וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם בצפון חוששים: "לבדוק אם חיזבאללה חופר מנהרות"

31.7.2014 / 0:02

תושבים התריעו על רעשי חפירה סמוך לגבול. ראש עיריית קריית שמונה מאמין ש"נסראללה לא יושב בחיבוק ידיים", אך בגליל מאמינים עדיין ש"ריכוז המאמץ צריך להיות בדרום"

צילום: בני ואינר,דו"צ, עריכה: יותם בן-דוד

(אלוף פיקוד דרום, היום: "אנו נמצאים ימים ספורים מהשמדת המנהרות")

הלחימה ברצועת עזה ומבצע "צוק איתן" משפיעים לא רק על תושבי הדרום: ראשי הרשויות והאזרחים ביישובי קו העימות בצפון מביעים חשש כי ארגון חיזבאללה הלבנוני חופר מנהרות התקפיות מלבנון לעבר שטח ישראל, בדומה למנהרות הרבות שנחשפו על ידי כוחות צה"ל בעוטף עזה.

ראש עיריית קריית שמונה, ניסים מלכה, אף שיגר אתמול בבוקר (רביעי) מכתב לשר הביטחון, משה יעלון, בעניין, וביקש ממנו להורות על בדיקת הסוגיה עם תום הלחימה בעזה. "מתחילת המבצע, התחלתי לקבל פניות מתושבים המתגוררים בסמוך לגבול לבנון, הטוענים כי הם שומעים רעשים מתחת לאדמה", סיפר מלכה, "שמעתי את זה כבר כמה פעמים, אבל אתמול, כשחזרתי מסיור ביישובי עוטף עזה, נפל לי האסימון".

עוד בוואלה! חדשות:
כתב וואלה! חדשות בפירי המנהרות של חאן יונס
הציל את מפקדו בעזה - ונהרג בקריסת מבנה ממולכד
"אנשים בחרדה": היישוב בעוטף עזה שהפך לעיר רפאים

לדברי מלכה, בין היישובים מהם התקבלו הדיווחים, מרגליות, מצפון-מערב לקריית שמונה, ודוב"ב, מצפון-מערב לצפת, שניהם סמוכים מאוד לגדר הגבול. ראש העיר הוסיף: "שמענו סיפורים על מנהרות שהגיעו ממש אל פתחי היישובים, וזה הדליק אצלי נורה אדומה. אם זה מה שעשו בדרום אז אני מתאר לעצמי שנסראללה לא יושב בחיבוק ידיים ומחלק סוכריות".

"קריית שמונה עברה כבר את הכל, מחדירות מחבלים קרקעיות, דרך חדירה עם גלשון מהאוויר ועד אין ספור קטיושות שספגנו כאן במשך עשרות שנים", אמר מלכה, "כשאני שומע תלונות כאלה מאזרחים אני לא יכול לשבת בשקט. מחובתי להתריע ולדרוש מגורמי הביטחון לא לזלזל ולבדוק את העניין ברצינות".

גורמים ביטחוניים הדגישו בעבר כי בשונה מתנאי השטח בעזה, הרוויה בקרקע פריכה ונוחה לחפירה, האדמה בצפון היא סלעית, ולכן נחשבת קשה ביותר לחציבה. להערכתם, זו הסיבה כי עד כה לא נמצאה ולו מנהרה התקפית אחת שהגיעה מלבנון וחדרה לשטח ישראל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
חשיפת מנהרות על ידי לוחמי חטיבת הנח"ל בשיתוף עם כוחות שריון והנדסה באזור בית חנון. יולי 2014. דובר צה"ל
בלבנון הן מוגדרות "שמורות טבע". מנהרה שנחשפה בדרום על ידי חיילי צה"ל/דובר צה"ל

יחד עם זאת, את החששות שהביע מלכה בדבריו לשר הביטחון, הציג בשנתיים האחרונות גם ראש המועצה האזורית מבואות חרמון, בני בן מובחר. בשיחה עם וואלה! חדשות סיפר בן מובחר כי תושבים ביישובי גדר רבים, המרוחקים עשרות מטרים בלבד מהגבול, התלוננו על קולות חפירה שהם שומעים באזור ביתם.

"יש חשש מחפירת מנהרות תופת משטח לבנון לשטח ישראל", הסביר, "תושבים רבים ביישובי הגדר מאזור מושב אביבים (מצפון לצפת – ע"ח) ועד מושב כפר יובל (מצפון-מזרח לקריית שמונה – ע"ח) טוענים כי הם שומעים מתחת לסלון ביתם וחדרי השינה שלהם קולות של חפירה".

בן מובחר הבהיר כי החששות דווחו הרבה לפני המבצע בדרום. "אין התגברות בדיווחים על רקע הלחימה בעזה, החשש האמיתי קיים כבר שלוש שנים", אמר, "אותו חשש הועבר לגורמים בכירים בצה"ל לבדיקה, אך אני חושב שזאת לא העת לטפל בזה. כל ריכוז הכוחות והמאמץ צריך להיות בדרום ולא בצפון. אנחנו מצפים מהצבא שכשהוא יסיים את המשימה בדרום, יגיע לכאן ויבדוק במשנה מרץ את החשש שהתושבים מביעים".

מומי ביטון, תושב אביבים, הנמצא במרחק עשרות בודדות של מטרים מהגבול, התלונן כבר בשנת 2004 על רעשי חפירה מתחת לביתו. "לא שמעתי נקישות, אבל שמעתי רעש שנשמע כמו גנרטור שדופק, וכמו את שמישהו חופר איתה", סיפר ביטון לוואלה! חדשות.

לדבריו, "כולם חשבו שאני הוזה. אף אחד לא שמע את זה, ורק אני שמעתי את זה בלילה כשהלכתי לישון והנחתי את הראש שלי על הכרית. אני ואבא שלי בדקנו אם מקורם של הרעשים הוא ממשאבות מים שנמצאות מתחת לבית ולא ידענו על קיומן, אבל לא מצאנו כלום".

כעבור שנתיים, ביולי 2006, איתר צה"ל במהלך מלחמת לבנון השנייה פתח של מנהרה ומצבורי נשק תת קרקעיים בשטח לבנון, במרחק של מאות מטרים מהמושב. ביטון הוסיף: "אחרי המלחמה רעשי החפירות פסקו. אבל לפני שנתיים וחצי התחלתי לשמוע שוב את אותם הרעשים בדיוק, אלא שאז עברתי לקיבוץ מלכיה (יישוב גדר ממזרח לאביבים – ע"ח) ומאז שאני גר כאן אני כבר לא שומע כלום".

בצה"ל מדגישים כי מעולם לא נמצאו בשטח ישראל מנהרות התקפיות שהגיעו מכיוון לבנון. הצבא מכיר מנהרות שנמצאו בעבר בשטחי דרום לבנון המכונות מזה שנים ארוכות כ"שמורות טבע", אולם עד כה לא אותרו מנהרות שחצו את הגבול עם ישראל.

(עדכון ראשון: 23:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully