וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ראש אמ"ן: לא להפעיל את האמצעים המיוחדים"

5.10.2014 / 6:00

מעדותו בוועדת אגרנט של ראש מדור הפעלת סוכנים דאז, סא"ל יוסף זעירא, שנחשפה על ידי משרד הביטחון, עולה שמפקדים בכירים, בהם דודו, שהיה ראש אמ"ן, סירבו להתייחס להתרעות מפני מלחמה

ארכיון צה"ל, משרד הביטחון; עריכה: טל רזניק

במלאת 41 שנים למלחמת יום הכיפורים, חושף משרד הביטחון עדויות נוספות מתוך דוח ועדת אגרנט, ועדת החקירה הממלכתית שהוקמה ב-21 בנובמבר 1973 לחקר נסיבות פרוץ המלחמה. מעדויות נוספות מתוך הוועדה עולה כי כמה קצינים זיהו לא מעט סימנים לכך שמדינות ערב נערכות למלחמה, אך אלה לא התקבלו על ידי המפקדים הבכירים, בהם גם אלוף אלי זעירא שהיה ראש אמ"ן באותה עת. על פי עדות של אחיינו, סגן-אלוף יוסף זעירא, סדרי הכוחות, כמות התחמושת ואינדיקציות נוספות עוררו את חשדם של הקצינים ולמרות התרעתם הדברים לא התקבלו אצל המפקדים הבכירים.

ועדת אגרנט || עדויות חדשות נחשפות:
סא"ל יונה בנדמן - ראש ענף מצרים בחטיבת המחקר של אגף המודיעין
אלוף-משנה יואל פורת - מפקד יחידת 848 באגף המודיעין
אלוף שמואל (גורודיש) גונן – אלוף פיקוד דרום בזמן המלחמה
תת-אלוף שלמה ענבל - קצין קשר ראשי בתקופת המלחמה
אלוף-משנה אברהם לונץ – ראש מחלקת המודיעין של חיל הים

סא"ל זעירא, ראש מדור הפעלת סוכנים, ראש ענף בינה רשתית (ב"ר), יחידה שעוסקת בפיענוח מידע שעובר ברשת הקשר של האויב ואחראי על הנושא הסורי ביחידת 848 במודיעין בעת המלחמה, מתאר בעדותו בפני הוועדה כי באחת הישיבות עלו לקטי מידע שהגיעו דרך איסוף המודיעין והצביעו במפורש על תנועה חריגה של כוחות צבאות ערב ובסיכום הפגישה אף נאמר כי מידע מסוים שווה בדיקה. לדבריו, "סיכום אחד אני זוכר במפורש, זה היה סיכום שנגע לעניין של הגעת יחידות, חטיבת שריון סורית 47 מחומס לאזור הדרום ויחידת גישור. הסיכום היה שזה שווה בדיקה".

טנקים ברמת הגולן במלחמת יום הכיפורים. באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון, דובר צה"ל, דובר צה"ל
טנקים ברמת הגולן במלחמת יום כיפור/דובר צה"ל, באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון, דובר צה"ל

לדבריו, באותה ישיבה שהתקיימה כמה ימים לפני פרוץ המלחמה, הייתה התנגדות גדולה לחשדות כי תזוזת הכוחות בגזרה הסורית מעידים על הכנה למלחמה. "אני רוצה לציין שהייתה באותה ישיבה התנגדות חזקה מאוד של עוזר ראש אמ"ן לענייני מחקר, תת-אלוף אריה שלו, למחשבה שהועלתה שם, שלתנועת היחידות יש מגמה שהיא לא הגנתית". זעירא הוסיף: "אני זוכר שסגן אלוף עמוס גלבוע, ראש ענף 5 לשעבר טען וחזר על כך כמה פעמים, כי מה שקורה שם, כלומר תזוזת שתי היחידות האלה, זה לא תנועה הגנתית, לא תנועה בעלת אופי הגנתי". זעירא אף ציין בפני חברי הוועדה כי בפעם האחרונה שגלבוע אמר זאת ללא רשות, עוזר ראש אמ"ן איים עליו שישליך אותו מהחדר. לדבריו היה מדובר באיום שנבע מעבירת משמעת, משום שהוא דיבר ללא רשות. אך ללא ספק ניתן ללמוד מהתעקשותו של סא"ל גלבוע לומר את הדברים שוב ושוב, שבמהלך הישיבה התנהל וויכוח קשה בין שתי התפיסות הללו.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

היו הערכות שהמלחמה תחל בצורת תרגיל

מעדותו של זעירא עולה כי הוא וסא"ל גלבוע לא היו היחידים שחזרו וטענו שתכנית ההגנה של הסורים הייתה מוכרת להם והזזת הכוחות לא הייתה חלק ממנה באופן חד משמעי. במהלך העדות נחשף כי הידיעות על תזוזת הכוחות הועברו ואומתו ושאלות משמעותיות מאוד הועלו במהלך הישיבה. "הצבעתי בפירוש ואני אמרתי שיש פה תופעות שהן בשום פנים ואופן לא נראות לי הגנתיות", אמר. "לגבי התזוזה הגדולה של שיירות עם ציוד ותחמושת לאזור ים סוף, לזעפרנה ולרס ררב, ציינתי שיש שדבר יוצא דופן שבתרגיל שולחים תחמושת על משאיות בכמות עצומה כזאת".

יצחק חופי בפיקוד צפון במהלך מלחמת יום הכיפורים. ספטמבר 2014. : מיקי אסטל, ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה
"סוכם שהנושא שווה בדיקה"/ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה, : מיקי אסטל

"התשובה שקיבלתי מתא"ל אריה שלו הייתה שייתכן שיש לנו פה תרגול על אמת של תכנית האב ההתקפית המצרית". זעירא לא קיבל את התפיסה הזו. "ציינתי שבכל התרגילים שזכורים לי אני לא ראיתי תנועה כזאת רצינית עם תחמושת". זעירא אף הביא דוגמה נוספת לחיזוק חשדותיו, והיא העברת כוחות של הקומנדו הימי המצרי מאזור אלכסנדריה. כפי שהעיד, הוא היה משוכנע כי קיימת סכנה ממשית לפריצת מלחמה. "אני זוכר שדיווחתי מיד גם למפקד היחידה, לאלוף-משנה בן פורת. אני לא זוכר באיזו שעה דיווחתי אבל אני זוכר שזו אחת מהידיעות שנראו לי כמפוצצות שדיווחתי עליהן למפקד היחידה". אותו מידע על הקומנדו הימי כלל העברת כלי שיט, כוח אדם ולוחמי קומנדו לחזית.

מפרוטוקול הוועדה עולה כי זעירא ציין במהלך עדותו שהיו הערכות שהמלחמה הבאה תחל בצורת תרגיל ולאור הערכות אלו נקבע קודם לכן שתרגיל ברמת דיוויזיה מהווה כבר התראה לפתיחה במלחמה. לדבריו, למרות שהיחידה לקחה את תזוזת הכוחות המסיביים ברצינות, ולמרות שהוא אישית התריע וכן קצינים נוספים, זה לא עזר. עוד הוסיף כי הוא עקף את הממונים עליו ופנה ישירות לראש אמ"ן, כיוון שהדברים נראו לו כל כך דחופים.

"ביום חמישי בערב, ה-4 באוקטובר, התקשרתי אל ראש אמ"ן הביתה והודעתי לו שיש פה כמה סימנים שהם מאוד מדאיגים. ביקשתי לקבל אישור להפעיל עוד איזה אמצעי מאוד מאוד מסווג". לדבריו, ראש אמ"ן סירב בשלב ההוא להפעיל את האמצעי המסווג. מהעדות עולה כי זעירא מצא התאמה הדוקה בין המהלכים שביצעו הסורים לבין אלה שביצעו המצרים.

40 שנה למלחמה ששינתה אותנו - פרויקט מיוחד

זעירא לא הסתפק בהעברת המסרים אלא גם ניסה לפעול לגיוס כוחות מילואים. זאת לאור חומרת המצב כפי שהוא הבין אותו. "ביום שישי בבוקר פיזרתי את קורס קציני הב"ר ושלחתי את כולם לבסיסים. הרי כשהמלחמה התחילה, מצבי מבחינת קציני ב"ר היה מצוין". לגבי דרישתו לגייס גם מילואים ביחידתו, למרות שדובר במספר קטן של חיילים, הוא נענה בשלילה, כך על פי עדותו. לדבריו, אם פיסות המידע המודיעיני שהועברו והדליקו נורה אדומה אצלו ואצל עוד כמה קצינים בחיל המודיעין היו מצליחות לחדור גם אל מקבלי ההחלטות - תמונת המלחמה הייתה יכולה להראות אחרת.

ועדת אגרנט - העדויות שפורסמו בשנים האחרונות:
גולדה מאיר לוועדת אגרנט: "כל אחד טעה קצת"
קציני צה"ל באגרנט: "כשרוצים לחיות, נאחזים בציפורניים"
ועדת אגרנט לאלופים: "ראש אמ"ן הוא כהן גדול?"
הרמטכ"ל אלעזר: "לא ידעתי שהאמצעים המיוחדים לא פעלו"

תמלול העדות של זעירא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully