וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס נובל לרפואה: ל-3 חוקרים שגילו את ה-"GPS המוחי"

החוקר האמריקני-בריטי ג'ון אוקיף יחלוק את הפרס עם בני הזוג הנורווגים אדוורד ומיי-בריט מוזר. "מחקרם פתר בעיה שהעסיקה גם פילוסופים - כיצד המוח מנווט אותנו בסביבה מורכבת"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

פרס נובל לרפואה ופיזיולוגיה לשנת 2014 יוענק לשלושה חוקרים - שני גברים ואישה - שמחקרם תרם להבנת מערכת הניווט של המוח. מכון קרולינסקה שבשבדיה הודיע בצהריים (שני) כי החוקר האמריקני-בריטי ג'ון או'קיף יחלוק את הפרס עם בני הזוג הנורווגים אדוורד ומיי-בריט מוזר.

בסך הכל, יקבלו השלושה שמונה מיליון קרונות שבדיות (כ-1.1 מיליון דולרים או 4 מיליון שקלים). או'קיף יקבל את מחצית הפרס, ולבני הזוג יוענק החצי השני. מחר יוכרז הזוכה או הזוכים בתחומי הפיזיקה, ובהמשך השבוע - הכימיה, הכלכלה, שלום וספרות.

בהודעת המכון השבדי שבחר להעניק לשלושה את הפרס, נאמר כי "התגליות שלהם פתרו בעיה שהעסיקה פילוסופים ומדענים במשך מאות שנים: כיצד המוח בונה את המפה של המרחב המקיף אותנו, וכיצד אנו יכולים לנווט את דרכנו בסביבה מורכבת".

ב-1971, במהלך ניסוי בחולדות, או'קיף גילה שתאי עצב מסוימים במוח מופעלים כאשר החיה מניחה שדבר-מה נמצא בסביבתה. הוא שיער כי "תאי המיקום" הללו בונים מפה פנימית של הסביבה. תאים אלה נמצאים בהיפוקמפוס שבקליפת המוח. ב-2005, בני הזוג מוזר גילו תאים נוספים, בצד נוסף של המוח, מופעלים כאשר חולדה חולפת על פני מקומות מסוימים. כך, נוצרת מעין רשת - וכל "תא רשת" מגיב בדרך מסוימת, שמסייע לניווט.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מימין לשמאל: אדווארד מוסר, מיי-בריט מוסר וג'ון אוקיף./מערכת וואלה!, צילום מסך

או'קיף, בן 75, הוא מנהל מכון מחקר לתאים ופיזיולוגיה בקולג' האוניברסיטאי של לונדון (UCL). מיי-בריט מוזר עבדה בעבר ב-UCL, וכיום מנהלת את המרכז לחישוב עצבי בטרונדהיים שבנורווגיה. היא ובעלה, אדוורד מוזר, השתלמו בלימודי פוסט דוקטורט באוניברסיטת אדינבורו, ולאחר מכן כחוקרים במכון המחקר של או'קיף בלונדון. ב-1996 הם עברו לאוניברסיטת טרונדהיים למדע וטכנולוגיה. כיום מוזר מנהל את המכון למערכות נוירוכירורגיה שבאוניברסיטה.

בשנה שעברה הוענק הפרס לשלושה מדענים שפיצחו את תעלומת התעבורה בתא: האמריקנים ג'יימס רותמן ורנדי שקמן והגרמני תומס סודהוף. שקמן, בן 65 מאוניברסיטת ברקלי, גילה את מערכת הגנים הדרושה להעברה בתא של הבועית, אברון בתוך הציטופלזמה שתפקידו, בין היתר, איחסון והפרשה של מים עודפים. רותמן, בן 66 מאוניברסיטת ייל, חקר את מערכת החלבונים המאפשרת לבועית לנוע ולעגון ברחבי התא; ואילו סודהוף, בן 57 מאוניברסיטת סטנפורד, גילה כיצד הבועית יודעת להעביר את המטען שלה למיקומו המדויק ברחבי התא, ולהיפטר ממנו ברגע הנכון.

ב-2012, הוענק פרס נובל ברפואה לשיניה ימנאקה היפני ולג'ון גורדון הבריטי, שהצליחו לראשונה לקחת תאים בוגרים ולהחזירם למצב של תאי אב באמצעות "תכנות מחדש". עד השנה, מתוך 847 מקבלי הפרס, רק 44 - או 5% - היו נשים. 15 נשים קיבלו את פרס נובל לשלום, ורק 10 קיבלו את הפרס בתחום הרפואה. אישה אחת, אילינור אוסטרום, זכתה בפרס נובל לכלכלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully