וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במקום להגיב לחמאס: ליזום

יואב לימור

28.7.2014 / 8:22

כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה היום, יולי 2014. יותם רונן
חיילים בגבול הרצועה/יותם רונן

הקיפאון במגעים להשגת הסדר שיוביל להפסקת אש מותיר בידי ישראל שלוש אפשרויות פעולה: הרחבת המבצע הקרקעי ברצועה, "הקפאת מצב" תוך המשך הפעילות לנטרול המנהרות, או יציאה חד?צדדית מעזה ללא הסכם.

שלוש האופציות נדונו בימים האחרונים בקבינט ובהערכות המצב בדרגים השונים. נכון לאמש, התמקדה ישראל באופציה השנייה: הדיונים עסקו בשאלה אם להסכים או לא להפוגה נוספת בלחימה. הדילמה היתה אם להיעתר לבקשת חמאס אחרי שהארגון הפר את ההפוגה פעמיים ביממה, או לדחות אותה ולהיתפס כמי שאינם מאפשרים לפלשתינים לחגוג את עיד אל פיטר. אפשרות נוספת היא להימנע מסיכומים מפורשים, ולהסתפק בהודעה לקונית לפלשתינים כי הפסקת הירי מצידם תוביל להפסקת התקיפות מצד ישראל.

הודעה ברוח הזאת הועברה אתמול לפלשתינים אחרי שהפרו את ההפוגה בשעות הבוקר. על?רקע קריסתם של כל מאמצי התיווך (והתפוגגותם הזמנית של המתווכים), מתבצעת העברת המסרים במסלול מקוצר יחסית: מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף יואב (פולי) מרדכי, שוחח עם שליח האו"ם למזרח התיכון רוברט סרי, שהעביר את הדברים לבכיר חמאס רמזי חאמד. חמאס הבטיח לנצור את האש, וביקש הפוגה נוספת. בישראל יש חילוקי דעות אם הדבר מצביע על מצבו הקשה של הארגון, או על רצונו להקל על האוכלוסייה ובמקביל להתארגן להמשך הלחימה.

ובחזרה לאפשרויות: השלישיה שמנהלת את הלחימה - נתניהו, יעלון וגנץ (בגיבוי השרים לבני ולפיד, ובמידה פחותה השר אהרונוביץ') - מעוניינת לסיימה מייד לאחר השלמת הטיפול במנהרות, שיכול גם להתבצע מתוך הסכם להפוגה ממושכת או להפסקת אש; סביר שעמדתם התחזקה על?רקע הדרישה שהציב אמש הנשיא אובאמה לישראל, והחשש כי המשך הלחימה יחריף את המשבר בין וושינגטון לירושלים, עד כדי מצב שבו עלולה ארה"ב לתמוך בהצעות אנטי ישראליות שיעלו במועצת הביטחון של האו"ם. השרים ליברמן, בנט (ובמידה פחותה ארדן) מתנגדים להצעה, ודורשים את הרחבת הפעולה. צה"ל הציג בשבוע שעבר תוכניות להעמקת המערכה - אחת מהן כוללת גיוס של עשרות אלפי חיילי מילואים נוספים - אולם הותיר את ההחלטה לשרים.

בהיעדר אופציה מדינית ממשית כרגע, עשויה ישראל להידרש להחלטה בתוך זמן קצר. בסיטואציה כזאת טוב תעשה ישראל אם תיקח את היוזמה לידיים ותימנע מלהסתפק בתגובה לפעולות חמאס. זה יכול להיות בהעמקת המערכה היבשתית כדי לייצר לחץ על חמאס, או בסיום חד?צדדי של המבצע (אחרי שיושמדו כל המנהרות). מהלך כזה יעביר את הדילמה לצד השני: ישראל תזכה שוב בלגיטימציה נרחבת, וחמאס יעמוד בפני לחץ חיצוני ופנימי לפעול בהתאם. אם יימנע מכך, תוכל ישראל לחדש את הלחימה מנקודה שתהיה נוחה לה: חיסול של בכירי חמאס שיצאו ברגע מסוים מהמסתור עשוי להיות יריית פתיחה מצוינת.

בינתיים, בשטח, ממשיך צה"ל בהריסת המנהרות. הפעילות הקרקעית הולידה כבר לא מעט לקחים שיובילו לשינוי בתוכניות ההצטיידות לשנים הבאות - בכפוף לתקציב הביטחון, שגודלו יהיה מן הסתם העילה לקרב (הפוליטי) שאחרי המלחמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully