וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה ממשיכה להתעלם מ-2,000 ניצולי השואה מרומניה

ההחלטה להגדיל באופן ניכר את הסיוע שניתן לניצולי השואה, פסחה גם הפעם על ניצולים רבים מרומניה רק משום ששהו בביתם בתקופת המלחמה. "הממשלה הבטיחה למצוא לזה הסדר"

"המצעד למען החיים" של עמותת "אביב לניצולי השואה". אפריל 2014. יותם רונן
מצעד של עמותת אביב לניצולי השואה בחודש אפריל האחרון/יותם רונן

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות אישרה היום (שני) את סעיפי הצעת החוק הממשלתית להגדלת הסיוע לניצולי השואה והם יועברו לקריאה שנייה ושלישית. במקביל התקיים דיון בוועדת העבודה הרווחה והבריאות וגם שם אושרו סעיפים אחרים בהצעת החוק הזו, שכללו התייחסות לגמלאות ביטוח לאומי לניצולים. במסגרת דיוני הוועדה הוחלט שגמלה חודשית שמקבל ניצול מכורח חוק נכי רדיפות הנאצים לא תפגע בזכאותו לקבל גמלת סיעוד מהמוסד לביטוח לאומי. כמו כן, הוחלט שהבטחת ההכנסה שמקבלים ניצולי השואה מהמוסד לביטוח לאומי לא יאבדו בשל קבלת הקצבאות.

אולם באף אחד מהדיונים לא התייחסו לכ-2,000 ניצולי השואה יוצאי רומניה, שנרדפו על ידי הנאצים ואולצו לעבוד עבודות כפייה בתקופת המלחמה, ואינם זכאים לתמיכה ממשלתית עד היום. נושא זה עלה למליאת הכנסת ובוועדות שונות בשש השנים האחרונות, אך נדחה בכל פעם מחדש.

הדיונים הבוקר נועדו לזרז את אישורה של התכנית הלאומית לסיוע לניצולי שואה אותה יזם שר האוצר יאיר לפיד לפני כחודש. מטרתה העיקרית של התכנית הייתה להרחיב את ההטבות הקיימות לכ-200 אלף ניצולי שואה שנותרו בחיים ולשפר את חייהם. תקציבה של התכנית נאמד בכמיליארד שקל לשנה ויתווסף ל-835 מיליון שקלים נוספים שהקצה משרד האוצר לטיפול בזכויות ניצולי שואה במשך חמש השנים הבאות.

עוד בוואלה! חדשות:
אם הנרצח הקליטה עד – והובילה למעצר החשוד
לפני שבועות: עשרות אושפזו בשל חלב לא מפוסטר
טרגדיה בשרון: בן שנה וחצי נחנק למוות במיטתו בגן

אביטל קולט. ניר לנדאו, ניר לנדאו, מערכת וואלה!
קולט אביטל/ניר לנדאו, מערכת וואלה!, ניר לנדאו

הסיבה להחלת התכנית כמו גם הסעיף המרכזי בה, היא האפליה של 18 אלף יוצאי מחנות ההשמדה והגטאות שעלו לארץ אחרי שנת 1953, שעד היום לא זכו להטבות ותנאים של ניצולי שואה שעלו לפני שנה זו. תיקון זה, שעלותו נאמדת בכ-277 מיליון שקלים, תעלה את קצבתם המקסימלית ל- 5,400 שקלים, לעומת הקצבה המקסימלית בסך 1,800 שקלים, שלה הם זכאים כיום.

הקצבה נקבעת בהתאם לאחוזי הנכות של הניצולים וכן לפי המצב הסוציאלי שלהם. סעיף נוסף כולל מתן מענק שנתי של 3,600 שקלים לניצולים שעלו לישראל אחרי שנת 1953 ושאינם יוצאי מחנות השמדה וגטאות. עד כה זכו הניצולים להחזר של 4,000 שקלים פעם בשנתיים רק עבור טיפולי שיניים ורכישת משקפיים, כשהם נדרשו להציג קבלות ומסמכים על מנת לקבלו. ממועד אישור התכנית, יקבלו כ-80 אלף ניצולים 3,600 שקלים כל שנה בהעברה ישירה לחשבונם, ללא צורך בהצגת מסמכים וקבלות.

תכנית לפיד היא למעשה ניסיון לתיקון העיוות הקיים בחוק "הטבות לניצולי שואה" משנת 2008, המעניק גמלה והטבות ליוצאי מחנות וגטאות אשר אינם מקבלים קצבה כניצולי שואה, מקבלי קצבה מוועדת התביעות (ועדה הממומנת ומאושרת על ידי השלטון הגרמני, בהתאם לחוק הפיצויים הגרמני – ר.ב.) וניצולי שואה המקבלים קצבה או מענק כניצולי שואה ובנוסף מקבלים השלמת הכנסה מביטוח לאומי. אולם הן חוק ההטבות הממשלתי והן התכנית הלאומית של לפיד מתעלמות לחלוטין מאוכלוסייה קשישה וקשת יום של פליטי שואה מרומניה. הסיבה הרשמית לכך היא שהם נשענים על חוק הפיצויים הגרמני, שמגדיר אילו ניצולים יקבלו כספים והטבות, ומתייחס רק לניצולי מחנות ההשמדה והגטאות.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

"הם נשארו בביתם, אבל עבדו בעבודות פרך"

"חוק השילומים הגרמני לא מכיר בשואת רומניה כי הם לא הקימו את המחנות על אדמת רומניה, אלו היו הרומנים, ולא משנה להם העובדה שעבודות הכפייה במחנות אלו היו בשביל הצבא הגרמני, משום שהאנשים המשיכו לגור בביתם", אמרה קולט אביטל, יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה. "עוד בשנת 2008 כשהייתי בכנסת הבטיחו שיכללו בחוק, או שימצאו דרך לכלול בחוק ההטבות גם את מי שעבד עבודת כפייה, ועד עכשיו לא עשו את זה. הטענה באוצר תמיד הייתה למניעה משפטית אבל אפילו משרד המשפטים אומר שאין מניעה משפטית", הוסיפה אביטל.

"בעצם זרקו 20 איש בכל מרתף של בית ואילצו אותם במשך היום לעבוד עבודות כפייה או במחנות גרמנים, או לעבוד בבית חרושת לנשק. כל אותם האלפים לא הגיעו למחנות ריכוז ונשארו בתוך הערים שלהם ויכול להיות שאם המלחמה הייתה נמשכת הם היו נשלחים למחנות ריכוז. אז הם נשארו בביתם, אבל עבדו בעבודות פרך, חטפו מכות, נשאו תלאי צהוב - הכול חוץ ממחנה ריכוז" סיכמה.

קולט אף שלחה מכתב בנושא לפני כשבועיים ליאיר לפיד וביקשה ממנו את עזרתו. במכתב היא גוללה את ניסיונותיה הכושלים עד כה לפצות קבוצת הניצולים הזאת, ללא הואיל. "אני מבקשת להזכיר שכאשר הכנסת חוקקה בחודש מרץ 2008 את 'חוק התכנית להגדלת הבטחת ההכנסה לקשישים נזקקים ולסיוע לניצולי שואה - קבוצה זו לא נכללה בו'", כתבה במכתב. "יחד עם זאת, ולאחר ההסתייגות שהגשנו, התחייב מי שכיהן בזמנו כשר הרווחה, מר יצחק הרצוג מעל במת הכנסת, לקדם חקיקה התואמת את ההסתייגות בכל מה שקשור לניצולי השואה מרומניה, מלוב ומתוניסיה. לגבי ניצולי השואה מלוב ומתוניס נמצאו פתרונות הולמים והם מקבלים היום זכויות דרך 'הרשות לניצולי השואה', רק יהודי רומניה, עובדי הכפייה שסבלו מידי החיילים הגרמנים והרומנים כאחד, נותרו ללא כל סיוע".

"עשו מאתנו צחוק"

קולט הגישה היום שוב את הסתייגותה בנושא באמצעות מספר חברי כנסת בהם אורלי לוי-אבקסיס, מיכל בירן, מיקי רוזנטל, יעקב מרגי ואילן גילאון, לפני אישורה הסופי של תכנית לפיד הצפוי להיערך בשבוע הבא. הסתייגותה לא נדונה בשתי הוועדות שהתכנסו היום ויתכן שהיא תידון בשבוע הבא, טרם אישור התכנית. קולט אמרה לאחר הדיון בוועדות כי "ההתנגדות של האוצר מבוססת על חשש מהשלכות רוחב, שפליטי מחנות פתוחים אחרים כמו אלו שהיו בברית המועצות, יקומו וידרשו את חלקם. אך זוהי איוולת וחוסר הכרת ההיסטוריה, שהרי רוב עובדי הכפייה הינם יוצאי רומניה, והם נשארים פעם אחר פעם מחוץ לחוק. לעומת זאת אנשים שלא היו בשואה הולכים לקבל פנסיה של 2,000 שקל עד סוף חייהם. עד עכשיו, כשניצול שואה נפטר, האלמן או האלמנה היו מקבלים פנסיה לשלוש שנים, ועכשיו החליטו להטיב איתם ולתת להם פנסיה לכל ימי חייהם. עיננו לא צרה, אבל מי שעבד עבודות פרך אצל הגרמנים לא זכאי לכלום?"

גם אסטלה גרינברג בת ה-85, ניצולת שואה מרומניה, שנאלצה בגיל 13 להפסיק את לימודיה בבית הספר ונשלחה לבית ספר נטוש שם עבדה במשך 14 שעות ביום בכיבוס מדיהם של החיילים הרומנים והגרמנים, כועסת על העיוות בחוק. "גם אנחנו סבלנו. לא שלחו אותנו למחנות האלו סתם. עשו מאתנו צחוק והתעללו בנו ובבריאות שלנו", אמרה בכאב. "כולם היו תחת שלטון נאצי. אני מאד מקווה שהחוק יעבור וייתן לכל מי שסבל בשואה הנוראה את מה שמגיע לו". גרינברג, סיפרה כי עד היום היא מתמודדת עם פגיעות המלחמה והיא בטיפול פיזיותרפיסטי לכפות הידיים שלה שנפגעו בעת המלחמה.

ממשרד האוצר מסרו בתגובה: "הצעת החוק מבקשת להשוות את תנאיהם של יוצאי מחנות וגטאות כך שיזכו לכל הזכויות וההטבות הניתנות לפי חוק נכי רדיפות הנאצים. הצעת החוק קובעת זכאות למענק הטבות על סך 3,600 שקלים לשנה לניצולי שואה, שאינם יוצאי מחנות וגטאות, ואינם מקבלים קצבה חודשית בשל נרדפותם. בהתאם לכך, עובדי כפייה, שאינם מקבלים קצבה חודשית בשל נרדפותם, יקבלו מענק הטבות שנתי. בנוסף, ועל פי החלטת ממשלה, יקבלו עובדי הכפייה פטור מלא מתשלום דמי השתתפות עצמית ברכישת תרופות מרשם הכלולות בסל שירותי הבריאות וטיפול פסיכולוגי ככל שיזדקקו לו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully