וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעקב אגמון, מבכירי עולם התיאטרון הישראלי, הלך לעולמו בגיל 91

16.12.2020 / 14:20

אגמון, אחד האנשים המשפיעים ביותר על עולם התרבות הישראלי, היה ממקימי תיאטרון בית ליסין. הוא ניהל את הבימה במשך 20 שנה, ניהל את התיאטרון העברי-ערבי ואף הגיש את תכנית הרדיו המיתולוגית "שיחות אישיות" ששודרה ברצף משנת 1968. הוא היה נשוי לשחקנית גילה אלמגור

יעקב אגמון. ניב אהרונסון
נפטר בגיל 91. יעקב אגמון/ניב אהרונסון

יעקב אגמון, אחד מבכירי אנשי התיאטרון בישראל, הלך היום (רביעי) לעולמו בגיל 91 בבית החולים תל השומר כתוצאה מקריסת מערכות. אגמון נחשב לאחד האנשים שהשפיעו ושינו את חיי התרבות והתיאטרון במדינת ישראל וכיהן בין השאר כמנכ"ל תיאטרון הבימה. הוא הותיר אחריו אישה - השחקנית גילה אלמגור - בן, בת, נכדים ונינים. אלמגור אמרה לוואלה! תרבות כי בעלה הובא ללא דופק לתל השומר על ידי בתו, בזמן שאלמגור עצמה אושפזה בבית החולים במחלקה האורולגית להוצאת אבן מהכליות.

מתיאטרון הבימה נמסר כי הבימה "עוטה אבל על מותו של אגמון שכיהן כמנכ"ל התיאטרון בין השנים 1995-2005 ובעלה של שחקנית הבימה הדגולה גילה אלמגור אגמון, שתיבדל לחיים ארוכים". ההלוויה תתקיים מחר בשעה 12.00 בצהריים בבית העלמין בקיבוץ שפיים.

אגמון עלה לארץ ישראל מפולין בשנת 1933, ומיד הצטרף לתנועת הנוער "השומר הצעיר". עם השנים אגמון מילא תפקידים ציבוריים בהפקות ויצירות שונות. בתחילת דרכו כיהן כמנהל מחלקת נוער של המגבית היהודית המאוחרת, לאחר מכן בשנת 58' ארגן את חגיגות העשור למדינת ישראל.

באותה שנה לאחר מרד השחקנים בתיאטרון הקאמרי, הודחו המנהלים הקודמים ובמקומם התמנה אגמון למנכ"ל התיאטרון, שם הכיר את בת זוגו השחקנית גילה אלמגור. בתחילת שנות השישים, לאחר שאגמון חזר לארץ מארה"ב, הוא הקים את תיאטרון בימות, שם העלה הצגות חדשניות שזכו להצלחה ופופולריות, ביניהן "המגילה - שירים ביידיש", "ערב שירי ז'אק ברל", "הכלה וצייד הפרפרים" ואף הציג את המחזה הראשון שעסק בהומוסקסואליות - "הנערים שבחבורה".

גילה אלמגור, יעקב אגמון. אביב חופי
יעקב אגמון וגילה אלמגור/אביב חופי

בשנות השבעים המאוחרות הקים אגמון את תיאטרון בית ליסין ואף ניהל אותו במשך שמונה שנים. לאחר מכן הקים חברה פרטית להפקות "בימות 2000". מספר שנים מאוחר יותר, בשנת 1995, קיבל לידיו לנהל את תיאטרון הבימה וזאת עקב משבר כספי וניהולי חריף. מבחינה אמנותית ניסה לקדם הצגות פופולריות והעלה בין השאר את ההצגה "מרי לו" המבוססת על שיריו של הזמר צביקה פיק, "מונולוגים מהווגינה", "הברווזון", ו"מאמי". ב-2005 פרש מהבימה ושב לעבוד כמפיק עצמאי.

בשנת 2010 מונה למנכ"ל התיאטרון הערבי-עברי ביפו העתיקה. בנוסף לקריירה בתחום התיאטרון הישראלי, אגמון הגיש ואף ערך תוכניות רדיו שונות שהמפורסמת ביותר היא כמובן תכנית הרדיו הוותיקה "שאלות אישיות" שאותה הגיש ברצף משנת 1968. לאורכה של התכנית הוא ראיין מאות בני אדם. בשנת 2007 זכה להוקרה בשל תרומתו הגדולה לתרבות ותיאטרון העברי, כאשר זכה בפרס התיאטרון על מפעל חיים.

לפני כ-15 שנה מי שהיתה מזכירתו של אגמון הגישה נגדו תלונה במשטרה בטענה כי ביצע בה מעשים מגונים בשלושה מקרים והטריד אותה מילולית ופיזית. לאחר שהתיק עבר לפרקליטות ונערך שימוע למתלוננת ולאגמון, הפרקליטות סגרה את התיק מחוסר ראיות מספיקות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully