וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מג"ד צנחנים חושף: כך סיכלנו חטיפת חייל בעזה

9.8.2014 / 9:54

שבוע לפני התקרית שבה נהרג סגן הדר גולדין, זיהה מפקד טנק מחבל גורר חייל פצוע לתוך פיר מנהרה. קצין צנחנים הסתער, נפצע מרימון שהושלך לעברו, אך הצליח לחסל את המחבלים

אבינועם אמונה, מפקד גדוד 101 של חטיבת הצנחנים. דובר צה"ל
"הבנתי שהמחבלים רוצים לבצע חטיפה". סא"ל אבינועם אמונה, מפקד גדוד 101 של חטיבת הצנחנים/דובר צה"ל

שבוע לפני שסגן הדר גולדין נהרג ברפיח, סיכלו לוחמי גדוד 101 של חטיבת הצנחנים ניסיון חטיפה – כך חושף מפקד הגדוד, סגן-אלוף אבינועם אמונה. בראיון מיוחד לוואלה! חדשות סיפר על האירוע שהתרחש במהלך הלחימה בחירבת א'חזעה ליד חאן יונס בדרום רצועת עזה, כשלוחמי הגדוד זיהו שלושה מחבלים יוצאים מפיר מנהרה ועל פניהם מסכות נשימה. לדבריו, המחבלים היו מצוידים באפודים ואמצעים אופטיים.

מלחמה בדרום - כותרות נוספות:
אחרי לילה שקט: 5 רקטות התפוצצו בעוטף עזה
המו"מ נמשך תחת אש: מצרים לוחצת על חמאס
עדכונים שוטפים, דקה אחר דקה

הלוחמים החלו בסריקות אחר המחבלים ובמקביל נכנסו חיילי חיל ההנדסה לתוך מבנה, לקראת היערכות לפיצוץ שלו אחרי שהוא נסרק וטוהר ממחבלים. בזמן שניהלו הלוחמים קרב קצר מול שלושת מחבלים, התגבשה הערכה בקרב המפקדים כי קיים גם כוח עתודה, שתפקידו לחטוף חיילים. מניתוח האירועים ברצועת עזה התברר כי הזרוע הצבאית של חמאס אכן פעלה בשני מישורים במקביל, כוח תוקף וכוח שמגיע לאחר מכן לבצע חטיפה.

"קיבלתי מידע בזמן הסריקות שיש לנו שלושה מחבלים לפחות במרחב", סיפר סא"ל אמונה. "מהר מאוד ביצענו פעולות שהמטרה שלהן הייתה לשבש את הפעילות של המחבלים במרחב וניתוק שלהם ממנהרה, כי הבנתי שהם רוצים לבצע חטיפה. הקפצתי טנק וחתרנו למקום. ברגע שאתה מנתק אותם מהמנהרה הם חשופים". שני מחבלים הבחינו בצוות והחלו להימלט. תוך כדי בריחה הם נתקלו במ"פ מסלול של גדוד 101, רס"ן אבי, שהסתער עליהם. המחבלים השליכו לעברו רימון והוא נפגע מרסיסים, אך המשיך להסתער, ירה והרג את שניהם.

"יש לי חטיבה של גיבורים". מח"ט גולני שנפצע בעזה מדבר

לדברי סא"ל אמונה, בשטח נעו מחבלים נוספים. הטנק טרם הגיע ומפקד הגדוד נכנס לסרוק מבנה חשוד יחד עם לוחם וכלב מיחידת עוקץ. "סרקנו את המבנה ולא מצאנו אותם. יצאנו החוצה", מספר סא"ל אמונה. לדבריו, מפקד הטנק דיווח בקשר כי הוא מזהה מחבל גורר חייל במבנה סמוך. בדיעבד הסתבר שהמחבלים תקפו שני חיילים מחיל ההנדסה והרגו אותם. "אני לא מצליח להבין על איזה מבנה הוא מדבר, אני רץ להקשיב כדי לראות את מפקד הטנק ולהבין על איזה מבנה הוא מדבר. הוא מסמן לי את המבנה ואני רץ לשם", מתאר סא"ל אמונה. "אני מזהה את הגופה של החייל ללא נשק, רק עם קלאץ' לידו. אני פוקד על החיילים למשוך את הגופה לאחור ומאחר ואני יודע שיש מחבל נוסף בבית אני חותר למגע".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"זו הרגשה נוראית לשמוע על קוד 'חניבעל' ולהבין שחסר חייל". סגן הדר גולדין/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מדובר במבנה בן ארבע קומות, צפוף. אני נכנס למבנה עם עוד מ"פ וכלב תקיפה של עוקץ", מוסיף סא"ל אמונה. "במקביל אני מבין שבזמן שאני סורק את אחד הצדדים של המבנה המחבל בורח לצד השני. אני מנחה את הטנק לשגר פגז לקומה העליונה ואני מטפס למעלה, ונכנס לאחד מחדרי המבנה. אני רואה ארון, פותח אותו ומזהה בפנים את מה שנשאר מהמחבל. הוא מת מפגז הטנק". האירוע הקשה בו נמנעה חטיפה הסתיים בשני חיילים הרוגים ושניים פצועים קשה. "אני משוכנע שלולא הערנות של מפקדי הגדוד הייתה יוצאת אל הפועל חטיפת אחד החייל שנגרר על ידי המחבלים לפיר מנהרה", אמר.

מלחמה בדרום: עדכונים שוטפים

מקרה דומה של ניסיון חטיפה התרחש בח'ירבת אח'זעה במהלך לחימה של גדוד 101 בקרב שבו נהרגו עשרות מחבלים. אז יצא מחבל מפיר מנהרה במטרה למשוך חייל פנימה ולחטוף אותו. לוחם שנשא מקלע מסוג "נגב" פתח לעברם באש והשליך רימון. קצינים בחטיבת הצנחנים אמרו לאחר מכן, כי לפחות בשלב זה נראה כי ייתכן ויהיו המלצות להענקת עיטורים על הקרב ההוא, שהתקיים בטווחים קצרים מאוד, תחת איום ירי ומטעני חבלה ותכליתו סיכול חטיפת חייל. עוד הוסיפו הקצינים כי רק בסוף ביצוע התחקיר המבצעי יחליטו המפקדים הבכירים האם להעביר את התחקיר לוועדת הענקת עיטורים.

סא"ל אמונה התייחס בראיון גם לתקרית במהלכה נהרג סרן גולדין. לוחמי גדוד 101 פעלו לאיתור מנהרות התקפיות ותשתיות טרור בדרום רצועת עזה. במהלך הלחימה הם נדרשו לבצע התקפה רחבה על רפיח בעקבות ההודעה על חטיפתו של סגן גולדין וההכרזה על קוד "חניבעל". "זו הרגשה נוראית כמפקד לשמוע על הקוד הזה ולהבין שחסר חייל", סיפר סא"ל אמונה. "אני שמח שהוכחנו שאנחנו יודעים לצאת להתקפה משמעותית בלוח זמנים קצר. היינו מאוד חשופים אבל הסתערנו על אזור רחב יחד עם טנקים ומסוקי קרב". הגדוד סיים את הלחימה בעזה עם הרג של 16 מחבלים, איתור אמצעי לחימה רבים ואירוע אחד שייחרט היטב במורשת הקרב של הגדוד.

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

תיעוד: כוח צנחנים מאתר פיר מנהרה ומשגרים מוטמנים. דובר צה"ל
כוח צנחנים חושף פיר של מנהרה ברצועה/דובר צה"ל
צה"ל חידש את התקיפות בעקבות ירי הרקטות לישראל. רויטרס
עשן מיתמר בשמי הרצועה אחרי תקיפה של צה"ל הבוקר/רויטרס
עשן מעל רפיח אחרי תקיפת צה"ל, עם קריסת הפסקת האש, 8 באוגוסט 2014. AP
רפיח אחרי תקיפה של צה"ל אתמול/AP
חיילים בשטחי הכינוס בגבול רצועת עזה. אוגוסט 2014. רויטרס
חיילי צה"ל בשטח כינוס סמוך לרצועה/רויטרס
שיגור רקטה מהעיר עזה לעבר ישראל. 9 באוגוסט 2014. AP
שיגור רקטה מהעיר עזה לעבר ישראל, הבוקר/AP
בית בשדרות שנפגע מרקטה. 8 באוגוסט 2014. AP
בית שנפגע אתמול מרקטה בשדרות/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully