וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קייטנות חינם של משרד החינוך - לא לחרדים ולערבים

"בית הספר של החופש הגדול" ייפתח בשבוע הבא, אך יותר מרבע מהתלמידים לא יזכו למסגרת ממומנת לחודשי הקיץ. "פירון התפאר ברפורמות לשוויון, אך כל כולן אפליה בוטה ומכוערת"

אייטם גנים באוגוסט. מערכת וואלה!
רוב הילדים בחינוך שאינו רשמי מגיעים מרקע סוציו-אקונומי נמוך/מערכת וואלה!

משרד החינוך פותח מערכה נוספת נגד מוסדות החינוך שאינם רשמיים - פרויקט קייטנות "בית הספר של החופש הגדול", שמממן המשרד עבור תלמידי כיתות א' ו-ב' בכל הארץ ויחל כבר בשבוע הבא, לא יתקיימו במוסדות החינוך הלא רשמיים. כתוצאה מכך, עשרות אלפי ילדים לא ייהנו ממסגרות חינוך ממומנות והוריהם יאלצו לשלם על קייטנות חיצוניות בעלות משולשת.

786 מוסדות חינוך מוכרים שאינם רשמיים קיימים כיום בישראל לתלמידים בכיתות א'-ח'. 253 אלף התלמידים בהם מהווים 27% מכלל התלמידים, ורובם משתייכים לרשתות החינוך החרדיות והמוסלמיות, בנוסף לקבוצות מהחינוך הנוצרי, הדתי-לאומי והחילוני.

עוד בוואלה! חדשות:
חשד: העביר כספים לבן אליעזר תמורת ויזה למצרים
"שובו אחים": 80 כלבי יחידת עוקץ הוקפצו לחברון
רפורמת הבריאות: כיצד גרמן תקצר לנו את התור?

ועדת פנים של הכנסת, מאי 2012. עומר מירון
"השר יוצר אפליה מובנית על גב ילדי ישראל". ח"כ כהן בוועדת הפנים של הכנסת/עומר מירון

שר החינוך, שי פירון, הודיע על פתיחת קייטנות קיץ ממומנות על ידי משרד החינוך לשלושת השבועות הראשונים של יולי, אשר יפעלו בכיתות א'-ב' בכל חלקי הארץ. כמו כן, ב-42 ישובי פריפריה נבחרים תופעל מתכונת מצומצמת גם בכיתות ג'-ה'. עלות הקייטנות היא 450 שקלים, אולם משפחות מרקע סוציו-אקונומי נמוך יזכו למימון מלא של הרשויות.

לדברי השר, הפרויקט החדשני הוא תולדה של הצורך להקל על ההורים העובדים ובמטרה לשמור על רצף חינוכי. "אנחנו מחזירים את החינוך להיות השפה המרכזית של החברה הישראלית", אמר פירון בחודש נובמבר, עם ההכרזה על הפרויקט, "יש לנו אחריות לכל ילד בישראל, בכל שעות היממה, בכל שלב גיל. אם אנחנו רוצים לייצר חברת מופת, אנחנו צריכים להיות אחראיים גם על שעות הפנאי".

עם זאת, ערב פתיחת הקייטנות הממומנות, עולה כי יותר מרבע מילדי ישראל אינם נכללים בתכנית. אין זו הפעם הראשונה שפירון יוצא נגד מוסדות החינוך הלא רשמיים. לאחרונה נדונה עתירה בבג"ץ שהגישו 40 מוסדות מוכרים שאינם רשמיים נגד משרד החינוך, נגד קיצוץ 45 מיליון שקלים מתקציבם. לטענת נציגי המוסדות, מדובר בקיצוצים לא מידתיים בהשוואה לקיצוץ התקציבי שנעשה במוסדות הפורמליים. כבר אז טענו ראשי המוסדות כי הגישה של שר החינוך ומשרדו היא "לכופף את ידם עד אשר ייכנעו" ויצטרפו לחינוך הממלכתי.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
ח"כ שי פירון אוכל גלידה בישיבת סיעה של מפלגת "יש עתיד" בכנסת, יוני 2014. נועם מושקוביץ
"מחזירים את החינוך להיות השפה המרכזית של החברה הישראלית". פירון בישיבת סיעה, החודש/נועם מושקוביץ

ח"כ דוד אזולאי (ש"ס) הגיש שלשום תלונה לוועדה לביקורת המדינה בכנסת בעניין, ומבקר המדינה, יוסף שפירא, החליט כי תיבדק אפליית חרדים וערבים בקייטנות משרד החינוך. שפירא אף הבטיח להתערב עוד לפני תחילת הקייטנות בשבוע הבא.

"פנינו בנימוס ובכבוד לשר, והוא לא טרח אפילו להחזיר תשובה", טען אזולאי, "כנראה שזה החינוך שלו. פירון התפאר ברפורמות למען שוויון, אך כל כולן אפליה בוטה ומכוערת. ילד בחינוך הממלכתי יזכה לקייטנה חינם, ושכנו שבחר בחינוך החרדי לא יזכה לכך".

"אלוף בהרחבת פערים חברתיים"

יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) ציין כי בדיון בשבוע שעבר, סירב השר להרחיב את תכנית הקייטנות גם לילדים חרדים וערבים, "ובכך הוא יוצר אפליה מובנית על גב ילדי ישראל". לדברי כהן, פירון הוא "אלוף בהרחבת פערים חברתיים".

כהן אף נזף בנציגי מרכז השלטון המקומי, שלא התנגדו לאפליה, ואמר כי ציפה שראשי הרשויות יתקוממו על אפליית חלק מתושביהם, משלמי הארנונה והבוחרים שלהם. נציג מרכז השלטון המקומי, פיני קבלו, השיב לדברים הקשים שהוטחו בו ואמר: "ראשי הרשויות מיישמים את מדיניות המחליטים. העליתי את הבעייתיות של המהלך, והצגתי זאת בפני השר, אך הוא התעקש. לדעתי אפשר עדיין לתקן זאת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא פותרים בכפייה, בבירוקרטיה או בשרירות עקרונות של זהות"/מערכת וואלה!, צילום מסך

ח"כ משולם נהרי (ש"ס) ציין: "החינוך הציבורי אכן זקוק לחיזוק, אך לא במחיר פגיעה במערכות חינוך אחרות מפוארות. לא לחינם במשך השנים אנשים שלחו ילדיהם לחינוך הפרטי, כי החינוך הציבורי לא היה מספק. השר פירון מוציא את ילדינו מכלל ילדי ישראל, ואפילו בימי שולמית אלוני כשרת חינוך, לא הייתה התנהלות כזאת".

"מדובר במעשה נקמנות", טענה ח"כ חנין זועבי (בל"ד), וקבלה על אפליית מוסדות חינוך ערביים רבים מהתכנית. "לא פותרים בכפייה, בבירוקרטיה או בשרירות עקרונות של זהות", הוסיפה.

עאוני בטחיש, מנהל בי"ס אל-מוח'לס בנצרת הוסיף כי כ-56% מהתלמידים בעיר וכ-70% מתלמידי חיפה הערביים לומדים במוסדות חינוך מוכרים שאינם רשמיים, כי המדינה לא הציעה להם מוסדות מתאימים. "על פי החוק, במקום שהמדינה איננה יכולה להציע חינוך חינם, עליה לסבסד את החינוך הפרטי", ציין בטחיש, "בניגוד לטענות השר, המוסדות המוכרים שאינם רשמיים אינם מקשה אחת, יש בהם חינוך כנסייתי, חינוך חרדי, ואפילו בית הספר הריאלי בחיפה".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "התכנית 'בתי הספר של החופש הגדול' מיועדת לבתי הספר הציבוריים, במטרה לחזק את החינוך הציבורי בישראל. מדובר בתכנית שבצדה הקלה משמעותית על הנטל הכספי להורים. משרד החינוך קורא לכלל בתי הספר בחינוך שאינו רשמי להצטרף לבתי הספר הממלכתיים וליהנות מהתכנית 'בתי הספר של החופש הגדול'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully