וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצעד הגאווה והר הבית: שאלנו והרבנים ענו

21.10.2014 / 11:28

מצעד הגאווה, כשרות רבנות ירושלים, מקומות בילוי בשבת, עליית יהודים להר הבית. ולמה דווקא אתה ראוי לכהן כרב העיר? הרבנים אמסלם, שטרן, אליהו וטולדאנו ענו. הרבנים עמאר ולאו התעלמו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרבנים אליהו, שטרן, אמסלם וטולדאנו/מערכת וואלה!, צילום מסך

רגע לפני הבחירות לרבנות ירושלים שיתקיימו היום אחר הצהריים, שיגרה וואלה! יהדות שאלון תואם למועמדים הבולטים במרוץ בכדי שגם אתם תוכלו להכיר אותם. שאלנו את דעתם של המועמדים על מקומות בילוי שנותרים פתוחים בשבתות, מצעד הגאווה, עלייה להר הבית, גזענות בין יהודים וערבים, שוויון בכותל המערבי ועוד סוגיות רבות שאיתן הם ייאלצו להתמודד ביום שאחרי במידה וייבחרו לתפקיד.

מי שנעתר לבקשה הם הרבנים אריה שטרן, שמואל אליהו, חיים אמסלם ומרדכי טולדאנו. לעומתם, למרות פניות חוזרות ונשנות, הרבנים עמאר ולאו, שני מועמדים בולטים במרוץ, סירבו להגיב לשאלון. בסביבתם טענו כי הם גזרו שתיקה עד אחרי הבחירות. למרות הטענה, היה קשה להתעלם מסירובם לשתף פעולה תוך זלזול בצורך התושבים בירושלים להכיר במעט את דעותיהם של רבנים המועמדים לתפקיד. מקורביו של הרב לאו, מועמד שהונחת מנתניה, התנהגו בצורה שהוכיחה כי ירושלים ראויה לרב טוב יותר.

השאלון המלא:

אוהדי בית"ר ירושלים נגד גזענות. קובי אליהו
אוהדי בית"ר ירושלים נגד גזענות/קובי אליהו

איך ניתן לפתור את בעיית השנאה והגזענות בין יהודים וערבים בירושלים?

הרב אליהו: "כבן העם היהודי, אני מתפלל שלוש פעמים ביום למען השלום ובמקביל רואה חשיבות גדולה להובלת תהליך השלום בידי מנהיגים דתיים. ניתן לפתור את בעיית השנאה בין יהודים לערבים באמצעות פתרון מערכתי. באופן עקרוני יש לקיים דוח שיח עם אנשי הדתות השונים במטרה לחבר בין הציבורים ולהביא לשיח של סובלנות ואהבה תוך שמירת הזהויות הנפרדות".

הרב שטרן: "הידברות שקטה היא הפתרון הנכון. בסוף האזרח הפשוט לא מחפש ריב ומדון. זה נכון גם לגבי הצד הערבי וגם לגבי הצד היהודי".

הרב אמסלם: "בהידברות, במניעת מעשים קיצוניים ואירועים אלימים, ביצירת היכרות עם הזולת ותרבותו, בהשכנת שלום בין איש לרעהו ובשיתוף פעולה וחיזוק של הקולות המתונים ושוחרי השלום של אנשי הדת והמסורת מהדתות השונות בעיר".

הרב טולדאנו: "גם במרוקו, משם הגעתי, חיו יהודים לצדם של ערבים. מתוך הידברות ניתן לשבת סביב שולחן אחד ולהגיע לפתרון מוסכם. אנחנו מדברים בשם א-ל אחד וכך אפשר לאחד בין כלל התושבים בירושלים".

מסגד אל אקצא בהר הבית. רויטרס
מסגד אל אקצא בהר הבית/רויטרס

האם יש להתיר עליית יהודים להר הבית?

הרב אליהו: "מרן הרב מרדכי אליהו העדיף לא להורות הלכה מפורשת ליהודים לעלות להר הבית. יחד עם זאת, אני סבור שיש חשיבות עצומה בריבונות היהודית על ההר".

הרב שטרן: "אני מעדיף שלא לעסוק בנושאים שאינם נמצאים בסמכותי. יש מספיק משימות חשובות שיימצאו בסמכותי בהן אוכל לעסוק".

הרב אמסלם: "בעניין זה אני מקבל את פסיקת הרבנות הראשית שלא להתיר ולא להורות לרבים באופן גורף לעלות להר, אולם ביחס ליחידים ופרטים המעוניינים לבקר בהר יש לשקול כל מקרה לגופו בכדי לשמר את אחיזתנו ובעלותנו על המקום. יש לציין שמבחינה הלכתית ישנם מקומות בהר הבית שבאופן עקרוני חלק מהפוסקים הקלו להתיר לעלות אליהם. בכל אופן יש לשמור על מרקם היחסים העדין בין יהודים לערבים בהר הבית, והאמת והשלום אהבו".

הרב טולדאנו: "גדולי התורה החרימו את הכניסה להר הבית, צריך לכבד את זה. מדובר במקום קדוש וישנן הלכות מפורטות כיצד נכנסים למקום קדוש. לכל מי שנכנס, יכול להיכנס, וגם אם כן, עליו לדעת באלו תנאים מיוחדים יכול הוא להיכנס. אלו תנאים שלא נמסרים לכל אדם".

סינמה סיטי ירושלים. סיון פרג',
סינמה סיטי בירושלים/סיון פרג'

כיצד ניתן להתמודד מול רצונם של תושבים בירושלים לפתוח מקומות בילוי בשבתות?

הרב אליהו: "כבירת העם היהודי ומדינת היהודים, ירושלים צריכה לשמור יותר מכל על סממני הזהות היהודיים שלה. פעילות זו אמורה להיעשות באמצעות נציגי עיריית ירושלים במטרה להגיע להסכמה רחבה ככל האפשר. בכל אופן הרב יידרש לסוגיה לעומק עם בחירתו".

הרב שטרן: "ההידברות בין החלקים השונים בציבור בירושלים לכשתתקיים תביא להורדת הלהבות ולפתרון הולם לכל הבעיות שנמצאות על הפרק, כולל כאלה שמטרידות את הציבור החילוני".

הרב אמסלם: "יש להגיע להסכמות רחבות ככל הניתן ולמצוא פתרונות כך שהשבת תמשיך להיות ערך חברתי, תרבותי ולאומי השייכת לדתיים ולחילונים כאחד, אך יחד עם זאת לצמצם את הכפייה על ידי מציאת פתרונות יצירתיים והגעה לפשרה אילו מקומות יהיו פתוחים והיכן. הכל צריך להעשות בהתייעצות ושתוף פעולה עם רבני הקהילות".

הרב טולדאנו: "אמצא עבורם את הבילוי האמיתי של השבת".

1,500 במצעד הגאווה: "מחזירים את השפיות לעיר". עומר מירון
מצעד הגאווה בירושלים/עומר מירון

האם יש להתיר קיום מצעד הגאווה בירושלים?

הרב אליהו: "שאלה זה היא לא בתוקף סמכותי ולכן איננה רלוונטית. באופן עקרוני קיימתי בעבר שיחות גם עם גורמים בקהילה ההומו-סקסואלית בירושלים במטרה להביא מתווה שיהיה מקובל על כל האוכלוסיות בירושלים".

הרב שטרן: "אני מעדיף שלא לעסוק בנושאים שאינם נמצאים בסמכותי. יש מספיק משימות חשובות שיימצאו בסמכותי בהן אוכל לעסוק".

הרב אמסלם: "זהו נושא מורכב שיש לעסוק בו ברגישות המתבקשת. ראשית, ידועה עמדת התורה וההלכה בנושא על פיה חל האיסור של משכב זכר וכדו', אולם יש להדגיש כי הדבר אינו פוסל את האדם עצמו ועלינו להתייחס לכל אדם בכבוד הראוי לו, כפי שגם למחללי שבת אנו מתייחסים בכבוד ואיננו רודפים אותם חלילה. בירושלים נדרשת רגישות יתרה בנושא זה ונכונות להידברות ודו שיח שימנע התנגשויות מיותרות בין המגזרים. יש לחתור להבנות והסדרי פשרה ולהיזהר מפגיעה ברגשות שני הצדדים".

הכותל המערבי, ספטמבר 2014. נועם מושקוביץ
הכותל המערבי, ספטמבר 2014/נועם מושקוביץ

האם ואיך תעניק שוויון בכותל המערבי?

הרב אליהו: "המדיניות בכותל המערבי כיום שומרת על מרקם היחסים העדין בין כלל הציבורים, אולם עם כניסתי לתפקיד אבדוק את הסוגיה שוב".

הרב שטרן: "הוצעו כבר כמה הצעות ראויות בנושא על ידי רב הכותל שמטרתן להגדיל באופן משמעותי את עזרת הנשים. באופן עקרוני, אין זה ספק כי ראוי ונכון שעזרת הנשים של הכותל תהיה גדולה לפחות כמו זו של הגברים".

הרב אמסלם: "הכותל המערבי שייך לכולנו ועלינו ללמוד להסתדר יחד ולכבד אחד את השני. זהו לא מקום מגזרי אלא מקום קדוש לכל בית ישראל ויש לאפשר לכולם להתפלל בו באופן שווה ולפעול להפחתה ומניעה של התנגשויות נפיצות בין המגזרים השונים".

הרב טולדאנו: "יש בכך דבר חיובי שנאבקים על הכותל המערבי. אנצל את הרגש של נשות הכותל לכותל המערבי ואתרגם אותו לפתרון אמיתי שמקובל על ההלכה ועל כל הצדדים".

צ'ולנט בחמישי בלילה. בועז בן ארי - חרדים 10, מערכת וואלה! NEWS
צ'ולנט בחמישי בלילה/מערכת וואלה! NEWS, בועז בן ארי - חרדים 10

האם אתה אוכל כשרות של רבנות ירושלים?

הרב שמואל אליהו: "במדינת ישראל יש כשרויות רבות ואני מאמין שצריך לחזק מאוד את הכשרות המקומית ומנגנוניה כמו שיש בצפת. יש לי אמון גדול במערכת אך סבור אני שיש הרבה מה לקדם בנושא".

הרב שטרן: "אשאף לכך שהכשרות של רבנות ירושלים תהיה כזאת שגם אני, כרב החותם על התעודות, אוכל לאכול בתי עסק בהכשרה".

הרב אמסלם: "כן. רובן המכריע של הכשרויות בארץ הן כשרויות שאפשר לסמוך עליהם. גודלתי וחונכתי בין גדולי תורה שסמכו על הכשרות המרכזית".

הרב טולדאנו: עולם הכשרות הוא נושא נקודתי. שגיאה לומר שיש עניין של חותמת".

טקס הצהרת האמונים של חברי מועצת הרבנות הראשית בבית הנשיא. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
חברי מועצת הרבנות הראשית/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

למה דווקא אתה ראוי לכהן כרב העיר?

הרב אמסלם: "תפקיד הרב הראשי, בפרט של עיר מורכבת כירושלים, הוא להיות דמות רוחנית מלכדת ומאחדת, שתביא בשורה של מתינות, של קירוב לבבות והארת פנים. כזה היה רבה הראשי האחרון של ירושלים, הרב שלום משאש זצ"ל, אשר זכיתי להיות תלמידו ובן ביתו. בדרכו ולאורו אני מבקש ושואף ללכת".

הרב שטרן: "הנושא פה איננו אישי. אין זה סוד כי הציבור הישראלי הולך ומתנתק בשנים האחרונות מהרבנות. אנחנו חרטנו על דגלנו את חיבורו של הציבור אל הרבנות מחדש. לכן, בעיניי, זהו הדיון בבחירות האלה: האם אנחנו ממשיכים במצב שהיה עד עתה או שאנחנו מביאים רבנות שמחוברת לציבור. הדיון איננו פרסונאלי. ראוי גם לציין כי נשלחתי לתפקיד על ידי גוף בוחר שכלל 60 רבנים מהציונות הדתית על כל גווניה"

הרב אליהו: "יש ציבור גדול בירושלים שבמשך שנים אינו מיוצג. נקראתי להתמודד לתפקיד ובמקביל לכך מתווספת גם קריאתם של עשרות רבנים ציוניים דתיים וחרדים".

הרב טולדאנו: "גדולי ישראל ביקשו ממני שארוץ כי בכוחי לאחד בין כלל האוכלוסיות בעיר ובשל העובדה שאני נקי מפוליטיקה וסיבה נוספת היא העובדה שהרב עובדיה יוסף ז"ל ראה בי כרב ירושלים.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully