וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבמאי מנחם גולן נפטר בגיל 85

8.8.2014 / 22:36

גולן, מאבות הקולנוע הישראלי, נפטר בגיל 85. הקריירה של גולן, חתן פרס ישראל, נפרשה על פני למעלה מחמישה עשורים. בין יצירותיו הבולטות: "קזבלן", "אסקימו לימון" ו"סלאח שבתי"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מנחם גולן/מערכת וואלה!, צילום מסך

הבמאי, המפיק וחתן פרס ישראל לקולנוע מנחם גולן הלך לעולמו הערב (שישי) בגיל 85. בזמן טיול ביפו עם בני משפחתו, איבד גולן את הכרתו וצוות מד"א שהוזעק לטפל בו קבע את מותו לאחר שניסיונות ההחייאה כשלו. הלוויתו תתקיים ביום ראשון (10 באוגוסט) בשעה 16:00 בבית עלמין "מנוחה נכונה" בכפר סבא. קודם לכן יוצב ארונו בין השעות 13:30 ל-15:00 בסינמטק תל אביב. הציבור מוזמן לחלוק למנחם גולן כבוד אחרון.

גילה אלמגור מסרה בשיחה עם וואלה! תרבות: "עשיתי איתו כל כך הרבה סרטים. הקולנוע הישראלי חייב לאיש הזה כל כך הרבה. למנחם גולן היה חזון. הוא ראה בחזונו תעשיה של קולנוע ישראלי. הוא התחיל, והקים פה צוותים של אנשי קולנוע, טכנאים ושחקני קולנוע. הוא עשה סרט אחרי סרט, וכך למדו אחד על הגב של השני. כל הפירות שהקולנוע הישראלי קוטף היום, זה בזכות האיש הזה".

"מנחם גולן היה מחולל תעשיית הקולנוע הישראלית. לפני מנחם גולן לא היתה פה תעשיה. האנרגיה והאהבה העצומה שלו לקולנוע הזיזה הרים. עד הרגע האחרון הוא חלם לעשות סרטים", אומר לוואלה! תרבות יריב הורוביץ, יו"ר איגוד במאי הקולנוע והטלוויזיה ומפיק הסרט "גו גו בויז" העוסק במנחם גולן ויורם גלובוס. הפעם האחרונה שהורביץ דיבר עם גולן היתה שלשום, בטלפון. "כולו היה עזוז של עשייה, ובשיחה שלשום הוא לחץ עליי לקרוא תסריט חדש שהוא רצה לעשות, שהוא גם כתב. זה עוסק בפסטיבל סרטים הקשור לעליית הנאצים, משהו מדהים", אומר הורביץ. "היה לי הכבוד העצום לעבוד מולו בתקופה האחרונה על הסרט שסיפר על הקריירה המדהימה שהוא עשה עם יורם גלובוס. הוא יחיד בדורו במובן הזה, יצר יש מאין בקולנוע הישראלי. הוא גם הראשון שפרץ את הדרך החוצה של הקולנוע הישראלי אל העולם. זאת אבדה עצומה, ממש עצומה. עמוד תווך שנפל. זה יום עצוב מאוד".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מנחם גולן עם דורון ערן/מערכת וואלה!, צילום מסך

גולן נולד בטבריה ב-31 במאי 1929, בשם מנחם גלובוס, בן להורים שעלו מפולין. את שם משפחתו שנה לגולן כשהיה מראשוני החניכים בקורס טיס של חיל האוויר. בעת מלחמת העצמאות גולן נטל חלק בקרבות בעמק הירדן ובשחרור העיר טבריה. בתום המלחמה נסע גולן ללונדון ללמוד תיאטרון ב‏אקדמיית לונדון למוזיקה ואומנויות דרמטיות, ולאחר מכן למד בבית הספר אולד ויק.

לאחר שלוש שנים שב ארצה, עבד כעוזר במאי בתיאטרון "הבימה", ביים הצגות בתיאטרון המטאטא והקים את תיאטרון הילדים "תילון" וייסד את תיאטרון "השדרה", שבו עלה המחזה "עליזה מזרחי". בשנת 1960 נסע להשתלם בקולנוע באוניברסיטת ניו יורק וחבר לקבוצה שעבדה עם המפיק והבמאי זוכה האוסקר רוג'ר קורמן.

גולן חזר ארצה בשנת 1963 וביים את סרטו הראשון "אלדורדו", בו כיכבו חיים טופול וגילה אלמגור. שנה לאחר מכן ביין את "דליה והמלחים" והחל לשתף פעולה עם בן-דודו יורם גלובוס. הם הקימו את חברת ההפקות "סרטי נח", על שם אביו של גולן, בה שימש גולן כבמאי ומפיק וגלובוס כמפיק ומפיץ. בשנות ה-60 וה-70 הם הפיקו עשרות סרטים מצליחים ומשמעותיים בקולנוע הישראלי, בהם "סאלח שבתי" (1964) שביים אפרים קישון, הסרט הישראלי הראשון שהועמד לזכיה בפרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר, הראשון שזכה בפרס גלובוס הזהב לסרט הזר הטוב ביותר, ומאוחר יותר הופק גם כמחזמר; "אני אוהב אותך רוזה" (1972) שביים משה מזרחי והיה שהיה מועמד לפרס האוסקר באותה שנה בקטיגורית הסרט הזר; "הבית ברחוב שלוש" (1973) שביים משה מזרחי שהיה מועמד לאוסקר גם הוא באותה קטיגוריה; "אסקימו לימון" (1978) שביים בועז דוידזון והפך לסרט פולחן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אסי דיין ויהורם גאון כחיילי קומנדו בסרט של מנחם גולן "אנטבה". סער יעקב, לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
יהורם גאון ואסי דיין מתוך הסרט "מבצע אנטבה"/לשכת העיתונות הממשלתית, סער יעקב, לע"מ

לאחר מכן, גולן ביים סרטים רבים, בהם "פורטונה" (1966), "999 עליזה מזרחי" (1967), "מרגו שלי" (1969), "מלכת הכביש" (1970), "לופו" (1970), "קזבלן" (1973) ו"מבצע יונתן" (1977), שהצליח בעולם והיה מועמד לאוסקר כסרט הזר הטוב ביותר.

בשנת 1978 גולן וגלובוס עברו להוליווד ורכשו את חברת ההפקות הקטנה קנון גרופ. ב-1980 הפיקו את הסרט "התפוח", מחזמר מדע בדיוני המתרחש בשנת 1994, הנחשב לכשלון. לאחר כשלונות נוספים, חברת קנון החלה להצליח, ושמם של בני הדודים הלך לפניהם. ב-1986 גולן ביים והפיק בארץ את סרטו ההוליוודי "מחץ הדלתא". ב-1987 חברת "קנון" הפיקה 35 סרטים, בהם "מעבר לשיא" בבימויו של גולן וכיכובו של סילבסטר סטאלון. באותה שנה הפיקו גולן וגלובוס את הסרט "המלך ליר" של ז'אן לוק גודאר, בו השתתפו בין השאר פיטר סלרס, וודי אלן וברג'ס מרדית'.

עם הזמן, חברת קנון נכנסה לחובות ונמכרה. דרכיהם של גולן וגלובוס התפצלו. גולן הקים את חברת "סרטי המאה ה-21", במסגרתה הפיק בין השאר את "קפטן אמריקה" (1990) שביים אלברט פיון. לאחר שהחברה נסגרה, הוא הקים עם גלובוס שתי חברות נוספות, גם הן נסגרו ודרכיהם שוב התפצלו. בשנות ה-80 הקימו בני הדודים בארץ את אולפני ג.ג. וכן רשת של בתי קולנוע.

באמצע שנות ה-90 גולן חזר לארץ והחל לביים מחזות זמר, בהם "עוץ לי גוץ לי", "זורבה היווני", "עליסה", "אנני", "אוליבר טוויסט", "היפה והחיה" ו"צלילי המוזיקה". בשנת 1999 מנחם גולן זכה בפרס ישראל לקולנוע.

בשנות האלפיים גולן ביים בין השאר את הסרט "השיבה מהודו" (2002) על פי ספרו רב המכר של א. ב. יהושע; ביים את הסרט "ימים של אהבה" בו שיחקה מאיה בוסקילה, שקיבל ביקורות שליליות. בתוכנית ארץ נהדרת בשנת 2005 הוצג מערכון הלועג לסרט ולגולן, שהוצג כרודף בצע המחפש רק הצלחה כלכלית; ביים את הסרט "ריקוד מסוכן" שזכה גם הוא לביקורות לא טובות; כתב, ביים והפיק את הבי מובי "הכתובה" בשנת 2008 המבוסס על מחזה באותו שם שכתב אפרים קישון. באותה שנה הקים מחדש את "תיאטרון השדרה" וחזר להפיק הצגות, בהן "עליזה מזרחי", "אוליבר טוויסט", "טופל'ה טוטוריטו", "הרשל'ה" ו"ר' הרשל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מנחם גולן ויורם גלובוס/מערכת וואלה!, צילום מסך

בסוף 2010 נעצר גולן לאחר שטס לחו"ל בעוד שעומד נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ. בראיון בחדשות 10 סיפר ששוטרים היכו אותו כשחזר לארץ, ושעומדים נגדו חובות של מאות אלפי שקלים. באוקטובר 2013 גולן נפל ברחוב, נפגע בראשו ואושפז במצב חמור בבית-החולים. בפסטיבל קאן 2014 זכה גולן לכבוד גדול כאשר הסרט "The Go-Go Boys: The Inside Story of Cannon Films", בבימויה של הילה מדליה, ובהפקתם של יריב הורוביץ (רוק בקסבה) ורועי לב הוקרן במסגרת הקטגוריה "Cannes classics".

"קולנוע זה בשביל קהל": מנחם גולן - הריאיון האחרון

  • עוד באותו נושא:
  • מנחם גולן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully