וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תפילת הדרך: בתי הכנסת הכי מיוחדים בארץ

2.10.2014 / 16:37

חגי תשרי הם שעתם הגדולה של בתי הכנסת, שמתמלאים בעמישראל שמתכנס עם אלהיו. לרגל יום הכיפורים, יצאנו למסע מצפון הארץ, דרך מרכזה ועד דרומה, אחר כמה מבתי הכנסת המרשימים שיש לנו

בית הכנסת אור התורה בעכו. אבנר גדיש, אוצרות הגליל,
בית הכנסת אור התורה בעכו/אבנר גדיש, אוצרות הגליל

חגי תשרי הם הימים הגדולים של בתי הכנסת, במיוחד של אלה שנזנחים כל השנה, ובקושי מצליחים לסגור מניין לתפילת שחרית וערבית בימי חול.

לקראת החגים יצאנו לתור את היפים והמיוחדים שבהם, וכבר עכשיו ברור לנו שפספסנו לא מעט כי תקצר היריעה. המסע החל בירושלים - ה"מכה" של בתי הכנסת - והסתיים בצפת, שלה בתי כנסת שעברם המפואר עומד להם לזכות גם מאות שנים אחרי. אז הנה כמה מבתי הכנסת הכי מרשימים בארץ.


עוד טיולים מיוחדים בארץ:
בעקבות התמר: טיול מתוק לשנה מתוקה
חבילת פינוק לחג: מעיין להיטהר בו לשנה החדשה
תחת גפנו וטיולו: דרכי היין של ישראל

ירושלים

בירושלים מאות בתי כנסת יפים ומרשימים, כדוגמת בית הכנסת הגדול ושכנו בית הכנסת ישורון, שהם הפופולריים בעיר הקודש. גם בית הכנסת האיטלקי מרשים ביופיו והוא נבנה באיטליה בשנת 1700 בהשראת הבנייה הוונציאנית. בראשית שנות ה-50 הוא פורק, הובא לארץ וב-1952 הוקם מחדש בירושלים. עוד ראוי לציון, הוא בית הכנסת של חסידות בעלז, שנראה כיצירה אדריכלית מפוארת בהשראת היכל יווני - נישא לגובה 20 מטר, יש בו 9 בתי כנסת והוא יכול להכיל 10,000 מתפללים בו זמנית.


עיר הקודש והטיולים: כל ההצעות לסיורים בירושלים


החורבה
בית כנסת מרגש ביופיו, שנפל וקם מספר פעמים. לראשונה הוקם ב-1700 ואחרי 20 שנה נשרף ונחרב על ידי המוסלמים. עד 1864 עמד נטוש, אז הגיעו השר מונטיפיורי והברון אלפונס, גאלו אותו מהריסותיו והפכו אותו לסמל התחדשות הישוב היהודי. ב-1948 חרב בשלישית על ידי הצבא הירדני ו-60 שנה אחרי החלו העבודות השיקום והבנייה.

היום החורבה הוא בית כנסת לתפארת עם חלל בגובה 24 מטרים, שמסתיים בכיפה מהודרת שממנה משתלשלים שנדלירים ענקיים וארון הקודש, וכל הרהיטים והעיצובים מסביב, הם מעשה ידי אמן. טיפוס לגג יזכה אתכם בפנורמה מרהיבה על העיר, על מדבר יהודה ועד ים המלח.

מידע נוסף: הרובע היהודי. טל' 02-6265900. הסיור בתאום ובתשלום.

בית הכנסת החורבה. החברה לפיתוח הרובע היהודי,
בית הכנסת החורבה/החברה לפיתוח הרובע היהודי

אהל משה
לשכונת אוהל משה מספר בתי כנסת, חלקם בגודל חדר קטן. באמצע השבוע מתפללים תושבי השכונה בקטנים הסמוכים לביתם ובשבת וחג ו ב"אוהל משה" - בית הכנסת הגדול של השכונה. בית הכנסת נבנה ב-1883 ברב פאר והדר על יד שר מונטיפיורי, חלקו נהרס ברעידת האדמה ב- 1927 ומששוקם נבנתה לו קומה שנייה עם תקרה מעוגלת שנצבע בתכלת שמים ועיטורי כוכבי זהב. לבית הכנסת ספר תורה עתיק מ- 1841.

מידע נוסף: שכונת אוהל משה (הכניסה מרח' אגריפס).

בית הכנסת הגדול אהל משה בירושלים. צילום: דרור אבי, ויקיפדיה, אתר רשמי
בית הכנסת הגדול אהל משה בירושלים/אתר רשמי, צילום: דרור אבי, ויקיפדיה

חסד ורחמים
בית הכנסת היה בראשיתו בית מרזח ומועדון קלפים עד שנקנה בתרפ"ה על ידי האדון יצחק ארמוזה, קצב השכונה, כדי לסלק את הבנדידים. לבית הכנסת דלת כניסה מרשימה ביופייה שעוצבה ביד אמן שריקע עליה את 12 השבטים. בפנים אולם תפילה צר וארוך ואוסף טליתות בנות מאה שנה.

מידע נוסף: שכונת מזכרת משה (מול שוק מחנה יהודה).

בית כנסת חסד ורחמים בירושלים. אריאלה אפללו,
בית כנסת חסד ורחמים בירושלים/אריאלה אפללו

צפון הארץ

האר"י
להאר"י הקדוש, גדול המקובלים של צפת, שני בתי כנסת הנושאים את שמו - האחד אשכנזי השני ספרדי שהוקם ב- 1522 על ידי יהדות צפון אפריקה. לספרדי כוך בו נהג האר"י ללמוד תורה ובין התפילות להשקיף מהחלון על קבר רבי שמעון בר יוחאי ונוף הר מירון. לבית הכנסת אווירה מלאת עוצמה ורוחניות המרחפת בין קירות האבן לבימת התפילה המוגבהת, ארון הקודש המגולף והעיטורים בכחול שנחשב לצבע קדוש.

מידע נוסף: בעיר צפת העתיקה

בית הכנסת האר"י האשכנזי בעיר צפת. Berthold Werner ויקיפדיה, אתר רשמי
בית הכנסת האר"י האשכנזי בעיר צפת/אתר רשמי, Berthold Werner ויקיפדיה

יוסף קארו
שתי רעידות אדמה תקפו את צפת ובשתיהן נהרס בית הכנסת, נבנה מחדש, אך מערת הסתרים שתחתיו שרדה עם כל הסיפורים ואגדות המהלכים עליה. בית הכנסת נקרא על שם הרב יוסך קארו, מי שכתב את כרכי שולחן ערוך, וגם כאן הצבע השולט הוא כחול-תכלת כסגולה לשקט ושלווה.

מידע נוסף: סמטת בית יוסף, צפת העתיקה

בית כנסת יוסף קארו. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
בית כנסת יוסף קארו בצפת/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

רוטשילד
בית הכנסת היה מבנה הציבור הראשון שהוקם ב-1887 על ידי החסידים שעלו מרומניה. לבית האבן היפה תקרה המעוגלת מעוטרת בציור אופטימי של שמיים כחולים מקושטים בעננים, בימת התפילה מעץ מגולף ומחלונותיו נשקפים נופי גיא אוני.

מידע נוסף: רח' הראשונים, ראש פינה

בית הכנסת העתיק ראש פינה. אריאלה אפללו,
בית הכנסת העתיק ראש פינה/אריאלה אפללו

הרמח"ל
הרמח"ל - הרב משה חיים לוצאטו, היה מגדולי הוגי הדעת של העת החדשה. ב- 1743 עלה לארץ, התנחל בעכו, בנה בית כנסת והלך לעולמו 3 שנים אחרי, בגיל 39. בית הכנסת הקטן ממוקם בסמטה בעיר העתיקה, אין לו במה כי אם מרתף תפילה אליו יורדים כי לדברי הרמח"ל "'ממעמקים קראתיך ה'", ואין גם עזרת נשים, שמא ידברו חולין בזמן התפילה. בית הכנסת צבוע תכלת, הצבע שמגרש את השטן ומרחיק עין רעה כדברי הרמח"ל.

מידע נוסף: עכו העתיקה. טל' 04-9956706/7, בתיאום מראש.

בית הכנסת הרמח"ל בעכו. דרור אבי, ויקיפדיה, אתר רשמי
בית הכנסת הרמח"ל בעכו/אתר רשמי, דרור אבי, ויקיפדיה

לגריבה
בית הכנסת אור התורה נקרא גם "לגריבה" (שפירושו הזרה, המופלאה) על שם אחיו התאום שנבנה לפני 2,400 שנה באי ג'רבה שבטוניס. בית הכנסת הוא יצירה המקדשת את אמנות הפסיפס שנעשתה במשך 50 שנה ובהרבה סבלנות ואהבה. מיליוני האבנים ומאות הפסיפסים מתארים את נוף הארץ ואת סיפור העם היהודי לדורותיו לצד 140 ויטראז'ים מרהיבים ושבעה היכלי תפילה.

מידע נוסף: קפלן 13, עכו

בית הכנסת אור התורה בעכו. אבנר גדיש, אוצרות הגליל,
בית הכנסת אור התורה בעכו/אבנר גדיש, אוצרות הגליל

פקיעין
את חזית בית הכנסת אתם בוודאי מכירים כי הוא מככב על שטר ה-100 שקל שלכם. בית הכנסת הוקם ב-1873 ומרגלית זיאנתי, אישה בת 80 צבעונית ומעניינת, שומרת על הגחלת שלו וגם על המפתח. זינאתי מציגה את ארון התפילה, את ספר התורה העתיק שנכתב על עור צבי ואת שתי האבנים שהוברחו, כנראה, מירושלים בימי חורבן בית שני עליהן תבליטים של סמלים יהודים.

מידע נוסף: פקיעין העתיקה

בית הכנסת פקיעין. עמיקם חורש, אוצרות הגליל,
בית הכנסת בפקיעין/עמיקם חורש, אוצרות הגליל

מוזיאון העמק
בית הכנסת בקיבוץ גבת נבנה ב-1936 ותפקד גם כחדר אוכל כשר עד שנות ה-60 - אז 'נעלם' דור ההורים, התפילות פסקו והמקום הפך למחסן. לאחר שנים הוחלט להקים את בית הכנסת לתחייה והוא הועבר לקיבוץ יפעת. חיצוניות הצריף נשמרה ומבפנים עוצב בהשראה אירופאית עתיקה עם חלונות ויטראז', בימת העץ שחודשה בצורה אמנותית
לפני שנה נחנך במתחם מוזיאון העמק שמקיים מחדש את מסורת התפילות.

מידע נוסף: קיבוץ יפעת

בית כנסת בקיבוץ יפעת. מוזיאון העמק,
בית הכנסת בקיבוץ יפעת/מוזיאון העמק

מרכז הארץ

היכל יהודה
אחד הדברים החביבים על מתפללים/מבקרים בהיכל הזה הוא לעוף עם הדמיון - מה מזכיר מבנה להם בית הכנסת. האחד יגיד קונכייה, שני שופרות וכו'. תכלס, מדובר בהחלטה אדריכלית ועיצובית מעניינת של האדריכל יצחק טולדנו שתכנן מבנה בטון ייחודי שיהיה ללא עמודים ועם אקוסטיקה טובה. ההיכל יפה ומהודר גם מבפנים ולו חלונות ויטראז' אמנותיים, במת תפילה, ארון קודש יחיד במינו, נברשות יוקרתיות – כולו אומר אצילות ואלגנטיות מאופקת.

מידע נוסף: בן סרוק 13, תל אביב

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בית כנסת היכל יהודה בתל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

נווה שכטר
בית כנסת ייחודי הממוקם במבנה היסטורי מ-1886שעבר מספר גלגולים בהם מרכז התרבות של הטמפלרים, קפה לורנץ בו ישב גם עגנון, אולם תאטרון ובית הארחה של הצבא. ב-1965 ננטש ולפני שנתיים שופץ, שומר והפך למרכז לתרבות ואמנות יהודית עכשווית. המרכז מאכלס היום את קפה לורנץ שקם לתחייה, גלריה, אולם מופעים, חצר יפה ובית כנסת שעוצב בהשראה הרוחנית של בית הכנסת אבוהב עם קירות תכלת ובמת תפילה מהודרת. המתפללים יושבים פנים מול פנים ואין מחיצה מתוך מחשבה שוויונית לאפשר לגברים ונשים להתפלל ביחד.

מידע נוסף: שלוש 42, נווה צדק

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בית הכנסת נווה שכטר בנווה צדק/מערכת וואלה!, צילום מסך

מקווה ישראל
בית הכנסת תוכנן על ידי קרל נטר אך הוקם רק ב- 1896 לאחר מותו. נטר עיצב את חיצוניות בית הכנסת בהשראת חוות חקלאיות בצרפת ואת הפנים בסגנון אקלקטי - רצפת שיש, תקרת עץ, עמודים בהשראת עמודי בית המקדש, קשת אבן בהשראה יוונית, חלון עגול המשמש כ'מזגן' טבעי, וסמלים בהשראת תרבות המזרח.

מידע נוסף: ירושלים 110, חולון . טל' 03-5030489, בתאום מראש

בית הכנסת העתיק מקווה ישראל. גרמי קרושיה,
בית הכנסת העתיק מקווה ישראל/גרמי קרושיה

מבוא מודיעים
מורשתו ותורתו של הרב שלמה קרליבך ממשיכה בבית הכנסת הכפרי בו נהג להתפלל.
את הקירות מעטרים ציורי קיר צבעוניים ושמחים של השבטים, נופים, פרחים וחיות של האמן יצחק בן יהודה שממשיך לצייר את הציור שאינו נגמר גם על תקרה בית הכנסת.

מידע נוסף: מבוא מודיעים. תאום סיור - 054-4283646

בית הכנסת מבוא מודיעים. אלזה לוי,
בית הכנסת מבוא מודיעים/אלזה לוי

בית הכנסת הגדול
בית הכנסת המרשים נבנה מכספו של אדון הברון ב-1927 בהשראה כפרית בסגנון בתי הכנסת האירופאים הקלסיים. שני צדדיו סימטריים ונראים כמגדלים עם גג כיפתי ובראש המבנה מזדקרת חנוכייה. בחלל התפילה שורת עמודים, ארון קודש ובמה מוגבהת. טרום הקמת המדינה שימש בית הכנסת כסליק של ההגנה ובמלחמת העצמאות תפקד כבית חולים.

מידע נוסף: מזכרת בתיה

בית הכנסת הגדול מזכרת בתיה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
בית הכנסת הגדול במזכרת בתיה/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

דרום הארץ

כתר תורה
בבית הכנסת של הקראים, על שום אמונתם במקרא, חולצים נעליים בכניסה להיכל התפילה במצוות "של נעליך מעל רגליך". אולם התפילה מרופד בשטיחים וכמו אצל המוסלמים, גם הקראים מתפללים בעמידה, בכריעה ובהשתחוות ארצה. הקראים מתייחסים אל בית הכנסת כאל מקדש וככזה הוא מאוד יפה ומטופח מבפנים ומבחוץ.

מידע נוסף: תשרי 9, אשדוד

בית כנסת קראי כתר תורה באשדוד. היהדות הקראית העולמית,
בית כנסת הקראי "כתר תורה" באשדוד/היהדות הקראית העולמית

בית הכנסת הקוצ'יני
לבית כנסת המפואר של העדה הקוצ'ינית חלקים אותנטיים שהובאו מבית הכנסת בהודו בהם הארון התפילה, הרימונים והכתרים העתיקים. היכל התפילה הוא העתק מדויק של בית הכנסת בקוצ'ין כולל במת התפילה הגבוה המגיעה עד לקומת עזרת הנשים מתוך כוונה שגם הן יוכלו להקשיב לחזן. עוד בהיכל: קיר אדום מעוטר ריקועי כסף וזהב ועמודי נחושת מעוטרים בשבעת המינים.

מידע נוסף: מושב נבטים

בית הכנסת הקוצ'יני בנבטים. Pikiwikisrael,
בית הכנסת הקוצ'יני בנבטים/Pikiwikisrael

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully