וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשמג"ד מזיל דמעה: "בקרב אין ברירה, תהיה חזק ותתאבל אחר כך"

5.5.2014 / 8:31

ארבעה מפקדי גדודים שלחמו ברצועת עזה ובלבנון בשיחה מיוחדת ומרגשת באולפן וואלה! על אובדן חיילים בקרב, ההתמודדות עם השכול והדילמה: מותר לבכות בהלוויית פקודים? צפו

בימוי: דובי קליין, עריכה: יותם בן-דוד, מתן חדד

ביום בו מתייחדת המדינה עם זכר נופליה במערכות ישראל כינסנו באולפן וואלה! ארבעה מפקדי גדודים בצה"ל, כדי לשוחח עמם על ההתמודדות שלהם עם השכול ביחידתם. מפקד גדוד הסיור הבדואי, סגן-אלוף זאהי רחאל; מפקד בסיס האימונים החטיבתי של חטיבת גבעתי, סגן-אלוף איציק כהן; סגן מפקד חטיבת הצנחנים, סגן-אלוף מאיר אלמלם ומפקד בסיס האימונים של חטיבת כפיר, סגן-אלוף אריה שחורי. את הדיון הנחה ראש מערכת החדשות של וואלה!, אבירם אלעד, שהוא גם מג"ד במילואים.

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
החברים החדשים במשפחת השכול
הסיירת ששומרת על קברי ניצולי השואה שמתו בקרב
אביו של הדרוזי הראשון בסיירת מטכ"ל: העריכו אותו

מימין לשמאל : אריה שחורי, מאיר אלמלם, , איציק כהן, זאהי רחאל. דרור עינב
מימין: סא"ל שחורי, סא"ל אלמלם, סא"ל כהן וסא"ל רחאל/דרור עינב

סא"ל שחורי סיפר על מייקל לוין, חייל בחטיבת הצנחנים שנהרג במלחמת לבנון השנייה: "ביום הראשון למלחמה בעייתא א-שעב, מחלקה מכוח של פלוגה שכנה קיבלה פקודה לחבור אלינו. המחלקה הגיעה לאחד הבתים בעיירה, ולבית הזה נכנס מחבל. המחבל פתח באש ופגע במייקל לוין. מייקל שנהרג מהירי היה חייל בודד שלפני המלחמה טס לחו"ל.

כששמע כי פרצה המלחמה, הוא חזר לכאן מיד. הוא לא היה חייל שלי, אבל הכרתי אותו. השתתפנו באותו קרב מורכב - לחלץ את המחלקה של מייקל. במהלך הקרב היה מפקד מחלקה שלי נפצע, חייל קיבל את עיטור המופת וחייל נוסף קיבל צל"ש אלוף. הקרב ארך כשלוש שעות ובמהלכו פגשנו לצערי את מייקל במצב קשה, בעצם כבר ללא רוח חיים". לדברי סא"ל שחורי, שכמפקד בסיס האימון החטיבתי הוא מפקד גם על חיילים בודדים, "כמעט בכל שיחה איתם אני מזכיר את מייקל לוין - על המסירות של חייל בודד בשגרה. מייקל מסר את נפשו".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
עשן מיתמר מאזור רפיח אחרי תקיפה צה"ל ברצועת עזה. AP
רפיח שבדרום רצועת עזה/AP

סא"ל רחאל סיפר כי בעת ששירת כמפקד פלוגה בגדוד הסיור הבדואי, חיילים מהפלוגה שלו נפגעו בפיצוץ הנגמ"ש בציר פילדלפי שבדרום רצועת עזה, סמוך לרפיח בחודש מאי 2004. "איבדנו שם לוחמים בהם איימן גדיר, שהיה סמל מחלקה תחת פיקודי. הוא התנדב למשימה הזו ולצערי הוא לא איתנו. מיד אחרי האירוע הזה אני והפלוגה שלי יצאנו במסוק מהגדוד לכיוון הכפר ולבית העלמין, והשתתפנו בהלוויה".

יום הזיכרון: הדליקו נר בפייסבוק לזכר הנופלים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

סא"ל איציק כהן נזכר במבצע "פרשי הלילה" ברפיח שבו השתתף בשנת 2003 כמפקד פלחה"ן (פלוגת חיל הנדסה) גבעתי. "הצטרף אליי צוות של דובר צה"ל, ובו ליאור זיו – אחד הצלמים. המשימה שלנו הייתה להגיע לביתו של בכיר חמאס ברפיח, לאתר אמצעי לחימה ו'לטפל' בבית באספקט חבלה. בסוף הפרישה של מערכת החבלה, עם היציאה החוצה, נפתחה עלינו אש מכמה כיוונים. ליאור נפצע שם אנושות ולאחר מכן נהרג. זה קרב שאני זוכר אותו עד היום ולא אשכח אותו. לא ידעתי מיד שליאור נהרג, אלא רק אחרי שפינו אותו לבית החולים".

לדבריו, "קיבלתי דיווח בקשר בערך שעה וחצי אחרי כן, שיש חייל הרוג מאלה שפונו. לא ידעתי מה מצבו של ליאור כי העמסנו את כל הנפגעים לפינוי החוצה. הערכתי שזה החובש הפלוגתי, אלמוג דיין, כי ראיתי אותו והוא נפצע מאוד קשה. כשיצאתי החוצה שמעתי שזה ליאור, ומיד באותו היום נסענו לבית המשפחה. אירוע לא פשוט, אירוע קשה מאוד".

נולד בשבדיה, התחכך עם ישראלים

סא"ל אלמלם בחר לספר על חייליו בפלוגת המסלול עליה פיקד בעבר. "היה לי חייל בשם אקוניס לי נחמן, שעלה לפלוגת החוד של הגדוד בסוף המסלול. במהלך מבצע חומת מגן הצליחו מחבלים להתקרב למחסום סורדא שליד רמאללה, ולהרוג את אקוניס. הוא נולד בשבדיה ובחר לשרת ולהתחכך בנו, ולעשות את הדברים הכי קשים שאפשר. אלה האנשים שהקריבו את חייהם כדי שנוכל לחיות פה בביטחון".

סא"ל שחורי אמר כי במהלך מלחמת לבנון השנייה, בעת שלחם בגזרת בינת ג'בל, הוא שמע על מותו של חברו רב-סרן רועי קליין, סגן מפקד גדוד 51 של חטיבת גולני שזינק על רימון רסס כדי להציל את חיי חייליו. "רצתי וסיפרתי על כך לחגי מרדכי, שהיה מח"ט הצנחנים. חגי עצר רגע כמה דקות והתייחד עם עצמו, תוך כדי הלחימה. הוא היה המפקד שלו, המג"ד שלו באגוז ואהב אותו מאוד. גם אני הייתי חבר שלו ואין יותר מדי ברירות במלחמה - אתה צריך להיות חזק, והזמן להתאבל זה רק אחר כך".

  • עוד באותו נושא:
  • צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully