וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת: Shadow of Mordor

בשקט בשקט הפך המשחק החדש בסדרת שר הטבעות לחביב המבקרים, ומתמודד רציני על תואר משחק השנה. ארז רונן נסע עד מורדור כדי לשחק במשחק הכי מפתיע של 2014

יח"צ - חד פעמי

רגע? פרסומת מתורגמת למשחק בישראל? אנחנו עומדים לראות קמפיין טלווויזיוני למשחק כאן בארץ, אחרי שמיקרוסופט הריצו קמפיין חוצות של Gears of War לפני שנה? אנחנו הופכים להיות מדינה נורמאלית? הסברים בסוף, כי קודם צריך לדבר על ההייפ הגדול של המשחק הנוכחי.

מאז Batman: Arkham Asylum לא היה בתעשיית הגיימינג דבר כזה. משחק המבוסס על סדרת סרטים (וספרים כמובן) שעובר לכולם מתחת לרדאר לפני יציאתו, ואז מתגלה כאחד המשחקים המפתיעים ביותר של השנה. עם אהדה גדולה מאוד מצד הגיימרים וציונים מצויינים מצד המבקרים. מסתבר שהברק כן פוגע פעמיים, ושאולפני המשחקים של WB עשו זאת שוב בדמות Middle Earth: Shadow of Mordor.

המשחק החדש המבוסס על העולם של "ההוביט" ו-"שר הטבעות" הוא לא סתם משחק משעמם כמו שהיינו רגילים המבוסס על סרט - אלא משחק טוב מאוד עם סיכויים גדולים לזכות בתואר "משחק השנה".

אך למרות ההתלהבות הגדולה ממנו, כולל בקרב קהילות הגיימינג הישראליות שהכתירו אותו כמשחק שמספק "כל מה שגיימר צריך", עדיין מוקדם להכתיר את הפרק החדש באפוס שהוא "הארץ התיכונה" לדבר הכי טוב מאז המצאת שפת האלפים. מדובר במשחק טוב, בזה אין ספק, אבל יש בו גם לא מעט בעיות מהותיות, שיכולות להפוך אותו לחוויה די מתסכלת ולעיתים אפילו די משעממת.

חידוש שצבא של סאורון

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רכב על היצור הזה כאילו אין מחר/מערכת וואלה!, צילום מסך

Shadow of Mordor, שמתרחש עלילתית בפרק הזמן שבין "ההוביט" ל"שר הטבעות", הוא סיפור נקמה עם טוויסט פנטסטי. אתם משחקים את דמותו של טליון, סייר שמשפחתו נרצחת באכזריות על ידי חיילי צבאו של סאורון, והוא עצמו מוצא את עצמו סובל מקללה שמונעת ממנו להחזיר את נשמתו לבורא. חיי האל-מוות של טליון מאפשרים לו לחבור לנשמתו של קשת-אלף מסתורי, וביחד השניים יוצאים להביס את המפלצות שקיללו אותן ולנקום את מות אהוביהם.

הסיפור קלישאתי ואפילו קצת מביך, אך למרבה המזל הוא גם לא כל כך מורגש מעבר לסצנות הפתיחה והסיום של המשחק.
מה שכן מורגש כאן היא עוצמת צבאו של סאורון. זאת בזכות מערכת ה-Nemsis החדשנית והמעניינת, שהיא ללא ספק הנקודה המקורית והמסקרנת ביותר במשחק. הצבא של סאורון כולל, מעבר למאות אורקים רגילים, גם כמה עשרות מפקדים. שרשרת הפיקוד הזאת היררכית, עם סגל זוטר, קצינים בכירים וגנרלים. מערכת ה-Nemesis הופכת את המבנה ההיררכי הזה לדינאמי. הצבא אף פעם לא עומד במקום: קצינים זוטרים יכולים להתקדם לתפקידי מפתח, קצינים אחרים יכולים לאבד את דרגתם וגנרלים יכולים ליפול מגדולתם ולהתחלף באחרים.

לדמות שלכם יש תפקיד מפתח בשינויים שעוברת שרשרת הפיקוד. כל מפקד שתצליחו להרוג יחליש את הצבא (לפחות עד שיגוייס במקומו מפקד חדש). אם תרצו תוכלו להתגנב לאירועים מיוחדים שעורכים קצינים אחרים ולהפריע להם כדי להחליש עוד יותר את הצבא (נניח למנוע גיוס של חיילים חדשים או לדאוג שדו קרב בין שני מפקדים יסתיים במותם של שניהם). בשלב מסויים במשחק תוכלו אפילו להכניס לצבא חפרפרות: אורקים שיהיו בשליטתכם הישירה ותוכלו, אם תפעלו חכם, לדאוג לקידומם עד לדרגות הגבוהות ביותר.

אך מערכת ה-Nemesis לא נגמרת שם. היא גם יכולה לעבוד לרעתכם. אם למשל אחד המפקדים יצליח להרוג אתכם בקרב, הוא יקודם לדרגה גבוהה יותר ויהפוך לחזק יותר. אם תנסו לשתול בצבא מרגלים אך לא תצליחו לשמור עליהם, תוכלו לגלות פתאום שהגנרלים הפכו כל כך חזקים שאין לכם שום סיכוי לנצח אותם בלי לעשות שינוי מהותי בטקטיקה שלכם. בקיצור: הפעולות שלכם משפיעות על הצבא ומשנות בהתאם את עולם המשחק.

על הנייר, זה יכול להפוך את המשחק ל"אישי יותר", ולגרום למשחק שלכם לספר סיפור שלא דומה לסיפור של משחק של שחקן אחר (למשל: מפקד שהופך לאויב האישי שלכם ומצליח להרוג אתכם פעם אחרי פעם עד לקרב אחרון מרגש על צילו של הר בו אתם הורגים אותו בערמומיות בשניה האחרונה). בפועל כל הסיפורים ששמעתי דומים מאוד זה לזה, ומערכת ה-Nemesis הרגישה לי חביבה אך לא מהודקת מספיק כדי להסתיר את זה שהיא עשויה מעשן ומראות. מצד שני, שחקנים אחרים שהתחברו יותר לעולם המשחק העידו שמדובר בחוויה מעולה ומרגשת - אז אני מניח שהכל תלוי בכמה תצליחו להתחבר לעניין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

מפקדים ונלחמים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יקרה שלי, ארץ תיכונה אביונה / למלכה אין כתר, למלך אין בית/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה עושים כדי להחליש את הצבא ולשנות את שרשרת הפיקוד שם לטובתכם? נלחמים בעיקר. Shadow of Mordor הוא משחק פעולה, ורוב מה שתעשו בו הוא להלחם מול עשרות אורקים בו זמנית. מי ששיחק במשחקי באטמן האחרונים יזהה את מערכת הלחימה, שהיא אחת לאחת אותה מערכת. למי שלא מכיר, זוהי מערכת שמזכירה במקצת משחקי קצב, ומצריכה מהשחקנים ללחוץ בתזמון נכון על כפתורים נכונים כדי להתחמק מהתקפות אויבים ולהצליח לתקוף בעצמכם.

הקרבות הרבים במשחק יכולים להפוך לקשים מאוד מהר מאוד. אם למשל אחד האורקים שתוקפים אתכם מצליח לברוח כמה צעדים ולזעוק לעזרה - אתם נמצאים בבעיה. אם למתקפה מצטרפים גם כמה מפקדים, שמטבעם חזקים יותר וחסינים יותר מאורקים רגילים, יהיה לכם עדיף לברוח מלנסות להמשיך להלחם. הפסד אמנם לא יהרוג אתכם (אחד היתרונות שבלהיות בן אלמוות), אבל יחזק את הצבא ואת המפלצת הספציפית שהרגה אתכם - ויקשה עליכם בהמשך.

הקרבות האלה חביבים בהתחלה, אבל מי שלא מתחבר למערכת ימצא שהם הופכים די מהר למשעממים. למרות שבמהלך ההתקדמות ניתן לפתוח יכולות חדשות שקצת "פותחות" את מערכת הקרב, הבסיס שלה נשאר תמיד זהה ובשלב מסויים זה קצת נמאס - במיוחד שקרבות קשים יותר מתבססים בדרך כלל על כמות אויבים גדולה יותר שרק הופכת אותם לארוכים יותר (מה שמגדיל את הסיכוי שלכם לפספס לחיצה ולספוג פגיעה) - והאתגר הופך להיות מבוסס תשישות ולא מבוסס יכולת.

העולם הפתוח הקטנטן ממנו מורכבת מפת המשחק מלא בסכנות ובקרבות מאחורי כל פינה, מה שאומר שאתם הולכים להלחם בו - והרבה. הוא גם קצת מרחבש את הקצב של המשחק, שסובל ממצב של "סכנה תמידית". בדרך כלל משחקים מעוצבים כך שיש רגעים שקטים בהם השחקן מרגיש בטוח, אחריהם רגעים מותחים מלאי אנדרנלין, אחריהם עוד רגעים שקטים וחוזר חלילה. במורדור אתם נמצאים בדריכות מתמדת, כי בכל רגע יכולים לתקוף אתכם עשרות אורקים. זה קצב משונה למשחק שצריך להתרגל אליו -ואני אישית לא הצלחתי להתחבר אליו. הוא גרם לכל סשן משחק להרגיש כמו מטלה מלחיצה ומעוררת כאבי ראש ופראנויות. משחק שמורכב אך ורק מהשלבים הקשים של משחקים אחרים.

השורה תחתונה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

האם המשחק הזה בשבילכם? זה תלוי. אם אתם מתים על מערכת הקרב של משחקי באטמן ומוכנים להשהות את ההגיון הבריא כדי להתחבר לעולם המשחק - יש מצב שזה יהיה אחד המשחקים הכי אהובים עליכם השנה. מכיוון שהמגרעה הכי גדולה שלו היא קצב לקוי שמתבטא במאות קרבות רפטיטיביים - מי שנהנה מהקרבות האלה כנראה בכלל לא ירגיש שמדובר במגרעה.

גם כאלה שלא אוהבים את המערכת יהנו מחלקים מסויימים של המשחק, בעיקר ממערכת ה-Nemesis המעניינת (גם אם עדיין לא בשלה מספיק). הם אולי ימצאו את המשימות חוזרות על עצמן והקרבות ראנדומליים וקצת משעממים, אבל היי, אם הם שרדו שלוש שעות לסרט ב"שר הטבעות" וב"ההוביט" - הם ישרדו גם את זה.

ומה לגבי הפרסומת בעברית? אז הגיהנום עדיין לא קפא וקמפיין טלוויזיוני למשחק לא יהיה. אולם מפיצת המשחק בישראל היא הד ארצי, שזה אומר nmc - שהיא אחת המפעילות של הסינמה סיטי והפרסומת מיועדת לעלות לפני סרטים שיוקרנו שם. אני לא יודע לגבי עוד מקומות אבל זה נראה כמו מהלך שהיה קל לעשות בעלות נמוכה ויפה לראות את הגופים עובדים ביחד לטובת הגיימרים בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully