וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשות חוץ וביטחון לליכוד - שלח סירב להיות סגן שר

12.5.2014 / 11:30

אחרי חודשים של שיתוק, אישרה ועדת הכנסת את הרוטציה בראשות הוועדה בין חברי הכנסת אלקין ולוין. "יש עתיד" תצטרך למנות סגן שר למשרד הביטחון או החוץ, לאחר שח"כ שלח סירב

צילום: עומר מירון, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

ובא לציון גואל: ועדת הכנסת אישרה הבוקר (שני) בפתח מושב הקיץ של הכנסת מינוי יו"ר לוועדת החוץ והביטחון, אחרי יותר מחצי שנה שלא מונה אדם לתפקיד, מאז זיכויו של שר החוץ אביגדור ליברמן ועזיבתו את התפקיד. את התפקיד רב החשיבות יחלקו ברוטציה יו"ר הקואליציה יריב לוין, וסגן שר החוץ זאב אלקין - שניהם חברי כנסת מטעם הליכוד. אלקין יהיה הראשון בתפקיד, ולוין יחליף אותו במועד מאוחר יותר.

ב"יש עתיד" הבהירו לנתניהו שהם מצפים שימונה סגן שר לאחד המשרדים הבכירים - או הביטחון או החוץ, שמיועד לעפר שלח. אולם, כשעה לאחר אישור המינויים בוועדת הכנסת, נמסר מלשכתו של שלח כי הוא לא מעוניין בתפקיד סגן שר "כפיצוי לאי-מינויו ליו"ר ועדת החוץ והביטחון". כמו כן, סמכויות סגן השר מ"יש עתיד" טרם התבררו. יתכן וסירובו של שלח נובע מראיונות קודמים בהם מתח ביקורת חריפה נגד תפקיד שר הביטחון. בראיון לגלי צה"ל מיד לאחר הבחירות בשנה שעברה, אמר שלח כי התפקיד הוא "ריק מתוכן".

הדבר צפוי לגרום למתיחות בקרב הח"כים מהליכוד, שכן צחי הנגבי, שכיהן בעבר כיו"ר ועדת החוץ והביטחון, ראה עצמו כמי שאור לקבל לידיו את אחד התפקידים הללו, אם יתפנו.

ועדת החוץ והביטחון ללא ראש - עוד כותרות:
שלח: "השיתוק בוועדת החוץ והביטחון - חמור מאוד"
ועדת החוץ והביטחון לא תכונס עד חודש מאי
לפיד ובנט בגנון של נתניהו / פרשנות

במהלך הדיון בוועדת הכנסת, הציג יו"ר הקואליציה, ח"כ לוין את פרטי הסיכום לפיו לפיו אלקין יעזוב עוד היום את תפקידו כסגן שר החוץ וייכנס לימונה להיות חבר בוועדת החוץ והביטחון שיעמוד בראשה עד ל-1 בינואר 2015. בחצי שנה שלאחר מכן יכהן לוין עצמו בתפקיד, ואז ישוב אלקין ויחליפו.

במהלך הדיון התבדחו חברי הוועדה. כשח"כ אלקין נכנס לחדר הישיבות, פנה יו"ר הוועדה, ח"כ הנגבי ואמר לחברים: "אני מבקש מכולם לקום", ולאחר שאלקין נכנס לחדר אמר: "נא לשבת". חברי הכנסת פרצו בצחוק. הח"כים מהאופוזיציה התעניינו דווקא בהסכמות אליהן הגיעו הליכוד ויש עתיד, כשח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר: "אני דואג ל'יש עתיד', אני רוצה לדעת מה עם עפר שלח", אולם ח"כ לוין הרגיע את חברי הכנסת והחל בפירוט הסיכומים.

חבר הכנסת איתן כבל ממפלגת העבודה מתח ביקורת על משך הזמן הארוך שוועדת החוץ והביטחון לא תפקדה בהיעדר יושב ראש, עד כדי כך שהאופוזיציה נאלצה לפנות לבית המשפט העליון שהאיץ בממשלה למנות ראש לוועדה. "היתה לנו התלבטות קשה מאוד, הפעולה הזו לא נעשתה בשמחה וברצון", הבהיר כבל, "אך ללא הפעולה הזו דבר לא היה קורה, אילולא האמירה הבוטה של בית המשפט העליון שאמר שהוא לכאורה לא מאמין לכם".

גם חבר הכנסת ממרצ, ניצן הורביץ מתח ביקורת על חברי הקואליציה בוועדה. "הפקירו את הוועדה הזו במשך חצי שנה, וכדי לסדר את זה עשו מעין טלאי על טלאי וזה תמוה. מכל הסיפור הגדול של הוויכוח יצא עוד סגן שר, ואני רוצה להזכיר ש'יש עתיד' התנגדו בתוקף להגדלת הממשלה, וחבל שבשורה התחתונה סידרו להם את הכופתאה הזו".

פורק המוקש הקואליציוני

סוגיית ראשות ועדת החוץ והביטחון הייתה למוקש קואליציוני בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר האוצר ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד, שטען כי ראשות הוועדה אמורה לעבור למפלגתו, עם עזיבתו של ליברמן בעקבות הזיכוי במשפטו.

ועדת החוץ והביטחון היא אחת מהוועדות החשובות של הכנסת. היא האחראית על פיקוח פעילות הממשלה בתחום מדיניות החוץ, כוחות הביטחון והביטחון הלאומי, לרבות תקציב הביטחון, מטעם הציבור. מאז עזיבתו של ליברמן, הייתה פעילות הוועדה משותקת, מה שעורר גם את זעמו של בג"ץ, שדרש מהממשלה לספק הסברים מדוע טרם מונה יו"ר לוועדה.

חבר ועדת החוץ והביטחון מטעם מפלגת העבודה, ח"כ עומר בר-לב, אמר כי בכוונתו להתנגד בהצבעה בוועדת הכנסת על הרוטציה בראשות ועדת החוץ והביטחון שהיא לדבריו, "המשכה של אותה הפארסה המתנהלת בנושא כבר למעלה מחצי שנה". עוד מסר בר-לב כי "יש גבול לחוסר המנהיגות והדריסה של המנגנונים הדמוקרטיים בכנסת. ועדת החוץ והביטחון שכבולה ומנוטרלת כבר למעלה מחצי שנה, צריכה יושב ראש קבוע שיוכל ליצור תכנית עבודה המשכית ורציפה. הרוטציה המסתמנת היא זלזול בעבודת הוועדה, בכנסת ובדמוקרטיה הישראלית ופגיעה בביטחון מדינת ישראל".

(עדכון ראשון - 10:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully