וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רופאי בית החולים "שיפא" מחפשים שפיות בכאוס

ניר יהב

31.7.2014 / 16:12

בין אלפי הפליטים שמחפשים מרחב מוגן, למאות הפצועים שמובלים לשם מדי יום ולגדודי הצלמים שלא מפספסים אף טיפת דם, בבית החולים הכי מתקדם בעזה לא מדברים על פוליטיקה. והסיפורים על החבאת אנשי חמאס? "שקר טיפשי"

גברים עזתים בכניסה לחדר המיון בבית החולים שיפא, מבצע צוק איתן, יולי 2014. AP
תושבי עזה בכניסה למיון בבית החולים שיפא/AP

ד"ר מחמוד דאהר בא בתחילת השבוע לביקור בבית החולים "שיפא" בעיר עזה. דאהר, יו"ר ארגון הבריאות העולמי בעזה, ישב על אחד הספסלים עם מנכ"ל בית החולים ושוחח עמו על ענייני רפואה, על תקציבים ועל היערכות בית החולים למצב המלחמה. כמו כל תושב בעזה בימים אלו, הם שמעו את זמזומו הבלתי-פוסק של המזל"ט הישראלי בשמיים. לפתע אירע פיצוץ אדיר. הם הפנו את מבטם לעבר בניין מרפאות החוץ בבית החולים שנמצא 15 מטר מהם. הקיר החיצוני של הבניין חטף טיל. אנשי אבטחה מיהרו בריצה למקום, פינו את כל מי שהסתובב באזור והזהירו מפני מתקפה ישראלית אווירית נרחבת. אנשי צוות, חולים ועיתונאים מיהרו להתחבא באחד המקומות הכי בטוחים בימים אלו בבית החולים – וברצועת עזה כולה – חדר המיון. כעבור זמן קצר הכחיש צה"ל שתקף, וטען כי מדובר בשיגור כושל של רקטה שהתפוצצה בתוך בית החולים.

בימים טרופים אלו, הרחבה שמול חדר המיון של בית החולים שיפא מוצפת בני אדם. אלו לא חולים מהמחלקות שיצאו לשאוף אוויר, אלא מאות מתושבי השכונות המזרחיות של העיר עזה שנמלטו מבתיהם ומצאו מקלט ברחבה. מאות פלסטינים נוספים שנמלטו מבתיהם או שבתיהם נהרסו התמקמו בשאר חלקי בית החולים: בבניין חדש שטרם נעשה בו שימוש ובמחלקות אחרות שנפתחו על ידי ההנהלה כדי לתת להם מחסה. ארגוני הצדקה והסיוע הפרוסים ברצועה מספקים לאלפי הפליטים הללו מזרונים ומזון, וכך, כשהם ישנים על הרצפה, הם מעבירים את 25 הימים האחרונים. עדי ראייה בעזה מספרים על "נחיל אנושי בלתי פוסק" שזורם ללא הרף ממזרח עזה למערבה. אלו שלא מצאו מקום בבתי הספר של אונר"א, שהוסבו במבצע צוק איתן למקלטי אירוח לפליטים, הגיעו לבתי החולים ובראשם לשיפא.

פלסטינים בזירת פיצוץ ליד בית החולים שיפא, שלטענת צה"ל היה שיגור כושל, מבצע צוק איתן, יולי 2014. רויטרס
זירת הפיצוץ ליד המרפאה החיצונית של שיפא/רויטרס

מלבד הפליטים שגודשים את הכניסה לחדר המיון, נמצאים במקום עוד אנשים רבים שמקשים על הרופאים לבצע את עבודתם. עשרות עיתונאים וצוותי צילום לא נוטשים ולו לרגע את חדר המיון. הם מתעדים כל פצוע, קל כקשה, שמגיע לקבל טיפול. לא רק רשתות פלסטיניות או ערביות מדווחות מבית החולים, גם רשתות זרות נמצאות שם.

"הגעתי השבוע לחדר המיון בשיפא מיד לאחר שנהרגו הילדים במחנה הפליטים שאטי", מספר ד"ר דאהר לוואלה! חדשות. "אי אפשר היה לזוז מרוב מצלמות ואנשים. היה כל כך צפוף שם, שהרופאים לא הצליחו להעביר חולים במסדרונות ולטפל בהם. היה שם כאוס מוחלט, מראות זוועה. אחות של אחד הילדים שנהרגו צרחה והתעלפה לי בידיים. יש המון משפחות שמגיעות לשם עם יקיריהן, אנשים שזועקים ובוכים, סקרנים שמגיעים. הרופאים לא מצליחים לעבוד ככה".

הרופאים בשיפא נמצאים על סף קריסה, ולאו דווקא בגלל הצפיפות. ד"ר אימן סחבאני, מנהל היחידה לטיפול נמרץ בבית החולים שיפא, לא יצא משערי בית החולים מתחילת מבצע צוק איתן. הוא ועשרות הרופאים והאחיות מהיחידה לטיפול נמרץ עובדים 24 שעות ביממה כדי להספיק לטפל בכל הנפגעים שמגיעים לבית החולים.

"אני לא מוצא זמן כדי לצלצל לבני המשפחה שלי ולשאול מה שלומם", מספר סחבאני. "אני מנהל שיחה של שתי דקות מדי יום עם המשפחה רק כדי לבדוק שהם בסדר, ואני לא מצליח למצוא אפילו דקה נוספת כדי להמשיך לשוחח. העומס בבית החולים עצום, אין רגע שלא מגיעים לכאן נפגעים ואנחנו חייבים לטפל בהם בדחיפות. בכל דקה מגיעים לכאן בממוצע חמישה פצועים, רבים באורח קשה. אין לנו זמן לנוח. בזמן חודש הרמדאן אפילו לא מצאנו זמן לשבור את הצום בערב והסתפקנו באכילת תמרים ובשתיית מים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
רופא ומטופלים בבית החולים שיפא בעזה, מבצע צוק איתן, יולי 2014. AP
"אין זמן לדבר עם המשפחה". רופא ומטופלים בשיפא/AP

"המחויבות של הרופאים לעבודתם גבוהה וראויה להערכה", אומר לוואלה! חדשות מנהל בית החולים הכירורגי בשיפא, ד"א חסן חלף, שכיהן בעבר כסגן שר הבריאות בממשלת חמאס. "אנו כרופאים מחויבים לתפקיד שלנו ומחויבים לטפל בפצועים. במשך חודשים ארוכים אנו לא מקבלים משכורת, ולמרות זאת אנו לא חושבים אפילו למחות ולהישאר בבתים".

כאחד ממנהלי בית החולים, אתה מתיר לרופאים ולאחיות לדבר על פוליטיקה?

"לא. זה גם לא מעסיק אותם בתוך בית החולים. אנשי הצוות הרפואי מדברים רק על נושאי רפואה ועל איך אפשר להציל אנשים. אין לנו עניין בחמאס או בפתח או במפלגות כאלה או אחרות. אחרי שעות העבודה, כל אחד יכול לתמוך במי שהוא רוצה ולדבר על מה שהוא רוצה".

רופאים בבית החולים מספרים כי התפוסה בבית החולים "גובלת במספרים לא נורמליים". ברגע שהחל המבצע בעזה החליטו בבית החולים להפסיק לבצע ניתוחים מוזמנים מראש ולעבור למתכונת חירום. "אנחנו לא מאשפזים את כולם", אומר אחד הרופאים. "מי שנפצע באורח קל ויכול לקבל המשך טיפול במרפאה הציבורית ליד הבית שלו, משוחרר הביתה. אנחנו מנסים לפנות כמה שיותר מיטות לפצועים היותר קשים, ויש כרגע הרבה מאוד. אנחנו מנסים גם להעביר פצועים לבתי חולים אחרים ברצועה שפחות עמוסים בימים אלו".

לדברי ד"ר חלף, אחת הסיבות לעומס כה כבד בשיפא היא בחירתם של נפגעים רבים להגיע דווקא לשם, לבית החולים הטוב ביותר ברצועה, שמעניק את הטיפול המתקדם ביותר. "המלחמה הזו גם שונה ממלחמות קודמות בעזה", הוא מוסיף. "הפציעות קשות יותר והאזרחים שנפגעים רבים יותר. בעבר ישראל פגעה בחמושים, הפעם היא יורה לעבר בתים של אזרחים שגרים בהם נשים וילדים. לפעמים נדמה לנו שהיא עושה את זה כדי לפגוע במכוון בכמה שיותר אזרחים".

פלסטיני פצוע מובהל לבית החולים שיפא בעזה, מבצע צוק איתן, יולי 2014. AP
מנסים לפנות מיטות למי שמצבו קשה. פצוע מובא למיון בשיפא/AP

"שיפא" – "החלמה" בעברית – הוא בית החולים הגדול ביותר ברצועת עזה ובגדה המערבית. הוא שוכן במערב העיר עזה, בסמוך לשכונת רימאל. ברצועה יש 30 בתי חולים, רובם בתי חולים קטנים מאוד שמסוגלים לטפל בכמאה חולים בו זמנית. 16 מהם שייכים לאגודות צדקה והשאר ממשלתיים. בית החולים שיפא הוקם בשנת 1946, בימי המנדט הבריטי, ועבר שינויים רבים לאורך השנים.

עם כיבוש הרצועה ב-1967 עבר בית החולים לניהול ישראלי. בשנות ה-80 הרחיבה אותו ישראל ושיפצה אותו, והקימה בין השאר את בניין 8 המפורסם, שבו ארבע קומות של אשפוז, חדר מיון, טיפול נמרץ, רנטגן ושירותי אבחון. הבניין נבנה על ידי כמה חברות אדריכלים, אחת מהן הייתה ישראלית. באותם שנים הוקם גם בניין "כירורגית", בניין "פנימית" ובניין יולדות ונשים. אלו הם שלושת הבניינים המרכזיים בבית החולים והם מהווים למעשה שלושה "בתי חולים" בתוך שיפא. ב-1994, לאחר החתימה על הסכם אוסלו והקמת הרשות הפלסטינית, הועברה השליטה בבית החולים לידי משרד הבריאות של הרשות. הפלסטינים הוסיפו מיטות אשפוז, בנו בניין לטיפולי דיאליזה וריאות ובנו קומות נוספות לבניינים הקיימים.

לפני 14 שנים העניק הבנק האיסלאמי לפיתוח תרומה שבזכותה הוקם בניין חדש עבור המחלקות המתמחות בטיפול מורכב כגון נוירולוגיה ולב. הבניין החל להיבנות בשנת 2000 אך לאחר עליית חמאס לשלטון ברצועת עזה ב-2007, ישראל הפסיקה להעביר מלט לעזה ובנייתו הופסקה. רק לפני כמה חודשים חודשו העבודות והבניין אמור להיפתח בחודשים הקרובים, לאחר שהמכשור הרפואי המתקדם יגיע אליו.

חסרות בנות שירות

כיום יש בכל בית החולים כ-750 מיטות וחוץ מהשתלות ומניתוחי לב מורכבים, המחלקות השונות מעניקות את כל השירותים שמעניק כל בית חולים גדול. "ביחס למדינות ערב, הרמה בשיפא גבוהה. ביחס לישראל ואירופה – הרמה כמובן נמוכה", אומר לוואלה! חדשות רופא מבית החולים. "הרופאים שעובדים פה מצוינים. חלקם למד במצרים, חלק במדינות ערב אחרות, חלק באירופה. הם קיבלו הכשרה טובה, חלקם אפילו בבתי חולים בישראל. הבעיה כאן היא לא בהכשרת הרופאים אלא בניהול המערכת הרפואית. אם הנושא הזה ישתפר, הרמה של הרופאים יכולה להגיע לרמה עולמית. אסור לשכוח גם שיש כאן מחסור רב במספר רופאים מומחים".

לצד המחסור ברופאים מומחים, בבית החולים יש מחסור אדיר באנשי מקצוע כגון עובדים סוציאליים ופסיכולוגים, שבימים קשים כמו אלו עשויים לסייע מאוד לנפגעים הרבים בבית החולים. אם בבית חולים מערבי נמצאים עשרות פסיכולוגים ועובדים סוציאליים, בשיפא אין כלל עובדים סוציאליים, ויש פסיכולוג אחד בלבד שעובר ממחלקה למחלקה ומנסה לעזור. "בנוסף, יש רק תזונאית אחת שאחראית על כל בית החולים", מגלה ד"ר דאהר. "כמי שקיבל הכשרות רבות בבתי חולים ישראליים וראה את אנשי הצוות המסייע, אני לא מתבייש לומר שגם בנות שירות חסרות פה. אין ספק שהן היו יכולות לעזור כאן מאוד".

מתנדב בחליפת דוב משעשע ילד עזתי פצוע בבית החולים שיפא, מבצע צוק איתן, יולי 2014. AP
רק פסיכולוג אחד. מתנדב בחליפת דוב משמח ילד מאושפז בשיפא/AP

במבצע "עופרת יצוקה" בתחילת 2009 טענה ישראל כי ראשי חמאס מסתתרים במבנים התת-קרקעיים מתחת לבית החולים שיפא. לפני שבועיים עלה אלוף יואב מרדכי לשידור ברשתות הערביות וחזר על ההאשמה: "הסיבה שבגללה אזרחים נהרגים בעזה היא שחמאס משתמש באמבולנסים לצורכי טרור. זה הגיוני? ראשי חמאס מתחבאים מתחת לבית חולים שיפא. זה הגיוני?".

בתגובה אומר ד"ר דאהר כי לא ראה עדות לכך בבית החולים. "אני לא רואה שום פעילות צבאית מתוך בית החולים. אין פה אנשים עם נשק, אין פה ירי רקטות ואין פה אנשי חמאס. אני בטוח שיש פוליטיקאים מחמאס שבאים לבקר חולים במהלך היום, אבל חוץ מזה לא רואים שום דבר אחר. תושבי עזה יודעים היטב שברחבי עזה יש הרבה מקומות להתחבא מתחת לאדמה, ולאו דווקא מתחת לבית חולים שיפא. לכן אי אפשר לדעת איפה ראשי חמאס נמצאים".

ד"ר חלף נחרץ הרבה יותר: "זה שקר טיפשי שמפיצה ישראל. עשרות צוותים של כלי התקשורת נמצאים בבית החולים 24 שעות ביממה. הם רואים הכול ומתעדים הכול ועד עכשיו אין שום תמונה של איש חמאס במקום. הנציג היחיד של חמאס שמסתובב בשיפא הוא דובר הארגון, סאמי אבו זוהרי שמגיע לשם מתוקף תפקידו כדובר והוא משוחח עם העיתונאים בלובי".

כמה בתי חולים בעזה הותקפו. אתה חושש לחייך ולחיי הצוות הרפואי?

"הפחד אמנם קיים, אבל אנחנו בטוחים בצדקתנו. אנו מעניקים שירות רפואי ותו לא. איננו מסתירים כאן אנשי חמאס, גופים בינלאומיים מסתובבים בינינו ומוודאים שהעבודה היא אכן מקצועית. צר לי שצה"ל ממשיך לירות לעבר בתי חולים בעזה. חמישה מהם הפסיקו לפעול בגלל הירי. במספר בתי חולים נהרגו מהירי גם חולים שהיו מאושפזים במחלקות. למרות החשש הברור, אני בטוח שנמשיך לעשות את עבודתנו על הצד הטוב ביותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully