וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העונה האחרונה של "אימפריית הפשע": השפל הגדול והמרהיב

9.9.2014 / 0:12

העונה החמישית והאחרונה של "אימפריית הפשע" נפתחת שבע שנים לאחר שהסתיימה הקודמת. פרק הבכורה משלים פערים באופן האיטי והיפה שאופייני לסדרה, ובונה מחדש את יסודותיה

יח"צ - חד פעמי

על הנייר ישנו משהו מאוד חפוז בעונה החמישית והאחרונה של "אימפריית הטיילת" (סלחו לי אם אדבוק ב"טיילת" במקום "פשע", כפי שעוות שמה בתרגום לעברית). עלילת הסדרה התחילה עם השקת חוק היובש בארה"ב ממש בתחילת שנות ה-20 של המאה הקודמת. מאז ההתקדמות הכרונולוגית היתה עקבית ורציפה וסיפור העונה הרביעית הסתיים בשנת 1924. לפני מספר חודשים נודע כי העונה האחרונה של הסדרה תקפוץ שבע שנים קדימה ועלילתה תתרחש ב-1931. משנות העשרים הסוערות, היישר אל ימי השפל הגדול של שנות השלושים.

הבחירה הזו הקנתה תחושה ש-HBO ויוצר הסדרה טרנס ווינטר החליטו שהגיע הזמן לסגור את הבאסטה, וכדי לעשות זאת פשוט עברו אל סוף הסיפור. הם הקציבו לעניין שמונה פרקים במקום התריסר הרגילים, ומאחר שחייבים לסיים עם תקופת היובש ולהתייחס אל קורותיו של אל קאפון בראשית המאה השלושים, החליטו שאפשר לחיות גם בלי שבע השנים האלו באמצע. הקפיצה הזו מדלגת על אירוע עצום כמו טבח יום ולנטיין של 1929, שהיה האירוע האלים ביותר במסגרת מלחמת הכנופיות בשיקגו, וגם על מותה של אחת הדמויות המרכזיות והמצוינות בסדרה, המבוססת כמובן על אדם אמיתי - ארנולד רוטשטיין. אבל גם מלבד אירועים שהתרחשו באמת, סוף העונה הרביעית סיפק כל כך הרבה קצוות והתחלות של סיפורים שהיה מעניין לראות כיצד ימשיכו. החבירה של מרגרט ורוטשטיין, איליי שעובר לשיקגו אחרי שרצח את סוכן ה-FBI, ד"ר נרסיס עם רוח הגבית של ה-FBI - כולם יאבדו נתחים משמעותיים מהעניין שלהם.

קפיצת הזמן הדרמטית הקודמת של "אימפריית הטיילת" אירעה בין העונה השנייה לשלישית, כלומר אחרי מותו של ג'ימי דרמודי מידיו של נאקי תומפסון, והפער הזה היה מרכיב בסיסי בכשלונה של העונה השלישית. היא נעדרה את האבל וההשלכות של חברי ג'ימי ומשפחתו, וכמובן של נאקי עצמו שג'ימי היה לו כבן ובכל זאת רצח אותו. הדברים האלה הצליחו לזכות לכפרה רבתי במהלך העונה הרביעית, והעובדה שהיתה הדוקה וחזקה במיוחד, מספקת קרדיט גדול ל"אימפריית הטיילת" למרות הכל עם בוא עונתה האחרונה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מן המקורות. פתיחת העונה החמישית של "אימפריית הטיילת"/מערכת וואלה!, צילום מסך

לנוכח הפער בין העונות, סביר להניח שבמקרה הזה יותר מאשר אי פעם שימש הפרק הראשון לעונה כגשר חיוני בין מה שהיה לבין מה שצפוי לקרות. באגביות הציגו הדמויות את מה שפספסנו עד כה, ובמקרים מסוימים עדיין הותירו את הנסתר רב על הגלוי: נאקי מנסה לבנות על ביטול חוק היובש הממשמש ולהפוך לאיש עסקים לגיטימי ברגע שיבוטל. צ'וקי משום מה כלוא. רוטשטיין מת. מייר לנסקי וצ'ארלי לוצ'יאנו כבר לא. מייר מנסה לעקוץ את נאקי מסיבה כזו או אחרת. לוצ'יאנו בוגד במזרייה הבלתי נסבל (באמצעות המתנקש באגסי סיגל, אגב, שלא ראינו מאז העונה השלישית) ועובר אל אויבו, סלבטורה מרנזנו. השפל הכלכלי הגדול גובה קורבן בדמות המעסיק של מרגרט, שמשקרת לשותפו לגבי ארון התיקיות ומנסה לקחת את התיק של 'אייב רדסטון', כלומר רוטשטיין המנוח, מן הסתם כדי לטשטש את עקבותיה שלה. עדיין חסרים לנו ג'יליאן, שלאחרונה ראינו אותה נכלאת, וכמובן כל מה שקורה בשיקגו עם אל קאפון, ואן הולדן ואיליי. זה בערך המקום שבו אנו עומדים עם תום שבע השנים הנעלמות, עדיין מתגעגעים לריצ'רד הארו הי"ד.

אבל יש כאן משהו חשוב: לא ב-1931 התחיל הפרק אלא ב-1884, עם שוט יפהפה נוסף של הסדרה עם האסתטיקה הכי מרהיבה בטלוויזיה - ילדים מנסים לתפוס מטבעות מתחת למים, ילדותו של נאקי. באה "אימפריית הטיילת" ואומרת, היי, זוכרים שדיברנו על זה שאבא של נאקי היה מאיים ומכה? וזוכרים שהיתה לו ולאיליי אחות שמתה משחפת? ושאמרנו שנאקי התחיל את דרכו מלמטה אצל הקומודור? אז בואו ננצל את זמן המסך היקר של שמונה השעות האחרונות בסדרה ונראה לכם את כל זה.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמיד מרהיבה. מתוך פתיחת העונה החמישית של "אימפריית הטיילת"/מערכת וואלה!, צילום מסך

העניין הוא שזה היה יפה. ממש יפה. הפלאשבקים האלה הציבו מחדש את הש?דרה שמקיימת את הסדרה, את הטיילת שעליה עומדת האימפריה, לא כל שכן כשבלב הפרק עמד הפער בן שבע השנים. הליהוק של הילד נאקי ושל הקומודור הבערך-צעיר היו מדויקים מאוד, הצילום והאווירה העבירו היטב את התסכול של נאקי הקטן בשלב בחייו שבו תפיסות העולם שלו קורסות באלימות. כיצד חונך על ברכי ההגינות אבל נתקל שוב ושוב בקירות, כיצד הביסו אותו הילדים האחרים, כיצד סטר לו אביו כי ניסה לדוג מטבעות ולא דגים, כיצד החזיר הילד את הכובע ואת הכסף ולא קיבל תמורה, כיצד יושרם של אביו ואמו לא מנע את גסיסתה של אחותו האהובה.

יתרה מכך, החזרה לאחור היא דרך חכמה ופשוטה (מבחינה סיפורית, הכוונה, כי שחזור הטיילת הישנה ממש לא נראה פשוט) להשיב את הפוקוס אל נאקי, דמות שמאז יומה הראשון של הסדרה מצויה בתהליך של להיות הכי פחות מעניינת בה. עוד לא ברור לאן מובילים הפלאשבקים ומה משמעותם, קשה היה לזהות בפרק הראשון תמונת מראה בין העבר של 1884 להווה של 1931, כשם שעשה "הסנדק 2" למשל עם שני סיפוריו המקבילים. אבל "אימפריית הטיילת" הרגילה אותנו שהיא מכשירה בנחת את הקרקע לאורך פרקים רבים, ואז שומטת אותה מתחת לרגלינו. ניתן לשער בוודאות גדולה שזוהי הכשרה לסגירת המעגלים שעוד תגיע בפינאלה.



"אימפריית הפשע" משודרת בימי שני לפנות בוקר בצמוד לארה"ב ושוב בשעה 22:00 בערוץ yes Oh HD וב- yesVOD

התגעגעתם ל"אימפריית הטיילת"? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully