וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוזמה חדשה של קרי: הפסקת אש של שבוע החל מיום ראשון

שר החוץ של ארה"ב הציע לחמאס ולישראל לנהל מגעים להפסקת אש ממושכת במשך אותו שבוע. ישראל מעוניינת להשאיר כוחותיה ברצועה בזמן המגעים. "חמאס הסכים עקרונית, אך מעמיד תנאים"

צילום: רויטרס, עריכה: קשת סידי

ישיר מגבול הרצועה

LIVE

עוד יוזמה להפסקת אש: שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי הציע לישראל ולחמאס לנצור את האש למשך שבוע, החל מיום ראשון הקרוב. על פי ההצעה, במהלך שבוע זה ידונו הצדדים בהפסקה כוללת של הלחימה המתנהלת זה 18 ימים במסגרת מבצע "צוק איתן". הנושאים והנותנים הישראלים והפלסטינים ידונו בשבוע זה בנושאים הכלכליים, הביטחוניים והמדיניים של תנאי הפסקת האש הקבועה.

מבצע "צוק איתן": כל הכתבות, הפרשנויות והעדכונים
מפקד גדוד 12 של גולני נפצע קשה בשג'אעיה
מבצע "צוק איתן" | היום ה-18: עדכונים שוטפים
המג"ד ספד לדמיטרי בקשר: "לקח את הפלוגה על כתפיו"

בנימין נתניהו וג'ון קרי הערב בקריה בתל אביב, יולי 2014. דרור עינב
נתניהו וקרי/דרור עינב

בינתיים, לא חמאס ולא ישראל ממהרים לאמץ את ההצעה של קרי. הקבינט המדיני-ביטחוני צפוי להתכנס היום בצהריים כדי לדון בהצעה. בצד השני, חמאס "הסכים עקרונית" למתווה, כך על פי דיווח ב"אל-חיאת" מפי מקורות פלסטינים יודעי דבר. עם זאת, חמאס מעמיד עדיין תנאים למימוש ההסכם שלפי הדיווח יפסיק את הירי למשך חמישה ימים, החל מיום שבת. לפי הדיווח בעיתון, אחד מכלי התקשורת הערבים המובילים, קרי הציע לחמאס ערבויות להסרת המצור מהרצועה לאחר הפסקת האש, מבלי לכלול בהן את שחרור עצורי עסקת שליט שנלכדו במסגרת מבצע "שובו אחים" בחודש שעבר. עם זאת, חמאס עדיין מעמיד תנאים להסכמה על הפסקת האש הזמנית, בהם ביטול אזורי ההפרדה בחיץ שבגבול רצועת עזה, הגדלת התחום המותר בדיג ל-12 מייל ימי מהחוף וכן שחרור עצירי שליט.

ההצעה, שעליה דיווח גורם אמריקני רשמי המעורב במגעים ל"ניו יורק טיימס", הוצגה לצדדים אולם לא נמסרה עדיין תגובתם הרשמית. נכון לבוקר שישי, מסר הגורם האמריקני שהמגעים במצב רגיש ביותר ולכן הוא נמנע מלחלוק פרטים נוספים על ההצעה. בין שאר נקודות המחלוקת בין ישראל לחמאס נמצאת הדרישה של ישראל להשאיר את חיילי צה"ל ברצועה בזמן אותו שבוע של מגעים להפקת אש כוללת.

כוחות צה"ל הבוקר, יולי 2014. יותם רונן
ישראל מעוניינת להמשיך לשהות בעזה, גם בזמן ניהול המגעים/יותם רונן

ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, השוהה בקטאר ומנהל את המגעים מטעם תנועתו ממדינת המפרץ, הצהיר לא פעם במהלך הלחימה כי חמאס לא יסכים להפסקת אש ממושכת כל עוד תנאיו לא ימולאו, ובהם הסרת המצור על עזה. עם זאת, הוא קרא להחלתה של הפסקת אש הומניטרית שתקל על תושבי עזה, וההצעה של קרי חופפת לשבוע האחרון של חג הרמדאן ועיד אל-פיטר.

"העזתים דורשים את הסרת המצור"

בראיון שהעניק אמש לבי-בי-סי, התרכך מעט משעל כשאמר שחמאס יהיה מוכן להפסקת אש במקביל להסרת המצור. עד כה, משעל התנה את קבלת הפסקת האש בהסרת הסגר הימי על הרצועה. "אני קורא לאו"ם, לארצות הברית ולבריטניה ללכת לאנשים בעזה ולשאול אותם מה הם רוצים. אני מבטיח שהסרת המצור תהיה התשובה", הוסיף משעל. "יש לנו 1.8 מיליון אנשים, הם צריכים לחיות ללא מצור. אנחנו רוצים נמל תעופה, נמל ימי ורוצים להיפתח לעולם", איננו רוצים להיות נשלטים על ידי מעבר גבול שהופך את עזה לבית הכלא הגדול בעולם. למה אנשי עזה נענשים במוות איטי בכלא הגדול בעולם?".

במהלך השבוע האחרון העלו כמה הצעות להפסקות אש, הומניטריות או ממושכות, אולם אף לא אחת מהן התממשה. גם קרי עצמו ומזכ"ל האו"ם באן קי-מון הגיעו לאזור על מנת לסייע לתווך בין ישראל לחמאס, מאמצים שלא צלחו עד כה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully