וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פירון: "עד 2015 נגיע ל-32 תלמידים בכיתה"

שר החינוך התחייב להגיש עוד פחות מחצי שנה תכנית לצמצום היחס בין מורים לתלמידים. עם זאת, יו"ר השלטון המקומי הביע ביקורת: "תקצוב דיפרנציאלי יפגע ב-60% מהתלמידים"

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת

שר החינוך שי פירון התחייב היום (שני) להגיש תכנית לאומית לצמצום היחס בין מורים לתלמידים ל-32 תלמידים בכיתה עד ל-1 בינואר 2015. פירון הבטיח כי התכנית תיכנס לתוקף בספטמבר 2015, וכי יועמק התקצוב החינוכי הדיפרנציאלי, כך שמועצות אזוריות חלשות יתוגברו תקציבית. בנוסף, יופחתו בהדרגה תשלומי ההורים בכלל מערכת החינוך בשלוש השנים שלאחר השקת התכנית.

"אני באופן אישי חושב שתשלומי הורים צריכים להיעלם באופן טוטאלי מהמערכת", אמר פירון בדיון בוועדת החינוך בכנסת, "צריכים לפעול דרך הביטוח הלאומי באופן כזה או אחר. אנחנו מנסים לשכנע את האוצר במתווה הזה". לדבריו, "המטרה היא לאזן את הרצון להוריד את תשלומי ההורים למינימום, אך גם לשמר את מוסדות החינוך שנמצאים במצוקה".

עוד בוואלה! חדשות:
דוח ועדת העוני: להגדיל את קצבת הבטחת ההכנסה
נטמן ההרוג מאש סורית: "לא הספיק ליהנות מהחופש"
האחים מתו ב"ציר המוות" - שר התחבורה יועמד לדין?

מחאת הורים על הצפיפות בכיתות הלימוד, יוני 2014. ענת מנשה, מערכת וואלה! NEWS
"גם הילד שלי סרדין בכיתה". ראשי המחאה נגד הצפיפות בכיתות הלימוד/מערכת וואלה! NEWS, ענת מנשה

פירון הבהיר: "אנחנו מחויבים לכך - לא לגרום למורים להיות מפוטרים, לא לסגור מקומות ביום אחד, יש פה תהליך ואנחנו רוצים להוביל את זה". השר קיים אמש בביתו פגישה מצומצמת עם ראשי "מחאת הסרדינים", ומשני הצדדים נמסר כי הם הגיעו להבנות ברוב הבעיות שהוצגו.

כמו כן, הוחלט על הקמת ועדה מיוחדת בהשתתפות ראשי המחאה על הצפיפות בכיתות, ארגוני הורים ומורים ונציגי השלטון המקומי, יחד עם מנכ"לית משרד החינוך מיכל כהן. אלה ייכנסו לדיונים מרתוניים בעשרת הימים הקרובים למציאת פתרונות לשנת הלימודים הקרובה, "שנת המעבר" כפי שמכנה אותה השר, לקראת הרפורמה הצפויה בשנת הלימודים תשע"ו.

בדיון הסוער בוועדת החינוך, טענו נציגי הרשויות המקומיות והאזוריות ובעיקר נציגי ההורים כי הוראתו של שר החינוך לסגור את הכיתות הקטנות שנוספו על ידי הרשויות החזקות בארץ במימון ההורים, במטרה להביא לצמצום הצפיפות, שגויה. לטענתם, משרד החינוך עסוק ב"ענישה קולקטיבית" של הרשויות שהציבו את החינוך בראש סדר העדיפויות, במקום בקידום הרשויות החלשות לאותה הרמה.

לכך הגיב פירון: "אנחנו פועלים מתוך מחויבות לאיזונים של מצוינות, שוויון, פיתוח סולידריות, ואיכות תרבותית של החברה הישראלית". לדבריו, "אני לא נגד הקטנת היחס בין הורה לתלמיד בכיתה, אני רוצה להציע לעמוד בראש המחאה הזאת. אני רואה בזה ערך מאד גדול, אבל צריך לזכור שאני ממונה על הפתרון, לעמוד בראש המחאה זה די קל".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

בשורה להורים: הכיתות הנוספות לא יבוטלו השנה

יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, מסר לוואלה! חדשות בתגובה: "אם פירון רוצה להעמיק את החינוך הדיפרנציאלי, עליו קודם כל לקבוע סל תלמיד – כמה שעות מגיעות לתלמיד בפריפריה וכמה לתלמיד במרכז. כל עוד לא נקבעו תקנים, העמקת החינוך הדיפרנציאלי תפגע משמעותית ב-60% מהתלמידים במערכת החינוך".

"צריך לומר את האמת הברורה – חינוך דיפרנציאלי כפי שהם רוצים, משמעותו העלאת מסים", הוסיף ביבס, "הם רוצים להעלות מסים בלי לומר שהם מעלים מסים, אבל כדי שרשויות ישמרו על איכות הלימודים, הם ייאלצו לגבות תוספת מסים בדמות ארנונה, למשל".

גם ח"כ שלי יחימוביץ, שנכחה בדיון, התנגדה למהלך שהציע פירון: "חינוך צריך להיות אוניברסלי. אני מתקוממת נגד הרעיון שהתשלום יהיה פרוגרסיבי לפי הכנסת הורים. אין דבר כזה. במדינה דמוקרטית יש שירותי בסיס, לא צריך להביא תעודת עני כדי לקבל הנחה בשכר הלימוד. חובת המדינה לתת לכל ילדיה חינוך בלי מבחני הכנסה", אמרה.

השר גם אישר את פתרונות הביניים שפורסמו בוואלה! חדשות, בהם החזרת שעות הרוחב, עשר שעות תגבור בכיתות א' וחמש שעות תגבור בכיתות ב' שיתקיימו בכיתות קטנות כל שבוע, על מנת שיוכלו צוות המורים להגיע גם לתלמידים החלשים יותר בכיתה, שבשל הצפיפות לא קיבלו את מלוא תשומת הלב של מוריהם.

בתוך כך, התחייבה מנכ"לית משרד החינוך מיכל כהן בדיון הבוקר להקפיא את ההוראה לסגירת הכיתות הקטנות הלא תקניות הקיימות ברשויות בשנה הקרובה. "מאחר ושנת הלימודים הבאה היא 'שנת מעבר', נאפשר המשך הכיתות אבל לא יפתחו כיתות לא תקניות חדשות", הסבירה כהן.

"צריך להבין שהקטנת כיתות לא היתה מותרת לפני. בגלל פניה לבג"צ, שקבע שהיא אסורה, שלחנו מכתבים לסגור את הכיתות", הוסיפה. משמעות הדבר היא שכיתות א' החדשות בשנת הלימודים הקרובה יהיו צפופות ללא אפשרות למימון כיתות אחרות, ולכן ראשי "מחאת הסרדינים" הכריזו כי מאבקם יתחדד בסוגיה הזאת.

הדיון הבוקר היה אמור להיות סביב חוזר המנכ"ל החדש שפרסם משרד החינוך והסדיר לראשונה את תשלום ההורים בחינוך הרשמי שאינו מוכר. ח"כ יחימוביץ הייתה היחידה שהתייחסה והאירה את הפגמים הבולטים בו: "סעיף מספר 3 קובע שכל מי שירצה ללמוד יותר משני מקצועות מורחבים, פשוט ישלם על זה כאילו זה מוצר מדף בסופרמקרט, ומי שידו משגת פשוט ירכוש את זה. שמעתי מהשר 'צדק חברתי, שיויון, סולדיריות', אבל איך זה עולה בקנה אחד עם חוזר המנכל הזה?".

יחימוביץ' התייחסה גם לסעיף 4.5 בחוזר מנכ"ל, אשר קובע במוסדות החינוך היחודיים רשמיים ועירוניים עלות כפולה עבור שיעורי תל"ן (שעות רוחב) הקיימות, ואפשרות לגבות עבור פעולות העשרה הכרוכות בתכנית, וטענה: "איך זה משתלב עם שיוון במערכת החינוך? חוזר מנכ"ל זה מקבע מצב בעייתי ומחמיר אותו ואני קוראת לא להביא אותו לאישור". דבריה זכו למחיאות כפיים מהנוכחים בדיון.

השר פירון התייחס לנושא בשיחה עם וואלה! חדשות: "חוזר המנכ"ל אינו חדש. הוא פורסם לפני שנה, ואינו מעודכן לרפורמת 'למידה משמעותית' החדשה שתחול כבר בשנה הקרובה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully