וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אסור לבטל את מוסד הנשיאות

לירון מרוז

7.5.2014 / 16:40

התהיות לגבי נחיצותו של התפקיד הבכיר רציניות וכבדות משקל, אולם אסור לקבל החלטות בחופזה רק כי למישהו אין מועמד. ובאותו עניין, למה מועמדותו של מאיר שטרית מדשדשת?

דוד בן גוריון. GettyImages
טענות ותלונות היו כבר בתקופתו. דוד בן גוריון/GettyImages

"הידוע לכבודו שנשיא מועצת המדינה, אשר סמכותו והיקף תפקידיו הוגדרו על ידי תקנון המועצה, השמיע בשעת קבלת הפנים בעיריית חיפה הכרזה מדינית שהיא ביסודה מנוגדת למדיניות הממשלה ולהודעותיו של ראש הממשלה?". את השאילתה הזו, בעניין נאומו של נשיא מועצת המדינה מדינה חיים וייצמן, הפנה ב-1948 חבר מועצת המדינה ברוך וינשטיין לראש הממשלה דוד בן גוריון.

פרס לוואלה!: "אנחנו במזרח תיכון חדש. איש לא יכול לנחש מה יהיה"

ייתכן שגם במוחו של ראש הממשלה בנימין נתניהו חלפה מחשבה ברוח דומה בעת שעבר השבוע מאירוע לאירוע, וברקע פורסמו שלל ריאיונות הפרידה עם נשיא המדינה שמעון פרס. המסרים שיצאו מבית הנשיא עם ה"שלום-שמלום" ואבו מאזן שמשתוקק לסיים את הסכסוך לא תואמים בדיוק לנרטיב שיוצא בימים אלו מלשכות ראש הממשלה ושר החוץ. הגדיל לעשות פרס כשטען שכבר היה על סף הסכם עם אבו מאזן בשיחות שהתקיימו בידיעת נתניהו, אולם ברגע האחרון נסוג ראש הממשלה. רגע, זה לא מה שישראל טוענת כל הזמן כלפי יו"ר הרשות הפלסטינית?

פוסט פוליטי - טורים קודמים:
פסח בפייסבוק: השמאלנים שכחו מה זה להיות יהודים?
למה לבנט לא כדאי להתפטר
מה בער לכחלון לרוץ לספר לחבר'ה?

אמיר תיבון וינון מגל מראיינים את שמעון פרס לוואלה! חדשות. מאי 2014. עומר מירון, צילום מסך
דבריו לא תואמים לנרטיב של נתניהו. פרס מתראיין לוואלה! לרגל יום העצמאות/צילום מסך, עומר מירון

עוד לפני ראיונות החג הופרח לאוויר בלון הניסוי של ביטול מוסד הנשיאות. הראשון ששם את הדברים על השולחן בכנסת הנוכחית היה ח"כ זבולון כלפא (הבית היהודי). ראש מפלגתו, השר נפתלי בנט, ניסה לעשות לכך נפשות אצל שרת המשפטים ציפי לבני לפני חודשים ספורים. בתחילת השבוע פרסם עמית סגל בחדשות 2 שגם ראש הממשלה ושר החוץ בעניין.

הטענות בדבר הצורך בביטול מוסד הנשיאות אינן מופרכות מעיקרן. מה כבר יש לו לנשיא לעשות? על החנינות שהוא מעניק ממליץ שר המשפטים. על החוקים שעליהם הוא חותם חתם כבר השר הרלוונטי. את כתבי המינוי של השופטים קובעים לו חברי הוועדה למינוי שופטים וכתב ההאמנה של השגרירים הנכנסים הוא בכלל כאב הראש של משרד החוץ. במשטרים דמוקרטיים עם נשיא בעל מעמד דומה – דוגמת גרמניה ואיטליה – יש לראש המדינה סמכויות נרחבות יותר. למשל, יכולת להחזיר לבית הנבחרים חוק שלפי ראות עיניו הוא מעוות (תארו לכם איזו סמטוחה הייתה מתרחשת אם לפרס הייתה את הסמכות הזו). בישראל, המנדט המדולדל של הנשיא מייצר לנו מריונטה שעלות אחזקתה גבוהה מאוד. בתקופת פרס, העלות הזו רק טיפסה: אם בתקופות הנשיאים הקודמים עמד תקציב בית הנשיא על לא יותר מ-30 מיליון שקלים בשנה, הרי שבשנים האחרונות הוא כבר כמעט הכפיל את עצמו.

כל הטיעונים הללו יהיו טובים וראויים אם וכאשר יועלו במסגרת דיון מעמיק, רציני ונטול לחץ של זמן. אבל כשהרעיון הזה מוצף כדי לפתור מצוקה פוליטית של מישהו כזה או אחר שלא מוצא מועמד מטעמו – זו בעיה. איזה פרצוף יהיה לפוליטיקה הישראלית לו תבטל בתוך שבועות ספורים את מעמד האזרח מספר 1 שלה?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ציפי ליבני ויאיר לפיד ב דיון על חוק המשילות במליאת הכנסת. יואב דודקביץ'
יש לנתניהו בעיה? שיזיע. לבני ולפיד/יואב דודקביץ'

האם יש למהלך סיכוי? בפוליטיקה הכול אפשרי, אבל זה נראה קלוש. גם אם נתניהו ממש רוצה וליברמן גם, הרי שלא בטוח ששאר החברות הקואליציוניות יקפצו על העגלה. מילא בנט שכבר הביע תמיכה ברעיון, אבל מה עם ציפי לבני ויאיר לפיד? למפלגתה של לבני יש מועמד – ח"כ מאיר שטרית. לפיד מגלה אדישות לנושא. השניים הללו יעסקו בחודשים הקרובים בעיקר בהצדקת הישארותם בממשלה. זה אומר, בין השאר, בידולם ממפלגות הימין. למה להם להיות שותפים למהלך שיבטל את אחד המוסדות שזוכים לאמון הרב ביותר בסקרים שנערכים בקרב הציבור הישראלי? יש לראש הממשלה בעיה? שיזיע. מה, להם קל לחטוף מכל כיוון מחסרי הסבלנות שכבר רוצים לראות אותם מתפטרים שנייה ורבע אחרי הקפאת המו"מ?

חלום הסיבוב השני

מי שלא הצליח עד כה לבסס את מועמדותו כמתמודד מוביל הוא ח"כ מאיר שטרית. הרקורד הציבורי של שטרית אינו נופל מזה של השניים שמוזכרים כרגע כבעלי הסיכויים הטובים ביותר – בנימין בן אליעזר וראובן ריבלין. הוא חבר כנסת משנת 1981, למעט ארבע שנים שבהן היה גזבר הסוכנות. הוא נחשב לחבר כנסת פעיל שלא התבייש לשוב ולהיות מחוקק מהשורה גם אחרי שכיהן כשר בכיר (מה שלא ניתן לומר על בן אליעזר). לכנסת הגיע לאחר שהיה ראש מועצה מקומית ביבנה. הוא אינו איש של קצוות, אלא של גם וגם: בית גידולו היה הליכוד, אולם הוא תפס אזימוט שמאלני עם השנים וחילופי המפלגות שעבר. הוא אינו דתי, אבל בעל זיקה למסורת. עיקר חקיקתו חברתית, על אף שנחשב לאדם אמיד.

ובכל זאת, המועמדות שלו עדיין לא נתפסת כעניין רציני. במוצאי החג התקשרתי אליו לבדוק אם הוא מאמין שביום העצמאות הבא הוא יהיה עסוק בחלוקת פרסים ובטקסים אחרים, שבהם יתחבו מיקרופון לפיו והוא יהיה חייב לשיר.

הרמת כוסית לכבוד ראש השנה של מפלגת קדימה, ספטמבר 2011. שי אוקנין
שבע אצבעות מובטחות. שטרית/שי אוקנין

שטרית משדר אופטימיות. לדבריו, עד כה נפגש עם 90 חברי כנסת. מי הבטיח לו תמיכה? לא ברור. שש אצבעות של "התנועה" יהיו לו, וגם הגיס (אח של אשתו), שר הרווחה מאיר כהן, יצביע עבורו מן הסתם. עם נתניהו טרם נפגש.

למה, עם כל הרקורד, אתה לא נחשב למועמד מוביל?
"אני לא יודע. תבחר אילו פרמטרים שתרצה ותבחן לפיהם את כל המועמדים. אין ספק שהתמונה שתקבל תהיה ברורה".

כמו חלק גדול מהמועמדים המשוכנעים בניצחונם אם רק יגיעו לסיבוב השני, גם שטרית בטוח שבשלב הזה הוא "ייקח בהליכה". אלא שצפויה לו עוד הרבה עבודה כדי להגיע לשם. הוא תמיד היה אחד שאומר את מה שהוא חושב, רק שעם הטקסט הבא עלולה להיות לו קצת בעיה לעשות נפשות בימין. "מי שרוצה להיות נשיא, צריך לייצג את המדינה", הוא אומר, "כדי לעשות את זה בצורה טובה צריך לתמוך בשלום. אתה לא יכול להסתובב בעולם בלי להמשיך את הקו של פרס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully