וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק פליטים: 255 תיירים מאריתריאה ביקרו בארץ

20.5.2014 / 15:12

תיירים מהמדינה האפריקנית שביקרו בישראל בחג הפסחא שבו לארץ מוצאם בשלום. האם זו הוכחה שלא נשקפת סכנה לחייהם של מבקשי המקלט השוהים בישראל?

הפגנת הפליטים מתחדשת בגן לוינסקי, תל אביב. ינואר 2014. דרור עינב
מבקשי מקלט מאפריקה בהפגנה בתל אביב/דרור עינב

בשעה שדו"ח מבקר המדינה מתריע כי מדינת ישראל לא הגדירה מדיניות הגירה סדורה בחוק ואלפי אריתראים מבקשים להזכיר כי הם פליטים ממדינה דיקטטורית שסכנה מרחפת על ראשם, מתברר כי תיירים רבים מאריתריאה מבקרים בארץ ושבים לארצם בשלום. על פי נתוני משרד הפנים, רק בחודש שעבר הגיעו ארצה 255 אריתראים לרגל חג הפסחא. 247 מהם חזרו לארץ מוצאם בתום הביקור. לאור זאת, אי אפשר שלא לתהות מהי טיב הסכנה המרחפת מעל ראשם של 35 אלף האריתראים החיים בישראל.

עוד בוואלה! חדשות:
תיעוד: הפלסטינים שנורו למוות ביום הנכבה
מי הישראלים שיהיו זכאים לדרכון ספרדי?
השחתת הגוף: ניסו להצית פרסומת של בר רפאלי

"אכן זוהי הוכחה מוחצת הסותרת את הטענה כי אותם אריתריאם הם פליטים שברחו ממצוקה", הסביר פרופ' ארנון סופר, מומחה לגיאודמוגרפיה ולשעבר ראש הוועדה לטיפול במסתננים מטעם משרד הפנים. "הנתונים לפיהם 255 תיירים מאריתריאה הגיעו לישראל רק בחודש אפריל עבור חג הפסחא הינה תרומה חשובה לחשיפת גודל השקר לפיו אותם אריתריאם וסודאנים הם פליטים. הם מהגרי עבודה שקרוביהם הגיעו לבקרם, כמו שעושים אנשים בכל מקום בעולם". לטענת פרופ' סופר, העובדה שמגיע לכאן זרם תיירים מאריתריאה מעידה כי מצבם הכלכלי "חייב להיות טוב" משום שישראל היא מדינה יקרה. "ודאי שאין שום בסיס לטענה השקרית שהם ברחו ממצוקות ומסכנה אם הם חוזרים בשלום לארץ מוצאם", הוסיף.

הפגנת פליטים מול נציבות האו"ם בתל אביב, ינואר 2014. דרור עינב
אנשים שהגיעו לכאן לחפש עבודה? מבקשי מקלט מאפריקה/דרור עינב

מי שראה את התיירים מגיעים, פגש אותם ודיבר איתם היה יוסף, ערבי ישראלי תושב תל אביב ובעל חנות מזכרות בדרום העיר אליה הגיעו, לטענתו, תיירים אריתראים רבים. "הם הגיעו לכאן בפסחא, הם היו רבים, מבוגרים בלבוש דתי, הם ירדו מתוך שלושה-ארבעה אוטובוסים ברחוב יסוד המעלה. הם הסתובבו בכל התחנה, מלווים בבחורים צעירים שחיים כאן שהדריכו אותם והראו להם את המקום. הם הגיעו לחנות המזכרות שלי, קנו הרבה דברים כמו צלבים, מים של נהר הירדן, כל מיני מזכרות, הם לקחו מהכל. הם אמרו שיש להם הכל באריתריאה אבל זה מארץ הקודש", סיפר יוסף.

כששאל אותם מה הם עושים בישראל, ענו לו כי הם הגיעו לקראת חג הפסחא לבקר את קרוביהם השוהים בארץ. "זה לא חדש, אנחנו כבר הרבה זמן רואים שתיירים מאריתריאה מגיעים לארץ. אם אסור להכניס את האנשים האלה בגלל הפחד שיהרגו אותם כשיחזרו, אז איך המדינה שלהם נותנת להם לבוא לכאן לטייל ואז לחזור חזרה כאילו לא קרה כלום? אם משרד הפנים יודע שמרחפת עליהם סכנת חיים איך הוא נותן להם ויזה?", תהה יוסף.

"מדי שנה אנחנו מקבלים מיליוני תיירים. יש כרגע בערך 100 אלף תיירים שלא חזרו לביתם ונעלמו תחת עינינו", סיפר פרופ' סופר. "רובם מרוסיה ואוקראינה אבל גם מאפריקה ומדינות אחרות. אריתריאה היא מדינה שאנחנו מקיימים קשרים איתה, המיקום הגיאוגרפיה שלה היא מיקום אסטרטגי עבור ישראל וזה בגלל מיצרי באב אל-מנדב. הוועדה שעמדתי בראשה עבור משרד הפנים אינה מכירה באריתריאים כפליטים, אלו אנשים שהגיעו לכאן כדי לחפש עבודה, ולפי נתוני אשרת התיירות מגיעים לארץ קרוביהם ובני משפחתם לבקר אותם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"לא כל מי שחי שם נרדף פוליטית"

יהונתן יעקובוביץ' מהמרכז למדיניות הגירה, הופתע למשמע מתן אשרות התיירות. "קצת מפתיע שמדינת ישראל מעניקה אשרות תייר בזמן שהיא עצמה מפנה מאמצים כדי להילחם ולהוציא מכאן את המסתננים, זהו מצב אבסורדי". לדברי יעקובוביץ’ יש הבדל בין תומכי המשטר לאלו המתנגדים לו. "יש פה לא מעט מתומכי המשטר וכאלה שלא באמת נשקפת להם סכנה במדינתם. עדויות מהשטח על התיירים שהגיעו לכבוד חג הפסחא מוכיחה כי יש פה לא מעט אריתריאים שאינם פליטים ולא נשקפת להם כל סכנה במידה וישובו. המשטר לא היה מאפשר לאנשים לצאת מתחומי אריתריאה ולחזור אם הם היו ממתנגדיו".

את טענתו מגבה יעקובוביץ’ בכמה אירועי תמיכה מטעם שגרירות אריתריאה שהתקיימו בארץ בהם השתתפו אלפי זרים. "במאי 2013 חגגו האריתריאים מסיבת עצמאות במשרדי השגרירות של המדינה. קרוב לאלף בני אדם הגיעו לחגוג את יום העצמאות של אריתריאה יחד עם אנשי השגרירות, וזאת בזמן שהם טוענים כי הם מתנגדי המשטר ופליטים הבורחים מסכנה". אירוע דומה נערך לטענתו לפני כמה חודשים בקיבוץ כנרת. "היו שם כ-500 מתומכי המשטר, אירוע שהסתיים במכות בין התומכים למתנגדים. אירוע זה לכשעצמו מעלה את השאלה באשר ליחסם למדינה ממנה הם, כביכול, בורחים", טען יעקובובויץ'.

"אחת הדיקטטורות הידועות ביותר לשמצה בעולם"

מנגד, בארגון אמנסטי אינטרנשיונל טוענים כי גם הגעה של קבוצות תיירים קטנות ארצה איננה משנה את העובדה שמסוכן להשיב לאריתריאה מבקשי מקלט. "אריתריאה היא אחת הדיקטטורות הידועות ביותר לשמצה בעולם. מדובר בעובדה ידועה ובלתי ניתנת לערעור, הנתמכת, בין היתר, בעדויות שאוסף למעלה מ-20 שנה אמנסטי אינטרנשיונל על אלפי האסירים הפוליטיים והרדיפה האכזרית של אלו המעזים לבקר את המשטר באריתריאה. עובדה זו הביאה את האו"ם להוציא הנחיות האוסרות על גירוש מבקשי מקלט מאריתריאה בחזרה למדינתם ואת הקהילה הבינלאומית להכיר ב-89% מהאריתראים כמי שזכאים להגנה בינלאומית. קבוצות קטנות של תיירים, רובם צליינים, אשר הגיעו לישראל באישור שלטונות אריתריאה לא משנות את העובדות הללו כהוא זה. אין כל קשר בינן לבין מבקשי המקלט הנמצאים כאן לאחר שנמלטו מידם האכזרית של השלטונות ועליהם מחויבת ממשלת ישראל להגן".

ח"כ מיכל רוזין (מרצ), יו"ר ועדת העובדים הזרים בכנסת, לא הייתה מודעת לנתונים והאשימה את הממשלה באי קיום מדיניות מוגדרת ובדיקה של הזרים השוהים בארץ. "האו"ם הגדיר את אריתריאה כמדינה שבה מתרחש משבר הומינטרי. כמובן שלא כל מי שחי שם נרדף פוליטית או אישית, וכדי לבדוק מי מבין מבקשי המקלט ששוהים בישראל הוא אכן פליט, על מדינת ישראל לפעול בהתאם לאמנה הבינלאומית ולבדוק כל בקשת מקלט באופן פרטני. מדינת ישראל מסרבת לעשות זאת עד כה ולכן כל טענה על כך שאינם פליטים אינה מגובה בנתונים".

ממשרד הפנים נמסר כי בחודש אפריל נכנסו לישראל 255 אריתראים באשרת תייר, מרביתם כחלק מקבוצות תיור מפוקחות ומלוות.247 מתוכם עזבו את הארץ. היתר יצאו בוודאי במהלך השבועות הקרובים. בישראל שוהים כיום כ-35 אלף מסתננים שהגיעו מאריתריאה ומרביתם במעמד של מבקשי מקלט ולא פליטים. עמדת הממשלה כרגע היא לא להרחיקם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully