וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשימה הבלתי אפשרית: לחדור למוח של מארגני החטיפה

19.6.2014 / 12:03

ראשי חמאס בחברון, שכנראה אחראים לחטיפת הנערים, נודעו באכזריותם ובשיטת הפעולה המקצועית והממודרת. בעזרת ניסיון העבר ופעולות התחקות מתוחכמות, בשב"כ מרכיבים פאזל מחלקיקי מידע

אנשי חמאס בעזה. AP
להיכנס למוח של אנשי החמאס. לוחמי הארגון מציגים את נשקם/AP

עימאד קוואסמה, ראש הזרוע הצבאית של חמאס בחברון, היה הרוע בהתגלמותו. ה"שטן", כפי שכינו אותו במערכת הביטחון (בשל מעורבותו ביצוא פעולות טרור), היה אחראי בין היתר לפיגוע התופת הכפול בבאר שבע ב-2004 בו נרצחו 16 ישראלים.

דרכו של קוואסמה לא הייתה חריגה בנוף הולדתו. הוא נצר לאחת החמולות הידועות בחברון, שחלק מבניה היו מחבלים מתאבדים ואנשי הזרוע הצבאית של חמאס בעיר. ב-2003 חוסל בפעולה שהוביל השב"כ קרוב משפחתו וראש הזרוע הצבאית של הארגון בחברון באותה עת – עבדאללה קוואסמה. באופן אוטומטי ירש אותו סגנו, אחמד באדר, שחוסל אף הוא באותה השנה על ידי לוחמי הימ"מ. לאחר מכן היה זה תורו של קרוב משפחה אחר - באסל קוואסמה לתפוס פיקוד. הוא אותר על ידי רכז שב"כ כשהוא מתבצר במבנה בלב חברון, ובתום מו"מ כושל שכלל ירי לעבר אנשי כוחות הביטחון, הוא נהרג מפגז טנק צה"לי שהוקפץ לגזרה.

בשנת 2004 מונה בחשאי עימאד קוואסמה לראש הזרוע הצבאית בחברון וירד למחתרת מחשש שיחוסל. ממקום המסתור הוציא לפועל פיגועים רצחניים, תכנן והכווין פיגועי ירי, הנחת מטעני חבלה ועמד מאחורי הפיגוע שנכשל בקפה "קפית" בירושלים. קוואסמה פעל כמו רוח רפאים בנפת חברון כשכל הזמן השב"כ במצוד אחריו. מצוד שבסופו של דבר נשא פרי.

התמונה המשפילה

עד גיל 31, נשוי ואב לשלושה ילדים, קוואסמה כבר הספיק לרצות מאסר ממושך בכלא הישראלי בין 1999-1994. התקופה בכלא עזרה לתהליך ההקצנה האידיאולוגי של קוואסמה והוא התחבר למוקדי הכוח בארגון חמאס, שהיה באותה עת "צעיר" בשטח. אחרי שחרורו, ועם תחילת האינתיפאדה השנייה - הפך קוואסמה לאחד ממחוללי הטרור בגזרת יהודה.

למרות המאמצים, השב"כ התקשה לפרוץ את הסביבה התומכת של החמאס ברחוב הפלסטיני בחברון, ואת מעגלי המידור של הזרוע הצבאית של הארגון (שהתבססו במיוחד על נאמנות, קשרי דם ופחד). לפעילי חמאס באותו אזור יצא שם אכזרי בציבור והם נועדו כמי שמטילים אימתם על הסביבה הקרובה, ושמענישים באופן מזעזע את משתפי הפעולה.

אלא שבחורף 2004 הצליח השב"כ לחשוף טעות אחת קטנה של המפקד החברוני, שעה שזה הסתתר במרתף בית בעיר בלי שבעליו ידעו זאת. רק אחרי שנער הגר סמוך למבנה ראה אנשים זרים (פעילי חמאס) מבקרים שם באופן בלתי שגרתי – המידע דלף והשב"כ נכנס לתמונה.

השעה הייתה 10:00. לב העיר חברון. שכונה שהיא מעוז חמאס. כוח של יחידת אגוז בפיקודו של אופק בוכריס, הובל על ידי רכז שב"כ אל קבוצת מבנים בהם על פי החשד הסתתר קוואסמה. לבסוף כיתר הכוח את המבנה וכרז למבוקש לצאת החוצה בידיים מורמות. קוואסמה התנגד להסגרה והתבצר עד שהגיע דחפור וניסה למוטט את המקום. בשב"כ ובצה"ל היו בטוחים כי הטרוריסט הקשוח ששלח משנת מחבלים מתאבדים אל מותם יסתער על לוחמי אגוז וימות כ'שאהיד' אולם הוא לא עשה כן. רכז השב"כ בשטח דרש מהמבוקש הבכיר להסגיר עצמו ובמקביל להתפשט כדי לוודא שהוא אינו נושא חגורת נפץ. קוואסמה יצא ממקום המסתור כשידיו מורמות וכשלגופו רק תחתונים. תמונתו מובל על ידי לוחמי אגוז כשהוא עירום חלקית התפרסמה בכלי התקשורת ברחבי העולם והפכה לסמל השפלת הטרור הפלסטיני.

לא צריך פקודה

מאחר וכל מפקדי גדודי עז א דין אל קסאם בחברון, חוסלו בזה אחר זה למעט עימאד קוואסמה, החליט מפקד אוגדת יו"ש דאז ומי שלימים מונה לסגן הרמטכ"ל האלוף גדי איזנקוט לבקר אותו בכלא כדי ללמוד ולהבין כיצד עובדת שרשרת הפיקוד בחמאס, מי מכוון את הפעילות וכיצד יוצא אל הפועל פיגוע בימים שבכל שבוע התפוצץ מחבל מתאבד בעורף מדינת ישראל. בשונה מהיררכיה בארגון צבאי סדיר, הסביר קוואסמה לאיזנקוט, די היה בנאום של אחד מבכירי הארגון ובו קריאה לג'יאהד כדי להוציא אל הפועל פיגוע קטלני. "אנחנו לא צריכים פקודה מסודרת", הדגיש קוואסמה לאיזנקוט. רמת המוטיבציה לביצוע פיגועי טרור בקרב פעילי הזרוע הצבאית תמיד גבוהה.

לדבריו, הם עסוקים באימון ושימור היכולות המבצעיות, השגת אמצעי לחימה או ייצור עצמי, תכנון התכנית המבצעית לעתים בסיוע מומחי תוכן שכלואים בבתי הכלא בישראל או נמצאים ברצועת עזה או בחו"ל, איסוף מודיעין על מקום הפיגוע בהתאם לתרחיש והמתנה דרוכה לרגע בו הפיקוד הבכיר יורה על פעולה. על ביצוע איכותי של הפיגועים מקבלים הפעילים כספים מהמפקדות. על פי הערכת גורמים בכירים במערכת הביטחון גם הפעם נאום אחד שחרר את הרסן לזרוע הצבאית של החמאס בחברון לביצוע פיגוע אסטרטגי. זה לא חייב לבוא לידי ביטוי בשיחת טלפון או אגרת אלא מספיק ברמז עבה שהם יבינו כי נדרשת פעולה רצחנית.

המחשה לדרך הפעולה של חמאס, ולדברים שסיפק אותו קוואסמה בחקירתו באו לידי ביטוי גם בחטיפה האחרונה. בשנת 1996, לאחר חיסולו של "המהנדס" יחיא עייש (מומחה יצור המטענים של חמאס ואחראי טרור המתאבדים), התקבלה החלטה בארגון "לפתוח את שערי הגיהינום". חסן סלאמה, אחד מבכירי הזרוע הצבאית של החמאס באותם ימים, הוביל שורה של פיגועים קשים נגד ישראל בהם נהרגו 67 בני אדם. סלמה נלכד ונשלח למספר רב של מאסרי עולם בכלא הישראלי. חמאס התעקש לשחררו מהכלא במסגרת העסקה לשחרור גלעד שליט, אך ממשלת ישראל התנגדה לכך בתוקף, כולל בכירים במערכת הביטחון. בדרך מסתורית הצליח סלמה להעביר מכתב לראש הזרוע המדינית של החמאס חאלד משעל ובו כפי הנראה מחה על כך שהארגון לא עושה די למען שחרור האסירים הכלואים בישראל. משעל, שנשא נאום פומבי בקטאר בחודש מאי השנה, השיב לו כי מכתבו הגיע ליעדו וכי את התשובה הוא יקבל בקרוב מגדודי עז א-דין אל-קסאם. פיגוע חטיפת שלושת הנערים שיצא מתשתית החמאס בחברון הייתה התשובה לה ייחל סלמה.

חברון הייתה ונותרה מעוז חמאס ביהודה ושומרון. לאורך השנים קמו בלבה תשתיות טרור רבות תוך כדי שהיא נשענת על חיבור משפחתי, דתי ואידאולוגי לעזה. "החברונים ידועים כאנשים קשוחים מאוד באידאולוגיה ובאופי", הסביר קצין בכיר במילואים שבילה שנים ארוכות בגזרה. לדבריו, היה לישראל קושי גדול לחסל את התשתית החמאסניקית. "המבנה הגיאוגרפי של חברון מאוד מורכב והוא כולל את השטח העירוני ואת הכפרים בסביבה. קשר הדם משחק כאן תפקיד מאוד מרכזי בהדדיות ובתמיכה, בשונה מעיר רגילה".

למרות מלחמת המוחות מול תאי הטרור ביהודה ושומרון, בעידוד האסירים הכלואים בישראל, מפקדות חמאס בחו"ל ובעזה - מצליחים אנשי השב"כ לאתר את "החריץ בקיר" ולהפתיע כל פעם מחדש את ההתארגנויות הטריות. בשנת 2014, בעיר חברון לבדה, סוכלו ארבעה פיגועי מטען, ארבעה פיגועי חטיפה והתארגנויות נוספות לפיגועי ירי והשלכות רימונים – כל אלה היו בשלבים ראשונים של פעילות.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

מתחת לרדאר

שר הביטחון משה בוגי יעלון הגדיר את פיגוע החטיפה שהתרחש ביום חמישי שעבר כ"מהלך שעבר מתחת לרדאר".

בזמן שחברי החוליה מרגישים בטוחים, כוחות צה"ל סורקים בתים ומרחבים, אנשי השב"כ מצמצמים אפשרויות ומרכיבים פאזלים מחלקיקי מידע. כאילו לא די בכך, פועלים מסביב לשעון צוותים מיוחדים כדי לנסות להתחקות אחרי המחשבות במוחם הקודח של המחבלים, בשונה מתהליכי החשיבה הרגילים בשב"כ וצה"ל. כמו במקרים קודמים, גם הפעם חמאס הצליח להרים את הראש - אך זה עניין של זמן עד שהשב"כ יצליח להניח על המחבלים את היד. ההיסטוריה בגזרה מוכיחה זאת.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully