וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפצועים בדרך לישראל: "בנפאל נדהמו מהערבות ההדדית"

7 מטייילים שנפצעו בסערה בטרק האנאפורנה ואושפזו בקטמנדו עלו על מטוס שיבאם ארצה, כשבמקביל נמשכים בשטח מאמצי החילוץ. "הרופאים המקומיים סיפרו שמעולם לא ראו כזו מחויבות בין אזרחי אותה מדינה"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

שבעת הישראלים שנפצעו בסערה בנפאל ואושפזו בבית החולים בבירה קטמנדו עלו בצהריים (שבת) על מטוס בחזרה לישראל. "אחד מהם סובל משברים, ואחרים מכוויות קור ומפציעות נוספות", סיפר לוואלה! חדשות פרופ' אבי ריבקינד, ראש אגף טראומה ורפואה דחופה בבית החולים הדסה, שהגיע לקטמנדו במטוס המיוחד יחד עם רופא נוסף. הוא הבהיר כי "מצבם טוב בסך הכול".

המטוס ינחת הלילה בישראל, אחרי עצירת ביניים בהודו לתדלוק. הפצועים יפוזרו בבתי החולים השונים בישראל. "לארבעה מהם יש כוויות בדרגות קשות כך שמחכה להם תהליך טיפול ארוך", ציין ד"ר רפי סטרוגו. "צריך לחכות לפחות כמה שבועות ואז לראות אם צריך לכרות איברים".

משרד החוץ עדכן שנכון לשעות הצהריים ירד מספר הישראלים מנותקי הקשר, כלומר אלה שטרם יצרו קשר עם משפחותיהם או עם השגרירות, ל-36.

לקריאה נוספת על האסון בנפאל
משפחת הנעדרת בנפאל: "נטשו אותה, כעת מתפללים לנס"
האסון בנפאל: "נדב סחב את תמר - וקפא למוות"
כך פועל משרד החוץ לאיתור מטיילים ישראלים בנפאל

חילוץ פצועים מרכס האנאפורנה, נפאל. AP
חילוץ בתנאים קשים/AP

ד"ר רפי סטרוגו, מנהל אגף הרפואה במד"א, היה הרופא הישראלי הראשון שהגיע לאזור האסון: "נחתנו אתמול בשעת ערב מוקדמת ומיד נסענו לבית החולים. הפצועים כולם עברו טראומה נפשית קשה והם שמחו לפגוש בצוות ישראלי, שדובר את שפתם ומוודא כי הם זוכים לטיפול ראוי. הטיפול שמעניקים צוותי הרפואה המקומיים לפצועים הוא מהטובים שיש - הם אינם חוסכים בדבר".

לדבריו, "הרופאים המקומיים נדהמו מעוצמת החיבוק שהפצועים הישראלים מקבלים מחבריהם וסיפרו לי שמעולם לא נתקלו בעצומה כזו של מחויבות הדדית בין אזרחי מדינה. יש כאן עוד הרבה ישראלים שהגיעו לחבק ולסייע, בין אם מטיילים שהיו במדינה או משלחות שהגיעו מהארץ".

"כל הישראלים שהיו במקומות שונים לאורך מסלול הטרק "אראונד אנאפורנה" בנפאל פונו אחר הצהריים למקום מבטחים – כך אמר לוואלה! חדשות נדב כליפא, מצוות החילוץ של חברת הביטוח "הראל" שפעלה להוציא את מטיילים מאזור האסון. לדבריו, מדובר ביותר מ-60 ישראלים, שהיו בנקודות לאורך המסלול שבהימלאיה וכן בכפר מנאנג, בו רוכזו רבים שפונו ממעלה ההרים. המאמץ מתרכז כעת באיתור הנעדרת הישראלית שיש חשש לחייה, מיכל גילי צ'רקסקי בת ה-36 מגבעתיים.

"אתמול, כשחילצנו את כל האנשים מהמחנות הגבוהים, נוצר ריכוז מאוד גדול של ישראלים במנאנג. חלקם היו תקועים שם במשך כמה ימים בתנאים מאוד קשים, גם מבחינת קור וגם מחוסר יכולת להתפנות. לכן, הבוקר הבאנו מסוק שיכול להכיל מספר רב של אנשים וחילצנו את עשרות המטיילים לאזור ליד העיר פוקרה, שממנו אפשר להמשיך ברכב. לא ידוע לנו על ישראלים נוספים שנמצאים במצוקה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
כוחות הצלה מקומיים בנפאל בחיפוש אחר ניצולים וגופות בהרי ההימלאיה, אוקטובר 2014. רויטרס, רויטרס
כוחות הצלה מקומיים בנפאל בחיפוש אחר ניצולים וגופות בהרי ההימלאיה, אוקטובר 2014/רויטרס, רויטרס

עד כה נמנו כ-43 הרוגים ו-175 פצועים באחד מאסונות ההרים החמורים ביותר שידעה נפאל. בין ההרוגים שלושת המטיילים הישראלים אגם לוריא, תמר אריאל ונדב שהם. הארון ובו גופתו של שהם יגיע הערב ארצה, וגופותיהם של שני ההרוגים האחרים יועברו לישראל בתחילת השבוע.

כ-40 מוגדרים נעדרים, אולם לפי הערכות אחרות מדובר על כ-65, בהם 35 זרים ו-30 מקומיים. במאמצי החילוץ משתתפים 12 מסוקים, כמו גם מטוסים פרטיים שהפעילו חברות הביטוח. חיילים נפאליים התפרסו ברחבי האזור המוכה. "זה יהיה מבצע האיתור המורכב ביותר שהיה במדינה עד כה", אמר לסוכנות הידיעות רויטרס גורם צבאי רשמי בנפאל. "החיילים יחפרו בשלג על מנת לוודא שלא נותר אף אחד מאחור. הם יצטרכו לפעול בזריזות כדי שהמבצע (לאיתור הנעדרים) יסתיים עוד הערב".

מונצ'נג למה, מדריך נפאלי שהיה בטרק יחד עם שתי נשים ישראליות שחזר את השעות הקריטיות במעלה ההר. "התכוננתי להציב את האוהל שלנו, אבל אז החל גשם. החלטתי לתפוס מחסה בין שני סלעים", סיפר המדריך בן ה-35 שנאלץ להעביר שם את הלילה, במהלך הסופה. הוא הוסיף כי בבוקר הוא הבין שאין לו דרך להיחלץ, שכן עומק השלג היה כה רב. הוא אכל אגוזים, שוקולד ובננות שמצא בתיקיהן של הישראליות. "זה הותיר אותי בחיים ל-48 שעות", אמר המדריך שחולץ אתמול בשלום. לדבריו, הוא אינו יודע מה עלה בגורל השתיים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נדב שהם, אגם לוריא ותמר אריאל/מערכת וואלה!, צילום מסך

חלק מהמטיילים הישראלים שחולצו מאזור האסון השמיעו ביקורת קשה על התנהלות משרד החוץ. "התקשרנו לשגרירות ישראל בנפאל והם מרחו אותנו", טען עמרי בן אפרים, בן 27 מתל אביב, שטייל בשמורה האנאפורנה יחד עם אשתו, ונתקע באחד הגסטהאוסים למשך כמה ימים עקב השלג הכבד. "הסברתי לנציג את המצב, אמרתי לו שאנחנו תקועים, קפואים בשלג והוא אמר שיפעלו לחלץ אותנו, ושנישאר ליד הטלפון כי הוא יעדכן אותנו בהקדם". לדבריו של בן אפרים, כשהגיע לאחר ארבעה ימים מסוק חילוץ, הוא לא היה מטעם השגרירות, כי אם מטעם ממשלת נפאל. "עלינו למסוק חמישה אנשים, הגענו לשדה התעופה בכפר שנקרא הונדה. כשירדנו מהמסוק הגיעו אלינו הנפאלים ואמרו לנו שזה היה החילוץ של הממשלה הנפאלית, כלומר הם אלו שארגנו את המסוקים והוציאו את האנשים משם. אז הבנו שמי שדאג לנו לא היה משרד החוץ. כל ההלל שעושים לשגרירות הישראלית הוא מיותר, מי שדאג לנו זה לא המדינה שלנו, לא השגרירות והסוכנות שמהללים אותם בעיניים עצומות, אלא ממשלת נפאל".

לדברי בן אפרים, גם מהמקום אליו חולצו המטיילים, היה עליהם להתארגן כדי להמשיך לרדת מהרים עד לעיר הקרובה פוקרה. "היו איתנו שלוש אחיות ישראליות, ובעל של אחת מהן לא הפסיק להתקשר וללחוץ על משרד החוץ שיביא לנו חילוץ ויוציא את כל הישראלים משם", הוא שיחזר. "בבוקר מגיע מסוק עם בחור ישראלי ומציג את עצמו באיש של חברת הביטוח 'הראל'. הוא מקבץ את כל האנשים, מתחקר אותם, בודק שאנחנו יחסית שלמים ובריאים ושאף אחד לא בסכנה מידית ואז אומר לנו שיש לו חילוצים יותר חשובים, וזאת למרות שמשרד החוץ הודיע שמסוק יבוא וייקח אותנו משם. פשוט הבנו שאנחנו הולכים לאכול אותה. לכולנו יש ביטוחים שעלו לנו הרבה מאוד כסף, ובא נציג של חברת הביטוח ואמר לנו: 'אתם נשארים פה'".

לטענתו של בן אפרים, בשלב מסוים הגיע מסוק חילוץ, אולם גם הוא לא היה מטעם נציג ישראלי. פתאום נוחת מסוק ענק ויוצאים ממנו אנשים לבושים בחליפות יפות, שמציגים את עצמם כנציגי הממשלה הנפאלית, ואומרים לנו שזה המסוק שייקח אותנו לפוקרה. עוד פעם הבנו שמי שדאג לנו פה, לפחות ככה זה נראה, זו הממשלה הנפאלית". "זה היה חוסר אונים מטורף", הודה. "אתה שם, סומך על השגרירות, על סוכנות הנסיעות ועל הביטוח הסופר יקר ששילמת ושום דבר לא עזר לך. כולנו הרגשנו ככה".

משלחת מד"א לנפאל מטפל בפצועים הישראלים בבית החולים בקטמנדו. מד"א
איש מד"א יחד עם פצועים ישראלים בבית החולים בקטמנדו/מד"א

בנפאל גוברת הביקורת על הרשויות, במיוחד על כך שלא ניתנה התראה מספקת למטיילים מפני הסופה, תוצר של הציקלון "הוד-הוד" שהכה בשבוע שעבר את הודו. הממשלה הנפאלית הודתה שנכשלה להוציא אזהרה מפני מזג אוויר קיצוני במדינה, בעקבות הציקלון – ואף הודיעה שבכוונתה לפתח מערכת שתיתן התראה במקרים מסוג זה בעתיד. זה האסון השני שמתרחש בנפאל בשנה האחרונה, כשבחודש אפריל נהרגו 16 מדריכים במפולת שלגים באוורסט.

לפחות 45 משפחות נפאליות פנו לרשויות במדינה בבקשה שיספקו להם פרטים על אודות יקירהם שהיו עם המטיילים, בין אם כמדריכים או כפורטרים (סבלים). "הבעיה היא שכל נפאלי יכול להתחיל לעבוד כסבל, משום שהדבר לא דורש כל אישור", אמר קשב פדאני מהסוכנות הנפאלית לטרקים, "לפי ההערכה שלנו יותר מ-85 נפאלים נתקעו במסלולים השונים באנאפורנה".

(עדכון ראשון: 14:16)

חילוץ פצועים מרכס האנאפורנה, נפאל. רויטרס
חילוץ פצועים מרכס האנאפורנה, נפאל/רויטרס
משלחת מד"א לנפאל מטפל בפצועים הישראלים בבית החולים בקטמנדו. מד"א
איש מד"א עם פצועים ישראלים בנפאל/מד"א
משלחת מד"א לנפאל מטפל בפצועים הישראלים בבית החולים בקטמנדו. מד"א
משלחת מד"א לנפאל מטפל בפצועים הישראלים בבית החולים בקטמנדו/מד"א

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully