וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא הייתי רוצה להיות איש חמאס בעזה בימים האלו"

19.7.2014 / 17:12

מפקד טייסת אבירי הזנב הכתום מספר על העבודה המאומצת בימי המבצע ("הבנו שזה הולך להיות משהו גדול") ולא נכנע לביקורת על פגיעה בחפים מפשע: "לא מבין מאיפה באה הציניות הזו"

צילום: דובר צה"ל, בני ואינר, שי מכלוף, יותם רונן עריכה: מתן חדד

החל מהיום הראשון של מבצע "צוק איתן" תוקפת מסביב לשעון טייסת אבירי הזנב הכתום, טייסת מטוסי סופה מסוג F-16I, מאות יעדי טרור לאורך הרצועה ומדווחת על פגיעות. סא"ל ת', מפקד הטייסת, ספר שבעה ימים בלבד מאז שנכנס לתפקיד כשקיבל את הקריאה המידית להכניס את טייסיו לכוננות עליונה לקראת מבצע רחב היקף ברצועת עזה. "שבוע לפני שהחל המבצע תקפנו ברצועת עזה, והרגיש לי שזה הולך להשתנות", סיפר בראיון מיוחד לוואלה! חדשות. "אני רוצה שתדעו שיש לנו אחוזי הצלחה מאוד מאוד גבוהים. לא הייתי רוצה להיות איש חמאס בעזה בימים האלו, תאמין לי. אנחנו משחררים עליהם פצצות במשקל שבין 250 קילוגרמים לטון".

מבצע "צוק איתן" - כותרות אחרונות:
קצין צה”ל נפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה
יוזמת תיווך חדשה: הצעתה של קטאר להפסקת אש
בגלל "צוק איתן": אזהרת מסע לטורקיה

פירי מנהרות האמל"ח שנחשפו על ידי לוחמי גבעתי. דובר צה"ל
פיר מנהרה שחשפו לוחמי גבעתי ברצועה/דובר צה"ל

ניסו להפיל מטוסים שלכם בזמן התקיפות?

"אני לא אכנס יותר מדי לפרטים, אבל לא אופתע אם יהיה ניסיון להפיל אותנו באוויר. יש לנו מנגנונים שלמים להתמודד עם זה. אנחנו מאומנים גם למקרים מסוג זה".

ספר על הפעילות שלכם והתרומה למבצע "צוק איתן"?

"אנחנו עובדים כל שעות היממה כבר 11 יום. אני לא חושב שזה ייגמר מחר וזה מה שאני אומר לאנשים שלי. המשימות המבצעיות מגיעות אלינו אחרי עבודה מאומצת של חישובים, תכנון ובקרה. בסופו של דבר, המשימה שלנו היא לפגוע במטרה באופן מדויק".

יש משהו במעורבות שלכם במבצע הזה שהשתנה משגרה לחירום?

"אנחנו לא משתנים מנטאלית לקראת מבצע שכזה. למרות הקצב, ההנחיות ברורות והמשימות הן אותו דבר. אם טייס שלי רואה משהו רלוונטי על הקרקע והוא מרגיש שהוא לא יכול לבצע את המשימה, הוא מקבל גיבוי מלא. אנחנו רואים מה קורה על הקרקע מטווחים שונים ביום ובלילה ויש לנו חימוש מדויק שפוגע ומשמיד. אנחנו פוגעים בבתי פעילים, משגרים, מחסני אמל"ח, מנהרות, מפקדות ועוד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
תקיפת חיל האוויר הישראלי בעזה, יולי 2014. AP
"המעורבות שלנו במבצע לא מתקרבת ליכולות שלנו במלחמה"/AP

הפצצה מהאוויר יודעת להשמיד מנהרה? אם כן, למה יש כרגע פעילות על הקרקע לפגוע במנהרות?

"אני רואה מהאוויר שהפצצה פוגעת במנהרה, ואם אני מאמין שלא מדובר בהרס מוחלט של חומר הנפץ שמוחבא בה, הדיוק הרב של התקיפה הקרקעית עושה אפקט נזק מרשים".

מי לוקח חלק בתקיפות? רק טייסים סדירים, או בשל העומס, גם חיילי מילואים?

"המעורבות שלנו במבצע לא מתקרבת ליכולות שלנו במלחמה. אנחנו מתאמנים לקראת עומסים גבוהים מאוד. למרות זאת, אנחנו גייסנו מילואים כולל גורמים טכניים שעושים עבודה יוצאת דופן. כשאנחנו חוזרים מתקיפה ללא פצצות וחיילי האגף הטכני רואים זאת, הם מבינים את גודל החשיבות שלהם. אחר כך הם רואים את הפגיעות במטרות וזה סוגר מעגל".

אתה אב לשני ילדים בני שלוש וחמש שנמצאים בטווח הרקטות בדרום הארץ. אתה משוחח איתם? אומר להם מה אתה עושה?

"כן, משוחח מעט, אבל אין זמן כמו שאתה מבין. אני אומר להם שאבא לא חוזר הביתה וטס בשמיים כדי לפגוע באנשים רעים. אבא טס כדי שלא יהיה לכם 'צבע אדום'. אני לא יודע אם הם מבינים אבל אני באמת מסביר להם שאני עושה את הכול כדי שהם יחזרו לגן כמו שאר ילדי ישראל. עניין המשפחה משפיע מאוד על הטייסים. ברור שיש לחץ ורצון לחזור הביתה אבל המשימה ברורה לכולם".

חיילי שריון בכניסה לרצועת עזה במסגרת מבצע "צוק איתן", יולי 2014. בן קלמר
"אתם לא מבינים מה המשמעות שכל דקה נופלת שם פצצה כבדה"/בן קלמר

אתם לא מתוסכלים מהעובדה שלמרות פגיעה בכאלף משגרים מוטמנים המדינה עדיין תחת מתקפת רקטות?

"אותי זה לא מתסכל כי אני יודע איזו מכה חטף החמאס. אנחנו באמת פוגעים בהם באופן קשה ביותר. זה תהליך וככל שחולף הזמן אנחנו מספיקים יותר. הזמן משחק לרעתם, תאמין לי. יש לנו מודיעין מדהים ואני אומר את זה בצניעות. אני חייב מילה לעורף, אני אסיר תודה. אתם נותנים לנו כוח וזמן להמשיך ולפגוע בהם. אתם לא מבינים מה המשמעות שכל דקה נופלת שם פצצה כבדה. זה מפעיל עליהם לחץ אדיר. אני בפירוש לא הייתי רוצה להיות שם בזמן שזה קורה".

יש ביקורת חריפה מצד אזרחים על רמת המוסר שלכם. הם טוענים שאתם פוגעים בבלתי מעורבים בטרור. זה פוגע בך?

"אנחנו מורידים בתים, מנהרות, מבנים, משגרים ומבצעים משימות מגוונות. אנחנו מתעקשים על מניעת פגיעה בבלתי מעורבים. יש לנו שיקול דעת בנושא והמשימות שלנו הן איכותיות ומבוקרות. נכון, יש סטטיסטיקה, יש טעויות, הכול מתוחקר. אבל חשוב להבין שכדי לפגוע אתה משתמש בנשק קטלני, ויש לזה נזק. אנחנו עושים הכול, ואני אומר הכול, כדי שהוא יפגע רק במי שצריך. זה אומר תכנון עמוק מאוד, חשיבה רגישה וביצוע מדויק. יש לטייס סמכות לומר 'אני לא תוקף'. לא היה מקרה אחד בטייסת שלי של טעות ופגיעה בבלתי מעורבים. כן היו טייסים שעצרו תקיפה כי ראו אזרחים רבים סביב המטרה - אנחנו מסתכלים על המטרה בעיניים. צריך להבין שמדובר במיני מלחמה. לפני שאני מוריד בית של פעיל עושים מגוון רחב של פעולות כדי למנוע פגיעה בבלתי מעורבים".

תרגיל טייסת בתל נוף, נובמבר 2012. שלומי גבאי
תרגיל טייסת בתל נוף, נובמבר 2012/שלומי גבאי

"זה לא פשוט לעזוב משפחה בעורף וללכת לתקוף בחזית"

איך אתם מסתדרים כשיש מגוון רחב של כלי טיס באוויר, ולהוסיף על כך שיגורים של רקטות ומיירטים של "כיפת ברזל"?

"זו מלאכה לא פשוטה לסדר את הכול, אבל אנחנו שחקן בסיפור הזה. זו מלאכה של הבקרה האווירית. התעבורה מאוד צפופה והיא דורשת דיוק. טייסי חיל האוויר מתאמנים על זה לאורך כל השנה".

כבר קרה שהתקבל דיווח על פגיעה ישירה של רקטה בסמוך לביתו של טייס?

"זה לא קרה. אבל כל המשפחות שלנו מתגוררות באזורים שסופגים רקטות. כל תושבי המדינה הם חלק מההתקפה הטרוריסטית הזו. זה לא פשוט לעזוב משפחה בעורף וללכת לתקוף בחזית".

משהו בנימה אישית על אלו שמבקרים את המוסר שלכם ומטילים בכם דופי?

"אני מדבר בשם עצמי אבל אמרתי ללוחמים שלי שאני בוחן את המשימות שלי, מנתח אותן, ואני מאמין בדרך שלנו. אני גם מאמין בטייסים שלי שעושים את אותו הדבר על בסיס חוסן ערכי. יש לנו הבנה מי האויב שלנו ומה הוא מסוגל לעשות, אנחנו נפגע בו, אבל מצד שני ניתן גם גיבוי ללוחמים שהחליטו לחזור עם הפצצה לטייסת. הרמטכ"ל הגיע בעצמו לטייסת שלנו ודיבר אתנו על זה, על הרגישות בהפעלת הכוח. לכן, אני לא מבין מאיפה באה הציניות הזו. אני מניח שהיא נובעת מחוסר הבנה מוחלט למה שאנחנו עושים ודרכי הפעולה שלנו".

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully