וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל חוזר לתקוף בעזה; סער: הפסקת האש היא פארסה

27.7.2014 / 9:34

בשל המשך שיגורי הרקטות לעבר ישראל, הודיע צה"ל כי חרף הודעת הקבינט על הארכת הפסקת האש, תחודש הפעילות ההתקפית ברצועה מן הים, האוויר והיבשה. שר הפנים: "יש להרחיב את המבצע"

צילום: שי מכלוף, לע"מ, דובר צה"ל, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

שידור חי מגבול רצועת עזה

LIVE

(צילום: שי מכלוף)

- צה"ל חוזר לתקוף ברצועת עזה; תושבי עזה: "שומעים הפצצות"
- השר סער במשדר וואלה! חדשות: "הפסקת האש - פארסה"
- במהלך הבוקר: מטח רקטות לשרון, גוש דן ויישובי הדרום
- שמונה חיילי צה"ל נהרגו בסוף השבוע

צה"ל הודיע הבוקר (ראשון) כי לאור המשך שיגורי הרקטות לעבר ישראל, חרף הודעת הקבינט המדיני-ביטחוני על הארכת הפסקת האש ההומניטרית עד חצות הלילה, תחודש הפעילות ההתקפית ברצועת עזה. בהודעת דובר צה"ל נמסר כי כוחות הצבא יחזרו לתקוף מן האוויר, מן הים ומן היבשה בעוצמה ומתוך חופש פעולה מלא. עוד נמסר, כי צה"ל שב וקורא לאוכלוסייה הפלסטינית לא להתקרב לשטחי הלחימה. זמן קצר לאחר הודעת הצבא, דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס, מפי עדי ראייה, על הפצצות כבדות במזרח רצועת עזה.

מוקדם יותר, תקף שר הפנים, גדעון סער, את ההחלטה להאריך את הפסקת האש והבהיר כי "אין ספק שצריך לסיים את הפארסה הזאת ולפעול בכל העוצמה". לדברי סער, שהתארח במשדר וואלה! חדשות, "כבר אתמול בערב הודיע חמאס שהפסקת האש מיצתה את עצמה, ואני לא חושב שיש דבר כזה הפסקת אש חד-צדדית". סער הוסיף כי על צה"ל לחזור ולפעול בהיקף רחב יותר ולהעמיק את התמרון הקרקעי.

מבצע ”צוק איתן” | היום ה-20: עדכונים שוטפים
חרף הפסקת האש: מטחים לשרון, גוש דן ויישובי הדרום
”אני שייך לכאן”: העולים שבחרו להגיע לארץ דווקא עכשיו
בכיר בפנטגון: מיטוט חמאס יביא להקמת ”דאעש” מקומי

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
גדעון סער מתארח המשדר של וואלה! חדשות. יולי 2014. דרור עינב
"יש לפעול בכל העוצמה". השר גדעון סער באולפן וואלה! חדשות, הבוקר/דרור עינב

סער הדגיש כי יש להשלים את הטיפול במנהרות כדי להבטיח את ביטחונם של תושבי היישובים הקרובים לגדר, וכי פעולה שכזו "תיקח יותר מיום או יומיים". בנוסף, אמר כי על ישראל לפגוע "במוטיבציה של חמאס ושל כל הגורמים האזוריים להיכנס לעימות עם ישראל - ואת זה ניתן לעשות עם הרחבת המבצע". לטענתו, מטרת המבצע צריכה להיות פירוק תשתיות הטרור וחיזוק ההרתעה הישראלית. אם בסוף המבצע תחוזק ההרתעה, הסביר סער, תגבר היכולת להשגת שקט לטווח ארוך. אם לא, טען, "אז זה רק עוד סבב, ונשוב לאותה הנקודה".

המשפטן, פרופ' עמנואל גרוס, התייחס במהלך משדר וואלה! חדשות לממדי הרס שגרמו כוחות צה"ל ברצועת עזה במהלך 20 ימי מבצע "צוק איתן", ונדרש לסוגיה בדבר מידת החשיפה של הצבא וחייליו לתביעות משפטיות בשל הפעילות המבצעית בעזה. "היקף הפגיעות עצום, אך מבחינה משפטית המספרים כלל לא רלוונטיים לשאלת הלגיטימיות או חוסר הלגיטימיות של פעולות ישראל", הדגיש פרופ' גרוס. "אנו מדברים על ארגון טרור שמבצע פשעים נגדנו, וממקם את עצמו ביודעין בתוך אוכלוסייה אזרחית – שזה פשע מלחמה. אני לא יכול לתת תשובה לכל הפעולות של צה"ל, אבל מהיכרות עם הצבא, חלק ניכר מאוד מהפעולות הללו נעשות בהכוונה משפטית. כל ההחלטות נעשות בעצה אחת עם הפרקליטות הצבאית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עשן מיתמר באזור פתח תקווה בשל נפילת שברי רקטה/מערכת וואלה!, צילום מסך
פגיעה בחממה במרחבים אמש בזמן הפסקת אש. יולי 2014. אלי שרון, מערכת וואלה! NEWS
חממה שנפגעה מרסיסי רקטה במועצה האזורית מרחבים/מערכת וואלה! NEWS, אלי שרון

עדנן אבו חסנה, דובר אונר"א, סוכנות הפליטים של האו"ם בעזה, הגן במשדר על ארגונו, וטען כי הוא אינו משתף פעולה עם חמאס בלחימה מול ישראל. "אז מה חמאס משתמשים בשקיות המלט של אונר"א בחפירת המנהרות. מחלקים מיליון כאלה בחודש ברצועה", אמר. "אנחנו נותנים את זה לחמאס?", שאל, "זה שטויות".

כמו כן, העיד אבו חסנה כי לאחר ההודעה של צה"ל על חידוש התקיפות ברצועה, "שומעים הפצצות, אבל לא בתוך העיר, אולי באזור בית חאנון. אני חושב שיש מתקפה של טנקים וארטילריה".

הריסות בשכונת שג'אעיה שברצועת עזה, 26 ביולי 2014. אל קודס, מערכת וואלה! NEWS
תושבי עזה הולכים בין הריסות מבנים לאחר הפצצות צה"ל/מערכת וואלה! NEWS, אל קודס

במהלך שעות הבוקר שוגר מטח רקטות לעבר השרון, גוש דן, אשדוד ואשקלון. מערכת "כיפת ברזל" יירטה רקטה אחת בשמי פתח תקווה, אחת נוספת בשמי אשדוד ושלוש רקטות נוספות התפוצצו בשטחים לא מיושבים - שתיים באשקלון ואחת נוספת במועצה האזורית חוף אשקלון.

כשעה קודם לכן, התפוצצו שתי רקטות בתוך יישוב במועצה האזורית אשכול. רקטה אחת גרמה נזק לכלי רכב, אך לא לנפגעים. רקטה נוספת פגעה ברפת וגרמה למות פרה. מוקדם יותר, נפלה רקטה בשטח פתוח במועצה האזורית חוף אשקלון. בכל המקרים, לא דווח על נפגעים.

הקבינט האריך את הפסקת האש - חמאס הודיע כי היא חד צדדית

אמש, החליטו שרי הקבינט להיענות לבקשת האו"ם, ולהאריך את תוקפה של הפסקת האש החד-צדדית. השרים נפתלי בנט, אביגדור ליברמן ויצחק אהרונוביץ' הצביעו נגד ההחלטה, ושאר השרים - יעלון, לבני, לפיד וארדן תמכו בהצעה, שיחד עם תמיכת ראש הממשלה זכתה לחמישה קולות. השר ארדן הסביר את תמיכתו בכך שצה"ל ממשיך לפעול נגד המנהרות בעזה בשעה שישראל נהנית מתמיכה בינלאומית. השר בנט נימק את החלטתו להתנגד להחלטה בכך שדרושות עוד ערבויות משמעותיות מהקהילה הבינלאומית לגבי הדרישה לפירוז רצועת עזה.

לאחר הודעת ישראל על החלטת הקבינט, הבהיר דובר חמאס, סמי אבו-זוהרי, כי "אין הפסקת אש", ושהארכתה הינה מהלך חד-צדדי של ישראל. לדבריו, על צה"ל להסיג תחילה את כוחותיו הקרקעיים מרצועת עזה.

רב-סמל (מיל') ברק רפאל דגורקר בן 27 מגן יבנה שנהרג במבצע צוק איתן ברצועת עזה.. דובר צה"ל
נפצע קשה מפגיעת פצמ"ר, ומאוחר יותר נקבע מותו. ברק רפאל דגורקר/דובר צה"ל

במהלך סוף השבוע נהרגו שמונה חייל צה"ל ברצועת עזה. הבוקר הותר לפרסום כי רב-סמל (במיל') ברק רפאל דגורקר, בן 27 מגן יבנה, נהרג הלילה מפגיעת פצצת מרגמה במועצה האזורית שדות נגב. מצבו של דגורקר הוגדר תחילה קשה. הוא פונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים סורוקה בבאר שבע, אך מאוחר יותר נקבע מותו. הודעה נמסרה למשפחתו. הלווייתו תתקיים הערב בשעה 19:00 בחלקה הצבאית בבית העלמין החדש בגן יבנה-חצור.

במהלך היום יתקיימו הלוויותיהם של שבעה חיילי צה"ל נוספים שנהרגו בסוף השבוע בקרבות ברצועת עזה. הלווייתו של סגן רועי פלס, לוחם נח"ל בן 21 מתל-אביב, שנהרג מפגיעת טיל נ"ט על בית בו שהה, תתקיים היום בשעה 19:00 בבית העלמין הצבאי בקרית שאול. הלווייתו של סמל-ראשון גיא לוי, לוחם בחיל השריון בן 21 מכפר ורדים שנהרג במהלך פעילות מבצעית במרכז רצועת עזה, תתקיים היום בשעה 17:00 בחלקה הצבאית בבית העלמין בכפר ורדים. הלווייתו של סמל-ראשון גיא בויילנד בן 21, לוחם בחיל ההנדסה בן 21 מקיבוץ גינוסר שנהרג במהלך פעילות מבצעית בדרום רצועת עזה ,תתקיים היום בשעה 17:00 בחלקה הצבאית בבית העלמין בגינוסר.

הלווייתו של סמל-ראשון עמית יאורי, לוחם מחיל ההנדסה בן 20 מירושלים שנהרג בהיתקלות בדרום רצועת עזה תתקיים היום בשעה 15:00 בבית העלמין הצבאי בהר הרצל. הלווייתו של סמל-ראשון אברהם גרינצוויג, לוחם בחטיבת הנח"ל בן 21 מפתח תקווה שנהרג במהלך פעילות מבצעית בצפון רצועת עזה, תתקיים היום בשעה 18:00 בבית העלמין הצבאי בפתח-תקווה. הלווייתו של סמל-ראשון גל בסון, לוחם בחיל ההנדסה בן 21 מחולון שנהרג במהלך פעילות מבצעית בצפון רצועת עזה, תתקיים היום בשעה 17:00 בבית העלמין בחולון.

שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי נוחת בפריז במסגרת המאמצים להפסקת אש בין ישראל לחמאס. 26 ביולי 2014. רויטרס
שר החוץ ג'ון קרי נוחת בפריז, בסוף השבוע/רויטרס

קריסת הפסקת האש הבוקר מגיעה לאחר שאתמול קראו שר החוץ של ארצות הברית, בריטניה, גרמניה, צרפת, איטליה, טורקיה וקטאר דווקא להאריכה. השרים התכנסו בפריז בניסיון לגבש מתווה מוסכם להפסקת אש. את הפסדה הוביל שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, שאחראי על יצירת הסכם מסגרת להפסקת אש בין ישראל לבין חמאס.

לפי עיקרי הצעתו של קרי, שפרטיה פורסמו לראשונה בוואלה! חדשות בסוף השבוע, 48 שעות אחרי כניסת הפסקת האש לתוקף, יחלו מגעים בין הצדדים בתיווך המצרים, הפעילויות הצבאיות של שני הצדדים יוקפאו ויתקיימו דיונים עקיפים במשך חמישה עד שבעה ימים בנוגע לפתיחת המעברים ושחרור האסירים שנעצרו שוב אחרי עסקת שליט, הרחבת התחום המותר לדיג והקמת נמל ברצועה.

גורם מדיני ישראלי התייחס אתמול למתווה שגיבש שר החוץ האמריקני, והבהיר כי ישראל סבורה שפרטיו קרובים מדי לעמדות של חמאס, של טורקיה ושל קטאר. "למרות שההצעה גובשה יחד עם מצרים, היא דומה מדי להצעות הפרו-חמאסיות של קטאר וטורקיה", הסביר הגורם. הוא הוסיף כי "הרעיון של קרי שבמשך שבוע תהיה הפסקה מוחלטת של הפעילות הצבאית, כולל הפעילות נגד המנהרות, ובמקביל יתחילו דיונים על הדרישות של חמאס, הוא בעייתי".

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טנקים בגבול רצועת עזה – 26-25 ביולי 2014. GettyImages
לוחם שריון צה"ל בגבול הרצועה/GettyImages
הרמטכ"ל בני גנץ מבקר בעוצת הפלדה ובחטיבת השריון במבצע "צוק איתן", יולי 2014. דובר צה"ל
הרמטכ"ל במפגש עם חיילים בגבול הרצועה/דובר צה"ל
ההריסות שנראו בשג'אעיה במהלך הפסקת האש במבצע צוק איתן, יולי 2014. קרדיט: מען, מערכת וואלה! NEWS
מבנים הרוסים בשג'אעיה/מערכת וואלה! NEWS, קרדיט: מען
הפגנת השמאל בכיכר רבין , מבצע צוק איתן. דרור עינב
הפגנה בתל אביב נגד המבצע בעזה/דרור עינב
הריסות בבית חאנון שבצפון רצועת עזה אחרי כניסתה לתוקף של הפסקת האש ההומניטרית. 26 ביולי 2014. רויטרס
תושבי בית חאנון יוצאים מהבית לאחר הפצצה של צה"ל/רויטרס
תקיפת צה"ל ברצועת עזה זמן קצר לפני הפסקת האש ההומניטרית. 26 ביולי 2014. רויטרס
תקיפה של צה"ל ברצועה/רויטרס
ילדים פלסטינים בבית ספר של האו"ם בג'באליה שבצפון רצועת עזה. 25 ביולי 2014. רויטרס
ילדים בבית ספר של אונר"א בעזה/רויטרס
הלווייתו של רס"ר יאיר אשכנזי – רחובות, 25 ביולי 2014. AP
חייל צה"ל בהלווייתו של רס"ר יאיר אשכנזי/AP
מפגינים פרו-פלסטינים מול מפגינים פרו-ישראלים באוטווה, קנדה. רויטרס
הפגנה של פעילים פרו-פלסטינים בקנדה נגד פעילות צה"ל בעזה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully