וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף הקיצוץ בחינוך: תכנית צהרונים מסובסדים חדשה

אחת הנפגעות מהקיצוץ במשרד החינוך היא רשת צהרוני ציל"ה, שהוחלט לצמצם את תקציבה. למרות זאת, לוואלה! חדשות נודע צפויה תכנית צהרונים חדשה שתכלול צוות מיומן והרחבת התכנים

פתיחת שנת הלימודים בביה"ס היובל בת"א. יותם רונן
במשרד החינוך מבקרים את מסגרת ה"שמרטפות"/יותם רונן

פרסום ראשון: שנת הלימודים תשע"ה נפתחה אתמול (שני) בצל ההודעה על הקיצוץ הגדול ביותר שספג משרד ממשלתי בשל נזקי מבצע "צוק איתן" – חצי מיליארד שקלים שקוצצו מתקציב משרד החינוך. בין היתר, צפוי להצטמצם תקצוב רשת צהרוני ציל"ה (צהרי יום להעשרה), אולם לוואלה! חדשות נודע כי במשרד החינוך לא מרוצים מתכנית הצהרונים הקיימת כיום וכי למרות הקיצוץ הצפוי, בקרוב יחל גיבושה של תכנית חדשה הצפויה לתפוס את מקומה.

חוזרים ללימודים - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
השנה נפתחת בסימן קיצוצים - מה יהיה עם הרפורמות של פירון?
מחקר: כך "נעלמים" מיליונים מתקציב משרד החינוך
דו"ח: מזרח ירושלים במקום הראשון בנשירת תלמידים

רשת צהרוני ציל"ה כוללת צהרונים מסובסדים עבור ילדים בגילי 9-3 בערים שבהן מתגוררות משפחות מרקע חברתי-כלכלי נמוך, המשתייכות לאשכולות 1-3, והיא גם אחד ההישגים הגדולים של דוח ועדת טרכטנברג לאחר המחאה החברתית. התכנית מתקיימת בין היתר בירושלים, בבית שמש, במודיעין עילית, בקריית ארבע, בחברון, בביתר עילית ובאבו גוש, כך שהירידה בתמיכה בתקציב רשת הצהרונים תאלץ הורים רבים מהשכבות החלשות, ובעיקר חרדים ומוסלמים, לשלם עבור הצהרונים או לשלם יותר במקומות שבהם שילמו מחיר נמוך עד כה.

התכנית הקיימת מוגדרת תכנית העשרה לילדים לאחר שעות הלימודים בבתי הספר היסודיים ובגני הילדים, פתרון כלאיים חינוכי עבורם ופתרון פרקטי עבור ההורים. עם זאת, במשרד החינוך נשמעת ביקורת על כך שהילדים נמצאים במסגרת "שמרטפות" בלבד בידי צוות חסר הכשרה מקצועית. לפיכך, התכנית חדשה צפויה לכלול מהפכה פדגוגית ברשת צהרוני ציל"ה, שבראשה החלפת צוות הסייעות הקיים בצוות חינוכי מקצועי ומיומן, ובהתאם לכך שכרן יהיה גבוהה מהשכר כיום, שהוא 27 שקלים לשעה בממוצע. גם הפעילויות לילדי הצהרונים יורחבו ויכללו תכנים חינוכיים לצד פעילויות העשרה. צעד זה מצטרף לגישת שר החינוך "מחנכים מסביב לשעון", שבמסגרתה צוות החינוך מספק פעילויות חינוך והעשרה גם מחוץ לשעות הלימודים הקבועות.

הגדלת מספר הכיתות תתפרס על פני עשור?

שר החינוך שי פירון הסכים לקיצוץ הגדול במשרדו מהסיבה הרשמית שעל כולם לשאת בנטל, ומכיוון שהשפעתו של קיצוץ בחצי מיליארד שקל מתוך תקציב של 43 מיליארד תהיה קטנה בהשוואה לקיצוצים המושתים על תקציבי משרדים ממשלתיים אחרים. כפי שפורסם שלשום בוואלה! חדשות, הסכמתו הנינוחה של פירון אינה מקרית – מקורבים לשר גורסים כי הוא יקבל בחזרה את התקציבים בשלב מאוחר יותר, זאת על סמך הבטחה שקיבל מראש מפלגתו, שר האוצר יאיר לפיד. תנאי תכנית הצהרונים החדשה ומועד החלתה יגובשו בתקופה הקרובה, ואם אכן יוחזר חצי המיליארד שקוצץ מתקציב החינוך, סביר להניח שהיא תוכל להיכנס לתקציב 2015, שיגובש בינואר הקרוב ולהתחיל כבר בשנת הלימודים הבאה.

עוד במסגרת הקיצוץ בוחנים במשרד החינוך את האפשרות לפרוס את תוספת הכיתות שהובטחה לאורך עשר השנים הבאות, ולא חמש שנים כפי שמצפים הורים רבים, ובהם הורי "מחאת הסרדינים", אם כי פתיחת כיתות חדשות בשל הצפיפות הגדולה במוסדות החינוך מלכתחילה לא יועדה לשנת הלימודים הקרובה. תשע"ה הוגדרה במשרד החינוך כ"שנת מעבר", שבה יוחזרו עשר שעות רוחב שהורדו בעבר בכיתות הצעירות, שיאפשרו למורים לערוך שיעורי תגבור בכיתות קטנות במטרה "להגיע לכל תלמיד". השר פירון ומנכ"לית משרד החינוך מיכל כהן הכריזו במהלך החודשים האחרונים, בשל מחאת הסרדינים, כי בתקציב 2015 יתוקצבו כיתות נוספות הצפויות להיפתח בשנת הלימודים תשע"ו. כעת צפויות להיות פחות כיתות חדשות בשנת הלימודים הקרובה, אם בכלל. מארגון ההורים הארצי נמסר לוואלה! חדשות כי מאז הישמע דבר הקיצוץ החלו הורים מודאגים רבים לפנות לארגון מחשש שהכיתות הנוספות שהובטחו להם יבוטלו.

ממחאת הסרדינים. אורטל שניצר, מערכת וואלה! NEWS
צפויות להיות פחות כיתות חדשות בשנת הלימודים הקרובה. "מחאת הסרדינים"/מערכת וואלה! NEWS, אורטל שניצר

שלשום אמר פירון לוואלה! חדשות כי הקיצוץ לא יפגע בתכניות לימוד, ברפורמות החדשות ובשכר המורים. "זה לא יבוא על חשבון שכר המורים ולא על חשבון תכניות הליבה. לא תקוצץ שעת לימודים אחת, ילדים לא ילכו מוקדם יותר הביתה, מורים לא ילמדו פחות ולא ירוויחו פחות. רפורמת הלמידה המשמעותית ובתי הספר של הקיץ ובתי הספר המקצועיים, התכנית של מחוז חרדי ולימודי ליבה לחרדים – הכול יימשך כסדרו", התחייב השר. "משרד החינוך יצטרך למצוא בתוך תקציביו דרך לממן את המלחמה. הייתה מלחמה, כולנו צריכים לתרום את חלקם וגם אני אצטרך לתרום את חלקי".

לפניות לכתבת: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully