וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכל נשאר במשפחה? הקשרים המשפחתיים במונדיאל

22.6.2014 / 9:39

לא רק בואטנג – גם איוו, סושיץ', ברזוצקי, הזאר ואפילו מראדונה מככבים בסיפורים הפיקנטיים של המונדיאל. הבלוג של יוכין על המשפחות שעושות כותרות בטורניר, ועל אלה שלא

שחקן נבחרת ארגנטינה סרחיו אגוארו. AP
במשפחות הכי טובות. אגוארו/AP

המונדיאל הפך אתמול לעסק משפחתי מרתק. הספתח הגיע במשחק הראשון של הערב, כאשר דייגו מראדונה צפה מהיציע בחתנו לשעבר, קון אגוארו, מתקשה לפצח את ההגנה האיראנית המאורגנת שהעמיד קרלוס קיירוש. במונדיאל 2010, כאשר דייגו אימן את ארגנטינה, אגוארו היה שחקן ספסל. כעת, אחרי שהקשר המשפחתי עם הגדול מכולם נותק בהליך גירושין מכוער למדי מבתו ג'אנינה, הוא דווקא מככב בהרכב אצל אלחנדרו סאבלה.

ג'אנינה היתה אתמול ביציע באיצטדיון מינראו בבלו הוריזונטה ושמעה את האוהדים שרים שירי הלל לכבוד אביה, כגון "מראדונה טוב יותר מפלה". בעלה לשעבר לא בדיוק הרשים על המגרש והוחלף בדקה ה-76. באופן קצת ביזארי, משפחת מראדונה עזבה את היציע זמן קצר לאחר מכן, וכך פספסה את שער הניצחון של ליאו מסי. הדבר גרר תגובה משעשעת במיוחד מצד נשיא ההתאחדות חוליו גרונדונה, אשר מסוכסך עם מראדונה מאז העזיב אותו מתפקיד המאמן לפני ארבע שנים. "הקללה הוסרה כשהוא עזב, ומיד הבקענו!" חגג גרונדונה. גם תגובתו הבוטה של מראדונה לא איחרה לבוא. כעת הפכה "קללת מראדונה" לשיחת היום בארגנטינה, ויהיה מעניין לראות מה יקרה כאשר יופיע שוב ביציע במשחקי הנבחרת.

שחקן נבחרת גרמניה ג'רום בואטנג מול שחקן נבחרת גאנה קווין פרינס בואטנג. GettyImages
לא רק הם פגשו פרצופים מוכרים. האחים בואטנג/GettyImages

בואטנג אאוט, איוו אין

אבל זו סתם פיקנטריה חביבה, כמתאבן לעתיד לבוא. במוקד המפגש בין גרמניה לגאנה עמד, כמובן, הקרב בין האחים למחצה בואטנג, בשחזור האירוע המתוקשר מ-2010. ואולם, המשחק היה משעמם יחסית במחצית הראשונה והתעורר לחיים רק כאשר השניים הוחלפו אחרי ההפסקה. לחילופים היה חלק בכך. שקודראן מוסטפי חסר הנסיון מסמפדוריה, שזומן לסגל ברגע האחרון במקום מרקו רויס ורחוק מלהיות בשל למונדיאל, שובץ במקומו ג'רום בואטנג כמגן הימני והפגין יכולת ירודה. את קווין פרינס בואטנג החליף בגאנה ג'ורדן איוו, וכאן קיבלנו את הסיפור המשפחתי הגדול האמיתי.

חלפו שתי דקות בלבד אחרי השינוי, ואנדרה איוו, אחיו הבכור של ג'ורדן, נגח את שער השיוויון לרשתו של מנואל נוייר. כידוע, שני שחקני מארסיי הם בניו של עבדי פלה, ששמו האמיתי הוא עבדי איוו. על אף שפלה נחשב לגדול שחקני גאנה בכל הזמנים לצידו של טוני יבואה, הוא מעולם לא הצליח להעלות את נבחרתו למונדיאל, והיא החלה לשחק בקביעות בטורניר רק אחרי פרישתו. אנדרה כבר שיחק במונדיאל הקודם בדרום אפריקה, שותף בכל המשחקים פרט לרבע הגמר מול אורוגוואי אותו החמיץ בשל צבירת צהובים, אך לא מצא את הרשת. לצידו בסגל היה אז איברהים איוו, אחיו למחצה מהנישואים הקודמים של עבדי.

אין רגע דל

אחרי ניצחון ארגנטינה: יו"ר ההתאחדות ומראדונה בהתנצחות

לכתבה המלאה
האחים ג'ורדן, אנדרה איוו. AP
הסירו את האיום וחזרו לנבחרת. האחים איוו/AP

"לא אדחוף את אחי בכוח"

הפעם הוא הגיע לברזיל עם ג'ורדן בן ה-22, וזה לא היה מובן מאליו. בפברואר 2013, אחרי שהשניים לא נכללו בסגל גאנה לאליפות אפריקה, הם הודיעו על פרישתם הזמנית מהנבחרת. אנדרה כעס על הניפוי בעקבות חילוקי דעות על זמני הגעתו, ג'ורדן היה מתוסכל שהמאמן לא התייחס אליו. עם זאת, חזרתם הייתה מהירה מהמתוכנן, אנדרה שותף במשחקים האחרונים במוקדמות, וג'ורדן הצטרף אחרי שהצטיין כמושאל ממארסיי לסושו. אנדרה נחשב לבאנקר בהרכב, ג'ורדן קנה את מקומו אחרי שכבש שלושער במשחק ההכנה האחרון נגד דרום קוריאה – הראשון שבהם מבישול של אחיו. "אני מרוצה מאוד מהבנים, ומסקרן אותי לדעת לאיזה גבהים הם מסוגלים להגיע", אמר עבדי פלה.

וכך פתחו השניים בהרכב נגד ארצות הברית, אבל כאשר אנדרה הבקיע את שערו הראשון במונדיאל, ג'ורדן כבר הוחלף. "אני לא מתכוון לדבר עם המאמן ולדחוף את ג'ורדן בכוח, אם יחליטו שהוא לא ראוי לכך בשלב זה. אני אוהב אותו, אבל לאף אחד אין קביעות בהרכב", אמר אנדרה. ואכן, ג'ורדן נשאר על הספסל, אך מה רבה הייתה שמחתם של האחים כאשר הם חגגו את הנגיחה הנהדרת של אנדרה בדקה ה-54. לרוע מזלו של ג'ורדן, הוא הגזים עם פעולות אנוכיות מדי בהמשך, ונדמה כי יחזור לספסל במשחק הגורלי נגד פורטוגל.

שחקן בוסניה טינו סושיץ'. AP
איש לא שייסע למונדיאל. טינו סושיץ'/AP

נפוטיזם נוסח בוסניה

אחרי הגאנאים באו הבוסנים, ושם הסיפור המשפחתי שונה בתכלית. המאמן סאפט סושיץ' הדהים את האומה הקטנה כולה כאשר כלל בסגל למונדיאל את אחיינו, הקשר טינו סושיץ'. טינו הוא בן של סיאד סושיץ', אחיו של המאמן. סיאד היה שחקן לא רע בעצמו, שיחק במשך שנים ארוכות בבלגיה, ולכן טינו גדל באקדמיה של סטנדרד ליאז' וייצג את השדים האדומים בנבחרות הצעירות. הוא קודם בזמנו לקבוצה הבוגרת של סטנדרד, אבל לא זכה לדקות משחק ועזב לפני שנתיים לטובת היידוק ספליט. השנה, באופן מפתיע, הוא החליט להמיר את נאמנותו לנבחרת בוסניה והשתתף במשחק ידידות. איש לא ציפה ממנו לנסוע למונדיאל.

כאשר הודיע המאמן על הסגל הסופי, הוא השיב בנימה מבודחת לשאלות התקשורת: "טינו נוסע בגלל שמו". לא כולם צחקו, ורבים האשימו את סושיץ' בנפוטיזם נטו. העיתונאי ארמין חסנבגוביץ' כתב: "לצערנו, סאפט סושיץ' אמר לנו את האמת הטהורה. האם אנחנו חייבים משהו לטינו סושיץ'? לא. האם הרשים במשחק הבכורה? לא. האם הוא משחק בעמדה בעייתית שדורשת חיזוק? לא. האם הוא לפחות משמש שחקן משמעותי בקבוצתו, היידוק? אפילו זה לא. מדובר בשחקן בינוני מקבוצה בינונית בליגה בינונית". ביקורת רבה הושמעה גם על כך שהמאמן זימן לסגל שני חלוצים בלבד, אדין דז'קו ו-ודאד איבישביץ', אבל לקח יותר מדי קשרים, וביניהם אחיינו. אתמול, כאשר בוסניה התקשתה מאוד במחצית השניה מול ניגריה, וכבר זרקה למערכה את איבישביץ' ואת סיאד סליחוביץ', הגיע בדקה ה-64. היה זה טינו סושיץ'.

הטוויטר פשוט התפוצץ. "הוא עושה מאיתנו צחוק", "איך זה ייתכן?" – אלה היו הביטויים העדינים ביותר. רוב האוהדים הגיבו בקללות שלא כדאי לתרגם. באופן אירוני במיוחד, סושיץ' דווקא היה טוב. הוא השתדל מאוד ונאבק על כל כדור, אבל חלק מחבריו לא ממש שיתפו פעולה, והסיפור הבוסני נגמר בדמעות ובהדחה מוקדמת מול נבחרת חלשה שלא ממש ראויה להעפיל לשמינית הגמר. כאשר יחזרו הדרקונים הבוסנים למולדת, תהיו בטוחים שהסערה סביב זימונו ושיתופו של סושיץ' האחיין תהיה גדולה במיוחד. הפיאסקו אף עלול לסכן את עתידו של סושיץ' הדוד, ואלה בשורות לא רעות לישראל לקראת מוקדמות יורו 2016.

סאפט סושיץ' מאמן נבחרת בוסניה. AP
ספג ביקורת גדולה. סושיץ' המאמן/AP

אחי, איפה אתה?

אתמול בני המשפחה היו במוקד על המגרש, אבל הערב, במפגש בין בלגיה לרוסיה, נהיה עדים דווקא לשחקנים שנאלצו להיפרד מאחיהם. העוול הגדול ביותר נעשה למשפחת ברזוצקי. שני הבלמים התאומים, ואסילי ואלכסיי, משחקים ביחד במשך כל הקריירה. הם מנוסים, דומים מאוד בתכונותיהם, ונהגו לשחק ביחד על בסיס שבועי, עד שאלכסיי ירד לפני כשנתיים לספסל צסק"א מוסקבה. זה לא הפריע לו להיות מחליף מצוין לאחיו. למשל, ביורו 2012, כאשר ואסילי היה פצוע, שיחק אלכסיי בהרכב הנבחרת במקומו ועשה עבודה נהדרת. הם היו לאורך כל הדרך גם אצל פאביו קאפלו, אבל מהסגל הסופי העדיף המאמן האיטלקי לנפות את אלכסיי, וזימן במקומו טירון חסר נסיון ששמו לא מוכר אפילו ברוסיה. ואסילי מונה לקפטן יומיים לפני הטורניר, אבל הוא מרגיש הרבה פחות נוח ללא אחיו.

באופן משעשע, גם למגן השמאלי דמיטרי קומבארוב יש אח תאום. קיריל קומבארוב משחק באגף הימני, אבל הוא הרבה פחות מוכשר, ומעולם לא זומן לנבחרת, כך שדמיטרי רגיל להיות בלעדיו. שחקן רוסי שהביע צער מיוחד על היעדר אחיו בסגל הוא החלוץ אלכסנדר קרז'אקוב. מיכאיל קרז'אקוב, האח הצעיר, הוא שוער שנתן עונה נהדרת באנז'י מחצ'קלה, וכאשר נשאל אלכסנדר מי חסר לו במיוחד בברזיל, הוא לא נקב בשמו של החבר הטוב אנדריי ארשבין, אלא השיב: "אחי חסר לי יותר מכולם. לדעתי הגיע לו להיות איתנו".

גם הסגל הבלגי היה יכול לכלול שני אחים, אם המאמן מארק וילמוטס היה מקשיב לתקשורת שפצחה בקמפיין נרחב לזימונו של טורגן הזאר, אחיו הצעיר של אדן. היה לכך קייס מצוין – טורגן מככב במשך שנתיים בזולטה וארחם כמושאל מצ'לסי ונחשב לאחד השחקנים הטובים ביותר בליגה הבלגית. אדן הביע לא פעם משאלה להיות עם אחיו במונדיאל, אך התאכזב בסופו של דבר. עדנאן ינוזאי, שבחר בבלגיה ברגע האחרון, נכלל בסגל במקום טורגן. הוא לא שותף במשחק הראשון, אבל אולי זמנו יגיע נגד הרוסים הערב.

האחים אלכסיי ברזוצקי (מימין), ואסילי ברזוצקי שחקני צסק"א מוסקבה חוגגים אליפות. רויטרס
הופרדו בעל כורחם. האחים ברזוצקי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully