וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע ל-1 בספטמבר: האם יתקיימו לימודים בדרום?

שר החינוך נפגש עם ראשי רשויות בדרום בניסיון להסכים על פתיחת שנת הלימודים כסדרה. למרות הפתרונות שהוצעו, ראשי רשויות מתנגדים: "לא משחקים בחיי אדם"

צילום: יותם רונן, עריכה: ניב פוקס

לקראת יום פתיחת שנת הלימודים, שר החינוך, שי פירון, ומנכ"לית המשרד, מיכל כהן, קיימו הבוקר שיחות עם ראשי רשויות בדרום. השניים נפגשו עם ראשי רשויות ומועצות אזוריות ביישובי עוטף עזה, 0-7 קילומטרים מגבול עזה, וסיכמו איתם כי משרד החינוך יעבה את מערך ההסעות לבתי הספר ואף יתקצב אותן. יצוין כי בתי הספר באזורים הללו ממוגנים והחשש העיקרי של הורי הילדים וראשי הרשויות הוא הדרכים אל בית הספר וממנו. פתרון זה, כך מקווים הצדדים, יקטין את זמני ההמתנה של הילדים ויוריד את רמת הסיכון. ראשי הרשויות הסכימו למתווה, ולכן נכון לרגע זה שנת הלימודים באזור זה תיפתח כסדרה.

חוזרים ללימודים - כותרות אחרונות
הורים בדרום שוקלים להשבית הלימודים
חוזרים ללימודים: הגבייה האסורה עדיין כאן

שר החינוך, ראשי הרשויות בעוטף עזה וראש עיריית שדרות אלון דוידי קיימו ישיבת היערכות מיוחדת. אוגוסט 2014. אדי ישראל,
פירון בביקור בדרום, היום/אדי ישראל

כמו כן, סיכמו הצדדים כי יינתן מענה לקיום פעילות הפגתית, ומתן מענה לצרכים רגשיים של תלמידים מעבר לשבועיים בהם כלל מערכת החינוך תקדיש לימודיה להשלכות מבצע צוק איתן.

"אני רוצה להביע הערכה עמוקה ולהודות לכם על האופן שבו אתם מובילים את יישובכם בימים אלו", אמר פירון לראשי הרשויות. "אתם פועלים בתנאים לא שגרתיים ומעניקים מעטפת רגשית ראויה ועל כך ראויה לכם הערכה רבה".

מאוחר יותר נפגשו פירון וכהן גם עם ראשי רשויות ביישובים בטוח של 7-40 קילומטרים, בהם מוסדות חינוך רבים ללא מיגון. "שוחחנו וסיכמנו ששנת הלימודים נפתחת ב-1 בספטמבר במדינת ישראל, יחד עם זאת ישנם אתגרים שונים, צרכים שונים וקשיים שלא מתעלמים מהם", אמר השר בצאתו מהישיבה. "בימים הקרובים יתקיימו התייעצויות בין ראשי רשויות לבין הנהלת המשרד ופיקוד העורף, במקום שבו יימצאו פתרונות שישביעו את דעתם של ראשי רשויות, ושיקבלו אישור של מוגנות וביטחון מלא ושיותאמו לצרכים הפדגוגיים, נוכל לפתוח את שנת הלימודים והמגמה שלנו לעשות ככל הניתן. נעשה הכול כדי להגן על ילדי ישראל".

פגישות אלו בין ראשי משרד החינוך לראשי הרשויות מצטרפות לסבב שיחות מרתוני שקיים שר החינוך ממוצאי שבת האחרונים עם ראשי הרשויות, כאשר הוא מבקש מהם להתיישר לפי גישת משרד החינוך ולפתוח את שנת הלימודים כסדרה. אמש קיימו שר החינוך, שר הביטחון וראש הממשלה פגישה בה סיכמו כי השיקול העליון בכל החלטה הקשורה בפתיחת שנת הלימודים הוא ביטחון הילדים והמורים. במקביל מתקיימות בדיקות פרטניות בכל מוסדות החינוך שבטווח הירי ומהמשרד נמסר כי עד פתיחת השנה ימסרו להורים היכן ניתן יהיה ללמוד והיכן לא, מידע שיינתן להורים באמצעות מזכירות בתי הספר או מוקד מידע ארצי שיפעיל משרד החינוך. החלטות סופיות בנושא יתקבלו כיום לפני פתיחת שנת הלימודים כאשר ההחלטה הסופית היא בידי ראשי הרשויות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
ילדים של מתנדבי איחוד הצלה תושבי הדרום באזעקה במהלך יום כיף במבוא ביתר. דוברות איחוד הצלה, מערכת וואלה! NEWS
"לא מתכוונים להרגיל את התושבים ואת המדינה שירי על אשקלון היא שגרה"/מערכת וואלה! NEWS, דוברות איחוד הצלה

משרד החינוך מציע מספר חלופות ליישובים בהם יימשך הירי והלימודים לא יוכלו להתקיים כסדרם. השיטה העיקרית עליה יתבססו ביישובים הללו היא הפעלת מערכת למידה מרחוק, כאשר התלמידים יקבלו קוד גישה למחשב ומערכי שיעור יועברו וירטואלית. היתרון של השיטה הזאת היא שהתלמידים מכירים את המערכת מאירועים ביטחוניים קודמים, אולם החיסרון הבולט שלה הוא שהיא מיועדת לתרגול חומר קיים ופחות עבור למידת חומר חדש, וכי נדרשת משמעת עצמית גבוהה בקרב התלמידים.

עם זאת, משיחות עם ראשי מחלקות חינוך בדרום, שכבר רגילים להשתמש במערכות הלמידה מרחוק, עולה כי הפתרון אינו אפקטיבי לטווח ארוך. לדבריהם, פעמים רבות הילדים מנצלים את הזמן למשחקים וגלישה באינטרנט ולא מתמקדים בחומר הלימוד. בנוסף, מדובר בפיתרון שמאלץ את ההורים להישאר בבית (החוק מתיר מתן שכר להורה רק אם ילדו מתחת לגיל 14 ובית ספרו סגור).

שר החינוך, ראשי הרשויות בעוטף עזה וראש עיריית שדרות אלון דוידי קיימו ישיבת היערכות מיוחדת. אוגוסט 2014. אדי ישראל,
"כל עוד ימשך הירי אנחנו נאריך את חופשת הקיץ ולא נפתח את שנת הלימודים במועדה". פגישת השר פירון עם ראשי הרשויות בדרום, היום/אדי ישראל

אפשרות נוספת שנבחנת כעת במשרד החינוך וברשויות האמורות היא "שיטת הרוטציה" - תלמידי בית הספר יתחלקו לקבוצות, כאשר כל קבוצה תלמד ביום אחד והיתר בימים העוקבים או בחלוקה לשעות שונות. המטרה של השיטה הזו נועדה לאפשר לכמות התלמידים המותרת במרחבים המוגנים להגיע בכל פעם לשטחי בית הספר. היתרון הבולט של השיטה הזו היא במתן מסגרת חינוכית אליה הם רגילים, אולם החיסרון הוא כי שוב אין מדובר בסביבת לימודים מיטבית, וכי השיטה לא פותרת את בעיית הדרכים לבית הספר וממנו.

במשרד החינוך אמרו עוד כי תלמידי עוטף עזה שפונו לישובים בצפון הארץ ילמדו במערכות חינוך הקרובות למקום הימצאם, באם ימשך הירי והם יאלצו להישאר ביישובים החלופיים.

אולם למרות המאמצים לפתוח את השנה כסדרה, ראשי רשויות שנכחו בישיבה אמרו כי הם לא מסכימים לפתוח את השנה בכל מחיר. "אני מאוד מעריך את מאמץ שר החינוך אבל אשקלון נמצאת במלחמה", אמר ראש עיריית אשקלון איתמר שמעוני לוואלה! חדשות. "עם 275 טילים מתחילת הלחימה ותשע אזעקות ביום, אני לא מתכוון לשלוח ילדים באוטובוסים. חמאס עוקב אחר כלי התקשורת, ויודע שב-1 בספטמבר יצאו הסעות עם ילדים והוא ישגר טילים בין 07:00-08:00. זה לא קשור לניצחון - אנחנו לא משחקים בחיי אדם, ולא מתכוונים להרגיל את התושבים ואת המדינה שירי על אשקלון היא שגרה. כל עוד ימשך הירי אנחנו נאריך את חופשת הקיץ ולא נפתח את שנת הלימודים במועדה".

בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
משרד החינוך הציע חלופות, בדרום מביעים ספק ביעילותן/בן קלמר

לגורמים הרבים שלוקחים חלק בהחלטה האם לפתוח את שנת הלימודים, הצטרפו השבוע גם המורים. בשלב זה, אין בכוונת הארגונים להשבית את הלימודים, אולם קולות בתוך הסתדרות המורים קוראים להביע סולידריות עם ילדי הדרום ולא לפתוח את השנה. יו"ר סיעת נח"ל בהסתדרות המורים, גילה קליין, קראה היום להשבית את הלימודים בכל רחבי הארץ ולא לפתוח את השנה. "אסור לנו לפתוח את שנת הלימודים רק לחלק מילדי ישראל. אני שומעת את השטח, סיירתי ונפגשתי עם מורים, שמענו מהם בקשות לא לפתוח שנת לימודים בצורה חפוזה. לא יכול להיות שבחלקים מהארץ תהיה חגיגת שנת הלימודים בבית הספר. כל השאר אינם חלק ממדינת ישראל? הם לא אזרחי המדינה?".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully