למצרים ולירדן רק מגבירים את חשיבותה של העיר.

לאחר שנכנס לתפקיד, דאג מפקד האוגדה להשלמת הגדר בגבול. תא"ל נדב פדן, מפקד האוגדה הקודם, הניח כהגדרתו את האבנים הגדולות בגזרה והוא עסק ביישום התפישה. מפקד חטיבת אילת אל"מ דהן עשה ניתוח שטח פרטני כדי להתחקות אחר מוקדי ההברחה בגזרה. סיורים אוויריים, מארבים בשטח ומסעות בנקיקים ובהרים חשפו את ארץ ההברחות. "פתאום אתה מגלה שהמבריחים משאירים לעצמם מים ומזון בנתיב ההברחה", סיפר אל"מ דהן. "הם היו מגיעים לאילת, מניחים שק סמים, מקבלים 20 אלף דולר וחוזרים למצרים באין מפריע".

עבודות הנדסיות ובניית כוח מטרה

בתום "מבצע ה-MRI בשטח" כהגדרתו של מפקד האוגדה, החלו בצה"ל בעבודות הנדסיות לעיצוב פני השטח. בהנחיה מפורשת של אלקבץ, הוחלט לרסק גבעות באמצעות חומרי נפץ כדי לאפשר גישה יותר נוחה לכוחות שיתמודדו עם הברחות ועם ניסיונות חדירה.

"אתה רואה את הנתיב הזה?" מצביע תא"ל אלקבץ על נקיק מרהיב ביופיו. "מכאן היו נכנסים בעבר 6,000 זרים בשנה. רק מפה. החלטנו לפרוץ מכשולים ולאפשר בכל מקום מרחבים נוחים לתנועת כוחות ונתיבי הגעה כדי שנוכל לסכל חדירות מהר מאוד באמצעות צירים עוקפים".

השלב הסופי, בתום העבודות ההנדסיות, היה ארגון של כוחות משימה משותפים לצבא ולמשטרה. התוצאה: סיכולים הברחות בזמן אמת, עשרות מעצרים וכליאה לטווח ארוך של יותר מ-40 מבריחי סמים ישראלים. לדברי תא"ל אלקבץ, ההברחות סביב העיר אילת פסקו. "בתחילת המבצע שעדיין נמשך עשינו הרבה טעויות", הוא מודה. "בתפיסות הראשונות היינו ממהרים לגעת בזירה ולהעביר פריטים ממקום למקום. היום לכל זירה כזו קופצים שוטרים, אוספים ראיות וככה אנחנו מטפלים בהם בצורה יותר אפקטיבית. לא סתם הם נכנסים לכלא לתקופות ארוכות. השלב הבא יהיה ענישה על מה שקרה לכוחותינו באירוע שבו נפצעו אור והקשר שלה. זו לא עוד הברחת סמים. היה כאן ניסיון להרוג והסעיפים יהיו בהתאם".

כוחות צה"ל בסמוך לגדר הגבול עם מצרים, לאחר פיגוע בו נהרג אדם שעבד על הגדר, יוני 2012. AP
הסיור חייב להיות זמין. חייל צה"ל בגבול/AP

איך אתה מסכם את השינוי בגבול מצרים אחרי השלמת הגדר לאורך כל הגבול?

"אחרי שהושקעו כאן מיליארדי שקלים מי שישפיע פה על מה שקורה זה הסיור. לכן הוא חייב להיות זמין, מהיר, ממוקד וקטלני. אנחנו שם. צריך להבין שאנחנו מסכלים הברחות - הגרף שלנו בעלייה. המבריחים מסתובבים וחוזרים לעומק מצרים. אנחנו רואים על הגב שלהם כלי נשק".

ארגון הטרור בסיני אנסאר בית אל-מקדס נשבע אמונים לדאעש והחל לכרות ראשים. זה מפר את האיזון בגבול?

"ההתרחשות בצפון סיני מקרינה גם על האזור הזה. באופן מעשי יש להם יותר ניסיון מבצעי בגלל העימות עם הצבא המצרי וזה בא לידי ביטוי במטענים ובמכוניות תופת. הכול מפורסם בתקשורת. זה יכול להגיע אלינו. אני לוקח הכול בחשבון. למורי הדרך הבדואים לא אכפת את מי הם מובילים לגדר: סמים, נשים, זרים, אמצעי לחימה או טרור. אני מניח שזה יכול לקרות כל יום".

ועדיין הם לא ממהרים להתנגש בכוחות צה"ל שנעים על הגבול.

"יש עליהם לחץ מצרי. הם ירדו מעשרות אירועים בחודש לאירועי טרור בודדים. היו יותר ממאה פיגועים בחודש בצפון סיני. אבל שוב, הם הפכו ליותר מקצועיים. צריך להבין שסיני זה 62 אלף קמ"ר. אל"מ אבי דהן עובד מול שבט אחיוואת. תפתח מפה ותראה מה גודלו. זה עצום. לגבי אנסאר בית אל מקדס? אני יוצא מנקודת הנחה שבמסגרת הקבלה שלהם לארגון דאעש הם ירצו לעשות פיגוע ראווה בגבול. להוכיח משהו. האתגר שלי הוא להיות דרוך כמו קפיץ ולשמור על מתח מבצעי".

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully