וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ארדואן באמת חושב שישראל משתווה להיטלר במעשיה?

4.8.2014 / 10:56

בחודשים האחרונים הגביר ראש הממשלה הטורקי את מתקפותיו הארסיות נגד ישראל. בדרך לתפקיד הנשיא, כל נאום רווי-שנאה גורף עבורו עוד ועוד קולות בקרב האוכלוסייה המסורתית

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

ערב הבחירות לנשיאות בארצו, ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן מחריף את התבטאויותיו הקיצוניות נגד ישראל. בעצרת בחירות שנערכה אמש (ראשון) באיסטנבול, אמר ארדואן כי "ישראל תטבע בדם", והאשים את צה"ל ב"הרג מכוון של אימהות פלסטיניות" במסגרת טיהור אתני.

מאות אלפים מתומכי מפלגת "הצדק והפיתוח" באו לעצרת הבחירות שכינס ארדואן באיסטנבול. זה היה הכינוס הגדול ביותר של אוהדי מפלגת השלטון לקראת הבחירות לנשיאות טורקיה, שייערכו ביום ראשון הקרוב. גם הפעם, ארדואן השווה את פעולותיה של ישראל לאלה של מנהיג גרמניה הנאצית. לדבריו, "כמו היטלר, גם ישראל רוצה לייסד גזע טהור. ישראל הורגת נשים כדי שלא יילדו פלסטינים, והורגת תינוקות כדי שלא יגדלו. היא הורגת גברים כדי שלא יגנו על ארצם".

ארדואן הסלים את התבטאויותיו נגד ישראל לקראת הבחירות המקומיות בטורקיה בחודש מרץ ובפרט מאז תחילת מערכת הבחירות לנשיאות לפני חודשיים. הכעס של ארדואן ניכר, אך יותר מכל, מדובר באמצעי נוח לפנייה להמונים, ובפרט לקהל הפחות-משכיל והיותר-דתי, שהוא חפץ ביקרו ובקולו. התבטאויותיו נגד ישראל גוברות ככל שמתקרב מועד הבחירות: בחודש שעבר, הוא השווה את חברת הכנסת איילת שקד לצורר הנאצי, בשל מאמר שפרסמה בפייסבוק. כמה ימים לאחר מכן, אמר כי "הישראלים מקללים את היטלר השכם וערב, אבל כשזה מגיע לברבריות, הם גרועים פי 100 ממנו".

לקריאה נוספת
ארדואן רץ לנשיאות: כיצד ייראה שלטונו בעשור הקרוב? פרשנות
ארדואן על חברת הכנסת איילת שקד: היא מזכירה לי את היטלר
וגם: כך נכשל פרויקט הרכבת המהירה - בזמן שארדואן בתוך הקרון

עצרת בחירות של רג'פ טייפ ארדואן לקראת נשיאות טורקיה – איסטנבול, 3 באוגוסט 2014. מפלגת הצדק והפיתוח, אתר רשמי
הקהל בעצרת באיסטנבול, אתמול/אתר רשמי, מפלגת הצדק והפיתוח

פרופ' דרור זאבי, מומחה לטורקיה במחלקה למזרח התיכון באוניברסיטת בן גוריון, אומר כי דבריו של ארדואן מעניקים לו נקודות זכות בקרב הציבור. "הטורקים אוהבים את הדיבורים האלה, ורואים את ההשפעות החיוביות בסקרים". לדבריו, זעמו של ראש הממשלה הטורקי נובע, בין היתר, מתסכול עמוק בעולם הערבי, הקשור לשחיקה ההדדית ביחסי האומות המוסלמיות, ומכאן שאויב חיצוני בדמות ישראל מהווה מטרה נוחה.

ד"ר גליה לינדנשטראוס, חוקרת במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), מציינת שארדואן לא יכול להרשות לעצמו להתעלם מהתמונות ההרס בעזה המשודרות ללא הרף בטלוויזיה הטורקית. להערכתה, היו נשמעים מפי ארדואן דברים דומים נגד ישראל, גם אם הוא לא היה מתמודד במערכת בחירות. לדבריה, ראש הממשלה הטורקי עדיין לא מוכן לקבל את העורף שהפנתה מצרים לחמאס, וזו סיבה נוסף לרגשותיו העזים כלפי תושבי רצועת עזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
הריסות בתים בכפר חוזאעה שבמזרח חאן יונס – רצועת עזה, 3 באוגוסט 2014. רויטרס
ארדואן לא יכול להתעלם מההרס. חורבות בכפר חוזאעה שבדרום רצועת עזה, אתמול/רויטרס

הרב מרווין הייר, מייסד מרכז שמעון ויזנטל בלוס אנג'לס, השווה את המנהיג הטורקי לשר התעמולה הנאצי, ואמר כי "ארדואן הוא היוזף גבלס של זמננו". דברים זהים אמר בשנה שעברה שר החוץ אביגדור ליברמן, אחרי שארדואן האשים את ישראל באחריות להפיכה במצרים (ליברמן היה באותה עת יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, אחרי שהתפטר מהממשלה בשל חקירתו).

אזרחי טורקיה המתגוררים מחוץ לארצם כבר החלו להצביע בבחירות בסוף השבוע. אלה הבחירות הראשונות המתקיימות בהצבעה ישירה, וזו גם הפעם הראשונה שטורקים מורשים להצביע בקלפיות בחו"ל. כ-2.8 מיליון טורקים - מחציתם בגרמניה - זכאים להשתתף בבחירות.

ארדואן, בן 60, יתמודד בבחירות מול מועמד האופוזיציה אקמלדין איחסאנולו (71). מועמד נוסף, סלחטין דמירטאס בן ה-41, מייצג את המיעוט הכורדי. לפי כל הסקרים שפורסמו עד יום חמישי (המועד האחרון לפרסום סקרי דעת קהל), ארדואן זוכה ליתרון של בין 10% ל-30% על פני איחסאנולו. ארדואן צפוי לקבל לפחות 50% מהקולות כבר בסיבוב הראשון של הבחירות.

אקמלדין איחסאנולו, מועמד לנשיאות טורקיה, בעיר סיווס– 31 ביולי 2014. AP
המועמד לנשיאות אקמלדין איחסאנולו, בשבוע שעבר בעיר סיווס/AP

ארדואן זוכה לפופולריות גדולה חרף הטיפול השערורייתי של ממשלתו במהומות החברתיות שפרצו בכיכר טקסים ובפארק גזי בקיץ 2013, ולמרות שמעורבותו בשחיתות קשה נחשפה באינספור האזנות סתר. הטענות לזיופים בבחירות המקומיות בחודש מרץ נעלמו כלא-היו, ואפילו האסון הכבד במכרה הפחם בסומה, שגרם למותם של מאות כורים, לא צפוי לעמוד בדרכו למשרת הנשיא.

כלי התקשורת במדינה, שרובם נמצאים בבעלות מקורבים לארדואן, או לכל הפחות מפחדים מזרועות הביטחון שהוא שולט בהן, ממעטים בסיקור המועמדים האחרים בבחירות, ומעניקים זמן אוויר נרחב לסיקור נאומיו הארוכים של ראש הממשלה. עיתונאים אחרים, המעזים לפקפק במדיניותו של ארדואן ובמעשיו, נתונים לצנזורה כבדה, או נעצרים בעילה שרקמו בקנוניה עם יריבו של ארדואן, איש הדת הגולה פתהוללה גולן.

לא ברור מי יכהן כראש הממשלה הבא של טורקיה במקומו של ארדואן, שצפוי להתמנות בקרוב לנשיא בעל סמכויות נרחבות. בתחילת מערכת הבחירות הוזכר באופן טבעי לחלוטין שהנשיא עבדוללה גול יתמנה לראש הממשלה. אך לאחרונה התרבו ספקות בעניין, ולא ברור אם גול יסכים לשמש כינור שני תחת ארדואן, במתווה חילופי תפקידים בסגנון פוטין-מדבדב; יתרה מזאת, לא ברור אם ארדואן יסכים שתחתיו יכהן פוליטיקאי פופולרי כמעט כמוהו.

*אוריה כנף uriah_c@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully