וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבחן של המפכ"ל: להציל את ספינת המשטרה הטובעת

פרישתו של ניצב פריינטי, גם אם סיבותיה מוצדקות, מצטרפת לשרשרת עזיבות בצמרת המשטרה שפגעו קשות בדימויה. ניצב (בדימוס) יעקב בורובסקי סבור שכאן תיבחן מנהיגותו של דנינו. פרשנות

צילום: דוברות משטרת ישראל, ערוץ הכנסת, עריכה: מתן חדד

הודעת הפרישה של מפקד מחוז ירושלים, ניצב יוסי פריינטי, ממשטרת ישראל בעיתוי הנוכחי, מתקבלת כמפולת בקרב שדרת הפיקוד הבכיר במשטרה. רק לפני כשבועיים וחצי הודיע מפקד מחוז המרכז, ניצב ברונו שטיין, על פרישה – וזאת רק פרישה אחת בשרשרת עזיבות שנרשמו בעידן המפכ"ל, רב-ניצב יוחנן דנינו. מנהיגות איננה נחמדו?ת, על מפכ"ל המשטרה לראות נכוחה את ההשלכות של הודעות פרישה, להתייצב בחרטום הספינה ולתקן הנזק שנגרם בנטישת הניצבים.

המרוץ לתפקיד המפכ"ל - כותרות נוספות בוואלה! חדשות:
היום שאחרי דנינו: מי יהיה המפכ"ל הבא?
פריינטי לניצבים במשטרה על הפרישה: "אין נגדי חקירה"
אחרי הטלטלה: סבב מינויי בכירים במשטרת ישראל

יוסי פריינטי, מפקד מחוז דרום במשטרה. מגד גוזני
שני הניצבים הפורשים. יוסי פריינטי/מגד גוזני

רצף הפורשים האחרון, חלקם יזום וחלקם מאולץ, גרם לפגיעה קשה בדימוי פיקוד המשטרה בקרב הציבור. ברור כי לא דומה פרישה מאולצת בחשד לביצוע עבירות משמעת או פלילים לפרישה על רקע של מיצוי או נסיבות אישיות חשובות ככל שיהיו. הודעתו המפתיעה של פריינטי, גם אם סיבותיה מוצדקות ואישיות, לא הייתה צריכה להתפרסם ברבים בסמיכות כל כך קרובה לגל העזיבות המאולצות של ניצבי המשטרה הפורשים.

את אמון הציבור רוכשים בעבודה קשה, את אמון הפקודים רוכשים במקצועיות, במנהיגות ובאימוץ סולם ערכים גבוה - הבולט שבו הוא אמינות ודוגמא אישית. הודעת הפרישה של פריינטי, שנומקה ב"שיקולים אישיים", מתקבלת כסוג של עזיבה, נטישה בבחינת "לא יהי חלקי עמכם". את אמון הציבור מאבדים כאשר מתקבלת נראות של היעדר תקינות, של סדר קדימויות מוטעה כגון העדפה של תכניות אישיות על פני המשך שירות. את אמון הפקודים מאבדים כאשר המפקדים "שוכחים" שהם מהווים מצפן, דמות להזדהות וחיקוי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מבחנם של מפקדים הוא גם ביכולת שלהם להעריך מה ההשלכות להודעת פרישה בעיתוי הנוכחי. האם היא פוגעת בתדמית המשטרה הרעועה בלאו הכי בימים אלה? האם יש בהודעה מהסוג הזה כדי לערער את אמון השוטרים והקצונה הזוטרה? ברור שמפקד המחוז הפורש הוא קצין איכותי ומקצועי. אין לי ספק כי היו בידיו כל הכלים לנתח כיצד תתפרש הודעת פרישה בעיתוי כזה, ואם בכל זאת בחר להודיע על פרישה אני מניח כי מדובר בסיבות אישיות לא שגרתיות המצדיקות הודעה מפתיעה זו.

החיבור בין הפרישה למפכ"לות - אינו ראוי

פריינטי חיבר בין הודעתו על פרישה מהמשטרה לבין החלטתו שלא להתמודד על תפקיד המפכ"ל. חיבור זה אינו ראוי. לתפקיד השוטר מספר 1 מתמנים ולא מתמודדים. באווירה השוררת כיום, אין כל מקום לפרישה על רקע של חוסר רצון להתמנות לתפקיד המפכ"ל.

המפכ"ל יוחנן דנינו בכנס המועדון לתעשייה ולמסחר. דרור עינב
מנהיגות אינו נחמדות. המפכ"ל יוחנן דנינו/דרור עינב

כיום, חייבים הניצבים המחזיקים בתפקידי הליבה המרכזיים לבחון כיצד עוצרים מפולת ברמת האמון הציבורי. המפקדים חייבים להבין כי מאחורי כל מהלך של פרישה מתבקשת תגובת שרשרת של רכילות, שמועות המייצרות חוסר יציבות בקרב שוטרים, בוודאי שוטרים במחוז ירושלים אשר ידע בארבע שנים האחרונות שלושה מפקדים.

"אינני יכול עוד", אמר ראש הממשלה מנחם בגין - ופרש לביתו. אלה הם מצבי קיצון שבהם מנהיגות מסיימת תפקידה מסיבות בריאותיות חמורות חלילה ומסיבות אישיות מאוד מיוחדות. במצבה העדין של צמרת המשטרה בימים אלה, מצופה היה כי הודעת פרישה אישית תידחה ככל האפשר, תנסה לנתק החלטה לגיטימית מפגיעה ברמת האמון שהציבור רוחש לצמרת המשטרה ותמנע עוד סבב מינוים מיותר, כפוי, לא מתוכנן וחפוז.

הכותב הוא ניצב בדימוס שכיהן כמפקד המחוז הצפוני וראש אגף התכנון במשטרה.

(עדכון ראשון: 21:16)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully