וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסופרת יהודית הנדל הלכה לעולמה

יהודית הנדל, כלת פרס ישראל לספרות לשנת 2003 ואחת מן הסופרות העבריות המוערכות ביותר, הלכה לעולמה והיא בת 93. בין יצירותיה: "רחוב המדרגות", "ליד כפרים שקטים" ו"הכוח האחר"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הלכה לעולמה בגיל 93. יהודית הנדל/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסופרת יהודית הנדל, כלת פרס ישראל לספרות לשנת 2003, נפטרה בביתה והיא בת 93 במותה. הנדל חיברה בין היתר את היצירות "טירופו של רופא הנפש", "ליד כפרים שקטים", "רחוב המדרגות", ואת "שמלות המשי של גברת קליין". בשנת 2007, יצא לאור ספרה האחרון "המקום הריק". על עבודתה החשובה, זכתה בפרס ביאליק וכן בפרס ישראל.

שרת התרבות, לימור לבנת, על יהודית הנדל: "בילדותי בחיפה בה נולדתי, כ'תולעת ספרים', קראתי שוב ושוב את רחוב המדרגות ,הרומן המרתק, פרי עטה של הסופרת החיפאית. הנדל, מראשונות הקולות הנשיים בספרות, היטיבה לשרטט ביד אמן את הדמויות בספר, שהפך למחזה בהבימה. לאחר שנים, שבתי ונפגשתי עם יהודית הנדל בספרה 'החצר של מומו הגדולה'. היום, עם לכתה מאיתנו, ואחרי שהשאירה לנו אוצרות ספרותיים נצחיים ובלתי נשכחים, אני רוצה לומר לך: תודה יהודית הנדל על החוויות שהותרת בי וברבים אחרים. נוחי על משכבך בשלום. יהי זכרך ברוך".

פרופסור איריס מילנר מהחוג לספרות, אוניברסיטת תל אביב, אמרה לוואלה! תרבות: "צער גדול, בין השאר משום שיהודית הנדל היתה אחת הסופרות החשובות, המקוריות, הנועזות והמרתקות של הספרות העברית מאז שפרסמה את סיפוריה הראשונים בסוף שנות הארבעים של המאה העשרים, ועד לשורות האחרונות שהיא פרסמה. היא עשתה הרבה מאוד מהלכים ביצירה שלה, שהקדימו את זמנה, נגעה בכל האתוסים והמיתוסים של החברה הישראלית באופן חתרני וביקורתי. לפני רבים אחרים היא יצרה 'כתיבה נשית' מרגשת ומפעימה, ובעיקר היא כתבה ספרות נפלאה שאי אפשר להפסיק לקרוא, וחשוב להמשיך לקרוא".

הנדל נולדה בוורשה בשנת 1921, עלתה לארץ כילדה קטנה, והתיישבה עם הוריה ביישוב נשר שליד חיפה בשנת 1930. סיפוריה הראשונים הודפסו בעיתונים בשנת 1947. הנדל שרתה בצה"ל והשתתפה במלחמת העצמאות. ספרה הראשון, קובץ הסיפורים "אנשים אחרים הם", שיצא ב-1950, עוסק בחייהם של חיילים צעירים, ניצולי שואה ואנשי שוליים חסרי בית.

בשנת 1948 נישאה לצייר צבי מאירוביץ, ממיסדי אופקים חדשים שהיה מבוגר ממנה בשנים רבות, והתגוררה עמו בחיפה עד פטירתו בשנת 1974. לזוג שני ילדים. כאשר נפטר, היה בידה רומן כמעט גמור ועקב מותו החליטה לא לפרסמו. על חייה עם צבי מאירוביץ, כמו גם חייו ועבודתו, כתבה את ספרה "הכוח האחר". לאחר פטירת בעלה עברה הנדל להתגורר בתל אביב.

בשנת 1954 זכתה בפרס אשר ברש על ספרה "רחוב המדרגות", הספר אף הומחז ב-1957. בשנת 1969 ראה אור ספרה "החצר של מומו הגדולה". הנדל פרסמה כעשרה ספרים שזכו להצלחה רבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully