וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סימאונה של בית"ר? על מנחם קורצקי, המאמן הבא של בית"ר ירושלים

2.5.2014 / 14:04

מאמן על המגרש כשוער, מעבר טבעי אל מאחורי הקווים מול חבריו לשעבר, שיטת משחק שכוללת יציאה מהירה קדימה, משבר אישי ששינה אותו וסימן שאלה כיצד יסתדר בטדי. הכירו את מנחם קורצקי, המאמן הבא של בית"ר והמעריץ של סימאונה, כולל טיפים מאלי כהן – שם שעוד ישמע לא מעט

one

בתקציר: ה-1:3 של רעננה על בני יהודה, שהשאיר את קורצקי בליגה

מנחם קורצקי חגג בתחילת אפריל יום הולדת 40. לאמן כדורגל הוא החל בגיל 37, ברמת השרון, כתוצאה מסיטואציה בה חלה מומי זפרן. קורצקי, כמנהל הקבוצה, החליפו זמנית ולאחר מכן באופן קבוע. לו זפרן לא היה מתמוטט ונשאר בבית לדאוג לבריאותו, ייתכן שעד היום קורצקי היה משמש כמנהל הקבוצה ולא עושה את המעבר לעמדת המאמן. בעונה הבאה הוא צפוי לעמוד על הקווים בטדי.

רק מאמן אחד עם רקורד כל כך מצומצם באימון קיבל את המושכות בבית"ר. קוראים לו אלי אוחנה. בקריירה הקצרה של קורצקי כמאמן ברמת השרון ורעננה ישנן הצלחות בלבד, עמידה במטרות ואחוזי הצלחה טובים מאוד ביחס לציפיות. מה זה אומר לגבי בית"ר?

מאמן הפועל רעננה מנחם קורצקי. יוסי ציפקיס
בסך הכול שלוש שנים על הקווים, אבל אי אפשר להתעלם מההצלחה. קורצקי/יוסי ציפקיס
sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

2000/1

מנחם קורצקי היה שוער בינוני לאורך הקריירה שלו. מספר פעמים הוא ניסה לפרוץ, אך לא עמד במשימה. במהלך הקריירה שיחק בשמשון תל אביב, בית"ר ת"א\רמלה, מכבי נתניה, בני יהודה ומ-2004 עבר למקום בו גדל, רמת השרון, ושיחק בשורותיה יותר משש שנים, עד שפרש ממשחק פעיל.

קשה למצוא משחקים או אירועים בולטים סביב הקריירה של קורצקי כשוער, אך במכבי נתניה זוכרים מקרה אחד חשוב. לקראת תום עונת 2000/1 קורצקי, שהיה השוער השני של הקבוצה, קיבל הזדמנות במשחקים האחרונים. באחד המשחקים נוצחה הקבוצה על ידי צפרירים חולון ובלמה של חולון רונן פייגנבוים החל להתגרות באוהדי נתניה והניף אצבע משולשת לעברם. קורצקי ראה את זה, רץ לעבר פייגנבוים וחבט בו. השוער הורחק לשישה משחקים, אך מאז אותו אירוע הפך לאחד מאהובי הקהל בנתניה וגם בעונה שלאחר מכן, על אף שאת רובה העביר על הספסל, זכה לתמיכה מיושבי היציע בקופסא.

אוהדי מכבי נתניה. קובי אליהו
זוכרים עד היום לטובה את השוער. אוהדי נתניה בקופסה/קובי אליהו

2010/11

בעונה הראשונה של העשור הנוכחי, רמת השרון חוללה הפתעה גדולה, כאשר בפיניש מצויין עלתה לליגת העל. את עמדת השוער איישו שניים - קורצקי בעונתו האחרונה כשחקן פעיל וגל ניר. עשהאל בן שבת, ששיחק אז עם קורצקי, סיפר כי "כשוער הוא היה רע במובן הספורטיבי של המלה, אי אפשר היה לדבר איתו. לא היה פשוט לשחק לפניו, הוא פשוט לא היה מתפשר ולא מוותר, אף אחד אף פעם לא חשב אפילו לענות לו, הייתה לו הרתעה".

בסיום אותה עונה פרש קורצקי ממשחק פעיל ומונה למנהל הקבוצה. משפחת קורצקי מאוד מוכרת ברמת השרון. האחים שלו, יעקב ושמואל, הם שחקני עבר. עד לאחרונה יעקב היה עובד אתו כמאמן ההגנה, ולאחרונה מונה לסגן ראש עיריית רמת השרון ויו"ר אגודת הספורט בעיר. מנחם פיתח חוש עסקי לאורך כל הקריירה כשחקן, ובשנה שעברה פתח יחד עם שותף עסק לחומרי בניין. היום הוא מתעסק אך ורק בכדורגל.

כששואלים על קורצקי את האנשים הקרובים אליו מרמת השרון מקבלים מכולם תשובה ברורה: המוות של אמו שינה אותו לחלוטין. לפני יותר מ-14 שנה היא נפטרה בגיל 46. אביו התקשר אליו וסיפר לו שאמא נפלה ושיגיע מהר. קורצקי הגיע בתוך דקות ספורות, ראה רופא מנסה להנשים את אמו והצטרף גם הוא למאמצי ההחייאה. זה היה מאוחר מדי: "מני נשבר", סיפר אחד ממקורביו, "אמא שלו הייתה המרכז של המשפחה, אי אפשר להסביר איך זה השפיע עליו. אחרי שהתאושש מתקופת השבר הוא פשוט הפך לבן אדם אחר. חזק יותר, רגוע יותר, לוקח דברים בפרופורציות ולא מתרגש יותר מדי. זה שינה אותו מהקצה אל הקצה".

מנחם קורצקי שוער עירוני רמת השרון. ברני ארדוב
המעבר היה טבעי. קורצקי בשער רמת השרון/ברני ארדוב

2011/12

את העונה הזאת העביר קורצקי בסטאז' שלו כמנהל קבוצה. הוא היה מתייעץ עם מנהלי קבוצות ומנכ"לים מכל הליגה על מנת ללמוד את העבודה לפרטי פרטים - הוצאת ויזות והתנהלות מול ההתאחדות והמשטרה, ועבד סביב השעון כדי ללמוד את התפקיד החדש. עד שהתייצב בתפקידו, הוא הגיע כרגיל למשחק הביתי במחזור התשיעי בוינטר נגד בני יהודה. לפני המשחק הוא עשה את כל הסידורים הרגילים מול המשטרה, המאבטחים והשופטים. במהלך המחצית הראשונה המאמן מומי זפרן התמוטט עקב כאבים בחזה. קורצקי נקרא להחליפו עד לתום המשחק ולמעשה, ללא תכנון מוקדם, החל בקריירת אימון. לקורצקי לא הייתה תעודת פרו ושייע פייגנבוים נקרא להשלימו.

איך שחקנים קיבלו את המעבר מניהול לאימון תוך מספר חודשים? בן שבת מסביר שזה היה "הכי טבעי בעולם, כי גם כשהיה שוער הוא היה כמו מאמן - צועק, מכוון, מרתיע. האישיות שלו תמיד הייתה של מאמן ובסך הכול זה היה טבעי. כמאמן הוא כבר שינה פאזה, דורש הרבה אבל נותן הרבה חום ותחושה טובה לשחקנים".

את הדברים הללו שומעים מכל שחקן ששיחק אצל קורצקי: "הוא קרוב מאוד לשחקנים ומתחבר אליהם, אבל זה לא פוגע בדרישה שלו לעבוד קשה וכולם מחוייבים אליו". עכשיו לוקחים את כל זה ומנסים להבין אם מדובר בטקטיקן או מוטיבטור. סביטי ליפנייה, ששיחק תחתיו ברמת השרון, הסביר כי "הוא מהמאמנים הבודדים שאימנו אותי וכל הזמן רצו לצאת קדימה. חשוב לו שההגנה תצא קדימה, שהקבוצה תניע את הכדור ולא תתבטל. יש משחקים או תקופות שהוא מרגיש שהקבוצה לא בכושר טוב ולא מסוגלת לזה, אז הוא מעדיף לשחק יותר הגנתי, אבל בסך הכול הוא רוצה לשחק כדורגל חיובי. הוא אף פעם לא מסופק. אחרי ניצחון על הפועל או מכבי תל אביב הוא אומר 'תירגעו, לא עשינו כלום, צריך לנצח גם את מכבי חיפה'. הוא מנסה לשמור על מתח גבוה כל משחק ולהאמין בקבוצה, אבל יודע גם מתי היא מוגבלת ועושה התאמות".

בשמונה מחזורים שקדמו למשחק נגד בני יהודה צברה רמת השרון תשע נקודות בשמונה משחקים. תחת קורצקי צברה הקבוצה עוד 37 נקודות ב-29 משחקים וסיימה במקום השמיני. אחוזי ההצלחה של קורצקי: 43%, גבוהים מאוד למועדון כמו רמת השרון.

שחקן עירוני רמת השרון, סביטי ליפנייה. ברני ארדוב
"הוא אף פעם לא מסופק מהתוצאה". ליפנייה/ברני ארדוב

2012/13

את העונה הזאת החל קורצקי כעוזר מאמן של ניסן יחזקאל. למה לא המשיך לקבל קרדיט לאחר ההצלחה בעונה הקודמת? בגלל עימות עם היו"ר מאיר יצחקי. לקראת סיום העונה יצחקי רצה שישתף מספר צעירים אשר קורצקי חשב שאינם ברמה של ליגת העל, ולא יהיה מכובד לשתף אותם במשחקים שיכריעו את התחתית. יצחקי כעס ובקיץ מינה את יחזקאל למאמן ראשי. זה החזיק שני מחזורים, שאחריהם פיטר ראש העיר את יצחקי ואת יחזקאל והחזיר את קורצקי לעמדה. כמאמן על הנייר נרשם בני טבק, בשל העובדה שלקורצקי לא הייתה תעודת פרו, אך כולם ידעו מי המאמן האמיתי של רמת השרון.


אם את משחק הבכורה שלו על הקווים קיים קורצקי בבית נגד בני יהודה, הוא עזב את רמת השרון יממה לפני עוד מפגש ביתי מולה. לקראת המחזור ה-18 של העונה שעברה קורצקי שהחליט להשעות את עשהאל בן שבת ורועי לייבוביץ', אך ההנהלה התנגדה והודיעה לשניים להגיע לאימון ביום שישי. כתוצאה מהאירועים קורצקי החליט להתפטר. מאחורי הקלעים, קורצקי שמר בבטן תחושה אישית קשה לפיה טבק חתר תחתיו. טבק היה קרוב לראש העיר והתחושה הייתה שחיכו לרגע בו ייערכו חילופי משמרות.

ב-15 משחקים בהם אימן את רמת השרון צברה הקבוצה 21 נקודות מתוך 45 אפשריות, 46%. זאת גם הסיבה שקורצקי לא ישב יותר מדי זמן בבית, ובתחילת אפריל נקרא לדגל על ידי אשר אלון והפועל רעננה. קורצקי רשם הישג מדהים, כאשר ניצח בכל שבעת המשחקים שאימן ברעננה במהלך הפלייאוף העליון בלאומית והעלה את רעננה לליגת העל. למעשה, אם מסכמים את האחוזים של קורצקי ברמת השרון ורעננה בעונה שעברה, הוא צבר 62 אחוזי הצלחה. מאזן מדהים.

כששואלים שחקנים ברמת השרון וברעננה על העונה שעברה שומעים דברים דומים לאלה שאמרו בן שבת וליפנייה. כולם אומרים שהוא מאוד מחובר לשחקנים, מאמין בכדורגל חיובי, אוהב לעבוד הרבה על הדברים הקטנים וגורם אצל השחקנים לאמונה גדולה ביכולת להצליח.

אז קורצקי עשה עונה יפה, אך עדיין נמצא בשלב הראשון שלו כמאמן ועדיין לא עבר אפילו משבר שבו יוכל להימדד או לדעת מאיזה חומר קורץ. בעונה הבאה גם זה יגיע.

אשר אלון, בעלים הפועל רעננה. מגד גוזני
קרא לקורצקי ולא הצטער. אשר אלון/מגד גוזני

2013/14

קורצקי עבר עונה מוצלחת, כשהצליח להשאיר את רעננה בליגת העל עם לא מעט שחקנים אלמוניים ולא מוכרים, כמו שניר שוקר, רז כהן, סתו בנבנישתי, יוגב לרמן, אריק ינקו ועדי נמני. רעננה צברה 35 נקודות מתוך 93 אפשריות עד עתה, כ-38 אחוזי הצלחה.

זו הייתה עונה של תהפוכות. קורצקי אמר כי "אתם תראו קבוצה מסודרת וממושמעת עם חלק התקפי מהיר. יהיה בה תכלס, לא טיקי טאקה והחזקת כדור. אני מצפה להתקפות מהירות וכדורגל יעיל". בסיבוב הראשון רעננה נראתה בדיוק על פי התכנון. קבוצה טקטית שלוחצת בחלק המגרש שלה ויוצאת למתפרצות קטלניות, עם יכולת גבוהה של אחד הזרים הטובים בליגה, אנתוני נוואקמה, יחד עם המגן השמאלי הזמבי אמבלה, תמיר כהן ואסי בלדוט, שפתחו בכושר מצויין. אם רוצים להבין את הפתיחה המעולה של רעננה גם במספרים, אפשר לראות שבעשרת המשחקים הראשונים הקבוצה צברה 17 נקודות (57 אחוז).

הבעיה של רעננה החלה אחרי המחזור העשירי. ב-22 המשחקים שלאחר מכן היא צברה 18 נקודות בלבד. בין המחזור ה-11 ל-22 רעננה צברה שלוש נקודות בלבד, ב-12 משחקים, שלוש תוצאות תיקו ותשעה הפסדים, עד שחזרה לנצח ולתת פייט במאבקי התחתית. למעשה, אלמלא הפתיחה החזקה היא הייתה מתקשה מאוד להישאר בליגת העל. הסיבה העיקרית לנפילה הייתה הירידה ביכולת של נוואקמה ותמיר כהן. כהן היה בעל הבית במרכז השדה ובלחץ במרכז המגרש, ונוואקמה היה השחקן הדומיננטי בהתקפות המתפרצות. ברגע שלקורצקי לא היה אותם, הוא החל לחפש פתרונות והתקשה למצוא. זה אולי המשבר הכי גדול בקריירה שלו כמאמן עד היום.

איך קורצקי התמודד עם המשבר? מבחינת התוצאות, הוא לא הצליח למצוא פתרונות במשך שלושה חודשים. אחד משחקני רעננה הסביר: "כאב הלב לראות אותו אחרי משחקים בתקופה הזאת. הוא חיפש פתרונות בכל מקום, אבל לא היו לנו. אין מה לעשות, הקבוצה הזאת נבנתה על בסיס של ילדים שעלו עם הקבוצה, יחד עם כמה שחקנים מנוסים ואיכותיים. ברגע שהם לא היו חדים, לא היה מה למכור, לא משנה באיזה שיטה או סגנון נשחק. אי אפשר במצבי לחץ להעלות 7-8 ילדים והדרך היחידה הייתה להמשיך ולחכות שלפחות חלק מהבכירים יחזרו לכושר. כשנוואקמה חזר לעצמו הכול השתנה וחזרנו לצבור נקודות. ראו כמה קשה למנחם. למרות הכוח והחוסן שהוא משדר ראו כמה הוא לוקח ללב, כאב לו שכלום לא עובד. אבל שטויות, מה זה לעומת שני הפסדים בבית"ר ירושלים?".

אנתוני נווקאמה שחקן הפועל רעננה. מגד גוזני
כשחזר לעצמו העסק שוב עבד. נווקאמה/מגד גוזני

2014/15

לאחר שהמו"מ עם רוני לוי נכשל ואלי טביב החל לחפש מאמן אחר, לא היו יותר מדי אופציות. טביב סימן את קורצקי, קלינגר ומרקו בלבול כמועמדים. מה שהכריע לבסוף הייתה חוות דעת שטביב קיבל, לפיה קורצקי הוא מאמן שדוגל בכדורגל התקפי יותר מהשניים האחרים. טביב אמר למקורביו: "יש הימור בכל אחד מהשלושה, אבל אם להמר, זה על אחד שיש סיכוי ליהנות מהכדורגל שלו".

אלא שברעננה וברמת השרון אין את הדרישה שיש בבית"ר ירושלים, להיות דומיננטי. הקהל של בית"ר לא מקבל קבוצה טקטית שמשחקת על מתפרצות, אלא קבוצה ששולטת במשחק. אחד המשחקים המזוהים יותר מכל עם הסיטואציה שעברה על אלי כהן – שם שקורצקי ישמע המון בתקופה הקרובה - הוא הניצחון על בני יהודה 1:2 בטדי. לאורך חלקים גדולים של המשחק הקהל שרק בוז וקילל את המאמן, כשהוא רוצה לראות את הקבוצה תוקפת ולא מחכה מאחור ומשחקת על מתפרצות.

אלי כהן מסתכל על המשבר אותו עבר ומפרגן לקורצקי: "הוא מאמן תקופה קצרה, אך בסך הכול מצליח בכל מקום. הוא מאוד מוערך, אבל כשמגיעים לבית"ר ההיערכות שונה לגמרי. הקהל מאוד תובעני. הם רוצים את זה בגלל השם של בית"ר, אבל מקצועית בית"ר לא נמצאת בנקודה הזאת וגם לא תהיה בעונה הבאה. היא צריכה לדעת גם להתאים את עצמה ליריבות כדי לצבור נקודות. קורצקי יצטרך מההתחלה ללכת עם האני מאמין שלו ולא לתת לאף אחד להסיט אותו".

כהן גם מסביר את סיכויי ההצלחה של המאמן החדש: "אני מאמין שגם בית"ר וגם הקהל למדו משהו. הסיכויים שלו נמצאים בהגדרת הציפיות. בית"ר לא יכולה להגדיר פלייאוף עליון כמטרה בעונה בה יחליפו שוב 10-12 שחקנים ויהיה לה בסיס צעיר. המטרה צריכה להיות לא להסתבך במאבקי תחתית ולבנות בסיס בריא לשנים הבאות. אם לא ישדרו את זה לקהל, הסחרור יימשך".

ומה עם קורצקי? הוא בכלל מבסוט השבוע, כשהמנטור שלו דייגו סימאונה עלה לגמר ליגת האלופות. קורצקי חוזר ומדגיש כל הזמן כי סימאונה הוא מודל החיקוי שלו עוד מהימים שרק התחיל להוציא את אתלטיקו מהבוץ. בשבוע בו הארגנטיני עולה לגמר הצ'מפיונס, קורצקי ממונה למאמן בית"ר ירושלים. קארמה?

מאמן אתלטיקו מדריד דייגו סימאונה. רויטרס
הצלחה של המנטור בשבוע שבו קורצקי חותם בבית"ר. קארמה? סימאונה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully