וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשלתינוק שלכם נתפס הצוואר

4.11.2014 / 9:00

הרבה הורים מגלים בביקור בטיפת חלב כי התינוק שלהם "מעדיף צד" - נוטה להפנות את ראשו רק לצד אחד. הפיזיותרפיסטית שירי קרטין מסבירה למה חשוב לטפל בזה בהקדם

תינוק ניובורן. ShutterStock
צוואר מסובב/ShutterStock

לא מעט הורים מגלים בביקור שגרתי בטיפת חלב כי התינוק שלהם "מעדיף צד" - נוטה להפנות את ראשו בעיקר לצד אחד, ימין או שמאל. לעיתים נטייה זו עלולה להימשך עד שהיא הופכת לבעיה אורטופדית שמצריכה טיפול – טורטיקוליס.

טורטיקוליס בלטינית, "צוואר מסובב" בעברית, הוא מצב גופני מולד או נרכש שבו הצוואר מסובב לכיוון מסוים (ימין או שמאל) ולעיתים גם מוטה (אוזן לכיוון הכתף). מצב זה שכיח בכ-10 אחוזים מכלל התינוקות ובכ-50 אחוזים מהפגים.

למה זה קורה?

חלק מהתינוקות נולדים כך עקב התנוחה שבה שכבו ברחם. במקרים כאלה, לרוב ההורים יקבלו הדרכה ראשונית כבר לפני השחרור הביתה. במרבית המקרים לתינוקות אלו יאובחן מצב של קיצור שרירי בשריר הצוואר הקדמי, מצב שידרוש פיזיותרפיה אינטנסיבית ויעילה, לרוב ללא השלכות התפתחותיות, זאת במידה ויטופל מוקדם ככל האפשר.

המצב השני הוא של טורטיקוליס נרכש, שמתפתח לרוב בחודשים הראשונים לחיי התינוק. תינוקות שמועדים לפתח מצב זה הם פגים, תינוקות בעלי גמישות יתר או ריפיון שרירי, ותינוקות שסובלים מריפלקוס (החזר וושטי). גם אצל תינוקות עם לקות ראיה או שמיעה, לקויות נוירולוגיות, גנטיות או אורטופדיות, עלול להיווצר טורטיקוליס בחודשים ראשונים לחייהם. כאשר הבעיה אינה מולדת אלא נרכשת, לרוב לא יהיה קיצור שרירי, אך הוא יכול להתפתח עקב חוסר טיפול ומודעות.

תינוק ניובורן. ShutterStock
בעיה נרכשת או הרגל מהרחם?/ShutterStock

זה הזמן לעבוד על סימטריה

בחצי שנה הראשונה לחיים קיימת חשיבות רבה לפיתוח הסימטריה בגוף ולהכרת שתי הידיים ושני חלקי הגוף. בשפה המקצועית קוראים לזה "פיתוח קו אמצע". תינוקות שהראש שלהם מסובב לצד מסוים לאורך זמן עלולים להראות קושי בפיתוח קשר עין-יד, שיוביל לקושי בתפיסה החזותית, קושי בהרמת ראש, פעילות א-סימטרית של מיומנויות גלגול וזחילה וכן חולשה כללית.

אחד הסיבוכים השכיחים של טורטיקוליס הוא השטחת ראש (פלגיוצפליה). מדובר במצב שבו הגולגולת בצד אליו מסובב הראש נעשית שטוחה. לרוב הבעיה אסתטית בלבד וחולפת עם הפחתת הלחץ מהאזור. לעיתים רחוקות קיים צורך בהתערבות רפואית.

איך מונעים?

כאשר קיימת מודעות, ניתן למנוע את הטורטיקוליס הנרכש. ראשית, הקפידו להתבונן בילד שלכם, האם הוא מסובב ראש באופן קבוע לאותו צד? אם כן, גרמו לו לעקוב אחריכם ולסובב את הראש גם לצד שני. החזיקו אותו בשתי ידיים, האכילו בשני צדדים, החליפו את המיקום של המובייל או הספר בעריסה ובעגלה, שכבו לידו בצד הנגדי ושירו לו.

בנוסף, הימנעו ממנחים שגורמים להטיה, כגון שהייה ממושכת בסלקל, טרמפולינה או נדנדה. אם אתם רואים את הראש מוטה לצד מסוים, השתמשו בכריות או בחיתולי בד על מנת למקם את הראש באמצע.

תינוקת שוכבת מתחת למובייל אוניברסיטה. ShutterStock
עיזרו לתינוק לפתח קו אמצע/ShutterStock

אם אחרי הקפדה על כל אלו התינוק עדיין מפנה את הראש לצד אחד, מומלץ לפנות לרופא הילדים ולטיפול של פיזיותרפיסטית התפתחותית, מורשית משרד הבריאות. כפי שצוין, יכולות להיות סיבות רבות לטורטיקוליס, וכן ייתכן איחור התפתחותי שידרוש אבחון נכון ומעקב לאורך זמן. הטיפול בפיזיותרפיה יכלול אבחון והדרכה התפתחותית מקיפה בהתאם לגיל ולאבחנה, שינוי בסביבת הבית, תרגול אקטיבי לעידוד סימטריה תוך כדי משחק מתאים ועוד.

שירי קרטין היא פיזיותרפיסטית התפתחותית, בעלת תואר שני בריפוי בעיסוק, פעילה במתן הדרכה וקידום התפתחותי בעמותת לה"ב – למען הפגים בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully