וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזכ"ל האו"ם: "הנזק שנגרם בעזה - כהוריקן מעשה ידי אדם"

28.7.2014 / 17:09

באן קי-מון התייחס למשבר ויצא בהצהרה חריגה בחריפותה נגד ישראל: "עולות שאלות על המידתיות של התקיפות. העזתים לכודים". נתניהו: "החלטת האו"ם נותנת מענה לצורכי ארגון טרור רצחני"

מתוך משדר וואלה! חדשות

- מזכ"ל האו"ם תוקף בחריפות את פעולת ישראל בעזה
- נתניהו יוצא נגד החלטת מועצת הביטחון
- בירושלים מאוכזבים מהגישה של וושינגטון בנוגע למשבר
- הירי לדרום נמשך, רקטות לאשקלון ויירוטים


הלחץ הבינלאומי על ישראל נמשך, ועולה עוד מדרגה: בהתבטאות חריפה במיוחד תקף היום (שני) מזכ"ל האו"ם באן קי-מון את ישראל על המשך הלחימה וטען כי הנזק שגרם צה"ל ברצועה הוא ברמה קטסטרופלית.

"הייתה לנו הפסקת אש הומניטרית בסוף השבוע, ובמהלכה אפשר היה לראות כמה נזק גרמה המתקפה הישראלית. היו שתיארו זאת כ'הוריקן מעשה ידי אדם'", אמר באן במסיבת עיתונאים במטה האו"ם בניו יורק. "הנזק וההרוגים מעלים שאלות על המידתיות של התקיפות. יותר מ-173 אלף עזתים מחפשים מקלט - עשירית מהאוכלוסיה. קראתי לישראל ולכל הצדדים להבטיח את האתרים של האו"ם ואת ביטחון האנשים שחיפשו מקלט". באן המשיך ותקף: "אין לעזתים לאן ללכת. הם נצורים ולכודים".

לסיכום דבריו הדגיש את הצורך בהפסקת אש ובחידוש המו"מ. "על הצדדים מוטלת האחריות להפסיק את האלימות ואת האש ולטפל בשורש הבעיות, שבבסיס סיבובי ההסלמה. יש לסיים חצי מאה של כיבוש", אמר. לדבריו, האו"ם ממשיך לעבוד עם אבו מאזן ומנהיגים אחרים במטרה להשיג שלום בין ישראל והפלסטינים. "זה עניין של רצון פוליטי. צריך קודם לעצור את הלחימה, ואז לשבת ולדבר".

"צוק איתן": סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
חמאס חוזר למתווה המצרי להפסקת אש
זעם בירושלים: "אובמה עוצר אותנו"
"צה"ל פיזר כרוז עם רשימת המחוסלים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכ"ל האו"ם באן קי-מון במסע"ת. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו ובאן בפגישתם/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

מוקדם יותר תקף ראש הממשלה בנימין נתניהו את החלטת מועצת הביטחון של האו"ם, שקראה להפסקת אש מידית וללא תנאים וטען כי הדבר משחק לידי חמאס. "הודעת הנשיאות של מועצת הביטחון של האו"ם מתייחסת לצורכי ארגון טרור רצחני, שתוקף אזרחים ישראלים", אמר נתניהו בשיחה שקיים אחר הצהריים עם מזכ"ל האו"ם. הוא יצא נגד הטון הפייסני של הארגון וטען כי ההחלטה לא נותנת "מענה לצורכי ביטחון ישראל ובכלל זה פירוז רצועת עזה על פי העיקרון שכבר נקבע בהסכמי הביניים עם הפלסטינים".

לדברי ראש הממשלה, "אין בהודעה זו התייחסות לפגיעה באזרחים ישראלים או התייחסות לעובדה שחמאס הפך את תושבי עזה למגן אנושי, וכן שהוא משתמש במתקנים של האו"ם כדי לפגוע באזרחי ישראל". הוא הוסיף כי ישראל נענתה שלוש פעמים להצעת האו"ם להפוגות הומניטאריות – וכי חמאס הפר את כולן. "הם ממשיכים לירות גם עכשיו לעבר אזרחים. ישראל תמשיך לטפל במנהרות הטרור, זהו רק צעד ראשון בפירוז. הקהילה הבינלאומית צריכה לפעול לפירוז עזה".

מזכ"ל האו"ם מצדו אמר כי "הצדדים בעימות ברצועת עזה הביעו עניין רציני" בבקשתו להאריך את הפסקת האש ההומניטרית ב-24 שעות נוספות, אולם "טרם הסכימו על לוח הזמנים ליישומה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
חיילים ביציאה מרצועת עזה – 28 ביולי 2014. רויטרס
חיילים יוצאים מרצועת עזה אחרי פעילות, היום/רויטרס

הדברים הללו של נתניהו מגיעים אחרי שבלילה שוחח עמו נשיא ארה"ב ברק אובמה, והדגיש בפניו את הצורך בהפסקת אש הומניטרית ללא דיחוי וללא כל תנאי. עמדתו של הנשיא האמריקני מנוגדת לזו הישראלית שגורסת כי יש להתנות את הפסקת המבצע בשורת ערבויות ביטחוניות, בהן פירוז הרצועה.

מבצע "צוק איתן" | היום ה-21: עדכונים שוטפים

בעקבות הדברים של הנשיא האמריקני, שאמנם גינה בתוקף את ירי הרקטות ואמר כי הסכם ארוך טווח יכלול פירוק הארגוני ברצועה מנשק, הביעו גורמים בירושלים אכזבה גדולה מההתייחסות של וושינגטון למשבר. "אובמה עוצר את ישראל דווקא בשעה שחמאס נכנס ללחץ ונמצא עם הגב אל הקיר", אמר לוואלה! חדשות גורם בכיר שעודכן בפרטי השיחה בין השניים. "ההתנהלות האמריקנית מכעיסה לא רק את ישראל, אלא את כל הכוחות המתונים באזור".

ברק אובמה במסיבת עיתונאים בוורשה, יוני 2014. רויטרס
אובמה/רויטרס

הכעס על הממשל האמריקני בא לידי ביטוי גם בדברים שאמרו במהלך היום שורת שרים בממשלה, אשר טענו כי יש להמשיך בלחימה ולא לשעות לדרישה להסכים למתווה הפסקת האש. "כרגע המבצע מתנהל בתנאים שלנו", אמר השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, בראיון למשדר המיוחד של וואלה! חדשות. "צריך להמשיך ללחוץ על חמאס בפעילות קרקעית, מבלי לסמן כיבושי שטח חדשים, אלא להשתמש בשטחים שכבר בידינו". הוא הוסיף כי ברגע שהפסקת האש תופר, על ישראל להתחיל לפגוע בבנק המטרות שצברה. זה הרגע שבו לא צריך למצמץ".

שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, טענה כי "אסור לממשלה להסכים למדיניות שעל פיה צה"ל מגיב כאשר חמאס יורה". לדבריה, "זאת מדיניות של פספוס גדול מאוד של מה שעשינו עד עכשיו, וכמובן היא תאפשר לחמאס להמשיך ולהתעצם, להמשיך לירות ולפגוע באזרחי ישראל". לדברי לבנת, לפני המבצע היה מצב של "טפטוף מתמשך של ירי חמאס, תוך כדי בניית עיר מפלצת תת קרקעית שהגיעה אל מתחת לשטח הריבוני של מדינת ישראל". כעת, הכתה ישראל בחזרה, מערך הרקטות ספג פגיעה קשה מאוד, "אבל עדיין יש להם יכולת ירי רקטות. הם עדיין פועלים וההנהגה עדיין קיימת".

הרס בשכונת שג'אעיה – עזה, 27-25 ביולי 2014. רויטרס
הריסות בעזה/רויטרס

בעוד היחסים בין ישראל לארה"ב ממשיכים להתערער, היום נודע לוואלה! חדשות כי משלחת מטעם הפתח והרשות הפלסטינית צפויה לצאת בימים הקרובים לקהיר כדי לנהל שם מגעים עם בכירים בחמאס, בנוכחות נציגים מצריים, באשר להפסקת אש בלחימה ברצועת עזה על פי המתווה המצרי. את המשלחת מטעם הרשות יובילו עזאם אל-אחמד, מקורבו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, וראש המודיעין הפלסטיני, מאג'ד פראג'. את חמאס ייצג סגן ראש הלשכה המדינית של הארגון, מוסא אבו מרזוק, ולא ברור אם יצטרפו אליו אישים אחרים מחמאס. המודיעין המצרי יתווך בין הצדדים. על פי המקורות, הנוסח המצרי להפסקת האש הוא היחיד שיידון בקהיר.

תמיכה במתווה המצרי

עוד בטרם נפגשו המשלחות בקהיר, אמר סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, כי בשעות הקרובות נראה שינוי בעמדתה של מצרים בנוגע להפסקת האש. בראיון לביטאון הארגון "א-ריסאלה", הדגיש אבו מרזוק כי המצרים ישנו את היוזמה שלהם להפסקת האש, באופן שעונה בצורה טובה יותר לדרישותיו של חמאס. בצהריים הביע שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, תמיכה במתווה המצרי להפסקת אש, וטען כי ביוזמה יש "אופק רב" עבור תושבי הרצועה, ויש לפעול למען הפסקת אש ארוכת טווח בעזה.

בינתיים ובמקביל להתפתחויות הדיפלומטיות ממשיכים ארגוני הטרור בעזה, ובראשם חמאס, לירות רקטות ופצמ"רים לישראל. אזקעות נשמעו אחר הצהריים באשקלון ובמועצה האזורית חוף אשקלון. לא דווח על נזק או על נפגעים, וככל הנראה היו כמה יירוטים.

פלסטינים קוברים את מתיהם - בית לאהיה, צפון רצועת עזה – 28 ביולי 2014. רויטרס
הפלסטינים קוברים את מתיהם/רויטרס
היום ה-21: העולם דורש הפסקת אש - השרים מתנגדים. צילום מסך
צה"ל תקף משגרים שירו על אשקלון/צילום מסך
עשן מיתמר אחרי פיצוץ בצפון רצועת עזה. 27 ביולי 2014. רויטרס
עשן מיתמר אחרי פיצוץ בצפון רצועת עזה. 27 ביולי 2014/רויטרס
הפגנת תמיכה בישראל ובפעולות צה"ל ברצועת עזה, פריז. AP
הפגנת תמיכה בישראל בפריז, אתמול/AP
חיילים ביציאה מרצועת עזה – 28 ביולי 2014. רויטרס
חיילים בגבול הרצועה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully