וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלסטינים מנעו חקירת "פשעי מלחמה ישראלים" בעזה?

באל-ג'זירה דווח כי בית הדין הבינלאומי בהאג לא קיבל את האישור הרשמי של הנהגת הרשות לחקור את מעשי ישראל ב"צוק איתן", חרף הפנייה אליו בחודש יולי. "ייתכן שהם התחרטו"

פינוי נפגעים מחוץ לבית הספר של אונר"א בעיר רפיח – רצועת עזה, 3 באוגוסט 2014. AP
פינוי פצועים פלסטינים מאזור בית הספר של האו"ם בעזה/AP

הרשות הפלסטינית מונעת פתיחת חקירה רשמית של בית הדין הפלילי הבינלאומי בנוגע לאפשרות של ביצוע פשעי מלחמה בידי ישראל במהלך מבצע "צוק איתן" – כך לפי גורמים רשמיים בבית הדין. על פי מסמך שפרסמה אתמול (חמישי) רשת אל-ג'זירה – התובעת הראשית של בית הדין פאטו בנסאודה אמרה כי היא "לא קיבלה אישור רשמי" משר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מלכי לחקור את ישראל, וזאת על אף שבקשה כזו הוגשה בידי משרד המשפטים הפלסטיני ב-25 ביולי. לפי תקנות בית הדין בהאג, "רק ראש מדינה, ראש ממשלה, או שר חוץ", יכולים להעניק אישור לגוף הבינלאומי לפתוח בחקירה.

מלחמה בדרום | סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
חשש בעוטף עזה: חמאס יחדש את הירי בראש השנה
שייבאס: "גם אם ספיידרמן היה ראש הוועדה, היו תוקפים אותו"
צה"ל יחקור הרג הילדים בחוף בעזה והפגיעה במוסד אונר"א

בתחילת אוגוסט, 12 ימים אחרי הפנייה המקורית, הגיע שר החוץ הפלסטיני להאג במטרה להיפגש עם גורמים בכירים בבית הדין. "עלינו לעשות כל מה שביכולתנו על מנת לאפשר לבית הדין הפלילי להביא לדין את אלו האחראים לפשעי מלחמה", אמר אז שר החוץ. אלא שהמסמך שנחשף על ידי אל-ג'זירה מגלה כי ההנהגה הפלסטינית כלל לא אישרה לבית הדין לפתוח בחקירה.

אנשי הרשות, כמו גם הלשכה המדינית של חמאס – שדרשה אף היא לחקור את ישראל, לא הגיבו לפרסום ברשת הקטארית. "המסמך מראה שהרשות הפלסטינית מעולם לא אישרה את הפנייה המקורית", אמר ג'פרי נייס – ששימש תובע בבית הדין בהאג במשך שבע שנים. לדבריו, ייתכן גם שהעמדה הפלסטינית השתנתה מאז ה-25 ביולי, או ש"הופעל על הפלסטינים לחץ על ידי מישהו אחר". "בשורה תחתונה, ברור מאותה פגישה בה השתתף אל-מלכי שההחלטה הייתה לא לעשות דבר (לא לדרוש חקירה)".

הממשל האמריקני שכנע בעבר את הנהגת הרשות להימנע מפנייה לגופים בינלאומיים במהלך המו"מ עם ישראל – ובמיוחד אחרי מבצע "עופרת יצוקה", אז ספגה ישראל ביקורת קשה ב"דוח גולדסטון" שהאשימה בפשעי מלחמה בעזה. עם זאת, קריסת המו"מ השנה הובילה את הפלסטינים לחתום על שורת אמנות בינלאומיות ודרבנה אותם לחזור ולתקוף את ישראל באמצעות האג.

אחרי "צוק איתן" נרשמה תמימות דעים בין פתח וחמאס בסוגיית הפנייה לבית הדין הבינלאומי. אלא שהודעתה של ישראל אתמול לפיה היא תחקור עצמאית אירועים שונים במבצע, בהם ההפצצה של בית הספר של אונר"א – מקטינה את הסיכוי לחקירה בינלאומית. "ייתכן שהתובעת הראשית בהאג תתרצה ותימנע מחקירה", אמר לאל-ג'זירה רודני דיקסון, מומחה למשפט בינלאומי.

יצוין כי הפנייה לבית הדין על ידי הפלסטינים להאג יכולה להזיק להם - שכן אז ישראל יכולה אף היא לדרוש חקירה נגד הרשות ונגד חמאס, במיוחד בנוגע לירי הרקטות לעבר ישראל מאז שנת 2000. בכיר חמאס, עיזת א-רישק, אמר בחודש שעבר כי חמאס לא חושש מהחקירה בגין פשעי מלחמה, ואף קרא לאבו מאזן להצטרף לבית הדין "בהקדם האפשרי".

(עדכון ראשון: 23:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully