וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העולם מתכנס למאבק בדאעש: "תגובה לאיום עולמי"

מנהיגי עשרות מדינות התכנסו בפריז כדי לדון באסטרטגיות הפעולה נגד "המדינה האיסלאמית". צרפת החלה לטוס בשמי עיראק, בריטניה נערכת לתקוף. גם מדינות ערב משתתפות: "סביר שערב הסעודית תפציץ"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

העולם נגד דאעש: מנהיגים מיותר מ-20 מדינות התכנסו הבוקר (שני) בפריז, לוועידה שמטרתה לדון באסטרטגיית הפעולה נגד ארגון "המדינה האיסלאמית" שכבש שטחים נרחבים בעיראק ובסוריה.

את הוועידה מארחים במשותף נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, ונשיא עיראק, פואד מעסום, ובין המשתתפים בה גם שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, שערך בימים האחרונים מסע דילוגים במזרח התיכון במאמץ לגבש קואליציה רחבה נגד דאעש. כ-40 מדינות כבר הצטרפו לקואליציה נגד דאעש, ובכלל זה עשר מדינות ערביות.

מסע הכיבושים של דאעש - כותרות נוספות:
מיהו האזרח הבריטי הנוסף המוחזק בשבי דאעש?
מחשש לתקיפה: "דאעש מפנה את המפקדות ליעד סודי"
מסין עד צרפת: העולם מנסה לעצור את הסחף לשורות דאעש

נשיא צרפת פרנסואה הולנד ונשיא עיראק פואד מעסום בפתח ועידה נגד דאעש. פריז, 15 בספטמבר 2014. רויטרס
"איום גלובלי". נשיא צרפת הולנד ועמיתו העיראקי מעסום, הבוקר בפתח הוועידה/רויטרס

נשיא צרפת נשא דברים בפתח הכינוס, וקרא לתגובה עולמית נגד דאעש, בשל האיום שלוחמיו מהווים על ביטחון העולם. "האיום הוא גלובלי, ולכן התגובה צריכה להיות גלובלית", אמר הולנד. שעה קלה לפני כן הודיעה צרפת כי תחל בטיסות סיור בשטח עיראק מעל מטרות של "המדינה האיסלאמית". "הבוקר יחלו טיסות הסיור הראשונות, בהסכמתן של עיראק ושל האמירויות", אמר שר ההגנה של צרפת, ז'אן-איב דריאן, לחיילים בבסיס א-דאפרה שבאיחוד האמירויות. שר החוץ לורן פביוס אמר גם הוא בריאיון לתחנת רדיו: "אמרנו לעיראקים שאנו מוכנים וביקשנו את רשותם (לטוס)".

בריטניה כבר החלה בטיסות סיור בחודש שעבר במטרה היא מסייעת באיסוף המודיעין מהאוויר על המורדים הסונים. כמו כן, לונדון התחייבה זה מכבר לסייע בחימוש הכוחות הכורדיים בצפון עיראק. כעת, אחרי הוצאתו להורג של עובד הסיוע הבריטי דיוויד היינס, מעריכים כי בריטניה קרובה מתמיד להצטרף לארצות הברית בתקיפות אוויריות בעיראק – האחרונה ביצעה כ-160 כאלה בשבועות האחרונים.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
דאעש פרסמו סרטון ובו תיעוד עריפת ראשו של שבוי בריטי. רויטרס
"לא ניתן להתעלם". מתוך סרטון ההוצאה להורג של דיוויד היינס הבריטי/רויטרס

ראש הממשלה, דיוויד קמרון, הגדיר אמש את אנשי דאעש "מפלצות" ואמר כי ארצו "נכונה לנקוט את כל הצעדים הנדרשים" להתמודד עם האיום מצד המורדים הסונים הקיצונים. "אנו עם שוחר שלום", אמר קמרון. "איננו מחפשים עימותים, אבל עלינו להבין שלא ניתן להתעלם מהאיום לביטחון שלנו ושל בעלות בריתנו. אין אפשרות שנטמון את ראשנו באדמה ונישאר בטוחים. איננו יכולים לא לעשות דבר אם ברצוננו לשמור את ביטחון המדינה הזאת. אנו חייבים להתעמת עם הסכנה הזאת". הוא הוסיף: "צעד אחד צעד, עלינו לנטרל ובסופו של דבר להרוס את דאעש ואת מה שהוא מייצג. לא נעשה זאת לבד, אלא עם בעלות בריתנו", הוא הדגיש.

נוסף על ארצות הברית ובריטניה, אוסטרליה הודיעה גם היא אתמול כי תשלח 600 חיילים ועד שמונה מטוסי קרב לאיחוד האמירויות לקראת תקיפות אפשריות נגד "המדינה האיסלאמית" בעיראק. ראש ממשלת אוסטרליה טוני אבוט הגדיר את דאעש "כת מוות".

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי עם עמיתו הסעודי הנסיך פייסל בנמל התעופה בג'דה, ערב הסעודית. 11 בספטמבר 2014. רויטרס
"יודעים שעליהם לפעול". קרי עם עמיתו הסעודי הנסיך פייסל, בג'דה בחמישי/רויטרס

בוועידה בפריז משתתפים גם נציגים ממדינות ערב – מצרים, עיראק, ירדן, לבנון, בחריין, כווית, עומאן, קטאר, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות. הן אמנם מתנגדות בתוקף לפעולותיו של הארגון הקיצוני, אולם רובן לא הביעו נכונות לספק סיוע צבאי ישיר לעיראק. אתמול אמרו דיפלומטים מערביים כי חלק ממדינות ערב הציעו לתקוף את דאעש מהאוויר.

מקור מערבי אמר ל"גרדיאן" הבריטי כי ערב הסעודית חוששת מאוד מדאעש, ולכן מוכנה לשמש בתפקיד מפתח נגד הארגון. לדברי המקור, "יש אפשרות סבירה ביותר שחיל האוויר הסעודי יפציץ מטרות בסוריה". הוא הוסיף כי מדובר ב"התפתחות רבת משמעות, ומשהו שארצות הברית תשמח מאוד לראות. הם (ערב הסעודית) רואים את עצמם המטרה העיקרית (של דאעש). הם יודעים שעליהם לפעול, ונראה כי הם מוכנים לכך".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"סירבנו לשתף פעולה". חמינאי מתראיין עם שחרורו מבית החולים, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

בניגוד למדינות ערב, איראן לא הוזמנה לוועידה, והביעה ומחתה על כך באומרה כי השיחות הן "לראווה בלבד". אם לא די בכך, הבוקר כתב המנהיג העליון עלי חמינאי באתר האינטרנט הרשמי שלו כי וושינגטון ביקשה מטהראן לשתף עמה פעולה נגד דאעש, אולם נדחתה. "מיד מההתחלה שאלה ארצות הברית באמצעות שגרירה בעיראק אם נוכל לשתף פעולה נגד דאעש", טען חמינאי. "אמרתי שלא, כיוון שידיהם מלוכלכות". לדבריו, "שר החוץ קרי שאל באופן אישי את (עמיתו האיראני) מוחמד ג'וואד זריף, וזריף דחה את הבקשה". חמינאי שוחרר הבוקר מבית החולים אחרי ניתוח שעבר בערמונית.

הלילה גינתה מועצת הביטחון של האו"ם רצח עובד הסיוע היינס, והגדירה את המעשה "נתעב ופחדני". 15 החברות במועצת הביטחון הסכימו פה אחד כי "חייבים להביס" את "המדינה האיסלאמית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully