וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל למערב: "לא נשתולל" אם יוארך המו"מ עם איראן

27.5.2014 / 11:29

בעבר התנגדה ישראל להארכת תוקפו של הסכם הביניים עם איראן, אך לאחרונה אמר השר שטייניץ בשיחות עם בכירים בארה"ב ובצרפת כי "הארכת השיחות עדיפה על חתירה מהירה להסכם גרוע"

נציגי איראן ושש המעצמות מכונסים לשיחות על עתיד תכנית הגרעין, ז'נבה, 15 אוקטובר 2013. רויטרס
שיחות הגרעין/רויטרס

על רקע הקשיים בסבב האחרון של שיחות הגרעין בין איראן למעצמות, ישראל משנה גישה: לאחר שבעבר הביעו בירושלים חשש כבד מכך שהסכם הביניים בין איראן למעצמות יוארך מעבר לחצי שנה שנקבע מראש, לאחרונה שמעו גורמים בכירים בארצות הברית ובצרפת עמדה ישראלית חדשה, שלפיה הארכת השיחות מעבר למועד האחרון, שנקבע ליולי, עדיפה על פני חתירה מהירה להסכם עם האיראנים. בעניין האפשרות שהמעצמות יחליטו להאריך את השיחות כדי להימנע מחתימה על הסכם גרוע בלחץ של זמן, הבהירה ישראל: "אנחנו לא נאהב את זה אבל לא נשתולל".

עוד על הגרעין האירני:
האו"ם: איראן נטרלה 80% מהאורניום המועשר
דוח חשאי: איראן האיצה את פיתוח הטילים הבליסטיים
לראשונה זה חודשים: הוגברה אכיפת העיצומים על איראן

בנובמבר 2013, מיד לאחר שנחתם הסכם הביניים בין איראן למעצמות, הזהירו גורמים בכירים בירושלים מפני "הפיכת הסכם הביניים להסכם קבע" בתום מסגרת הזמן למשא ומתן. ההסכם עם איראן תקף לחצי שנה בלבד, אך הוא מכיל סעיף המאפשר להאריך אותו בחצי שנה נוספת בהסכמת כל הצדדים. בירושלים ראו בסעיף הזה דרך עקיפה להפוך את ההסכם הזמני להסכם קבוע, באופן שיאפשר לאיראנים לקבל הקלות בסנקציות מבלי להתקדם התקדמות של ממש לעבר פירוק תכנית הגרעין.

אלא שכעת ישראל משדרת מסר שלפיו הארכת המשא ומתן עם איראן אינה האפשרות הגרועה ביותר. גורם מדיני המעורה בסוגיה אמר לוואלה! חדשות: "בעבר גרמנו לשותפים שלנו להבין שאם הם יאריכו את המשא ומתן עם איראן מעבר ל'דד ליין' של יולי 2014, אנחנו נבקר אותם בתקיפות. כיום העמדה הישראלית מורכבת יותר – אנחנו לא מתלהבים מכך שהמשא ומתן יוארך, אבל על רקע המשבר בשיחות, הדבר החשוב ביותר מבחינתנו הוא שלא ייווצר לחץ במערב להגיע מהר להסכם בכל מחיר".

השר יובל שטייניץ ושר החוץ הצרפתי, לורן פאביוס, בתמונה שפירסם בשבוע שעבר משרד החוץ הצרפתי, מאי 2014. משרד החוץ הצרפתי, אתר רשמי
"חשוב שלא ייווצר לחץ להגיע להסכם בכל מחיר". שטייניץ ופביוס/אתר רשמי, משרד החוץ הצרפתי

מסר ברוח זו העביר השר לענייני מודיעין יובל שטייניץ לבכירים אמריקנים וצרפתים במהלך ביקורו בוושינגטון לפני כשבועיים. שטייניץ נועד במהלך הביקור עם סגן שר החוץ האמריקני, ביל ברנס, עם יו"ר ועדת המודיעין בסנאט, דיאן פיינסטיין, עם שר החוץ הצרפתי, לורן פאביוס, ועם מנכ"ל משרד החוץ הצרפתי, ז'אק אודיבר, האחראי על התיק האיראני. לשכתו של שטייניץ פרסמה הודעה לעיתונות בנוגע לפגישות עם הבכירים האמריקנים, אך לא עדכנה את התקשורת על הפגישות עם פאביוס ועם אודיבר, שהתקיימו שעות ספורות לפני המראת אודיבר מוושינגטון לווינה כדי להשתתף בסבב השיחות עם איראן. אודיבר, הנחשב למי שמוביל קו קשוח במיוחד בנושא האיראני, אמור להתמנות בשבועות הקרובים ליועצו המדיני של נשיא צרפת פרנסואה הולנד.

בירושלים מודעים לכך שעבור חלק מחברות קבוצת המעצמות, בראש ובראשונה ארצות הברית, תגובת ישראל היא גורם הנלקח בחשבון. הממשל הדמוקרטי לא מעוניין לספוג מתקפה קשה של ישראל על הארכת השיחות ארבעה חודשים בלבד לפני הבחירות לקונגרס.

למרות שינוי הגישה בירושלים לא שוללים את האפשרות שהקשיים שאליהם נקלעו השיחות עם איראן ייפתרו בסבבים הבאים של השיחות. על אף המחלוקת הקשה בנוגע למספר הסרכזות (צנטריפוגות) שתוכל איראן לשמור לאחר הסכם הקבע, במערב מעודדים מדוח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) שפורסם בסוף השבוע, שהצביע על כך שאיראן עומדת בהתחייבויותיה בהסכם הביניים. כמו כן, גורמים בממשל האמריקני אמרו לעיתון "וול סטריט ג'ורנל" בשבוע שעבר כי ארצות הברית עשויה להחיות את ערוץ השיחות הישיר שלה עם איראן, שהתנהל בחשאי בחודשים שקדמו להסכם הביניים והוביל לפריצת הדרך בשיחות.

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully