וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: האיידס התפרץ לראשונה בשנות ה-20' בקונגו

מדענים טוענים שמקור הנגיף הוא בבירה קינשסה, שאז הייתה חלק מקולוניה בלגית, בהתבססם על דגימות די-אן-איי ישנות. "צמיחת האוכלוסייה, מין מזדמן ומערכת רכבות מפותחת תרמו להפצתו"

קינשסה, בשנות ה-20': מחקר חדש קובע כי האיידס התחיל בעיר. GettyImages
"העיר הייתה הסערה המושלמת עבור הנגיף". קינשסה בשנות ה-20'/GettyImages

נגיף ה-HIV, שגורם למחלת האיידס, התפרץ לראשונה בשנות ה-20' של המאה הקודמת בעיר קינשסה, כיום בירת הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו – כך עולה ממחקר חדש שפורסם ביום חמישי. קבוצת מדענים מהעולם טוענת כי צמיחת האוכלוסייה המהירה, יחסי מין מזדמנים, מערכת רכבות נרחבת והגיינה ירודה היוו את "הסערה המושלמת" עבור התפשטות הנגיף.

הגילוי התאפשר בזכות השימוש שעשתה קבוצת המדענים מהאוניברסיטאות אוקספורד ולובן בדגימות DNA ישנות של הנגיף, שבאמצעותן הצליחו ליצור "אילן יוחסין" של ה-HIV ולגלות מאין הנשא הראשון של הווירוס הגיע. לאחר שהקבוצה הצליחה לגלות את המוטציות שעבר הנגיף לאורך השנים, היא איתרה את שורשיו בקינשסה. "אפשר לראות את טביעות האצבע של ההיסטוריה בגנום של היום", אמר פרופסור אוליבר פייבאס מאוניברסיטת אוקספורד לרשת BBC. "נשאר תיעוד למוטציה שלא ניתן למחוק".

עד סוף שנות ה-40', השתמשו במערכת הרכבות בקינשסה, שנקראה אז לאופולדוויל והייתה חלק מקונגו הבלית, כמיליון איש מדי שנה, שהפיצו את הנגיף למחוזות שכנים. "זה היה אזור גדול מאוד שגדל במהירות, ונתונים של שירותי הרפואה הקולוניאליים מאותה תקופה מצביעים על כך שמחלות מין רבות הועברו במסגרת יחסי מין", הוסיף פרופסור פייבאס.

האיידס קיבל תשומת לב עולמית בשנות ה-80' ו-75 מיליון איש נדבקו ממנו עד היום ברחבי העולם, אך על אף שהיה ידוע כי מקורו ביבשת אפריקה וכי הוא מועבר לבני אדם על ידי שימפנזות, מקום "לידתו" המדויק היה בגדר תעלומה.

לידיעות נוספות בנושא מדע וסביבה
מחקר: מפולת "בגודל של פריז" גרמה לצונאמי ביפן
לראשונה: אישה ילדה תינוק לאחר שעברה השתלת רחם
התגלית המרתקת על אגם החולה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully