וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה לא ערד?

פנחס ולרשטיין

5.6.2014 / 11:47

כשבוחנים את הקריטריונים למתן פטור ממע"מ ברכישת דירה ראשונה ניתן להעריך שמי שיקבל אותו לא יתגורר דרומה מגדרה וצפונה מחדרה. מדובר במהלך נוסף שפוגע בנגב ובגליל

זכיתי והשר סילבן שלום גייס אותי לסייע במשימה הציונית של פיזור האוכלוסייה במדינה, וקביעת יעד של תוספת 300 אלף תושבים לנגב, וכמספר הזה לגליל ולגולן. ראיתי בזה משימה ציונית וזכות לסייע לחלוצי ההתיישבות בפריפריה. חשבתי לתומי שעכשיו, כאשר אני מתמודד עם משימות ציוניות שאינם במחלוקת, אזי הסיוע לחלוצים יהיה קל יותר. וראה זה פלא - דופקים את החלוצים במידה שווה. אלא אם כן אתה שייך לגוש גדרה-חדרה, אזי מפלגת יש עתיד עם האחים שלה תדאג לך.

צעד אחרי צעד התברר לי כי התקציבים הולכים למדינת גדרה-חדרה תוך התעלמות הדרגתית מתעדוף החלוצים המתיישבים בפריפריה. אין עיני צרה חלילה בצורך לסייע לזוגות צעירים בכל מדינת ישראל, אך תמיד היה מדרג שעודד את המתיישבים באזורי עדיפות לאומית. יש להעניק כמובן סיוע לזוגות צעירים בכל הארץ, אך תוך שימת דגש על אזורים בהם יש למדינה עניין לעודד התיישבות.

גם התקציב למתן פטור מתשלום מע"מ לרכישת דירה ראשונה יינתן כמעט אך ורק לתושבים שמתגוררים בין גדרה לחדרה. הסיבה לכך היא שהתנאי לקבלת התקציב הוא קניית דירה בבית מגורים של לפחות 8 יחידות דיור. נכון לקבוע זאת כתנאי, במיוחד באזורים מאוכלסים למדי, אולם מדוע שלא יחול תנאי זהה גם על מתיישב בערד, מצפה רמון או קריית שמונה? מדוע לא יקבעו קריטריונים שונים באזורי עדיפות לאומית?

לסייע גם לחלוצים

האם המדינה רואה כיעד את פיזור האוכלוסייה ועידוד מתיישבים להעתיק את מגוריהם לאזורים בעלי חשיבות לאומית? או רק להתייחס לאזורים רק בתת-אכלוס? האם אנחנו החלטנו כמדינה להפקיר את הנגב להתיישבות חסרת מעצורים של הבדואים? כיום, לפי דיווח של המטה ליישום התוכנית להסדרת התיישבות הבדואים בנגב, מתווספים מדי שנה כ-6,000 מבנים בלתי חוקיים בנגב.

הייתי יכול להוסיף עוד כהנה וכהנה דוגמאות על ביטולי התגמול שהמדינה נתנה בעבר, כגון השתתפות בשכר דירה למורים שעברו לגור בפריפריה ולא עוד, אך ברצוני להעלות את חשיבות הצורך של המדינה לעודד את חלוציה לא רק למענם, אלא כביטוי אמיתי לעידוד לחלוצים. וכדאי לנצל הזדמנות לתיקון הקריטריונים בטרם נקבעו ההנחיות הסופיות בנדון.

כמי שיצא מהחממה של מתיישבי יש"ע, ניתנה לי ההזדמנות והזכות לשרת את כלל חלוצי ההתיישבות ברחבי המדינה. הזדמנות זו גם חשפה אותי לתופעה מדהימה של אנשים מכל שדרות החברה הנכונים להתגייס למשימות לאומיות. אסור לנו לנטוש אותם. יש לשאת על כפיים את אותם מתיישבים החיים בפריפריה ואת אלה מתוכנו המוכנים להצטרף אליהם. עדיין יש זמן לתקן את העוול שעלול להיגרם לחלוצים.

הכותב הוא יועץ התיישבות למשרד לפיתוח הנגב והגליל

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

  • עוד באותו נושא:
  • חלוצים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully