וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מעורב בפיגוע ב'אפרופו' ב-97' תכנן את חטיפת הנערים"

10.9.2014 / 17:15

לפי גורמים פלסטיניים, עבד א-רחמן רנימאת, פעיל בזרוע הצבאית של חמאס ששוחרר בעסקת שליט, היה מעורב בתכנון החטיפה. לדבריהם, בהנהגה הצבאית והמדינית של הארגון ידעו על הפעולה המתוכננת

צילום מסך

(השיחה של גיל-עד שער למוקד 100: "חטפו אותי")

עבד א-רחמן (איבראהים) רנימאת, מראשי "חוליית צוריף" ומי שהיה מעורב בפיגוע במסעדת "אפרופו" בתל אביב ב-1997, היה אחראי לתכנון ולמימון החטיפה והרצח של שלושת הנערים הישראלים, שבוצע על ידי עאמר אבו-עיישה ומרואן אל-קוואסמה בחודש יוני - כך מסרו היום (רביעי) מקורות פלסטיניים לוואלה! חדשות.

עבד א-רחמן רנימאת מבצע הפיגוע בקפה אפרופו בתל אביב ב 1997. מתוך אתר world news, צילום מסך
עבד א-רחמן רנימאת/צילום מסך, מתוך אתר world news

רנימאת היה מעורב גם ברצח החייל שרון אדרי בספטמבר 1996, שגופתו נמצאה כחצי שנה לאחר מכן, וכן בפיגוע ב"אפרופו" בו נהרגו שלוש נשים ונפצעו 48 בני אדם נוספים. "חוליית צוריף", שנחשפה לאחר הפיגוע הקטלני ב"אפרופו", אחראית לשורת פיגועים שהביאו למותם של עשרה בני אדם. רנימאת, תושב כפר צוריף הסמוך לבית לחם, הוא כיום הממונה על אזור חברון מטעם הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם. הוא גורש לרצועת עזה לאחר שחרורו בעסקת שליט.

פיגוע בקפה אפרופו, תל אביב.. משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
זירת הפיגוע בקפה "אפרופו" בתל אביב ב-1997/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

המקורות הפלסטיניים הוסיפו כי על אף ההכחשות מצד ראשי חמאס, הצמרת הצבאית והמדינית ידעה על פיגוע חטיפה שמתוכנן לצאת לפועל, ואף נתנה אישור לפעולות מסוג זה.

רצח הנערים - כותרות אחרונות:
עקב מחדל חטיפת הנערים: אושרה הקמת מוקד 100 ארצי
אמו של גיל-עד: "רוצחי הילדים מנצלים את הדמוקרטיה שלנו"
220 אלף שקל מעזה: כך תוכנן ובוצע רצח שלושת הנערים

נעצר מפקד החוליה שחטפה את גלעד נפתלי ואייל. עיבוד תמונה
שלושת הנערים: נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואיל יפרח/עיבוד תמונה

כמו רבים מחבריו שגורשו במסגרת העסקה לשחרור שליט באוקטובר 2011, צורף רנימאת למשרד מיוחד, הפועל תחת ראשי הזרוע הצבאית בעזה, וכפוף לסאלח אל-ערורי, מראשי הארגון, המתגורר באנקרה. המשרד מינה נציגים שונים מקרב המגורשים להיות אחראים על הפעלת תאי חמאס בגדה המערבית.

החשודים בחטיפה: פעילי חמאס שהיו כלואים בישראל. רויטרס
שני החוטפים קוואסמה ואבו עיישה/רויטרס

חוסאם אל-קוואסמה גייס 220 אלף שקלים לביצוע הפיגוע

במסגרת תפקידם, ביקרו השניים בקטאר ובטורקיה לפחות פעם אחת בשנתיים האחרונות, על מנת לתאם את הפעולות עם אל-ערורי ואף עם ראשי הלשכה המדינית של חמאס המתגוררים בחו"ל. לדברי המקורות הפלסטיניים, מחמוד אל-קוואסמה, אף הוא שוחרר בעסקת שליט, כפוף לרנימאת. אל-קוואסמה גייס את אחיו חוסאם, ומפרטי חקירתו בשב"כ עולה כי מחמוד העביר לו 200 אלף שקלים לביצוע החטיפה.

שלושת הנערים אף נקברו על ידי חוטפיהם בחלקת אדמה שקנה חוסאם לא הרחק מחלחול.

חוסאם אל-קוואסמה, תושב חברון בן 40 שנעצר ב-11 ביולי על ידי שב"כ, הודה כי בכסף, שהגיע במעטפות מזומנים מהרצועה, נרכש כלי הרכב מסוג "יונדאי" ששימש את החוטפים בפועל. כמו כן, הוא שימש לרכישת שני רובים ושני אקדחים מידי פעיל חמאס מחברון עדנאן מחמד עזאת זרו, והם הועברו למרואן אל-קוואסמה טרם ביצוע הפיגוע.

עוד עלה בחקירתו של חוסאם אל-קוואסמה, פעיל חמאס ותיק שהיה כלוא בישראל בין השנים 2002-1995, כי לאחר רצח הנערים שלושת הנערים ושריפת כלי הרכב ששימש לחטיפתם מתחנת ההסעה בגוש עציון, הגיע מרואן אל-קוואסמה אלאיו ואמר: "הסתבכנו: במקום אחד, חטפנו והרגנו שלושה". השניים נסעו יחד עם שלוש הגופות לחלקת האדמה באזור חלחול וקברו אותן. לאחר מכן סייע חוסאם למרואן ולאבו עיישה, שבעת העברת הגופות נשאר בעיר חברון, להסתתר.

חוסאם חסן קואסמה, אשר באדמות שבבעלותו, נתגלו גופותיהם של שלושת הנערים. משטרת ישראל / שב"כ, עיבוד תמונה
חוסאם אל-קוואסמה, על רקע הזירה שבה נמצאו גופות שלושת הנערים באזור חלחול שמצפון לחברון/עיבוד תמונה, משטרת ישראל / שב"כ

שני החוטפים הסתתרו תחילה בבור באדמה במרחב חברון. בשלב מסוים הגיע אל-קוואסמה לפגוש אותם והם סיפרו שנשברו מהישיבה במקום זה. אל-קוואסמה סייע להם פעם נוספת והסתיר אותם במסגד סמוך. זמן מה לאחר מכן הם נמלטו למקום לא ידוע. כוחות הביטחון עדיין מחפשים אחר השניים. "אנחנו מחכים שהם יעשו טעות", אמר השבוע גורם ביטחוני בכיר. "אנחנו לוקחים בחשבון את האפשרות שהם ינסו לברוח לירדן".

לפניות לכתב אבי יששכרוף: aviissacharoff@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully