וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה המדינה מונעת פיצויים מנפגעי גזזת?

כרמית ראובן, סמאללה

9.7.2014 / 15:17

הנפגעים מגזזת מקבלים פיצוי רק אם הנזק שנגרם להם מופיע ברשימת נזקים שנקבעה לפני 20 שנה. כל המחקרים של השנים האחרונות לא מובאים בחשבון. לעזיזה כהן (70) זה עולה הרבה כסף

עזיזה כהן. באדיבות המשפחה
מאוכזבת מהמדינה. עזיזה כהן/באדיבות המשפחה

היא עלתה לארץ מלוב, ילדה בריאה ושמחה אבל מכיוון שגדלה בלוב ולא באירופה, המדינה ראתה בה מעין פצצת זמן מהלכת. כזו שיום אחד תדביק את הילדים האחרים במחלה שהביאה איתה מלוב. כדי להקדים "תרופה" למכה התורנית – הגזזת – עזיזה נלקחה באמצע יום לימודים להקרנות בראשה, מאז היא חולה. כמעט כל החיים שלה, כששואלים אותה מה שלומה או איך היא מרגישה, התשובה לא חיובית, בלשון המעטה. אני תפסתי אותה ב"יום טוב" וזכיתי לשמוע את התשובה המקבילה ל"הכל בסדר" של אנשים בריאים:

מה שלומך עזיזה, איך את מרגישה?
"הראש כואב לי ויש לי צפצופים באוזניים, אני ממתינה לתור ל-MRI".

ממתי הצפצופים האלה באוזניים?
"מהזמן האחרון, אני מחלימה מניתוח שעשיתי בראש כדי להוציא גידול. לקח המון זמן לשכנע אותי לעשות את הניתוח הזה ועכשיו גם הכאבים האלה".

בעצם כבר שנים את סובלת, נכון?
"הייתי בת 7 ילדה בבית ספר. לקחו את כולנו מבית הספר לאיזה מקום ועשו לנו קרחת ושעווה ואז עשו לנו הקרנות ומאז לא הרגשתי טוב, ואחר כך חליתי באפילפסיה ועברתי ניתוח בראש ומאז אני במעקב. העורך דין שלי לקח את כל הבדיקות שלי לוועדת הבדיקה של משרד הבריאות. לא שילמו לי שום דבר והלכתי כמה פעמים לוועדות האלה. יש לי שכן שעבר את אותו הדבר שאני עברתי וקיבל כסף פיצוי מהמדינה".

למה לא מכירים בזכותך לפיצוי כנפגעת גזזת?
"הם לא מכירים בגידול שלי כגידול שנגרם מההקרנות שלהם ואין לי איפה לערער על ההחלטה שלהם. היינו עולים חדשים, היינו ילדים, באנו לארץ ישראל, אני מאוד מאוכזבת מהמדינה, אחרי כל הסבל והמחלות, אחרי שכפו עלינו את ההקרנות הללו
יש אנשים שקיבלו 50-60 אלף שקל. אני לא קיבלתי כלום רק מטרטרים אותי הלוך וחזור לוועדות בדיקה שלהם ובסוף אומרים שזה לא נגרם מהם והם לא לוקחים אחריות".

בסיפור של עזיזה יש כמה בעיות: קודם כל המדינה היא שגרמה לנזקים והיא שבוחנת אם מגיע לנפגעיה פיצוי ממנה – מה שמסביר באופן אוטומטי כל סירוב לקבל אחריות על נזק שנגרם להם. אבל זאת לא הבעיה היחידה, בבואו להכריע בסוגיות של פיצויים, משרד הבריאות נצמד לרשימת גידולים ונזקים רפואיים שגובשה לפני 20 שנה ומאז לא עודכנה, בינתיים מחקרים חדשים מוכיחים שאנשים שהגידול שלהם לא נמצא ברשימה – אכן זכאים למעשה לפיצוי. בינתיים ה"ילדים" הללו מזדקנים והפיצוי עדיין לא נראה באופק.

נתקלת בחוסר צדק? לחצן המצוקה של סמאללה

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה:
על פי חוק הגזזת, תביעות שהוגשו נבחנות על ידי ועדות רפואיות אשר הינן עצמאיות ובלתי תלויות. מפאת חסיון רפואי לא ניתן להתייחס למקרה הספציפי מאחר והינו כולל פרטים רפואיים. החוק מאפשר לערער על כל החלטה.

עו"ד תומר בכר, המייצג את עזיזה כהן, מגיב לדברי משרד הבריאות: עם כל הכבוד לתגובת משרד הבריאות, הרי ברור לכל מי שקורא אותה שהיא לא עוסקת בהתמודדות עם המצב , אלא רק מפנה לחוק (הבעייתי מאד) הקיים כיום. החוק, אשר חוקק בשנת 1995, קובע רשימה סגורה של מחלות שמי שסובל מהן, והוכר ככזה שעבר את טיפולי ההקרנות כנגד מחלת הגזזת בשנים הרלוונטיות, יוכל לקבל פיצוי. הגידול שממנו סובלת הגברת אכן אינו מנוי ברשימת המחלות והגידולים הקבועה בחוק. אולם ב-19 השנים שעברו מאז שחוקק החוק, נערכו עוד אין ספור מחקרים רפואיים בתחום, אשר מהם עולה באופן ברור שקיים קשר בין אותו סוג של גידול ובין הקרנות כנגד מחלת הגזזת. אנו מחזיקים בחוות דעת רפואית של נוירוכירורג מומחה אשר קבע באופן חד משמעי שהגידול נגרם בעקבות אותן הקרנות".

עוד בסמאללה:
רמב"ם למטופלת: אישור לקנאביס? שלמי כסף
קרינה מסרטנת בכל בית ספר שני בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • גזזת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully