וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבטן אומרת: להרחיב; הראש: מנהרות - ולצאת

יואב לימור

29.7.2014 / 9:23

כוח צה"ל בגבול הרצועה. רויטרס
כוח צה"ל בגבול הרצועה/רויטרס

ישראל נקלעה אמש למאבק בין הבטן לראש. הבטן דרשה תגובה קשה על שלוש תקריות שנבעו במישרין מחוצפת חמאס שציפצף על הפסקות האש שיזם בעצמו, הראש ביקש להתמקד במטרה שהוגדרה למבצע - השמדת המנהרות - בלי להרחיב את הלחימה ולהיקלע למערבולת מסוכנת בזירה הבינלאומית.

היקף הנפגעים הגבוה אתמול לא שיקף את הלחימה בתוך עזה. רק חייל אחד נהרג בקרבות בשטח עצמו - מפגיעת טיל נ"ט בכלי הנדסי בדרום הרצועה (שמונה מחבלים חוסלו בתקרית הזאת כאשר דחפור הפיל עליהם את הבית שבו שהו). התקריות האחרות אירעו בתחומי ישראל; באחת מהן נהרגו ארבעה לוחמי שריון מפגיעת פצצת מרגמה בשטח כינוס - נקודת תורפה ידועה ומוכרת.

זכרונות מכפר גלעדי

במלחמת לבנון השנייה נהרגו 12 חיילי מילואים מפגיעת קטיושה סמוך לכפר גלעדי. בעקבות זאת הרחיק צה"ל את שטחי ההיערכות והכינוס מגבול הרצועה קודם למבצע עופרת יצוקה, וכך נהג גם ערב עמוד ענן. הצורך של הכוחות להיות קרובים לקו המגע חייב הפעם לכנס את החיילים סמוך לגבול עזה, על אף הסיכונים. החשש מפגיעה קטלנית הוביל לסגירת האזור בפני אזרחים כדי למנוע נפגעים נוספים.

האירוע השלישי היה אמש, ובו חדרו מחבלים לשטח ישראל ממנהרה סמוך לחלקו הדרומי של מעבר קרני, לא הרחק מנחל עוז. המנהרה הזאת מוכרת לצה"ל אולם טרם הושמדה. הפיר שממנו יצאו המחבלים לא היה מוכר, ובשונה מאירועי המנהרה הקודמים - הפיגוע הפעם בוצע ללא התרעה מוקדמת. אחד המחבלים חוסל, השאר ככל הנראה נמלטו בחזרה לעזה.

רצף האירועים האלה ותוצאותיהם מגבירים את הלחץ על ישראל להחריף את הפעילות הצבאית בעזה. לדרישה הציבורית הגוברת להעמיק את הפגיעה בחמאס הצטרפו כמה שרים, שתבעו אתמול מנתניהו לכנס את הממשלה, בניסיון לכפות עליו את הרחבת המהלך הקרקעי. המהלך הזה התבצע כדי לשבור את הרוב שתומך בנתניהו בקבינט - חמישה שרים שמצדדים בו מול שלושה מתנגדים - אולם ספק אם יצליח; נכון לאמש, השלישייה שמנהלת את הלחימה (נתניהו, יעלון וגנץ) ממשיכה לדבוק ביעד שהוצב למבצע - השמדת המנהרות.

ישראל מייצרת לחץ

אמש אמנם נרשמה החרפה בפעילות חיל האוויר, שלוותה בהנחיה לתושבי כמה שכונות בעזה (סג'עייה, ג'באליה וזייתון) לעזוב את בתיהם מחשש שייפגעו. אולם נדמה כי יש כאן בעיקר ניסיון של ישראל לייצר לחץ באמצעות האוכלוסייה על חמאס, כדי שיפעל להפסקת הלחימה. עם זאת, המשך הפעילות של חמאס בעצימות דומה לאירועי אתמול עלול לטרוף את הקלפים ולחייב את צה"ל להרחיב את המהלך הקרקעי.

ההערכה בישראל היא שהזמן הזה קיים רק במשורה. לא רק הרעשים הצורמים בתקשורת עם האמריקנים והביקורת הגלויה של מזכ"ל האו"ם (שהישווה את ההרס בעזה ל"הוריקן מעשה אדם"), אלא החשש הגובר מחקירות בינלאומיות ומהחלטות אנטי?ישראליות במועצת הביטחון של האו"ם - כל אלה מובילים לכיוון של הסתפקות בהשלמת הרס המנהרות ויציאה חד?צדדית מהרצועה, ללא הסכם או הבנות רשמיות.

אלמלא אירועי אתמול אפשר שצה"ל היה משלים את התהליך עוד לפני סוף השבוע הקרוב. המציאות בשטח, ובעיקר הימצאותן של מנהרות התקפיות נוספות שטרם נוטרלו, עשויה לחייב שהייה של כמה ימים נוספים בעזה - מתכון בדוק להסתבכות. בפרק הזמן הזה, כפי שנכתב כאן אתמול, ישראל חייבת ליזום ולא להגיב; זה חיוני לניצחון בשדה הקרב, ולא פחות מכך - בקרב על התודעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully