וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חולדאי: ניאבק בסגירת המרכולים בשבת, נפנה לבג"ץ

29.6.2014 / 16:52

ראש עיריית תל אביב-יפו ביקר את החלטת שר הפנים, שדחה את חוק העזר העירוני המאפשר פתיחת חנויות בסוף השבוע. "נשמור על העיר כעיר ללא הפסקה, ונפעל בכל האמצעים החוקיים"

בחירות מקומיות- רון חולדאי ניצח בל אביב, אוקטובר 2013. יותם רונן
חולדאי/יותם רונן

ההחלטה של שר הפנים גדעון סער שלא לאפשר פתיחת מרכולים בשבתות בתל אביב גוררת תגובות נסערות בקרב תושבי העיר, שמלינים על הפגיעה בסטטוס קוו – ואליהם הצטרף אחר הצהריים (ראשון) גם ראש העיר רון חולדאי שתקף את המהלך בפייסבוק: "צר לנו על החלטת משרד הפנים אשר מחזירה את תל אביב-יפו ואת מדינת ישראל כולה עשרות שנים אחורה".

עוד בוואלה! חדשות
אחותו הלסבית של פירון: "מבינה את הכעס על אחי"
אחרי 1,400 התאבדויות: רשת בטיחות בגשר שער הזהב
דעה: עצרת בכיכר? 'צביעות של הימין'

הסערה התעוררה אחרי שהבוקר פסל השר סער סעיפים מרכזיים בחוק העזר של עיריית תל אביב-יפו הנוגעים לפעילות בתי עסק בשבת. המשמעות מההחלטה היא שתיאסר פתיחת עסקים בשבת פרט לאלה המרוכזים במתחמים דוגמת מתחם "התחנה" ונמל תל אביב.

לדברי סער, הקביעה של העירייה מלפני שלושה חודשים מהווה פגיעה בלתי מידתית ביום המנוחה. "החלטת השר פוגעת בדמוקרטיה העירונית כפי שבאה לידי ביטוי בהחלטת מועצת העיר שהתקבלה על ידי רוב גדול של חבריה. החלטת מועצת העיר הינה מידתית ומאוזנת ומשקפת את המציאות הנוהגת מזה שנים רבות", אמר חולדאי בתגובה.

"בדיוק כמו שבבני ברק מותר לעירייה לסגור את כל החנויות ובנצרת לפתוח את כולן, כך שומר חוק העזר העירוני על צביון השבת בתל אביב יפו ובערים דומות לה. האיזון העדין אותו אנו מבקשים לעגן בחוק העזר מבטא יותר מכל את ה'רוח התל אביבית' - הדואגת לקיום יום מנוחה בשבת כערך סוציאלי במדינת היהודים כשרוב רובה של הפעילות המסחרית לא מתקיימת, לצד מתן שירות נדרש למימוש החופש של כל אחת ואחד ליהנות מיום המנוחה בדרכו, ואשר מממשת הלכה למעשה את חזונו של הרצל למדינת היהודים החופשית".

חולדאי ציין כי בכוונת העירייה לפעול ברמה המשפטית נגד ההחלטה, שמשמעותה הגשת ערעור לבית המשפט העליון. "נמשיך לשמור על תל אביב-יפו כעיר ללא הפסקה, ונפעל בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותנו על מנת לשמור על צביונה של העיר כולל פנייה לבית המשפט".

ח"כ הורוביץ: "קביעה חשוכה"

המשנה לראש העיר אסף זמיר טען כי מדובר בהחלטה לא טובה, שאינה מכבדת את רצון רוב תושבי תל אביב-יפו. "ההחלטה מונעת מתושבי העיר הזאת לעצב בעצמם את חווית השבת, כפי שהם ואנחנו מבינים אותה כיהודים", אמר.

לביקורת הצטרפה גם סיעת מרצ בעירייה שהודיעה כי יש לאפשר פעילות עסקית אשר משרתת את הציבור גם בסופי שבוע. "תל אביב-יפו היא עיר חופשית ועלינו לשמור עליה ככזו", אמר חבר מועצת העיר מיקי גיצין. "מעבר לכך, ההחלטה לשלוח את תושבי העיר לעשות קניות בסופי שבוע דווקא במתחמי קניות פוגעת בעירוניות ובאופי של העיר". ח"כ ניצן הורוביץ, שהתמודד על ראשות העיר מטעם מרצ הוסיף כי הקביעה של סער "אטומה ומקוממת" - וכי היא מהווה כניעה לכפייה דתית. "זו אותה הגישה החשוכה שהביאה היום את הממשלה למנוע תחבורה ציבורית בשבת ולתקוף את הקהילה הגאה".

עוד אמר: "תל אביב-יפו היא עיר חופשית. החיים לא נעצרים בשבת, ויש להתיר פעילות של עסקים מסויימים גם בסוף השבוע, בפרופיל סביר. יש להתחשב בציבור החילוני הגדול שמבקש לבלות, לטייל, או לקנות מוצרי מזון בסוף השבוע. זהו שירות שעולה בקנה אחד עם אופיה של העיר והווי החיים בה, וניתן בהחלט לקיים אותו בצורה נאותה, בלי לפגוע באיש."

"למה סער מתערב?"

קובי כהן מנכ"ל רשת סופר יודה שלה תשעה סניפים בתל אביב אמר כי מדובר ב"החלטה מאוד מוזרה, ואף עצובה". "אני לא מבין למה שר פנים צריך להתערב בהחלטות של מועצת עיר שקיבלה החלטה שפויה והוגנת וברורה לגבי כל עניין פעילות המרכולים בשבת בעיר. ההתערבות שלו בטח ובטח הנימוקים הם מאוד חלשים, אני חושב שהציבור התל אביבי לא יקבל את ההחלטה הזאת ואני מצפה מהציבור התל אביבי לדעת להגיב, כי מדובר פה בשבירת סטטוס קוו שפועל במשך שנים ובהרמוניה נהדרת. מה שעושה השר מתערב וגורם לאיזשהי תסיסה שלא הייתה צריכה להתקיים בעיר הזאת. אנחנו כגוף מסחרי פותחים בשבת לא מתוך תאוות בצע, אלא מתוך הצורך שלנו לשרת את התרבות התל אביבית ואנחנו חלק ממנה".

המרוויחים הגדולים מהחלטתו של שר הפנים הם בעלי המרכולים הקטנים שטוענים כי מזה שנים הרשתות הגדולות נוגסות ברווחיהם, משום שהן פותחות בשבת, וכי להן יכולת התמודדות עם הקנסות. "החלטתו המנומקת של שר הפנים מדברת בעד עצמה ומצטרפת לפסיקות בית המשפט העליון ובית המשפט המחוזי באותו נושא מהתקופה האחרונה, ההחלטה סיכלה את הניסיון השקוף של עיריית תל אביב לעקוף את החוק, את חוקי הכנסת בעלי העסקים הקטנים ימשיכו להאבק על הגינות חיי המסחר בתל אביב", עו"ד דוד שוב, בא כוחם של התאחדות הסוחרים ובעלי המכולות בתל אביב.

דני הורביץ, בעל מינימרקט "מסריק" ברחוב קינג ג'ורג' היה בין אלה שהגיבו בחיוב על הודעת שר הפנים. "זהו יום חג בשבילי ובשביל כל בעלי המכולות. לפי החוק במדינת ישראל צריך לעבוד רק שישה ימים, אלא שעיריית תל אביב לא אכפה את החוק ונתנה לעבריינים לעשות כל העולה על רוחם".

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully