וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבינט התכנס להכרעה; פרס: "המלחמה מיצתה את עצמה"

ראש הממשלה ערך התייעצות ביטחונית מצומצמת לקראת ישיבת הקבינט שהחלה בצהריים. הדילמה שעומדת לפני נתניהו: הרחבת המבצע הקרקעי או סיום הטיפול במנהרות והכנה ליציאה

צילום: רויטרס, שי מכלוף, דובר צה"ל; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס היום (רביעי) בשעה 14:00 בבסיס הקריה בתל אביב לדיון מכריע בלחימה בעזה. לפני השרים עומדות שתי ברירות: הרחבת המבצע הקרקעי והכנסת כוחות נוספים לרצועה, או סיום הטיפול במנהרות ההתקפיות הסמוכות לגבול – והכנת צה"ל ליציאה מהרצועה. בעוד השרים נפתלי בנט, אביגדור ליברמן ויצחק אהרונוביץ' דוחפים לפעולה התקפית יותר, שאר השרים מתלבטים כיצד לפעול – וכך גם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

נתניהו קיים משעות הבוקר רצף של התייעצויות ביטחוניות מצומצמות, בהשתתפות שר הביטחון משה יעלון, היועץ לביטחון לאומי יוסי כהן וגורמים בכירים נוספים במערכת הביטחון. ראש הממשלה תכנן לכנס את הקבינט כבר אתמול בערב, אך הדיון נדחה להיום בצהריים כדי למצות את הדיונים הביטחוניים בפורום המצומצם יותר, שם אין לחץ פוליטי על ראש הממשלה.

מבצע "צוק איתן" - כל הכותרות:
הצילה 15 טנקים: כיפת הברזל של השריון בעזה
קלינטון: חמאס ממקם טילים בתוך הערים בשל הצפיפות
206 יעדים הותקפו בעזה; "13 נהרגו בתקיפת בית ספר"

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים בקריה, מבצע צוק איתן, יולי 2014. רויטרס
עומד בפני דילמה לא פשוטה. נתניהו/רויטרס

ההתלבטות שניצבת בפני נתניהו והשרים הבכירים אינה פשוטה: הרחבת המבצע הקרקעי כעת תוביל לביקורת בינלאומית קשה על ישראל, שהאשראי שלה לפעולה נגד חמאס הולך ואוזל. מזכ"ל האו"ם כבר דיבר בתחילת השבוע על "פשעי מלחמה" שבוצעו בעזה, הממשל האמריקני וישראל נכנסו לעימות, מדינות דרום אמריקה משיבות את השגרירים שלהן מתל אביב ובאירופה גוברים הקולות הקוראים להקשיח את המדיניות נגד ישראל. אפילו מצרים, בעלת הברית הקרובה ביותר של ישראל במבצע הנוכחי, נאלצה בתחילת השבוע לפרסם הודעת גינוי בעקבות הפגיעה באזרחים ברצועת עזה.

נתניהו מודע גם לכך שכל כניסה נוספת לעזה, על פי התכניות השונות שהציגו בכירי צה"ל לשרי קבינט, תגבה מחיר כבד באבידות. הגיבוי הציבורי להרחבת הפעולה עלול להתהפך באחת אם מספר ההרוגים ימשיך לטפס. מצד שני, הוא מבין כי הוצאת צה"ל מהשטח כעת והפניית המאמץ העיקרי לערוץ המדיני עשויה לקומם עליו את שרי הימין בממשלה ואת ציבור הבוחרים שלו – בייחוד לאחר שחמאס יכריז, כמיטב המסורת, על "ניצחון" ויתפאר בהסגת צה"ל מהרצועה.

בדרג המדיני אומרים כי הטיפול במנהרות, שנתניהו כבר הודיע לאמריקנים כי לא תהיה הפסקת אש לפני השלמתו, יכול להסתיים בתוך ימים. השאלה הגדולה היא מה תעשה ישראל אחר כך. גורם מדיני המעורב בדיונים אמר הבוקר כי ראש הממשלה הציב שני יעדים ביציאה למבצע – השבת השקט ופגיעה משמעותית בחמאס – "וישראל לא תעצור עד להשגתם של היעדים הללו".

הגורם הודה, עם זאת, כי "לרוב האנשים המעורבים בדיונים לא ברור עדיין מה יהיו הצעדים הבאים שישראל תנקוט כדי להשיג את היעדים הללו". גורם אחר העריך כי ישיבת הקבינט נדחתה מאמש "בין השאר משום שעדיין לא ברור לנתניהו וליעלון מה הכיוון שהם רוצים להוביל אליו".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

פרס: "להחזיר את עזה לאבו מאזן"

הנשיא לשעבר שמעון פרס התייחס למבצע בעת ביקור חיילים פצועים בבית החולים סורוקה. "אני חושב שהמלחמה מיצתה את עצמה, ועכשיו צריך למצוא דרך להפסיק אותה", אמר פרס. "יש הרבה מאוד גורמים מכל הצדדים ואין חיבורים אמיתיים משום שאין צבא אמיתי ואין ממשלה אמיתית בעזה וכל אחד מדבר מכוך אחר, מקול אחר. יידרשו כמה ימים, אבל היא תסתיים. צה"ל יצא ממנה בגבורה".

פרס הוסיף כי יש להשיב את רצועת עזה ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. "עזה שייכת מבחינה מדינית לאבו מאזן. הוא היחיד שיש לו רשות לגיטימית מפני שההסכם נעשה איתו, עזה נחטפה ממנו והדבר הכי נכון הוא להחזיר לו את עזה", טען הנשיא לשעבר. "הוא הוכיח שהוא יודע לנהל את העניינים גם ביהודה ושומרון וגם להציל את עזה".

על החיילים הפצועים שביקר בבית החולים אמר פרס: "כל בית ממולכד, בכל פינה יש אורב, והם הלכו ללא היסוס וללא תלונה. אין אחד שלא מילא את תפקידו. יש כאן סיפורי גבורה מדהימים". הנשיא לשעבר עוד ציין לטובה את הלכידות בעם במהלך המבצע. "אף פעם לא ראיתי את העם כל כך מאוחד, כל כך אוהב את הלוחמים ואת חייליו, כל כך גאה ומודע לסיכון שהם נטלו על עצמם".

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

פינוי פצועים לסורוקה. יולי 2014. מור שמעוני, מערכת וואלה! NEWS
פינוי פצועים לבית החולים סורוקה/מערכת וואלה! NEWS, מור שמעוני
שיגור רקטה מעזה לעבר ישראל 29 ביולי 2014. רויטרס
שיגור רקטה לעבר ישראל/רויטרס
פלסטינים אוספים את שרידי הגופות בביה"ס של האו"ם שנפגע מהפצצה של צה"ל. יולי 2014. רויטרס
בית ספר של אונר"א שהופצץ ברצועה/רויטרס
עשן מיתמר מעל עזה במהלך תקיפות צה"ל ברצועה 29 ביולי 2014. AP
תקיפות צה"ל ברצועה/AP
הלווייתו של סמל ארז שגיא שנפל במבצע צוק איתן בעזה, בית העלמין הצבאי בחיפה. יולי 2014. ערן גילווארג
הלווייתו של סמל ארז שגיא, אתמול/ערן גילווארג
עשן מיתמר אחרי הפצצה ברצועה כפי שנראה מישראל. ניב אהרונסון
עשן מיתמר מהרצועה/ניב אהרונסון
יירוט בשמי נתיבות. יולי 2014. בן קלמר
יירוט בשמי נתיבות/בן קלמר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully