וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משוגע עם קבלות: מרסלו ביילסה כבר יוצר טירוף במארסיי

8.8.2014 / 15:30

מרסלו ביילסה ויתר על ולבואנה, יצר מחנה אימון צבאי, הפך מורה לספורט ליד ימינו והרכישה היקרה ביותר שלו היא ערכה משוכללת לניתוחי וידאו. פ.ס.ז' תמשיך לשלוט בליגה הצרפתית וזלאטן שוב יככב, אבל האטרקציה של פתיחת העונה היא המהפכה של "אל לוקו" במארסיי

מרסלו ביילסה מאמן מארסיי. חשבון הטוויטר של מארסיי, צילום מסך
מארסיי רצתה שינוי קיצוני? אין קיצוני ממנו. מרסלו ביילסה/צילום מסך, חשבון הטוויטר של מארסיי

אחרי שדחה את ההצעה המפתה של דינמו מוסקבה ולא התלהב גם מהאפשרות לחתום בק.פ.ר או ווסטהאם, מתיו ולבואנה תכנן להמשיך לעונה תשיעית במארסיי. הוא התייצב לשיחה עם הנשיא ונסן לברון כדי לבשר לו על ההחלטה, אך שמע במפתיע כי אינו נמצא בתכניות של המאמן החדש מרסלו ביילסה. "למרות מה שחשבו, זה לא היה עניין כספי", נכתב בעיתון "לה פריסיאן". "במילים אחרות, ולבואנה נדחף החוצה כי ביילסה פשוט לא בנה עליו. לא הייתה לו ברירה אלא לעבור בכל זאת לרוסיה". בימים כתיקונם, ויתור כזה על הכוכב הגדול היה מוציא את אוהדי מארסיי לרחובות. לא הפעם. כרגע כולם שבויים בקסמו של ביילסה.

שבע קבוצות בליגה הצרפתית החליפו מאמנים בקיץ, כולל מונאקו המסקרנת. פריס סן ז'רמן היא עדיין השליטה הבלעדית וזלאטן איברהימוביץ' הוא הכוכב הבלתי מעורער של הליג 1. ועדיין, אחרי הכול, השם הכי מדובר לקראת העונה החדשה הוא ביילסה. הוא חולה עבודה, הוא טוטאלי ולדעת רבים גם שנוי במחלוקת, כיאה לאדם שמסתובב עשרות שנים עם הכינוי "אל לוקו" (המשוגע). עכשיו, הראש החולה הזה נכנס למיטה חולה לא פחות.

מארסיי חוותה קמפיין מחפיר בליגת האלופות עם שישה הפסדים בשלב הבתים. היא גם סיימה רק במקום השישי בליגה, הודחה בשלבים מוקדמים יחסית בגביעים ונותרה ללא כרטיס לאירופה, לראשונה זה עשור. אם זה לא מספיק, אלי בופ פוטר במהלך העונה ומחליפו ז'וזה אניגו התמוטט נפשית בעקבות רצח בנו ואף שקל לשים קץ לחייו. הקבוצה שיוועה לשינוי קיצוני. ואין קיצוני יותר מביילסה.

שחקני מארסיי מאוכזבים, משמאל מתיו ולבואנה. רויטרס
כבר חשב להישאר, אך הופתע לשמוע שהוא לא בתכניות. מתיו ולבואנה/רויטרס

מרסלו ביילסה חוזר לכדורגל האירופי אחרי שנת שבתון. הוא זכור מהתקופה שלו כמאמן נבחרת ארגנטינה, בזכות השינוי המחשבתי שביצע בנבחרת צ'ילה וכמובן מההצלחה האחרונה באתלטיק בילבאו, אבל ביילסה הוא קודם כל איש ניואל'ס אולד בויס. איש? אולי חצי אל. הוא לנצח יהיה אייקון ברוסאריו בזכות שתי האליפויות וגמר הליברטדורס, אך ב-1992, אחרי תבוסה 6:0 לסן לורנסו בליברטדורס, ההישגים לא נספרו ולא נזכרו. אלפי אוהדי ניואל'ס הגיעו לביתו של המאמן כדי למחות ולקרוא לפיטוריו. בשלב מסוים, מספרת האגדה, ביילסה התייצב בפתח דלתו עם רימון יד ואיים לשחרר את הנצרה אם האוהדים לא יתפנו מיד. זו הייתה למעשה החותמת הרשמית לכינוי "אל לוקו".

את הטירוף הזה רצו אנשי מארסיי. במשך חודשים עמלו ראשי הקבוצה במטרה לשכנע את הארגנטינאי לבחור בהם. אחרי כמה פגישות ברוסאריו, בתחילת חודש מאי יצאה ההודעה הרשמית: ביילסה סיכם לשנתיים ויהיה המאמן הארגנטינאי הראשון של מארסיי. ב-24 ביוני הוא הופיע לראשונה במתחם האימונים. מאות אוהדים קראו בשמו וזכו למחווה קלה של הנפת יד וחצי חיוך. ביילסה הורה מיד לסגור את האימונים. בפעם היחידה שאימון היה פתוח לתקשורת, המאמן החדש המתין בדיוק רבע שעה לפני שהורה לפנות את כל העיתונאים. כולם, ללא יוצא מן הכלל. גם נציגי ערוץ הטלוויזיה של המועדון לא קיבלו הנחות. האוהדים נאלצו להסתפק בקטעי וידאו בודדים שפורסמו באתר הרשמי, ומי שרצה להכיר את משנתו של ביילסה נדרש להמתין עד יום חמישי, למסיבת העיתונאים הראשונה שלו בצרפת. אלמלא פתיחת העונה, הם היו ממשיכים לחכות.

רומן אלסנדריני שחקן מארסיי. AP
אצל ביילסה אין מקום לבעיות משמעת. הרכש רומן אלסנדריני/AP

לא רק את התקשורת והאוהדים ביילסה מידר. אחד מעובדי המועדון סיפר ל"לה פרובאנס": "אי אפשר לפנות אליו. אם מישהו רוצה לנסות לתקשר איתו, הוא חייב לעבור דרך אחד העוזרים. זה דבר יוצא דופן בצרפת - נתנו כאן קארט בלאנש למאמן. המפתחות של המועדון אצלו". ביילסה הוא האיש הכל יכול כרגע במארסיי. הוא זה שהחליט לוותר על ולבואנה ולהיפטר מכמה מהוותיקים כדי להתבסס על קבוצה צעירה ותוססת. הוא דרש להחתים את רומן אלסנדריני ב-5 מיליון יורו ואת מישי בטשואי ב-7 מיליון, אך הציב בראש רשימת הרכש שלו שיטת ניתוח וידאו שבה משתמשות הקבוצות הבכירות באירופה, שעלתה יותר משניהם גם יחד. את הכול הוא קיבל.

העוזרים שלו, להלן "שומרי הראש" שמסננים פניות, הם האחים דייגו וחאבייר טורנטה וכן פאבלו קירוגה. כולם ארגנטינאים. אך מי שמתאר טוב מכולם את התופעה שנקראת ביילסה הוא דווקא המתמחה אבר דמאלדה. מדובר במורה לספורט בן 27, ששלח מכתב לביילסה במהלך שנת השבתון וביקש לשוחח איתו במשך דקה אחת. המאמן נענה לבקשה והשניים פשוט לא הפסיקו לדבר על התשוקה העזה שלהם לכדורגל. תשעה חודשים אחרי, דמאלדה היה הארגנטינאי הרביעי שהתלווה לביילסה במארסיי, כמתלמד ל-40 יום. הוא מנתח וידאו, אוסף סטטיסטיקות ומשמש כיד ימינו של ביילסה. כאשר המאמן ביקר לראשונה באצטדיון סן מאמס של אתלטיק בילבאו, הכינו לו האוהדים שלט עליו נכתב: "אל לוקו, תגרום לנו לחלום". גם במארסיי נתלה שלט דומה עם הכינוי "לה פו" (המשוגע, בצרפתית). דמאלדה הוא הוכחה חיה לכך שביילסה אכן מגשים חלומות.

טעימה קטנה מהמחנה הצבאי של מארסיי

שחקני מארסיי עברו סוג של מחנה צבאי במהלך הקיץ. ביילסה שם דגש על הצד המנטאלי שהיה בעייתי מאוד בעונה שעברה, ובמקביל העביד את השחקנים בפרך. וזה לא דבר של מה בכך, בהתחשב בעובדה שנמצאים אצלו כוכבים סוררים כמו אלסנדריני ופלוריאן תובאן או חובב המבורגרים כמו אנדרה פייר ג'יניאק. לא בדיוק חבורה שהיא מופת למקצוענות. הם סיימו כל אימון סחוטים מבחינה פיזית, אך הביעו שביעות רצון מההתקדמות שלהם תחתיו וגם משחקי האימון הצביעו על כיוון חיובי. אחרי 1:1 מול בארי, מארסיי ניצחה 1:4 את לברקוזן, 1:2 את בנפיקה, 0:5 את וילם ו-1:3 את קייבו. ליומון "ל'אקיפ" זה הספיק כדי לצאת בכותרת "המהפכה של ביילסה" בשבוע שעבר. "הוא שינה את הלך הרוח במועדון תוך קצת יותר מחודש", נכתב שם. "רק בזכותו מארסיי תהיה אטרקציה אמיתית העונה. מעולם לא הייתה כמיהה כזו למאמן בצרפת".

ביילסה, פריק של סדר וחסיד של עזרים טכנולוגיים, מקפיד עם השחקנים על כל פרט. אחרי משחקי האימון, הוא שלח לכל שחקן קטע וידאו אישי המסכם את סך התנועות והמסירות שלו במהלך המשחק. חלק מההוראות מוסברות באמצעות טאבלטים ומאמן השוערים נעזר במצלמת גו פרו כדי לקלוט כל תנועה. "הוא מתעמק בפרטים הכי קטנים וקודם כל שם דגש על טקטיקה", הסביר קשר הרכש אלסנדריני. הקפטן סטיב מנדנדה הוסיף: "הוא נוטף כריזמה, כל כך בטוח בעצמו. הוא הבוס. נקודה. הוא יודע הכול על כל דבר. על המגרש, האימונים אינטנסיביים והוא צורח, אבל מחוצה לו הוא רגוע ומסביר הכול בניחותא. היו לי שלוש שיחות איתו והוא תמיד גילה הבנה, גם במתן הקלות לשחקנים שצמו ברמדאן".

עד כמה אינטנסיביים האימונים של ביילסה? חכו לסיום הסרטון

בינתיים האופוריה חוגגת במארסיי, אבל לא כולם אוהבים את הטוטאליות של ביילסה. "'אני לא סומך על אף אחד, אפילו לא על העוזרים שלי' - אלו מילותיו של ולדימיר פוטין? של דיקטטור מימי קדם? לא, קראתי את זה בכתבה שמתארת את השיטות של ביילסה", תקף העיתונאי פסקל פרו. "לדיקטטורה יש את היעילות שלה, אף אחד לא יכחיש זאת, אבל הגישה הזו נשחקה. כשאתה משתמש בשיטת המקל והגזר, יש סיכון שאתה מתיש את החיילים שלך. אולי לא בעונה הראשונה, אבל מה יהיה אחר כך? איך הם יתמודדו במתח הזה ותחת האיום הזה לאורך זמן? הגישה של ביילסה חושפת פרנויה תמידית".

במהלך השבועות האחרונים עבד ביילסה עם שחקניו על שיטת משחק חדשה: 3-3-3-1. בצרפת לא רגילים לשחק עם שלושה שחקני הגנה, ובטח לא בסגנון כזה. בלם העבר פרנק לבוף טען: "מדובר בשיטה קשה מאוד, הן מבחינה פיזית והן מבחינה מנטאלית. זה סגנון אקסטרימי ששוחק את השחקנים". את ביילסה זה לא מעניין. גם אם לא ידבק בשיטה הזו, הוא לא יזנח את הדרך הייחודית שלו. סגל השחקנים המוכשר - ברובו צעיר וחסר ניסיון - יצטרך לעבוד קשה מאי פעם כדי לעמוד ביעדים ולהחזיר את מארסיי לליגת האלופות. על פי הסקרים, האוהדים משוכנעים כבר עכשיו שמדובר במאמן העונה. כך יהיה גם בחודש מאי?

מרסלו ביילסה מאמן מארסיי. חשבון הטוויטר של מארסיי, צילום מסך
המבקרים קוראים לו דיקטטור, אבל האוהדים כבר נשבו בקסמיו. מרסלו ביילסה/צילום מסך, חשבון הטוויטר של מארסיי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully