וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושרה בניית 2,500 דירות לערבים במזרח ירושלים

3.9.2014 / 17:58

הוועדה המקומית אישרה את התכנית להרחבת שכונת ערב א-אסווחרה, הכוללת גם סלילת כבישים חדשים והקמת בתי ספר. בימין זועמים: "המטרה היא לייצב את המאזן הדמוגרפי"

פועלים פלסטינים בונים בהר חומה סמוך לירושלים. רויטרס
תכנית הרחבת השכונה תוכננה במשך שנה וחצי. פועלי בניין במזרח ירושלים/רויטרס

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בירושלים אישרה היום (רביעי) את בנייתן של כ-2,500 יחידות דיור חדשות במזרח העיר, המיועדות למגזר הערבי. מדובר באחת התכניות הבנייה הגדולות ביותר למגזר הערבי בשנים האחרונות, ואחת הבולטות גם ברמה הארצית. לפי התכנית, תורחב שכונת ערב א-אסווחרה באזור ג'בל מוכאבר, שבה מתגוררים כיום כ-27 אלף תושבים, וייבנו אזורי מגורים, מסחר, משרדים ומלונאות. 40% מהשטחים הנכללים בתכנית מיועדים לטובת הציבור – לפארקים, לגנים ולמוסדות חינוך.

במסגרת התכנית יפותח הציר של "הכביש האמריקני", נתיב התנועה המרכזי של מרכז ודרום מזרח העיר, ולאורכו יפותחו מרכזי מסחר ותעסוקה לרווחת התושבים. בעירייה מקווים כי התכנית תשפר את ההתמודדות עם המחסור בכיתות לימוד באזור, ותספק לתושבים אופק של הסדרת בנייה בלתי חוקית, תוך פיתוח מתמחי מגורים חוקיים. תכנית ההרחבה גובשה במשך שנה וחצי, בסיועה של עמותת "במקום" העוסקת בקידום שוויון זכויות בנושאי תכנון.

וואלה! חדשות - הסיפורים החמים:
העיתונאי שנרצח - ישראלי ש"רצה עוד סיבוב בסוריה"
"בנט ניגח את גנץ בקבינט עם מידע שקיבל מקצינים בכירים"
רוסיה ואוקראינה הכריזו על הפסקת אש קבועה

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים אישרה היום (רביעי) את בנייתן של כ-2,500 יחידות דיור חדשות במזרח העיר. עמותת במקום,
מיקום שכונת ערב א-אסווחרה ביחס לשאר חלקי העיר/עמותת במקום

בעיריית ירושלים התייחסו לתכנית וציינו כי השכונות הערביות במזרח ירושלים צמחו והתפתחו בעשרות השנים האחרונות ללא תכניות אב או תכניות מתאר תקפות, באמצעותן ניתן להסדיר את מערך החיים הכולל בשכונה. משמעות הדבר כי לא ניתן היה לבנות בתי מגורים באופן חוקי, וכך גם לגבי מבנים לצורכי ציבור, מסחר ותעסוקה, והסדרת מערכת הכבישים. היעדר התכנון הוביל לבנייה בלתי חוקית רחבת היקף, הנאמדת כיום בכ-20 אלף מבנים הבנויים בחלקם על שטחים המיועדים לצורכי ציבור. הדבר הוביל לכך שתושבים רבים לא שילמו את ההיטלים הנדרשים. בנוסף, היעדר רישום המקרקעין והבעלויות בשטחים נרחבים בשכונות מזרח העיר, הקשה על ניהול מדיניות אכיפה ותכנון באזור.

בתגובה לאישור התכנית בוועדה המקומית הגיש נגדה חבר מועצת העיר ירושלים, יו"ר סיעת ירושלים מאוחדת ופעיל הימין אריה קינג, עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בעיר. כמו כן, הוא מאיים לפרוש מהקואליציה בעירייה. "מדובר בהפקדה מטורפת של בנייה לערבים, בניגוד להחלטה קודמת שלא לקדם את התכנית עד להצגת סקר עתודות בנייה שיאשר את הצורך בבניית שכונה ערבית ענקית", אמר קינג. "התכנית הוכנה על ידי עמותת השמאל במטרה לייצב את המאזן הדמוגרפי בעיר ולקשר את שטחי B למרכז העיר, וכל זאת בלי לדון עמנו. ניר ברקת מסכן את העיר".

מלשכתו של ראש העיר ניר ברקת נמסר בתגובה: "תכנון השכונה על ידי עיריית ירושלים הוא ביטוי מובהק של הריבונות הישראלית על כל חלקי העיר וחיזוק אחדותה של ירושלים. בהיעדר תכנון של עיריית ירושלים, עלולה להיווצר מציאות קשה ומסוכנת של אישור תכניות נקודתיות בחסות בית משפט וזאת ללא ראייה מערכתית או מתן התייחסות למכלול השיקולים הנוגעים לשכונה ולבניית מוסדות ציבור החסרים במזרח העיר. החלופה לתכנון מוסדר היא בנייה בלתי-חוקית של אלפי יחידות דיור והשתלטות על שטחים נרחבים, לצד פגיעה בסביבה ובריבונות הישראלית על ירושלים המאוחדת".

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

"מתייחסים למזרח ירושלים כמו אל כפר"

פפה אללו, חבר מועצת עיריית ירושלים וסגן ראש העיר מטעם מרצ, הסתייג מביצוע התכנית. "מדובר בתוכנית לא טובה, אבל אין לנו ברירה. לא ניתן עכשיו, אחרי ארבע שנים של סחבת, להוריד אותה ולהתחיל מחדש. התכנית עדיין מגבילה מאוד את הבנייה לגובה ולרוחב ומתייחסת לתושבים שם כאל כפר. 2,500 יחידות דיור זה דבר מבורך, ללא ספק, אבל נשאלת השאלה איך הדבר הזה יעשה. במזרח העיר אין חברת מוריה ומשרד השיכון. צריך להקים חברה לפיתוח מזרח העיר, אחרת יהיה מאוד קשה", אמר.

חנן רובין, חבר מועצת העיר וחבר ועדת תכנון ובנייה אמר בתגובה: "התמיכה בתוכנית לא הייתה פשוטה ועל אף זאת מדובר בבשורה - לראשונה תיבנה שכונה נורמאלית במזרח ירושלים. היה לי חשוב להוסיף להחלטה שהתקבלה כי נדרוש תוכניות מפורטות מה שיגרום לכך שבניגוד לעבר, כל עבירת בנייה תטופל במידי ובחומרה. אנחנו ב'התעוררות' מאמינים שיש לבנות לכלל תושבי העיר ואני מקווה שכשם שאישרנו 2,200 יחידות דיור לתושבי מזרח ירושלים כך גם נדע לאשר בקרוב אלפי יחידות ברות השגה לצעירים בשאר חלקי העיר".

מעמותת "במקום", שקידמה את התכנית, נמסר שמדובר בצעד מבורך. "מדובר בתכנית חשובה ביותר ולמרות זאת היא מעוכבת כבר שנים רבות, בעוד מצוקת הדיור בשכונות הפלסטיניות של ירושלים המזרחית רק הולכת ומחריפה. יש לאפשר גמישות בשלב הבא של התכנון המפורט, בעיקר בכל הקשור לגדלי המתחמים, כדי שיהיה אפשר לאחר מכן גם להגיש בקשות להיתר בנייה, במהרה. במקביל, יש לקדם ולאשר בדחיפות תכניות שלד דומות לכל ההרחבות המסומנות בתכנית המתאר ירושלים 2000, הממתינה להפקדה, או להסיר את הדרישה הזו כחסם לתכנון מפורט", הצהירה העמותה.

לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully